Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399009 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19680 Gepost op: 08 april 2020, 15:16:05 »
Citaat
Gelukkig dat er op de Königsberg Om 21 staat, want die zou slechts in detail verschillen met de
oudere Breslau Om 12.  Heb van zo een Roco ook een overbodig chassis-schoorwerkje (driehoekje) afgeknipt, want de Breslau/Königsberg heeft genoeg aan z'n bijzondere  "Türsprengwerk"

Ik heb begrepen dat die twee, de Om12 en de Om 21, nogal flink veel van elkaar weghebben, met slechts marginale verschillen. Omdat er nou eenmaal Om21 op staat, heb ik dat maar zo gelaten.


Hier wreekt zich overigens wel een beetje het concept van de Güterwagenserie van Stefan Carstens: toen dit deel, Band 3, werd uitgegeven (1996) had BRAWA die Om 21 nog niet in het assortiment, waardoor logischerwijs van een bespreking in het boek geen sprake kan zijn.
Ongetwijfeld zal er, zo rond de tijd dat het wagentje door BRAWA in de markt werd gezet, een bespreking geweest zijn in de diverse bladen (zo'n bespreking door SC zal in de MIBA zijn gepubliceerd), maar het is maar net de vraag of je op zo'n blad bent geabonneerd (of het los gekocht hebt) zodat je je eigen informatie up-to-date kunt houden.

Niettemin houd ik de boeken voor zeer nuttig en ze vormen voor mij een goede leidraad bij het bepalen of wagonnetje X bruikbaar is of niet.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 15:27:54 door 44 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19681 Gepost op: 08 april 2020, 19:00:37 »
Mocht-ie je echt in de weg liggen, dan heb ik wel interesse.

Als ruilkandidaat heb ik een recente Liliput Om, de Oostenrijkse variant van de Om21, met rembordes. Mooi Oostenrijks donkerbruin en echt Epoche 3. En een gewone overname vind ik ook prima.

Wolter



Moins mais mieux.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19682 Gepost op: 08 april 2020, 20:05:39 »
Gelukkig hebben we Frokler nog, waar toevallig ook een recensie staat van de Brawa Om21 en de ongeveer tegelijkertijd uitgekomen nieuwe Roco Om21:

http://www.modellbahnfrokler.de/kritik/om21.html

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19683 Gepost op: 08 april 2020, 21:22:41 »
Goeienavond,

1.  citaat:     "....groene Belgische wagens passen niet in "mijn tijdvenster...."
Als dat, zoals ik begrijp, ongeveer 1967 zou zijn, dan zoals je zegt, geen groene NMBS-wagens.
Noch in binnen-, noch buitenlands verkeer.

2.   citaat:      "...aanpassen dat de wagen Belgisch blijft zou ik wel willen ..."
Maar dan zou je ook de (groene) plankenhouten bak moeten vervangen door een (bruinrode) metalen met eventueel een nabouw-onderstelschoorwerk.   Strak plan .
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 21:40:02 door hervé »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19684 Gepost op: 08 april 2020, 21:30:04 »
@hervé: inderdaad, mijn "tijdvenster" ligt (voor mijn baan, voor andere gelegenheden gelden nog wel eens wat andere criteria) in zomer '67.
Die ombouw in een stalen Belgische versie zie ik, bij gebrek aan kennis, momenteel helemaal niet zo zitten  ;)

@Quinzeedied: O ja, Herr Frokler! Hoe konden we die vergeten!

Inmiddels ook in een MIBA van lang geleden (2007) de recensie gevonden (met dank aan de gulle tipgever!). Stukje over het voorbeeld van de hand van "mm", oftewel Michael Meinhold, het modelgedeelte komt van de hand van Martin Knaden.

@Wolter: voorlopig ga ik het ding nog niet slachten, en de nieuwe opschriften zijn ook nog niet besteld. Ook is het altijd prettig om te weten dat er nog wat "werkvoorraad" aanwezig is, al kan ik nu ook weer niet beweren dat het me daaraan ontbreekt.
We zien wel, en wie weet welke weg de Belgische Klagenfurthnog eens neemt  :)

Om dat hele verhaal over O-Wagen af te ronden, volledigheidshalve nog even ook al eerder getoonde Ommr 32 "Linz". Zoals je wellicht kunt zien, is de "Linz" een nauwe verwant van de "Villach":



Het wezenlijke verschil met de "Villach" zit 'm in de afneembare slechts één meter hoge boordwanden, zodat de wagen gewoon als open wagen gebruikt kan worden, maar ook als platte wagen voor het transport van voertuigen (wat zich, met het oog op het tijdstip van ontstaan van deze wagen, gemakkelijk laat verklaren).

Binnen deze wegenserie waren diverse varianten te vinden, waaronder deze, met binnenliggende langsdragers in de "Vissebuikvorm":



Ooit gekocht als setje, van Roco. Prachtige modellen!

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19685 Gepost op: 08 april 2020, 21:47:14 »
>   Märklin heeft nog niet zo lang geleden een setje groene zogenaamde NMBS-ex-Klagenfurts uitgebracht, met raséchte H0-kolen erin.
Maar deze échte NMBS-'groene' hadden echter geen schoorwerk noch remmen, en die heeft Märklin toch rustig laten zitten van hun DR/DB-Duisburg-versie .  En dan hoor je wel enkele dure onderdeeltjes te slopen.

>   Mooie Linz.  Of  'lage Villach'.   Is dit reeds de recente Roco-Artitec-uitgave ?
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 21:51:05 door hervé »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19686 Gepost op: 08 april 2020, 22:24:30 »
Tja, Märklin sluit wel eens vaker compromissen, daar waar ik het juist niet zou willen. Maar goed, zo gaat dat. Andere merken zijn ook wel eens niet al te nauwgezet.

Het setje Ommr 32's is inderdaad van Roco/Artitec, in dit geval uitgebracht door Roco als setje van twee, art.nr. 76109. Volgens mij bracht Roco de DB-versies en Artitec de DR-varianten, net als bij de Villach.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19687 Gepost op: 09 april 2020, 21:09:04 »
Hoe dan ook, een belangrijke conclusie is eigenlijk ook wel dat ik voorlopig geen open wagens meer zou moeten kopen. Ook wanneer ik de nodige wagens in het Bw neerzet, blijft er nog genoeg over voor een Lgo met een lengte die zelfs op het langste Sbf-spoor niet geborgen kan worden. Jammer dat het aandeel Omm 55-wagens nogal groot is, groter dan verhoudingsgewijs zou moeten, maar dat is wat het is.

Tegenover deze overvloed aan open wagens staat het karige aantal van maar liefst 3 zelflossers als Otmm 70 (Roco) en Otmm 61 (Piko):



In '67 liepen er bij de DB zo'n 12.000 stuks Otmm 70 en zo'n 3.500 stuks Otmm 61 rond, samen met de aantallen soortgelijke wagens dus best wel een beeldbepalend type in goederentreinen. Bij die drie van mij zouden er dus best nog wat bij mogen.

Als ik zo eens afga op wat Carstens over de Otmm 70 schrijft, kan die wagen er nog best mee door, ondanks dat deze al uit de vroege Roco-jaren stamt. Hier en daar een detail, eigenlijk geen ingrijpende ombouwoperaties, al kan zelfs de simpelste ingreep al gauw een dramatische onderneming worden, met het oog op Roco krak.



Piko's Otmm 61 is van na GW 4, dus een bespreking darvan zul je daarin tevergeefs zoeken. Dan is het handig als je rond de tijd van verschijnen van dat wagentje geabonneerd was op de MIBA, want daarin werd wel een bespreking afgedrukt. Ik heb 'm niet opgezocht, maar als ik het me goed herinner werd  er eigenlijk alleen maar lovend over het zelflossertje van Piko gesproken.



Enfin, meer dan deze drie heb ik niet te bieden, al zou ik daar bij gelegenheid best wel verandering in willen brengen. Het model van Roco kom je soms op beurzen en zo nog wel tegen, dat is dus één optie, ondanks de risico's van Roco krak. Een tweede mogelijkheid, de Otmm 61 van Piko, wordt volgens mij al iets lastiger. Heel soms wel te zien op een beurs, maar niet echt dik gezaaid. Jammer genoeg heeft Piko de wagen, na de eesrte editie, volgens mij ook niet meer in het assortiment opgenomen. Althans niet met EpIII opschriften.

Dan is er natuurlijk nog de Otmm 70 van BRAWA, maar die moet je met een lantaarntje zoeken en bovendien is die meestal ook aardig aan de prijs.

Nou ja. We zullen zien.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19688 Gepost op: 10 april 2020, 15:37:15 »
Natuurlijk heeft iedereen intussen gezien dat de beide Ommt 70's toonbeelden van EpIV-opschriften vertonen; de REV-datum van 30.9.75 wijst daar ook onverbiddelijk op.
Verder zie je een missende handgreep, of eigenlijk, die zie je dus niet...



Best nog een hoop werk voor die twee wagens: als er voor de nieuwe opshriften eerst nog een nieuw verfje op moet, dan is het wel handig om ze uit elkaar te halen, maar wat haal je je op de hals, met die Roco krak-gevoelige dingen...
« Laatst bewerkt op: 10 april 2020, 15:39:20 door 44. Reden: twee letters vervangen door twee andere »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19689 Gepost op: 10 april 2020, 15:51:39 »
Goeiemiddag,

".... gezien dat de beide Ommt 70's toonbeelden van EpIV-opschriften vertonen..."

Noemen ze dat geen Kek(s)  ,  dat  omkaderde  tijdperk4    DB-logo ?   
Zaak is ook dat de modelbouwtijdperken, Epoches, van de DB en de buurlanden niet tot op het seizoen gelijk verlopen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19690 Gepost op: 10 april 2020, 16:18:16 »
Ja, dat klopt, in de volksmond wordt het DB-embleem "Keks" of "DB-Keks" genoemd (Keks betekent zoveel als 'koekje') Ook de opvolger(s?), het embleem van de Deutsche Bahn (AG) wordt wel zo genoemd.


Bron: Wikipedia

Het embleem werd ergens in de vijftiger jaren als eigendomskenteken ingevoerd en in plaats van het voluit geschreven "Deutsche Bundesbahn" op lokomotieven aangebracht. Daarnaast ook op rijtuigen, die daarvoor al wel de lettercombinatie 'DB' voerden, maar dan niet in de vorm van dit embleem.

Op goederenwagens werd de "Keks" pas met de invoering van de EDV-gerechte nummering algemeen, althans, voor zover ik weet.

Dat de Tijdperkindeling van de diverse landen niet helemaal "gelijk" loopt, is een gevolg van het feit dat die indeling opgehangen wordt aan bepaalde wisselingen in uiterlijk of bepaalde kenmerken die niet bij alle spoorwegmaatschappijen worden toegepast, of niet tegelijk, of de indeling wordt opgehangen aan verschillende zaken. Zo begint bij de NS het tijdperk IV in 1968, met de invoering van de nieuwe huisstijl (geelgrijze kleuren, vissehaken), bij de DB al in 1965 met de introductie van de UIC-nummering van het materieel. Althans, volgens de Normen Europäischer Modelleisenbahnen (NEM) zoals opgesteld door de MOROP.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19691 Gepost op: 10 april 2020, 16:50:37 »
De DB begon vanaf 1970 met het DB Logo op goederenwagens aan te brengen (Bron: Diener)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19692 Gepost op: 10 april 2020, 17:03:18 »
Aha. Ik had het inderdaad ook even moeten opzoeken. Merci!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19693 Gepost op: 10 april 2020, 17:30:29 »
Op zoek naar iets anders kwam ik dit tegen, in "Anstrich und Bezeichnung von Güter- und Dienstwagen" van Wolfgang Diener (p.153):

Citaat van: Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Güter- und Dienstwagen
Deshalb ging die Deutsche Bundesbahn 1967 dazu über, das bisher bei Lokomotiven und Reisezugwagen verwendete DB-Zeichen nunmehr auch an den Güterwagen anzubringen

Wadapadja...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19694 Gepost op: 11 april 2020, 15:50:04 »
Op de DB-Keks kom ik zo meteen nog even terug, nu eerst volledigheidshalve nog over zelflossers.
Over die zelflossers mit Schwenckdach heb ik het nog niet zo lang geleden gehad, dus die laat ik hier buiten beschouwing.

OOt 42. Daarvan heb ik ooit op joetjoep een filmpje gezet, waarin te zien is hoe een 50er met een trein van zo'n 20, 25 wagens voorbij sukkelt.

In de loop der jaren zijn er aardig wat van die wagens in het wagenpark opgenomen, en daarbij is te zien dat er toch ook, hoewel je dat zo op het eerste gezicht niet zo zou zeggen, aardig wat varianten zijn uitgekomen. Een drietal laat ik hier even zien:



Gewoon EpIII belettering, net als de volgende:



De derde zou je in principe als EpIV duiden, maar als ik het zo eens bekijk, dan zou de wagen in '67 ook nog wel passen - als en mits de DB-Keks inderdaad met ingang van dat jaar is ingevoerd. Hier is ook het jaartal 1970 genoemd, en in dat geval past de wagen met Keks dus niet in het tijdvenster van Lümmeln:



De wagen is al wel voorzien van opschriften volgens UIC-voorschrift, maar ook de oude type-aanduiding is nog weergegeven, wat volgens mij de wagen wel in eind EpIII plaatst.
Overigens zal men voor zo'n Gag als in het filmpje wel meer dan de helft van het aantal nog aanwezige wagens in de gansche BRD bij elkaar geschraapt moeten hebben, in 1964 waren er nog maar een stuk of 70 aanwezig, in 1970 was dat aantal al geslonken tot 16. Als je gaat middelen kom je tot de conclusie dat er in '67 nog zo'n vijftig stuks geweest zullen zijn.
Hoe dan ook, ik vind het wel een spectaculair gezicht om zo'n trein over m'n baan zien te rijden.

Dan nog een soortgelijk type, hoewel iets anders van vorm, de OOtz43:



Ook weer een model waarvan Roco de mallen uit de erfenis van KMB heeft verworven. De aanduiding "Erz IId" duidt op de hoogte van de wagen, je had de types I, II en III, waarbij III de grootste hoogte aangeeft. De "d" staat voor "Drehgestellwagen", om ze te onderscheiden van de wagens mit Lenkachsen.

Tenslotte nog een open wagentje, dat ik tijdens de zoektocht naar die zelflossers nog vond:



Natuurlijk, een vreemde eend in de bijt, maar vanwege de emotionele waarde wordt het wagentje niet verpatst - ik kreeg 'm ooit van m'n drie dochters cadeau.
Eigenlijk denk ik er een Bahnhofs- of Dienstgüterwagen van te maken.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2020, 22:34:43 door 44. Reden: correctie aangebracht »