Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398586 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18360 Gepost op: 16 september 2019, 23:29:17 »
Hmmm... daar zeg je zo wat. Als er een stoomlok (met trein) in Lümmeln Sbf staat, waar ik 'm niet kan zien, dan kan ik zonder meer naar rechts draaien om de trein vooruit het Sbf uit te laten rijden. Met dieselloks is het een ander verhaal natuurlijk... want als het langer dan 15 minuten duurt, ben ik echt wel vergeten hoe de lok voor de trein staat.

Ik heb niet zo'n luxe station met draaischijf waardoor m'n stoomloks schoorsteen-voor voor de trein staan. Eén van beide richtingen op zit de tender aan de voorkant. En ja, de dieseltjes maken het nog wat erger door vaak geen duidelijke voorkant te hebben.

Het enige dat ik makkelijk consistent kan krijgen is het aloude "naar rechts draaien is naar rechts rijden". Daar maak ik dan ook met graagte gebruik van.

Maar de prijs die je daarvoor betaalt is dat je loks altijd dezelfde kant op rijden. Daar kan je niet mee variëren. Met sneltreinloks die je schoorsteen-voor wilt hebben ben je dan in de aap gelogeerd. Dan is het een prijs die te hoog is om te betalen (lijkt me).

In mijn geval is het geen noemenswaardig nadeel en neem ik het dus graag op de koop toe in ruil voor rangeren-zonder-nadenken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18361 Gepost op: 17 september 2019, 11:59:35 »
Ik snap het. Denk ik. En ik kan me voorstellen dat je dat zo doet. Maar als je digitaal rijdt (zoals jij dat ook doet, als ik me niet vergis), is die gouden standaard "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" eigenlijk niet te handhaven, zo heb ik (nog maar kort geleden) geleerd. Eén keer draaien op de draaischijf, of een lok 'verkeerd om' op de rails zetten en het het is gedaan met de zalige zekerheid.
Het heeft me verrassend weinig tijd gekost om het naar rechts draaien los te zien van naar rechts rijden en in plaats daarvan het naar rechts draaien te koppelen aan "rijden met schoorsteen vooruit" of, in het geval van dieselloks "rijden met de lange snuit vooruit". Bij symmetrische loks, zoals V200, V160 of Elloks is het wat lastiger, meestal zijn de cijfers 1 en 2 ter aanduiding van de Führerstände (vroeger V en H, vorn und hinten, letterlijk dus) van enige afstand maar moeilijk te zien. Als je, zoals ik eigenlijk altijd doe, de bufferbalk aan één kant van de lok voorziet van een volledige uitrusting, dus schroefkoppeling, remslangen etc, en dus zonder beugel-, haak- of Kadeekoppeling, wordt het iets makkelijker.

Maar de kern is de lok los te zien van de rails en de "voorkant" te koppelen aan het "naar rechts draaien". Als je die draai eenmaal hebt gemaakt, zul je binnen de kortste keren je draai gevonden hebben.





Oh ja, nog iets: eenmaal je jezelf op deze manier geconditioneerd hebt, zul je er (mogelijk) achter komen dat bij een enkele lok het grijze en het oranje draadje verkeerd om zijn aangesloten. Dan ligt de oplossing in CV29.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 12:03:39 door 44 »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18362 Gepost op: 17 september 2019, 13:27:10 »
Inderdaad kun je met cv 29 de loc ompolen zonder te solderen. Dan moet je cv 29 meen ik even uit mijn hoofd op waarde 6 zetten. Ik had dat probleem met een Fleischmann beginset locje met 21 polige decoder. Die reed analoog de verkeerde kant op. Als je digitaal gaat rijden is dat natuurlijk geen probleem. Maar ik was toen nog half analoog. En dan wordt het wel lastig. Inmiddels is alles nu omgebouwd.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18363 Gepost op: 17 september 2019, 14:23:09 »
Citaat
Dan moet je cv 29 meen ik even uit mijn hoofd op waarde 6 zetten

6 zou kunnen. Dan heb je de normale rijrichting, 28 rijstappen (of 128) en analoog rijden is mogelijk. Wil je met deze combinatie de rijrichting omkeren, dan kom je op waarde 7.
Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden (met omgekeerde rijrichting): 1 of 3, of 5 of 53... afhankelijk van wat je wil.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18364 Gepost op: 17 september 2019, 15:53:20 »
Bij symmetrische loks, zoals V200, V160 of Elloks is het wat lastiger, meestal zijn de cijfers 1 en 2 ter aanduiding van de Führerstände (vroeger V en H, vorn und hinten, letterlijk dus) van enige afstand maar moeilijk te zien.
Bij diesellocs, zeker bij de dieselelektrische, geldt ook het principe: schoorsteen is voorkant. Zo'n loc heeft een dieselmotor en een generator die achter elkaar staan en algemeen wordt aangenomen dat de dieselmotor aan de voorkant zit. De positie van de uitlaat vertelt dus wat de voorkant is.
Duitse  diesellocs zijn meestal dieselhydraulisch en dan wordt het wat lastiger omdat daar de diesel in het midden staat. De V200 is helemaal een probleem, die heeft 2 motoren en die staan zo symmetrisch opgesteld dat je aan de dakindeling helemaal niet kan zien wat voor en achter is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18365 Gepost op: 17 september 2019, 17:16:16 »
Hee, da's een goeie, zo had ik het nog niet bekeken. Voor V100, V90, V60 en Kleinlok LgII geen probleem, die hebben een lange snuit als 'voorkant' en een korte (of helemaal geen) snuit als 'achterkant'. V200 is inderdaad wel een probleem, daar zal ik moeten blijven afgaan op de kant zonder koppeling als voorkant. Blijft over de V160 (nou ja, en de V90 maar daar rij ik niet mee):



Hm, dat is even wennen. Misschien tijd om het masjien eens van wat gebruikssporen te gaan voorzien, zodat er een beetje nadruk op de uitlaat komt te liggen.
't Ding moet trouwens nog vernummerd worden ook...

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18366 Gepost op: 17 september 2019, 17:19:59 »
Als je de verlichting aan laat staan dan kun je ook bij symmetrische locs zoals de V200 gemakkelijk zien welke kant de loc op zal gaan. Je multimuis laat in de display in de nulstand zien wat de laatst gekozen rijrichting is en in combinatie met de verlichting weet je zo precies welke kant de loc op gaat rijden.

Groeten,
Bert

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18367 Gepost op: 17 september 2019, 17:25:12 »
Bij de V160 is dat minder een probleem, daar ligt de dieselmotor asymmetrisch aan één kant van de machine ruimte, onder de uitlaten. De cabinedeuren aan deze kant draagt dan een "1" als zijnde de voorkant van de lok. Je ziet het dus aan de uitlaat.
Groeten,
Richard

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18368 Gepost op: 17 september 2019, 21:26:42 »
Nog even over dat naar links en naar rechts draaien.

De Multimaus is een mooi apparaat, maar eigenlijk vind ik zo'n draaiknop met een middenstand maar lastig.
Liever heb ik een draaiknop die draait van nul naar maximaal, waarbij de rijrichting separaat geschakeld wordt.
Dan ben je ook verlost van dat oude (niet meer toepasselijke) mantra.

De voordelen:
- je kunt op je gemak aan de verlichting zien welke kant de loc op zal rijden
- je kunt de verlichting "omschakelen" nog voor je gaat rijden (wat veel natuurgetrouwer is)
- je hebt niet meer te maken met een vage nulstand (in het midden) waar je gemakkelijk doorheen schiet als je de trein wilt laten stoppen (die dan ongewild van rijrichting verandert).

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18369 Gepost op: 17 september 2019, 21:39:53 »
Toch red ik me best aardig met zo'n koppelingsloze maar compleet uitgeruste bufferbalk. Kwestie van wennen en dat gaat, ik zei het al eerder, verrassend snel.
@Bas (wob): dat is een prima alternatief. Bij Fremo gebruikt men de "Fred", of "Fredi", met een potmeter van 0 naar max (één kant op) en een aparte (tuimel)schakelaar voor de rijrichting.
Zo'n Fred laat zich tamelijk intuïtief hanteren, maar dat doet een Multimaus ook. Overigens, ook de draaiknop van de Multimaus draait van 0 naar max. Naar twee kanten zelfs  ;D ;)
Ik denk dat het een kwestie van wennen is, Bas.

Inmiddels blijken de problemen met (de decoder van) de 44er nog niet over. Wederom ligt de boel uit elkaar:



Misschien was ik wat te voorzichtig met de pinnen van de stekker. Nu iets rigoureuzer verbogen, in de hoop dat het nu wel helpt.
Vooralsnog zal de lok echter geen diensten draaien die een langer verblijf in Lümmeln Sbf vereisen. Eerst maar eens kijken hoe het nu gaat.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18370 Gepost op: 17 september 2019, 21:56:06 »
Liever heb ik een draaiknop die draait van nul naar maximaal, waarbij de rijrichting separaat geschakeld wordt.
Dan ben je ook verlost van dat oude (niet meer toepasselijke) mantra.
Dan moet wel de richtingschakelaar vertikaal bewegen. Omhoog is vooruit, omlaag is achteruit. Als de schakelaar horizontaal beweegt zit je nog met de links-rechtsverwarring.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18371 Gepost op: 18 september 2019, 09:15:32 »
Omhoog/omlaag is wel een goeie als je ècht van links/rechts af wilt.

Expliciet kijken naar de (met zo'n knop gelijk vorbildgetreu wisselende) koplampen is een goeie. Dat is ook aan bezoek goed uit te leggen. Mits de lok ook in het schaduwstation goed zichtbaar is. En mits er verlichting in de loks zit.
Wat dat betreft had ik in m'n achterhoofd als feitje zitten dat er in Lümmeln geen verlichting te bespeuren was. Na wat terugbladeren zag ik echter toch een V100 met een keurig A-sein aan de voorkant. => Hoe zat het daar nou mee, met die verlichting?

Bij mij werkt het bij bezoek (=nichtje van zeven enzo) uitstekend om een multimaus in de knuisjes te duwen, op de draaiknop te wijzen en de vermaledijde uitspraak "naar rechts is naar rechts, naar links naar links" te uiten :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18372 Gepost op: 18 september 2019, 09:18:56 »
De Fremo-Fred heeft een link-rechtsschakelaar. Klein kunstje om dat ding een kwartslag te draaien.
Voor stoomloks zou dan een schuifschakelaar wel handig zijn, waarmee tevens de snelheid geregeld kan worden, Analoog aan de ganghendel.
Dat heeft dan wel als consequentie dat er voor stoom-, diesel- en Elloks verschillende regelaars nodig zijn.

Hm. Misschien is zo'n z21-ep zo gek nog niet. Een afbeelding van een Führerstand met alle schakelaars en andere attributen om een lokomotief te bedienen op je belcamera of tableau, die je dan, met behulp van het aanraakscherm, kunt bedienen.


Bron plaatje: Maketis

Maar met de Multimaus ben ik best tevreden, prima apparaat zonder veel toeters en bellen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18373 Gepost op: 18 september 2019, 09:20:30 »
Dan moet wel de richtingschakelaar vertikaal bewegen. Omhoog is vooruit, omlaag is achteruit.
....zoals bijvoorbeeld bij mijn (inmiddels wat bedaagde) Lenz Compact.
Het zijn overigens 2 knoppen: Pijltjestoets "omhoog" is vooruit en "omlaag" is achteruit.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 09:23:34 door wob »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18374 Gepost op: 18 september 2019, 09:42:20 »
Als je van dat rechts = rechts af bent, heb je dat trucje met de frontseinen ook niet meer nodig. Maar goed, ieder z'n meug, zoveel mensen, zoveel zinnen, zeggen ze dan  :D

Wat verlichting in Lümmeln betreft: uiteraard worden daar de voorschriften der Deutsche Bundesbahn van die tijd gevolgd: frontseinen dienen alleen bij nacht, in tunnels en als de weersomstandigheden het vereisen gevoerd. Omdat "vroeger" de helderheid van de frontseinen (en ook binnenverlichting) recht evenredig aan de snelheid was en ik dat onnatuurlijk vond heb ik tijdens mijn analoge tijdperk afgezien van elke vorm van verlichting. Gevolg was natuurlijk wel dat er niet bij nacht gereden kon worden of, om het van een andere kant te benaderen, dat het nooit nacht was.

Sinds de digitale treinbesturing ook in huize 44 zijn intrede heeft gedaan, ben ik ook het fenomeen frontsein in een ander licht gaan zien. Immers, nu bestaat de mogelijkheid frontseinen aan en uit te zetten, al naar gelang de pet waait.

Echter, omdat ik graag mijn treinen zie rijden vind ik het nog steeds een soort van idioot om het licht uit te draaien om vervolgens vol bewondering naar op raadselachtige wijze bewegende lampjes te koekeloeren. In Lümmeln is het dus nooit nacht.

Overigens ben ik wel in het bezit van een rijtuig met interieurverlichting, een BRyl van ade. Met een decoder erin, zodat ook dat aan en uit gezet kan worden. Maar ik kijk wel uit om de rest van m'n wagenpark ook van lampjes (+decoder) te gaan voorzien, bij die aantallen ben ik òf in één klap failliet òf het gaat jaren duren.
Nog even afgezien van de pens vol werk dat zoiets kost en waar ik niet op zit te wachten.

PS: @Bas: Lenz is niet verkeerd, maar wat ik al zei: het is maar net wat je gewend bent of wat het beste bij je wensen past.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 14:16:15 door 44 »