Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wielen gelijkzetten? door VictorPM
Vandaag om 01:04:27
NS 6100 van GM&S door roadster36
Vandaag om 01:01:29
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Rik
Vandaag om 00:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 00:08:21
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Wim Vink
28 maart 2020, 23:49:33
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Hendrik Jan
28 maart 2020, 23:48:02
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
28 maart 2020, 23:29:12
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Eric B
28 maart 2020, 23:00:38
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
28 maart 2020, 22:42:48
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
28 maart 2020, 21:35:35
Projekt 083-338 door 44
28 maart 2020, 21:33:49
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door ivanzon
28 maart 2020, 21:07:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 maart 2020, 21:05:23
Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Wies
28 maart 2020, 21:03:38
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 maart 2020, 20:46:12
DCC++ probleempje door Waterman
28 maart 2020, 20:36:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
28 maart 2020, 19:55:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2020, 19:55:31
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
28 maart 2020, 19:44:27
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
28 maart 2020, 19:40:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
28 maart 2020, 19:36:57
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
28 maart 2020, 19:27:00
Baanbouw Bosje77 door bosje77
28 maart 2020, 19:15:25
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
28 maart 2020, 19:09:23
Instellingen Inlellibox II en Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
28 maart 2020, 18:22:09
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
28 maart 2020, 18:16:31
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2214579 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6992
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18750 Gepost op: 06 november 2019, 09:01:39 »
Ook de "stoom" kon me niet overtuigen. Net als de zgn. "sound" vind ik het eigenlijk afbreuk doen aan het beeld van een stoomlok, zonder die troep is de illusie eerder gewekt dan met.
(y)

Op beurzen wel eens gespeeld met een soundlok. Het enige dat leuk was, was het toeteren voor de tunnel, dan zag je de hoofden (zeker die van kinderen) gelijk die kant op gaan. Maar als je aan het rangeren was en er stond een lok voor je neus te ratelen werd je er hoorndol van. Gelukkig zit er een uitknop op :)

Groet,
Michel

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13788
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18751 Gepost op: 06 november 2019, 10:30:02 »
Dat het voor bezoekers leuk is om stoomlokomotiefgeluiden uit een stoomlokomotief te horen komen en een sliertje cigaretterook uit de schoorsteen te zien ontsnappen is inderdaad waar. Omwille van dat 'bezoekerseffect' heb ik zelf ook een lokomotief met geluidsdecoder aangeschaft. Een rookgenerator komt er echter absoluut niet, zoiets is funest voor elke vorm van weathering, om maar wat te noemen.
Goed, over die rook zal ik niks meer zeggen, daarover heb ik mijn gal nu wel genoeg gespuid. Over het geluid echter wil ik nog wel iets kwijt, namelijk dat ik vind dat, àls je dan zo nodig een geluidsgenerator in je stoomlok wil inbouwen, dat je dan ook de moeite dient te nemen om het geluid met de omwentelingen van de wielen te synchroniseren.
Nog maar kort geleden zag -en hoorde- ik een lok BR 03.10 op een modulebaan rijden. Toen ik de opmerking plaatste dat het aantal slagen niet klopte keek de beste man me wat bevreemd aan. Het ging toch mooi synchroon met drie slagen per omwenteling? Toen ik zei dat het er zes moesten zijn antwoordde hij dat dat onzin was, het was immers een 3-cilinderlok?

Verder heb ik altijd het idee dat alles beneden de 12.000 Hz weggelaten is, het laag, dat toch een wezenlijke rol speelt bij de beleving, ontbreekt, waardoor je helemaal stapelgek wordt van het schrille gegier wat soms nauwelijks boven de eigen rijgeluiden van de lokomotief uitkomt.

Ter illustratie een filmpje van een Führerstandsmitfahrt tijdens een Fremotreffen. De camera bevindt zich op een platte wagen die vóór de diesellok (tenminste, ik vermoed dat het een diesellok is) is geplaatst. Veel plezier!

<a href="https://www.youtube.com/v/wDQZHSBmcpk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/wDQZHSBmcpk</a>

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4770
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18752 Gepost op: 06 november 2019, 10:40:23 »
Lijkt meer een ratelende versnellingsbak van een oude büssing
Jemoet heeeeeeel goed luisteren in stat. hoop inhet dal ,dat er een diesel stat .draaid
Ik heb ze (gelukkig) niet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18483
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18753 Gepost op: 06 november 2019, 10:42:56 »
Ik heb bij toeval ontdekt dat er wat te doen is aan dat schrille geluid. Ik heb een Roco TEE treinstel dat alleen met geluidsdecoder leverbaar is. Ook bij analoog gebruik maakte dat ding lawaai. Ik vond dat er te veel herrie uit kwam maar omdat ik analoog rijd kon ik het volume niet aanpassen. Daarom een dun lapje schuimplastic voor de luidspreker gelegd. Tot mijn verrassing was niet alleen het volume verminderd, maar ook de schrille tonen waren bijna weg. Het geluid klonk veel donkerder, meer zoals een diesel hoort te klinken. Dat lapje schuim vreet kennelijk de hoge tonen op.

Overigens had ik na een tijdje genoeg van het lawaai en heb de decoder uitgebouwd en verkocht aan een forumgenoot.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13788
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18754 Gepost op: 06 november 2019, 12:07:37 »
Letterlijk een lapmiddel, zou je kunnen zeggen  ;)

Hoe het ook zij, de meningen over geluids- en rookeffecten bij modeltreintjes zullen altijd wel verdeeld blijven, en ook hier zou ik willen zeggen: suum quique. Heel eerlijk gezegd kan ik er ook wel eens lol aan hebben, zoals destijds toen de 44er van Hans (jeweetwel, die van Hengelooo) bij mij op de baan een stuk kabaal maakte van heb ik jou daar.
Maar om zelf zoiets aan te schaffen? Nee, eentje is wel genoeg. En ook die is meestal stom als ik er mee rij.

De Gmhs53 in de matte lak:


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18483
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18755 Gepost op: 06 november 2019, 12:53:52 »
Inderdaad een lapmiddel, maar wel een lapmiddel met een gunstig effect.
Dat treinstel had trouwens nog een vervelende eigenschap. Er zitten (in de echte) 3 dieselmotoren in. Als je (analoge) spanning op de baan zette hoorde je eerst de hulpdiesel opstarten, daarna de eerste hoofddiesel en tenslotte de tweede hoofddiesel. Dat hele concert duurde 30 seconden, pas daarna begon het ding te rijden.
Als er dan tijdens de rit een korte spanningsonderbreking was viel de trein abrupt stil en begon het hele liedje van voren af aan. Dat werd ik zo beu dat ik het spul elektrisch helemaal heb verbouwd zodat het nu een echte analoge trein is. 
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13788
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18756 Gepost op: 06 november 2019, 17:43:00 »
De term "lapmiddel" hoeft niet altijd negatief geladen te zijn. Het zal niet voor het eerst zijn dat uit een "lapmiddel" een definitieve oplossing ontstaat.
Digitale treinen op een analoge baan is vaak wat behelpen. Bijvoorbeeld omdat soms een decoder (vooral de oudere types) pas bij een bepaalde spanning gaan werken, zodat je de helft van je regelbereik al kwijt bent voor de lok in beweging komt. Het effect dat bij lokomotieven met geluidsdecoder eerst een complete ouverture afgespeeld moet worden voordat er gereden gaat worden is ook bekend. Op zichzelf heel realistisch (in het echie duurt het vaak nog veel langer), maar wel lastig en al helemaal als de trein stil valt het de hele riedel opnieuw begint. Ook wanneer er gestopt wordt voor bijvoorbeeld een onveilig sein of aan het perron. Naar mijn idee is een digitale lok op een analoge baan nooit optimaal.

Ik weet niet, ik zie dat hele verhaal van geluid en rook niet zo zitten, dat moge wel duidelijk zijn. Dat er wat dat betreft ook medestanders zijn is ook wel helder, maar wat me tegenvalt is dat de voorstanders zich (hier?)  niet laten horen...  wie voelt zich geroepen?

De Gmhs53 met dak en even los op het onderstel geplaatst:



Het dak is slecht gespoten, tijd om m'n airbrush weer eens schoon te maken.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18757 Gepost op: 06 november 2019, 18:30:14 »
Jan,

Ik zou in de toekomst best een stomer of bijv. de bekende railbus met een geluidsdecoder willen hebben. Best leuk lijkt mij. Alles met geluid uitrusten zou mij ook te veel worden. Al dat "kabaal" ;D op de baan wordt je ook niet vrolijk van, nog afgezien van de kosten voor g.d. Al gauw 3x de prijs van een decoder zonder geluid.
Ik denk trouwens dat een g.d. in de grotere schalen z.a. 0 en 1 beter tot hun recht komen door de betere geluidskwaliteit.

Grtr. Ric

 

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18758 Gepost op: 06 november 2019, 19:28:25 »
Ik zou mezelf niet direct als fervente voorstander willen betitelen maar heb wel een aantal geluidsloks rondrijden en bij met name stomers heeft het voor mij wel wat extra's. Ik rijd digitaal dus de nadelen die jij bij analoog ervaart heb ik dan weer niet. Ik betrap me er wel op dat ik bij de stomers die zonder geluid rondrijden toch iets mis dus je went er kennelijk wel snel aan. Niet zo erg trouwens dat ik deze nu alsnog van geluid ga voorzien want dat is me te duur.
Ik heb wel bij alle loks het volume flink teruggeschroefd zodat het binnen aanvaardbare perken blijft want de meeste hebben standaard een enorme bak herrie vooral de modellen van Trix.
Met rook heb ik nog nooit gewerkt. Ik heb wel de BR 85 van Roco lopen die over zgn. dynamische rook beschikt maar ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om er daadwerkelijk olie in te gaan gooien. Maar als deze lok langzaam optrekt en de slagen gaandeweg toenemen (geen idee of het aantal klopt overigens) dan vind ik dat wel een mooie gewaarwording en heb ik er geen spijt van dat ik de duurdere versie gekocht heb.

Groeten,
Bert

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18759 Gepost op: 06 november 2019, 20:33:18 »
Ik ben wel een groot voorstander van Soundlocs. Heb 4 diesels met sound en 1 roco 1200. Ik zou niet meer zonder willen.

Had ook een Esu 215 en vond het rookeffect geweldig! Vooral volgas vertrekken met een dikke rookpluim vond ik genieten!  En wat ik zeker iets vond toevoegen was het snerp effect in de wissels en bogen. Heb hem na tich keer technische malheur verkocht. Maar zit er aan te denken om toch weer 1 aan te schaffen.

Tevens zit ik er sterk aan te denken om een Amerikaanse gimmick aan te schaffen. Soundcar van soundtraxx....Geluidsdecoders voor goederenwagens...vooral het dreungeluid van een wagen met een vlak kantje op het wiel klonk erg overtuigend.

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13788
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18760 Gepost op: 06 november 2019, 22:01:47 »
Gelukkig, ook een beetje tegengas, dat is mooi  :D
Kunnen we de 'discussie' toch met een positieve noot afsluiten, zodat er nog lang en gelukkig geleefd kan worden.

Het Gmhs53-dak nog eens met de airbrush bezocht:



Beetje lichter op de foto dan in werkelijkheid.
Eerlijk gezegd begin ik steeds meer het idee te krijgen om deze wagen niet of maar een heel klein beetje te vervuilen, waarbij dan het accent op het chassis zal komen te liggen. Misschien niet zo heel erg logisch om de wagen in deze uitmonstering vers uit een 66er of 67er AWW te laten komen, maar toch...

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18761 Gepost op: 07 november 2019, 09:18:51 »
Jan, je kan hem voorlopig zo laten als zijde een nieuwe of opgekapte wagon. Kan je nog even genieten van je werk (y)

GRt. Ric

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2000
  • MSc Micro-Electronics
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18762 Gepost op: 07 november 2019, 10:00:58 »
Ik koop geluidloks meestal om 1 van 2 redenen

1. Ik wil het model met geluid hebben (bijvoorbeeld dat accu-treinstel dat uit gaat komen lijkt mij weer eens wat anders)
2. Ik wil mijzelf de moeite besparen decoders in te bouwen. Bij veel van de R* en nieuwere Fl* loks kost een geluidslok/treinstel vaak maar 30 tot 40 euro meer dan het analoge model + 1 of 2 decoders. Dit, plus dat bij digitaal ik geen problemen heb van eerst opstartende motoren of voorloop geluiden zolang ik het geluid uit houd.

Voor iedereen die nog (voorwegend) analoog rijdt is een lok met geluidsdecoder volledig overbodig.

Ik heb zelfs onlangs nog geluid in gebouwd in een standstuurrijtuig. Simpelweg omdat het functiedecodertje ingebouwde geluidjes heeft. De handleiding raad wel aan om een smoorspoel in de leiding van de luidspreker te plaatsen om zo hogere pieptonen uit te filteren. Werkt bij mij prima. Alleen jammer dat ik de decoder niet kan programmeren vanwege mijn grote buffercondensator waar ik nu niet bij kan.  :-[
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18763 Gepost op: 07 november 2019, 11:40:25 »
Had ook een Esu 215 en vond het rookeffect geweldig! Vooral volgas vertrekken met een dikke rookpluim vond ik genieten!  En wat ik zeker iets vond toevoegen was het snerp effect in de wissels en bogen. Heb hem na tich keer technische malheur verkocht. Maar zit er aan te denken om toch weer 1 aan te schaffen.
Overtuigend rookeffect inderdaad.
Ook de mijne heeft trouwens technische malheur. Maar het is het enige ESU-model dat nog speciaal in 2-rail-uitvoering gemaakt is met 4 aandreven assen i.p.v. 3. Ondanks de malheur (het snerpende geluid in bogen werkt soms goed, of permanent of niet / de loc waggelt en loopt ook niet steeds regelmatig) doe ik 'm niet weg.

De rookgeneratoren die ik in locs ingebouwd (3 stuks) heb zijn (digitaal) uit te schakelen. Hoogst incidenteel zet ik ze aan. Voor stoomlocs zijn ze inderdaad weinig overtuigend.
Soundlocs zijn (net als rookgeneratoren) leuk voor demonstraties aan niet-hobbyisten. Maar eigenlijk vind ik de rijgeluiden zonder sound realistischer (mits de locs stil en soepel lopen).

Zo, nu heb ik ook mijn duit in het zakje gedaan ;D

Groet, Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13788
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18764 Gepost op: 07 november 2019, 14:57:58 »
Fijn dat er nog een paar duiten uit het pro-geluid-kamp afkomstig zijn.  :laugh:
Wat hier niet zo expliciet genoemd wordt, maar wat ik wel proef als ik bij andere gelegenheden mijn oor te luisteren leg, is dat ook bij de pro-geluidrijders de aan/uit-knop wel gewaardeerd wordt en dat men veelal ook de volumeknop wel weet te vinden.
Zo'n geluidsdecoder met "Flachstellengeräusch" is wel interessant, daar had ik nog nooit van gehoord, evenmin als een geluidsdecoder voor een stuurstandwagen (wat voor geluiden geeft zo'n ding?). Wel van veewagens waar het geluid van blatende schapen uit komt. Op de LGB-baan in Nienoord rijdt (of reed) altijd zo'n wagen rond, dat gaf altijd wel respons uit het publiek.

Ook opvallend vind ik ook de hier weer klinkende kritische geluiden over de ESU-producten - mankementen en storingen schijnen niet vreemd te zijn bij ESU. Zelf heb ik, behalve decoders, niks van ESU in huis. Wel tegengekomen op beurzen en in winkels, maar de prikkel om te kopen bleef vreemd genoeg weg... Toch schijnen de Eilzugwagen en ook de ketelwagens alleszins de moeite waard te zijn.
Nou ja, wie weet komt het er nog eens van.

Gmhs53: de laatste kleine dingetjes afgewerkt, wat mij  betreft is het zo wel prima:





Voor wie 'm nog te schoon vind: zie GW1.2 p.51, de middelste van de vier foto's.