Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:30:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Martin Hornis
Vandaag om 01:40:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 00:57:44
Multimaus Pro blijft in testmodus. door p-kokkie
Vandaag om 00:30:06
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:25:00
Modelbouwwedstrijd op TV. door MOVisser
Vandaag om 00:20:05
Ergensnergens in H0e door Sven
Vandaag om 00:11:25
ESU Loksound5 AUX1 niet geactiveerd door 008200
Vandaag om 00:01:18
Heen, En en Weer door Modellbahnwagen
28 november 2020, 23:50:50
EifelBurgenBahn door mwdb
28 november 2020, 23:49:54
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door mwdb
28 november 2020, 23:37:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 november 2020, 23:24:29
Itrain, wijzigen van verlichting van rijrichting? door Bert V
28 november 2020, 23:24:08
Wie kent het boek: die Laura, Nebenbahnen im Weimarer und Sömmerdaer Land? door Marco Staartjes
28 november 2020, 23:14:24
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
28 november 2020, 23:12:33
VERPLAATST: rijrichting verliching kan ik niet in itrain aan zetten van een lok? door Bert van Gelder
28 november 2020, 23:10:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Arjen-V
28 november 2020, 22:39:19
Mijn hobby even anders! door ca.gorter
28 november 2020, 22:27:55
Fleischmann rijtuig 8656, gezocht: eenzijdig geïsoleerde wielen. door Rinuswaardenburg
28 november 2020, 22:09:14
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
28 november 2020, 21:58:37
De fabriek - Spoor 0 door EricZmS
28 november 2020, 21:36:03
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
28 november 2020, 21:34:31
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Marc tramt
28 november 2020, 21:22:29
Line-up foto's van modellen door sncf231e
28 november 2020, 21:12:25
RTM in 0m door JanHdH
28 november 2020, 21:12:11
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
28 november 2020, 21:02:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
28 november 2020, 20:52:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
28 november 2020, 20:46:57
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
28 november 2020, 20:22:18
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
28 november 2020, 20:06:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2487493 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14524
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19680 Gepost op: 08 april 2020, 15:12:56 »
Ik ben bang dat er een klein misverstandje aan het ontstaan is.

De groene open wagen is, zoals die nu is, een Belgische. Al eerder in dit draadje waren "we" tot de conclusie gekomen dat de groene kleur van Belgishe wagens in 1967 al ruimschoots plaats zal hebben gemaakt voor het roodbruin. Misschien dat er hier of daar nog een zeldzaam (groen) exemplaar kon worden aangetroffen, maar dan toch niet in een trein die door over Duitse bodem op zijn bestemming afkoerst.

Kort samengevat: groene Belgische wagens passen niet in "mijn tijdvenster".

Dat had als gevolg dat van de beide aanwezige groene SNCB-wagens de ene, de Bremen, naar een andere forumgebruiker is gegaan (in ruil voor een grijze CFL-Bremen).
De andere, de onderhavige groene openbakwagen dus, zal dezelfde of een soortgelijke weg moeten gaan, òf zodanig moeten worden aangepast dat hij wèl in "mijn tijdvenster" past. De meest simpele manier om dat laatste te bereiken lijkt mij: bruin schilderen en voorzien van Duitse opschriften.
Zodanig aanpassen dat de wagen Belgisch blijft zou ik wel willen, graag zelfs, maar daartoe ontbreekt mij de kennis - die nu eenmaal nogal specifiek gericht is op het Duitse gebeuren (en een heel klein beetje Nederlands, maar dat terzijde).

Maar, zoals gewoonlijk, sta ik open voor andere suggesties  :D


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14524
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19681 Gepost op: 08 april 2020, 15:16:05 »
Citaat
Gelukkig dat er op de Königsberg Om 21 staat, want die zou slechts in detail verschillen met de
oudere Breslau Om 12.  Heb van zo een Roco ook een overbodig chassis-schoorwerkje (driehoekje) afgeknipt, want de Breslau/Königsberg heeft genoeg aan z'n bijzondere  "Türsprengwerk"

Ik heb begrepen dat die twee, de Om12 en de Om 21, nogal flink veel van elkaar weghebben, met slechts marginale verschillen. Omdat er nou eenmaal Om21 op staat, heb ik dat maar zo gelaten.


Hier wreekt zich overigens wel een beetje het concept van de Güterwagenserie van Stefan Carstens: toen dit deel, Band 3, werd uitgegeven (1996) had BRAWA die Om 21 nog niet in het assortiment, waardoor logischerwijs van een bespreking in het boek geen sprake kan zijn.
Ongetwijfeld zal er, zo rond de tijd dat het wagentje door BRAWA in de markt werd gezet, een bespreking geweest zijn in de diverse bladen (zo'n bespreking door SC zal in de MIBA zijn gepubliceerd), maar het is maar net de vraag of je op zo'n blad bent geabonneerd (of het los gekocht hebt) zodat je je eigen informatie up-to-date kunt houden.

Niettemin houd ik de boeken voor zeer nuttig en ze vormen voor mij een goede leidraad bij het bepalen of wagonnetje X bruikbaar is of niet.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 15:27:54 door 44 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19682 Gepost op: 08 april 2020, 19:00:37 »
Mocht-ie je echt in de weg liggen, dan heb ik wel interesse.

Als ruilkandidaat heb ik een recente Liliput Om, de Oostenrijkse variant van de Om21, met rembordes. Mooi Oostenrijks donkerbruin en echt Epoche 3. En een gewone overname vind ik ook prima.

Wolter




Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19683 Gepost op: 08 april 2020, 20:05:39 »
Gelukkig hebben we Frokler nog, waar toevallig ook een recensie staat van de Brawa Om21 en de ongeveer tegelijkertijd uitgekomen nieuwe Roco Om21:

http://www.modellbahnfrokler.de/kritik/om21.html

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19684 Gepost op: 08 april 2020, 21:22:41 »
Goeienavond,

1.  citaat:     "....groene Belgische wagens passen niet in "mijn tijdvenster...."
Als dat, zoals ik begrijp, ongeveer 1967 zou zijn, dan zoals je zegt, geen groene NMBS-wagens.
Noch in binnen-, noch buitenlands verkeer.

2.   citaat:      "...aanpassen dat de wagen Belgisch blijft zou ik wel willen ..."
Maar dan zou je ook de (groene) plankenhouten bak moeten vervangen door een (bruinrode) metalen met eventueel een nabouw-onderstelschoorwerk.   Strak plan .
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 21:40:02 door hervé »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14524
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19685 Gepost op: 08 april 2020, 21:30:04 »
@hervé: inderdaad, mijn "tijdvenster" ligt (voor mijn baan, voor andere gelegenheden gelden nog wel eens wat andere criteria) in zomer '67.
Die ombouw in een stalen Belgische versie zie ik, bij gebrek aan kennis, momenteel helemaal niet zo zitten  ;)

@Quinzeedied: O ja, Herr Frokler! Hoe konden we die vergeten!

Inmiddels ook in een MIBA van lang geleden (2007) de recensie gevonden (met dank aan de gulle tipgever!). Stukje over het voorbeeld van de hand van "mm", oftewel Michael Meinhold, het modelgedeelte komt van de hand van Martin Knaden.

@Wolter: voorlopig ga ik het ding nog niet slachten, en de nieuwe opschriften zijn ook nog niet besteld. Ook is het altijd prettig om te weten dat er nog wat "werkvoorraad" aanwezig is, al kan ik nu ook weer niet beweren dat het me daaraan ontbreekt.
We zien wel, en wie weet welke weg de Belgische Klagenfurthnog eens neemt  :)

Om dat hele verhaal over O-Wagen af te ronden, volledigheidshalve nog even ook al eerder getoonde Ommr 32 "Linz". Zoals je wellicht kunt zien, is de "Linz" een nauwe verwant van de "Villach":



Het wezenlijke verschil met de "Villach" zit 'm in de afneembare slechts één meter hoge boordwanden, zodat de wagen gewoon als open wagen gebruikt kan worden, maar ook als platte wagen voor het transport van voertuigen (wat zich, met het oog op het tijdstip van ontstaan van deze wagen, gemakkelijk laat verklaren).

Binnen deze wegenserie waren diverse varianten te vinden, waaronder deze, met binnenliggende langsdragers in de "Vissebuikvorm":



Ooit gekocht als setje, van Roco. Prachtige modellen!

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19686 Gepost op: 08 april 2020, 21:47:14 »
>   Märklin heeft nog niet zo lang geleden een setje groene zogenaamde NMBS-ex-Klagenfurts uitgebracht, met raséchte H0-kolen erin.
Maar deze échte NMBS-'groene' hadden echter geen schoorwerk noch remmen, en die heeft Märklin toch rustig laten zitten van hun DR/DB-Duisburg-versie .  En dan hoor je wel enkele dure onderdeeltjes te slopen.

>   Mooie Linz.  Of  'lage Villach'.   Is dit reeds de recente Roco-Artitec-uitgave ?
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 21:51:05 door hervé »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14524
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19687 Gepost op: 08 april 2020, 22:24:30 »
Tja, Märklin sluit wel eens vaker compromissen, daar waar ik het juist niet zou willen. Maar goed, zo gaat dat. Andere merken zijn ook wel eens niet al te nauwgezet.

Het setje Ommr 32's is inderdaad van Roco/Artitec, in dit geval uitgebracht door Roco als setje van twee, art.nr. 76109. Volgens mij bracht Roco de DB-versies en Artitec de DR-varianten, net als bij de Villach.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14524
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19688 Gepost op: 09 april 2020, 21:09:04 »
Hoe dan ook, een belangrijke conclusie is eigenlijk ook wel dat ik voorlopig geen open wagens meer zou moeten kopen. Ook wanneer ik de nodige wagens in het Bw neerzet, blijft er nog genoeg over voor een Lgo met een lengte die zelfs op het langste Sbf-spoor niet geborgen kan worden. Jammer dat het aandeel Omm 55-wagens nogal groot is, groter dan verhoudingsgewijs zou moeten, maar dat is wat het is.

Tegenover deze overvloed aan open wagens staat het karige aantal van maar liefst 3 zelflossers als Otmm 70 (Roco) en Otmm 61 (Piko):



In '67 liepen er bij de DB zo'n 12.000 stuks Otmm 70 en zo'n 3.500 stuks Otmm 61 rond, samen met de aantallen soortgelijke wagens dus best wel een beeldbepalend type in goederentreinen. Bij die drie van mij zouden er dus best nog wat bij mogen.

Als ik zo eens afga op wat Carstens over de Otmm 70 schrijft, kan die wagen er nog best mee door, ondanks dat deze al uit de vroege Roco-jaren stamt. Hier en daar een detail, eigenlijk geen ingrijpende ombouwoperaties, al kan zelfs de simpelste ingreep al gauw een dramatische onderneming worden, met het oog op Roco krak.



Piko's Otmm 61 is van na GW 4, dus een bespreking darvan zul je daarin tevergeefs zoeken. Dan is het handig als je rond de tijd van verschijnen van dat wagentje geabonneerd was op de MIBA, want daarin werd wel een bespreking afgedrukt. Ik heb 'm niet opgezocht, maar als ik het me goed herinner werd  er eigenlijk alleen maar lovend over het zelflossertje van Piko gesproken.



Enfin, meer dan deze drie heb ik niet te bieden, al zou ik daar bij gelegenheid best wel verandering in willen brengen. Het model van Roco kom je soms op beurzen en zo nog wel tegen, dat is dus één optie, ondanks de risico's van Roco krak. Een tweede mogelijkheid, de Otmm 61 van Piko, wordt volgens mij al iets lastiger. Heel soms wel te zien op een beurs, maar niet echt dik gezaaid. Jammer genoeg heeft Piko de wagen, na de eesrte editie, volgens mij ook niet meer in het assortiment opgenomen. Althans niet met EpIII opschriften.

Dan is er natuurlijk nog de Otmm 70 van BRAWA, maar die moet je met een lantaarntje zoeken en bovendien is die meestal ook aardig aan de prijs.

Nou ja. We zullen zien.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14524
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19689 Gepost op: 10 april 2020, 15:37:15 »
Natuurlijk heeft iedereen intussen gezien dat de beide Ommt 70's toonbeelden van EpIV-opschriften vertonen; de REV-datum van 30.9.75 wijst daar ook onverbiddelijk op.
Verder zie je een missende handgreep, of eigenlijk, die zie je dus niet...



Best nog een hoop werk voor die twee wagens: als er voor de nieuwe opshriften eerst nog een nieuw verfje op moet, dan is het wel handig om ze uit elkaar te halen, maar wat haal je je op de hals, met die Roco krak-gevoelige dingen...
« Laatst bewerkt op: 10 april 2020, 15:39:20 door 44. Reden: twee letters vervangen door twee andere »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19690 Gepost op: 10 april 2020, 15:51:39 »
Goeiemiddag,

".... gezien dat de beide Ommt 70's toonbeelden van EpIV-opschriften vertonen..."

Noemen ze dat geen Kek(s)  ,  dat  omkaderde  tijdperk4    DB-logo ?   
Zaak is ook dat de modelbouwtijdperken, Epoches, van de DB en de buurlanden niet tot op het seizoen gelijk verlopen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14524
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19691 Gepost op: 10 april 2020, 16:18:16 »
Ja, dat klopt, in de volksmond wordt het DB-embleem "Keks" of "DB-Keks" genoemd (Keks betekent zoveel als 'koekje') Ook de opvolger(s?), het embleem van de Deutsche Bahn (AG) wordt wel zo genoemd.


Bron: Wikipedia

Het embleem werd ergens in de vijftiger jaren als eigendomskenteken ingevoerd en in plaats van het voluit geschreven "Deutsche Bundesbahn" op lokomotieven aangebracht. Daarnaast ook op rijtuigen, die daarvoor al wel de lettercombinatie 'DB' voerden, maar dan niet in de vorm van dit embleem.

Op goederenwagens werd de "Keks" pas met de invoering van de EDV-gerechte nummering algemeen, althans, voor zover ik weet.

Dat de Tijdperkindeling van de diverse landen niet helemaal "gelijk" loopt, is een gevolg van het feit dat die indeling opgehangen wordt aan bepaalde wisselingen in uiterlijk of bepaalde kenmerken die niet bij alle spoorwegmaatschappijen worden toegepast, of niet tegelijk, of de indeling wordt opgehangen aan verschillende zaken. Zo begint bij de NS het tijdperk IV in 1968, met de invoering van de nieuwe huisstijl (geelgrijze kleuren, vissehaken), bij de DB al in 1965 met de introductie van de UIC-nummering van het materieel. Althans, volgens de Normen Europäischer Modelleisenbahnen (NEM) zoals opgesteld door de MOROP.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19692 Gepost op: 10 april 2020, 16:50:37 »
De DB begon vanaf 1970 met het DB Logo op goederenwagens aan te brengen (Bron: Diener)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14524
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19693 Gepost op: 10 april 2020, 17:03:18 »
Aha. Ik had het inderdaad ook even moeten opzoeken. Merci!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14524
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19694 Gepost op: 10 april 2020, 17:30:29 »
Op zoek naar iets anders kwam ik dit tegen, in "Anstrich und Bezeichnung von Güter- und Dienstwagen" van Wolfgang Diener (p.153):

Citaat van: Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Güter- und Dienstwagen
Deshalb ging die Deutsche Bundesbahn 1967 dazu über, das bisher bei Lokomotiven und Reisezugwagen verwendete DB-Zeichen nunmehr auch an den Güterwagen anzubringen

Wadapadja...