Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht, iemand die decoders in Märklin TEE 3071 wil inbouwen (Utrecht) door Huib
Vandaag om 10:58:07
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
Vandaag om 10:53:02
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Harold34
Vandaag om 10:52:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 10:51:09
Märklin/Trix TGV Thalys openen door 008200
Vandaag om 10:44:10
1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 10:41:35
Lemke 2020 (oa Hobbytrain en Kato) door Rick
Vandaag om 10:34:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:27:45
NS modelbaan Hoekdam H0 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:40
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 10:24:03
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door KNed
Vandaag om 10:18:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Suchet
Vandaag om 10:15:47
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door tothebeach
Vandaag om 09:54:13
Bouwen van modellen bestaande uit gips door cor_b
Vandaag om 09:52:21
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
Vandaag om 09:40:15
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Pauldg
Vandaag om 08:54:47
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Boswachter Dirk
Vandaag om 08:54:10
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door NS264
Vandaag om 08:52:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:48:53
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 08:22:14
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 07:54:24
Baanbouw Bosje77 door Frycio82
Vandaag om 07:38:11
Cubana door Lucien
Vandaag om 07:32:32
Raadplaatje door spoorzeven
04 juni 2020, 23:20:30
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
04 juni 2020, 23:07:13
Märklin 60760 locdecoder instellen in iTrain. door PkAlfisti
04 juni 2020, 23:00:54
Welke rijtuigen achter NS 1100 door piet keppel
04 juni 2020, 22:46:42
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 juni 2020, 22:39:03
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Karst Drenth
04 juni 2020, 22:37:14
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door martijn v m
04 juni 2020, 22:32:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2310490 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18780 Gepost op: 09 november 2019, 09:34:31 »
Voor die Oostenrijker zou je even kunnen kijken bij de bijdragen van ‘Notbremse’ op het Stummiforum. Hij neemt een hele goederentrein onder handen, waaronder ook een flinke voorraad oorlogsbuit. Niet onbelangrijk: het thema Görschitztalbahn, speelt in Oostenrijk, trouwens wel 14 jaar voor Lümmeln.

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5529
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18781 Gepost op: 09 november 2019, 18:39:17 »
Aargh! Die "Notbremse" is van de details!
Maandenlang elke vrijdag wat foto's van passagiers in een viertal rijtuigen. Iedereen individueel beschilderd. En aangepast, want de soort stropdassen of de soort jurken moest passen bij het gekozen tijdstip. Aaargh! Geweldig :) Niet dat je er na afloop nog iets van ziet, maar.... geweldig.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3134
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18782 Gepost op: 09 november 2019, 19:29:39 »
De öbb had andere opschriften als de DB. De d staat voor Dampfheizkabel. Een stalen dak was voor de öbb typisch, zou m zo laten.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18783 Gepost op: 09 november 2019, 20:52:10 »
Ah, ok, da's mooi opgehelderd. Kende alleen de "r" voor Dampfheizungleitung. Heb je misschien ook een foto van zo'n wagen?

Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18784 Gepost op: 10 november 2019, 12:53:37 »
Een foto zou handig zijn. "ÖBB Glmds" in de zoekmachine ingevoerd levert alleen het Roco-model op. Volgens SC deugt de "indeling" van de Sicken niet en zou die veranderd moeten worden.
Wat die Notbremse allemaal laat zien is erg interessant, maar om die hele draad door te nemen zal ik eerst even wat tijd en vooral wat rust in de kont moeten hebben.
Onderwijl is er hier niks gebeurd vanwege een herfstbbq in het zuiden des lands. Het viel me op dat het hier in het noorden toch flink vroeger begint te duisteren dan in het zuiden. Scheelt zowat een half uur, schat ik.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 13:24:21 door 44 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18785 Gepost op: 10 november 2019, 13:16:12 »
Volgens het "alwetende Google apparaat" 12 min tussen Groningen en Maastricht Jan, 16:46 en 16:58 voor vandaag.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18786 Gepost op: 10 november 2019, 13:29:01 »
Dan zat ik een kwartier naast dus. Omdat zulks natuurlijk niet aan mijn anders zo perfecte tijdsbesef geweten kan worden, moet ik een verklaring zoeken:

Eergister was het hier bewolkt en daardoor kan ik gedacht hebben dat het eerder duister leek dan eigenlijk het geval was  :angel:

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18787 Gepost op: 10 november 2019, 13:38:47 »
Oh, voor het gevoel speelt de bewolkingsgraad zeker een hele grote rol :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18788 Gepost op: 10 november 2019, 16:47:47 »
Laten we het daar maar op houden  ::)

Goed, na die Oostenrijker, waar eigenlijk niet zo veel aan hoeft te gebeuren behalve handgrepen en -mogelijk- de Sicken, nogmaals op zoek gegaan naar een ombouw- dan wel superproject. Tenslotte moet ik het volgend weekend in Veendam tijdens de Noordelijke Spoor- en Modelbouwdagen) wel wat te doen hebben.

Zodoende kwam ik een stapeltje wagens tegen die eigenlijk op de twijfellijst staan, waaronder een Gmms44. Op de twijfellijst niet alleen vanwege het uitzonderlijk hoge risico op Rocokrak, maar ook en vooral vanwege de te brede onderstellen. Misschien is het weer overdreven gezeur, maar als je eenmaal weet dat zo'n onderstel te breed is, dan zie je dat ook (ik tenminste wel) en dan is eigenlijk de grootste lol er wel af.
Nu staat er nogal eens geschreven dat je zo'n te breed Röwa/Roco-onderstel in een aantal gevallen zonder al te veel aanpassen door een onderstel van een Gmhs53 van Fleischmann kunt vervangen. Je weet wel, zo'n wagen als hier nog maar kort geleden ter sprake kwam.
Nu wil het geval dat er hier wel een aantal van zulke wagens aanwezig is, maar als ik daar de onderstellen onder weghaal, dan kan ik geen Gmhs53 meer inzetten.

Gmms44 van onder bekeken:


En vergeleken met een GFN-Gmhs53 (boven):


Om eens te kunnen bekijken of het ook op een andere manier op te lossen zou zijn, heb ik die Gmms44 (die lag toevallig bovenop) maar eens uit elkaar gehaald:



Zoals je kunt zien zitten de wielstellen in 'valse' ashouders, waar ook de remschoenen deel van uitmaken. De vraag was dan ook vooral of de 'echte' ashouders (de aspotten eigenlijk) ook geschikt zouden zijn om als echte ashouders te fungeren. Gelukkig is dat wel het geval:



De volgende vraag was of het rembordes van Weinert dat er ooit eens is opgezet, ook 'mee' zou kunnen in de ombouw. Vermoedelijk wel, en het ding blijkt ook wel handig om de (hoop ik) juiste breedte te kunnen bepalen:



En natuurlijk roept ook hier elk antwoord wel weer een volgende vraag op: op welke plaats wordt het onderstel doormiddengezaagd teneinde er een voldoende breed stuk tussenuit te kunnen halen? Even dacht ik het ding precies in het midden door te zagen, maar dat heeft dan weer konsekwenties voor een aantal andere zaken, zoals bijvoorbeeld de koppelinghouders en de "doppen" deze op hun plaats gehouden worden.
Op andere plaatsen doorzagen neemt weer andere problemen met zich mee, bijvoorbeeld sneuvelende buffers en zo. Maar alles in overweging nemende denk ik de "snedes" als volgt te gaan uitvoeren:


Daardoor zullen nieuwe bufferbalken geconstrueerd moeten gaan worden, maar dat lijkt me niet het grootste probleem...

Nu eerst even een bijdrge op DSO van Steffen Lüdecke, getiteld "Hamburg-Altona am 31. August 1971" bestuderen. Met dank aan de Baron van Zwinderen  :laugh:

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3134
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18789 Gepost op: 10 november 2019, 21:13:11 »
Ik heb van n stuk of 15 van zulke wagens de bufferbalken afgezaagd, daarna de zijden er afgezaagd, bodem versmald en alles weer aan elkaar gelijmd. In de aspotten messing lagers gezet. Nu wacht de hele set op inzetbaar maken...
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18790 Gepost op: 11 november 2019, 13:01:24 »
De bufferbalken afzagen en opnieuw gebruiken, dat kan natuurlijk ook. Zelf even een paar nieuwe maken is natuurlijk zo gebeurd, maar dit is wel makkelijker. Dan hoeven er ook geen nieuwe buffers op.

Citaat
daarna de zijden er afgezaagd

Zie de rode lijnen maar als zaaglijnen. Zelfde strategie dus  :)

Citaat
In de aspotten messing lagers gezet

Dat is een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Wie heeft die dingen ook alweer? Artitec?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3134
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18791 Gepost op: 11 november 2019, 13:46:21 »


Zo dus :)

aslagers van Romford of Peho

remwerk heb ik uitgesneden uit het oude frame en weer er onder geplakt.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2019, 13:48:01 door Falkenberg »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18792 Gepost op: 11 november 2019, 14:11:28 »
Citaat
bodem versmald

Nou... versmald... vervangen door een plaatje Evergreen  ;D

Maar dat is ook een idee, scheelt aardig wat werk.
En bedankt voor de tips mbt de aslagers  (y)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18793 Gepost op: 11 november 2019, 14:46:38 »
Messing lagers worden ook door Wagenwerk.de geleverd.

Rob

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18794 Gepost op: 11 november 2019, 16:59:07 »
Hoi Rob,

klopt, eerst zocht ik het bij Artitec (ik heb nog steeds het gevoeld dat ze ze daar ook hadden), maar toen ik ze daar niet vond heb ik bij AW Lingen/Wagenwerk gekeken.
Er is nu keus uit drie:
Wagenwerk 4 stuks à € 2,60
Peho 20 stuks à € 7,=
Die van Romford gaan per 50 stuks voor, als ik het goed heb, een Pond of vijf. Kan er niet echt wijs uit worden.

Beetje aan het zagen en snijden geweest: