Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398714 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19185 Gepost op: 26 januari 2020, 11:52:48 »
Ik reageer even op bericht 18177.
Hier dan een plaatje van de houders van de sluitseinen, in de variant van MK.



Ze zijn van geëtst messing en daardoor wat fijner dan plastic exemplaren. Nadeel is dat de verdikking, de feitelijke houder, te plat weergegeven is. Ik ben te onhandig, in combinatie met te ongeduldig, om dat ook nog eens aan te passen.  Maar ik was al lang blij om dit erfstuk van ongeveer 50 jaar oud weer wat completer te kunnen maken.

Verder was ik gisteren ook op de beurs in Gn. Even de baan van Robbert-Jan bekeken en enkele bekenden gezien en gesproken. Kwalitatief viel de handel me wat tegen.

Wolter

Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19186 Gepost op: 26 januari 2020, 12:07:00 »
Citaat van: Reinout
maar ik heb luid gelachen

De boog kan niet altijd gespannen staan, toch?

Citaat van: Wim1969
staat daar niet achterin een grote Nederlandse baan met een haven?

Inderdaad. Met een stel fantastische schepen, waarvan ik me nog steeds afvraag waar die vandaan komen. Of zijn ze van ZEBO?

Citaat van: Dirkjan
(kan ff duren)

Klopt helemaal. Elke keer, vooral de laatste.
Maar toch wil in niet onvermeld laten dat BRAWA ooit eens, geheel kosteloos (behalve de porto voor de zending "heen") de craquelure-kap van mijn 216 heeft vervangen.

@Ronald69: ik ben voorzien, dank u  ;D
Maar voor andere belangstellenden: vooral voor wie niet vies is van een beetje nostalgie is dit absoluut een aanrader!

@Huib: proberen de trapjes heel te houden?

De Bedienungsanleitung vind je hier, daaraan kun je ontlenen dat je de trapjes nrs.19 & 37 moet hebben (denk ik), als je ze allevier kwijt bent dus 2 x #19 en 2 x # 37.
Bestelnummerzijn:

19: 0380.99.23 Treppe lang
37: 41122.99.37 Treppe kurz

wat de boel gaat kosten ontdek je pas als je de rekening krijgt. Daarop staat vermeld wat de trapjes kosten, dat er € 5,95 aan Behandlungskosten in rekening wordt gebracht en wat de portokosten zijn.
Ik wens je veel wijsheid.

@Wolter: dat zijn mooi fijne ijzertjes! Dank voor het plaatje!
Ik ben het met je eens dat de feitelijke houder (die "verdikking") te plat is om daadwerkelijk een sluitseinbord (laat staan een lantaarn) overeind te kunnen laten houden.
Jammer dat we elkaar zijn misgelopen gisteren!
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 12:10:10 door 44 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19187 Gepost op: 26 januari 2020, 12:41:08 »
Dat komt wel weer, Jan.

Wolter
Moins mais mieux.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19188 Gepost op: 26 januari 2020, 13:33:24 »
Jan, dat wordt messing, vrees ik.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19189 Gepost op: 26 januari 2020, 16:54:02 »
Van mij heb je gelijk. Is ook veel leuker dan zo'n bijna-dood-ervaring van je portemonnee.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19190 Gepost op: 26 januari 2020, 17:52:52 »
Er is in Lümmeln al zo ongeveer sinds mensenheugenis een interkerkelijke synode aan de gang. Aan onderwerpen is geen gebrek, want zodra het ene probleem naar tevredenheid van alle aanwezigen is opgelost dient het volgende zich alweer aan. Hierbij woedt de strijd voornamelijk tussen de letterlijken en de figuurlijken.

Voor Lümmeln betekent het eigenlijk maar één ding: de horeca vaart er wel bij. Zo is hotel Arminius al geruime tijd volledig volgeboekt. Dat kan echter ook zo z'n nadelen hebben...



 

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19191 Gepost op: 26 januari 2020, 19:32:46 »
Dan zijn de rekkelijken toch in de meerderheid, constateer ik verheugd! Korte metten dus maar! ;}
Bedroevend is dan die in te moeten ruilen tegen andere preciezen....
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2020, 19:36:16 door DE-II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19192 Gepost op: 26 januari 2020, 20:05:36 »
Hm, ik denk dat de metten t/m de completen wel intact zullen blijven.
Maar daar bemoei ik me niet mee, mijn gezag in Lümmeln is daar niet voor bedoeld. Hoogstens kan ik die hele vergadering uit Lümmeln verbannen, en dan moeten ze maar hopen dat ze in Dönsdorf, Kelberg, Schwarzburg of Schwarzburg terecht kunnen.

Maar letterlijken of figuurlijken, door Hotel Arminius bezet te houden moeten andere zaken, veel wereldlijker van aard (hoewel het hier ook om een zeker ideeëngoed kan handelen), naar elders uitwijken. Vier prominenten hadden gepland van gedachten te wisselen over het al dan niet erkennen van de DDR als volwaardige staat om op die manier te kunnen werken naar een nieuwe eenwording van het verscheurde Duitsland. Maar voor het zover is....
Vanwege het volgeboekte Arminius moet uitgeweken worden naar het (tijdelijke) onderkomen van de padvindersgroep "De Heiderukkers", die op hun beurt ook weer zolang ergens onderdak moeten zoeken. Of misschien willen ze wel een weekje ergens op de heide gaan kamperen.



Voor het vervoer van het illustere gezelschap is door ene Baron van Swinderen een passende automobiel ter beschikking gesteld, met welwillende medewerking van de Huisjesmakelaar, die tevens talloze alternatieven heeft aangedragen waarvan echter helaas moest worden afgezien.
De Huisjesmakelaar is overigens steevast wel te vinden op diverse beurzen, waaronder ook Houten.



De baron en Ron & Petra nogmaals hartelijk dank!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19193 Gepost op: 26 januari 2020, 21:37:59 »
@Dirkjan: zo'n idee had ik al. Als je die loks zo naast elkaar ziet, dan zie je ook hoe lastig het is om de verschillende types uit elkaar te houden.De 210 haal je er zo uit vanwege die doos op z'n kop en ik meen dat de 218 van die hoedjes op de schoorstenen had, maar die zie ik bij jouw loks niet.

Nog even terugkomend op het herkennen van de verschillende types:
De 218 is heel simpel te herkennen aan deze tank (zie pijl) aan de onderzijde (waarvan ik de functie overigens niet weet).


N.B.
Ik hoop zelf ooit nog eens een up-to-date 217 tegen te komen. Die heeft een volledig andere roosterindeling. Mätrix heeft er, meen ik, een goed model van. De vrij recente versie van Lilliput klopt daarentegen van geen meter.

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19194 Gepost op: 27 januari 2020, 17:45:17 »
Zoals ik eerder al schreef, is voor mij eigenlijk alleen de V160 interessant (voor mijn gekozen Epoche dan, ik zal niet zeggen dat ik de loks zelf niet interessant vind). De V162 zou - theoretisch -  nog wel in Lümmeln hebben kunnen rondrijden, maar om nou per se zo'n lok te willen hebben... daarvoor lijkt hij dan toch weer teveel op de V160. Dan zou ik eerder de V320 als object van begeerte willen kiezen. Of de DE2000  :)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19195 Gepost op: 27 januari 2020, 18:13:09 »
DE2000? Bedoel je deze Jan? https://forum.3rail.nl/index.php?topic=27289.50
Niet echt een succes nr. zo te lezen

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19196 Gepost op: 27 januari 2020, 19:01:26 »
Nee, dat is 'm niet, al zie ik wel waarom je dat zou kunnen denken.
De DE2000 werd door Henschel geproduceerd (1 stuks) die door de DB gedurende een zekere periode werd gehuurd, om de lok met de V160 en de V200 te kunnen vergelijken. De lok is gestationeerd geweest in (o.a.) Hamm, van waaruit ze geregeld ingezet werd in het reizigersverkeer en als zodanig ook geregeld door Lümmeln kwam.
Eigenlijk is de DE2000 nog unieker dan de V162, maar die lijkt, zoals ik al zei, een tweelingzusje van de V160. De DE2000 is daarom een flink stuk interessanter.
Misschien is het wat voor Piko om deze lok in het assortiment op te nemen, gezien Piko's voorkeur voor unieke modellen (zie ook (o.a.) de V160 010).

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19197 Gepost op: 27 januari 2020, 20:27:53 »
Tnonge, dat is een kruizing tussen een Skoda en een ontwerp van Paul Arzens.......
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19198 Gepost op: 27 januari 2020, 21:04:29 »
Dat is wel een apart geval ??? Ook niet zo'n succesvol exemplaar. Mooie zelfbouw klus voor je lijkt mij :angel:

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19199 Gepost op: 27 januari 2020, 21:57:09 »
@Huib: Paul Arzens... hmmm... vind het eigenlijk geen gekke gedachte. Maar een Skoda?
@Ric: nogal een klus voor ZEBO. misschien is er een leen-chassis te vinden, maar die draaistellen? Ook die kap lijkt me nog niet zo simpel.
Misschien dat er met de hedendaagse 3D-printtechnieken veel meer mogelijkheden zijn, maar dan nog moet het wel eerst allemaal getekend worden.

Op het ogenblik heb ik er zeker de moed niet voor. Eergister schreef ik nog dat ik één Ommi51 wat gepimpt had en dat er nog maar elf te gaan waren, maar gisteren en vandaag heb ik alleen maar zitten kijken naar zo'n ding, mezelf af te vragen hoe ik het in vredesnaam ooit voor elkaar heb gekregen om die bakjes van het onderstel af te krijgen.
Ik heb werkelijk geen idee meer en zolang dat zo blijft wordt er ook niet gepimpt...