Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3684062 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19470 Gepost op: 15 March 2020, 17:28:28 »
BR 012 1064 is sowieso niet correct, want zo'n Baureihe heeft nooit bestaan. Een enkele lok, van welke Baureihe dan ook, wordt nooit "BR-dit-en-dat" genoemd. De lokomotief 012 1064 is een lokomotief van de Baureihe 012. Of voor mijn part van de Baureihe 01.10. Maar het is niet "de BR 012 1064". Als verwijzing naar een bepaalde lok wordt nooit de term "Baureihe" genoemd (of hoort niet genoemd te worden), hooguit in de zin van "dat is een lok van de Baureihe 012".
Het kan nog erger: bij plakkers van statische modelbouw, en dan met name de militaire tak, wordt de 52er van Trumpeter (een bouwdoos in 1 : 35) wel aangeduid met "BR", als in: "Heb jij je BR al af?".
Als terminologie op de juiste manier wordt toegepast ontstaan er ook geen misverstanden.  :D

Overigens lijkt het wel gemeengoed te worden om een lok met het typenummer aan te duiden: "de BR 50 staat bij de bekoling", of: "dit is geen BR012", daar heb je wel gelijk in:

Citaat van: Rick
(en ik dacht altijd dat dat een verkorte versie was van 'dit is een (loc uit de serie) BR.. als je het over een specifieke loc hebt)

Met dat onderschrift "dit is geen BR012" probeer ik juist aan te geven dat het niet correct is die 'verkorte versie' te gebruiken, dat dat wel gedaan wordt zou volgens mij best eens uit onwetendheid kunnen voortkomen, daarbij wordt het nog gestimuleerd doordat het veel lekkerder bekt.

Maar het is niet verboden en daarom mag iedereen 't lekker zelf weten  :D

Mijn misser was dat de Baureihe 012 nooit uit 55 lokomotieven bestaan heeft.


@Bas(juh): ja, klopt. Behalve lokomotieven nog veel meer. Veel meer dan de andere geallieerden.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19471 Gepost op: 16 March 2020, 11:43:10 »
Het klopt inderdaad dat de Russen meer meenamen dan het materieel.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19472 Gepost op: 16 March 2020, 16:20:35 »
Even nog meer precisering:
Het is de 12 1064. Als het een BR loc uit de serie is dan is het nummer  012 XXX - X. BR is tijdperk 4 en beginnen stoomlocs met een 0, gevolgd door 3 cijfers die het nummer in de serie aangeeft gevolgd door een controle getal.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19473 Gepost op: 16 March 2020, 17:51:41 »
Nou, meer fouten kun je niet maken in een paar zinnen. :P ;) Jan heeft t zelf een stuk duidelijker uitgelegd.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6010
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19474 Gepost op: 16 March 2020, 18:56:29 »
Volgens mij is het nog steeds de Br 01 1064.

Dit houd in : Br 01 10 , De 10 houd in 3 cilinders , de 64 is het nummer dat de lok mee kreeg.
Er zijn van de 01 10 maar 55 stuks gebouwd en toch ligt het cijfer hoger, dit komt om dat er veel meer 01 10's gebouwd zouden worden.
De oorlog zorgden er voor dat er bestellingen werden geanulleerd, er is dus geen opvolgende lijn.

Overigens zijn alle 01 10's door deze fabrikant gebouwd :Berliner Maschinenbau-Aktiengesellschaft vormals L. Schwartzkopff, Lokomotivfabrik Wildau

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten0/lokdatendet10.shtml

Kees.
« Laatst bewerkt op: 16 March 2020, 18:58:47 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19475 Gepost op: 16 March 2020, 19:19:38 »
Nee het is niet “ de Br 01 1064”. Vòòr 1968 had de lok van de Baureihe 01.10 het nummer 01 1064. Daarna schiep de DB de Baureihe 012 om onderscheid te houden met de kolengestookte Baureihe 011. Deze lok had het nummer 012 064.
Het heeft geen zin een andere indeling aan te houden dan de DB deed. Dus tot 68 Baureihe 01.10 (Öl) en daarna Baureihe 012.

Dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19476 Gepost op: 16 March 2020, 22:30:06 »
Hm. Het schijnt zo te zijn dat ook hier het oude adagium van wijlen Johan Cruijff opgeld doet: je snapt het pas als je het doorheb.

Laat ik nog eens een poging doen het systeem wat inzichtelijk te maken.
Toen de Deutsche Reichsbahn eenmaal uit de samengevoegde "Länderbahnen" ontstaan was (als officiële begindatum staat 1.4.1920 te boek) realiseerde men zich al gauw dat men met een tamelijk chaotische erfenis opgescheept zat: alle "Länderbahnen" hadden hun eigen lokomotiefseries, met een eigen nummersysteem en vaak ook een eigen normensysteem. Daarmee viel in het grotere verband maar moeilijk te werken. Immers, Pruissische onderdelen waren in Sachsische of Hessische Bw's niet aan te treffen; de loks konden dus niet naar willekeur door het gehele land (Reich) ingezet worden.
Daarom besloot men het zogenaamde "Einheitslokomotivenprogramm" op te starten, waarbij de diverse componenten van de te bouwen loks zoveel mogelijk uitwisselbaar zouden zijn. In samenhang daarmee werd ook een nieuw nummersysteem bedacht, waaronder behalve de Einheitslokomotiven ook de Länderbahnloks in zouden worden ondergebracht.

Na enkele voorafgaande en uiteindelijk afgekeurde versies lag vervolgens het volgende (en ook geaccepteerde) schema op tafel:

Baureihen 01 t/m 19: sneltreinloks
Baureihen 20 t/m 39: personentreinloks
Baureihen 40 t/m 59: goederentreinloks
Baureihen 60 t/m 79: personentreintenderloks
Baureihen 80 t/m 96: goederentreintenderloks
Baureihe 97: tandradloks
Baureihe 98: "Lokalbahnloks"
Baureihe 99: Schmalspurloks

Nou, dat is wel aardig overzichtelijk, nietwaar? Maar let op, want nu begint het geëmmer.

Je ziet dat het aantal Baureihen beperkt is tot 99 stuks. Niet meer, niet minder. Een Baureihe 01 1064 staat er niet tussen, en ook geen Baureihe 012 064. Elke Baureihe heeft maar twee cijfers als aanduiding, van 01 tot en met 99. In principe is elke (Duitse) stoomlokomotief in dat systeem onder te brengen, en feitelijk zijn ze dat ook (behalve dan de lokomotieven van de diverse Privatbahnen): elke lok kreeg aan voor- en achterkant en aan de beide zijkanten een bordje met daarop de twee cijfers van de betreffende Baureihe gevolgd door een volgnummer bestaande uit drie of uit vier cijfers.

Maar hoe zit dat dan met lokomotieven als de BR'n 01.10, 03.10 en dergelijke? Wat dat zijn toch wezenlijk andere loks dan de BR'n 01 en 03 En waarom vind je in bijvoorbeeld de Baureihe 18 of, om nog maar eens eentje te noemen, de Baureihe 38, zoveel verschillende lokomotieven?
Dat komt omdat men zich genoodzaakt zag bepaalde Baureihen te gaan onderverdelen. In de Baureihe 18 bijvoorbeeld werden alle Länderbahnloks met de asindeling 2'C'1, de Pacifics dus, ondergebracht, dus de Beierse S3/6, de Badische IVh, de Württemberger C etc. Om toch enig onderscheid te kunnen maken werden de diverse loks via de volgnummers ondergebracht in, om het maar even zo te noemen, sub-Baureihen. De Württemberger C bijvoorbeeld kreeg de nummers 18 1XX, de Badische IVh de nummers 18 3XX, de Beierse S3/6 de nummers 18 4XX en 18 5XX enzovoorts. De verschillende Baureihen werden dan aangeduid met het hoofdgetal (BR 18), dan een punt en daarna het eerste cijfer van de volgnummers (BR 18.3), waarbij dat laatste nummer ook wel "hooggeplaatst" werd: BR 183. In het spraakgebruik werd dat dan "eine lok der Baureihe achtzehn hoch drei".

Zo zit dat dus ook met de BR 01.10, een wezenlijk andere lok dan die van de BR 01, maar wel in die Baureihe ondergebracht. Het onderscheid wordt duidelijk gemaakt door dat ".10"of, zo je wil, "hoch zehn". De 'gewone' loks Br 01 (de tweecilinderloks) kregen driecijferige volgnummers (tot 01 231 c.q. 01 241), de loks Br 01.10 (de driecilinders) kregen viercijferige nummers (duizendtallen). Het zelfde geldt ook voor de BR'n 03 en 03.10. Dat de loks in een sub-Baureihe thuishoorden kon je zien aan de volgnummers, die bestonden allemaal uit vier cijfers: 10XX of 11XX. Aan het op de lok aangebrachte nummer, bijvoorbeeld 01 1064, kon je dus zien dat de lok thuishoorde in de Baureihe 01, meer precies in de sub-Baureihe 01.10.

Als dat allemaal duidelijk is gaan we nog even een klein stapje verder.
Na de oorlog werd de Reichsbahn gesplitst in de Reichsbahn van de DDR en de Bundesbahn van de BRD. De tijd stond niet stil, ergens in de zestiger jaren verdwenen de inktpotjes uit de schoolbankjes, de balpen nam de plaats van de kroontjespen in en op een gegeven moment kwam ook de computer, die tot voor kort nog hele kamers in beslag nam en er complete ploegen hooggespecialiseerd personeel om het ding te bedienen vereist waren, binnen het bereik van vooral de grotere bedrijven, zo ook de DB. Die zich er dan ook op bezon om de hele administratie van het lokomotievenpark in die computer onder te brengen. Daarvoor moest een nummersysteem worden bedacht dat voor die computer te behappen was.

Om kort te gaan: elke tractiesoort kreeg z'n eigen nummer:

0 = stoomlok
1 = E-lok
2 = diesellok
3 = Kleinlok
etc.

De lokomotieven (en ook de railbussen en treinstellen) kregen voortaan een Baureihennummer bestaande uit drie cijfers (waarvan het eerste cijfer dus de tractiesoort aangaf) en een volgnummer van eveneens drie cijfers, gevolgd door een controlenummer. Waarbij opgemerkt dient te worden dat de V voor "Verbrennungsmotor" en de E voor Ellok kwamen te vervallen.
Bijvoorbeeld:
01 147 werd 001 147-x (even geen zin om dat uit te rekenen)
E03 001 werd 103 001-x (idem)
V60 115 werd 260 115-x (idem)
V160 109 werd 216 109-x (merk op dat de 0 van 160 kwam te vervallen)
etc.

Maar hoe zit dat nu met onze 01 1064? We lazen net dat de nieuwe nummers uit twee maal een getal van drie cijfers en een controlegetal zou moeten bestaan. Maar hoe gaat dat passen? Wordt het dan 001 064? Of wacht, een beter idee: 011 064!
Klopt, op die manier zou het kunnen, maar men bedacht bij de Bundesbahn dat nu ook mooi onderscheid gemaakt zou kunnen worden tussen kolen- en oliegestookte loks. Kolensgestookte loks 01.10 kregen het Baureihennummer 011, de oliegestookte 012.

Onze 01 1064 werd dus 012 064-2 (dat hoefde ik niet uit te reken, dat staat er op).

Zo. Misschien wat kort door de bocht hier en daar, maar ik hoop dat het toch een beetje een begrijpelijk verhaal is gebleven.



Dit is geen lok van de Baureihe 012.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2020, 14:06:30 door 44. Reden: enkele correcties/aanvullingen »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19477 Gepost op: 17 March 2020, 00:03:52 »
De ontkenning in de laatste uitspraak suggereert dat men het wel over een Baureihe 01.10 had, maar niet over een Baureihe 012? Dat de term Baureihe dus alleen voor de pre-1968-nummers van toepassing was?

Ik geef ruimhartig toe dat ik termen als "Baureihe 023" vast wel eens gebruikt zal hebben. Hoewel ik het meestal over "ein 211er" enzo heb.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19478 Gepost op: 17 March 2020, 10:44:59 »
 ???
Pfffffffffffffffff
effe printen en tig keer nalezen
Begin het een beetje door te krijgen (denk/hoop ik )

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19479 Gepost op: 17 March 2020, 14:01:39 »
Je bent niet de enigste Jerry ;D

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19480 Gepost op: 17 March 2020, 14:11:28 »
Het is op zich vrij logisch. Als je die logica in het snotje hebt is het ineens allemaal niet zo moeilijk meer.

@Reinout (en allen) misschien moest je eens bij René Margritte te rade gaan.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19481 Gepost op: 17 March 2020, 14:15:30 »
@Jan: bedankt voor de uitgebreide uitleg  (y)


...
Nou, dat is wel aardig overzichtelijk, nietwaar? Maar let op, want nu begint het geëmmer.
...


Bij deze zin moest ik echt gelijk aan onderstaand personage denken:





 ;D


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19482 Gepost op: 17 March 2020, 14:40:36 »
Graag gedaan, Martijn  :)

Wat het plaatje betreft: ik ben best wel een liefhebber van strips, er staat hier zo'n halve meter stripboeken op de plank, variërend van Astérix en Agent 327 via Franka en de Generaal tot XIII en Ravian en zo. Maar deze figuur zegt me even helemaal niets... 

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19483 Gepost op: 17 March 2020, 14:49:37 »
Is ook geen strip, maar een animatie ...
Maestro, de wijze oude man uit de serie "Er was eens".
« Laatst bewerkt op: 17 March 2020, 14:52:53 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19484 Gepost op: 17 March 2020, 15:28:06 »
Goed verhaal.

Maar hoe zit het dan met dat controlenummer? Je schrijft dat het een berekening is, wat is de berekening dan?
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal