Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij. door Remystoom
Vandaag om 04:32:38
VERPLAATST: Dapol railreiniger door Bert van Gelder
Vandaag om 02:52:37
Restauratie TEE treinstel door Martin Hornis
Vandaag om 02:40:12
MK Modelbouw Rongenwagen spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:55:59
Bad Burgstein door ruben derks
Vandaag om 00:42:54
Richtingsafhankelijke detectie / melding door RBlok
Vandaag om 00:36:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
Vandaag om 00:05:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:03:05
Albert's fantasie in schaal 0e door jaco1988
15 januari 2021, 23:44:48
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
15 januari 2021, 23:42:50
Ergensnergens in H0e door EricZmS
15 januari 2021, 23:23:38
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
15 januari 2021, 23:18:19
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
15 januari 2021, 22:34:00
Projekt 083-338 door Hlv53
15 januari 2021, 22:27:26
Zelfbouw bovenleidingsdraden, ervaringen gevraagd. door peterha
15 januari 2021, 22:25:16
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door stefan88
15 januari 2021, 22:07:20
EifelBurgenBahn door 44
15 januari 2021, 21:58:04
Mijn hobby even anders! door ca.gorter
15 januari 2021, 21:28:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
15 januari 2021, 21:18:41
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Arnold
15 januari 2021, 21:15:31
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door Scratchbuilt
15 januari 2021, 20:58:30
Digikeijs DR5000/DR4024 kortsluiting bij aanzetten centrale bij 4 servo's door AlbertG
15 januari 2021, 20:58:13
Dapol railreiniger door hans1958
15 januari 2021, 20:49:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door AndrevdG
15 januari 2021, 20:47:53
Test: rails reinigen met RVS-reiniger. door Voske
15 januari 2021, 20:39:51
Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd. door Reinier Z.
15 januari 2021, 20:39:33
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
15 januari 2021, 20:37:11
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
15 januari 2021, 20:22:36
Mauritsburg (H0) door Falcon10
15 januari 2021, 20:21:47
Ergens op een zolderkamer door Reinout van Rees
15 januari 2021, 20:20:43
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2548241 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18390 Gepost op: 20 september 2019, 16:20:54 »
Ik heb een paar stammetjes Esu Pullmann rijtuigen (G36/G37) en die van binnenverlichting voorzien omdat ik het zonde vind dat je anders het zeer fraai afgewerkte interieur totaal niet ziet, dus die rijden overdag ook met de binnenverlichting aan.
Is het niet zo dat alle treinen standaard met verlichting aan rijden, ook overdag?
Behalve dan buiten dienst en dat weer behalve wanneer de schoonmaakploeg er doorheen gaat.

een van de Bassen ;D

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18391 Gepost op: 20 september 2019, 17:10:34 »
Zou best kunnen, geen idee. Maakt mij ook verder niet uit want bij mij gelden mijn regels  ;D ;D

Groeten,
Bert (zitten er ook wel een paar van hier  :))

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14617
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18392 Gepost op: 20 september 2019, 21:55:30 »
@Ronald69: Ondanks de vele overeenkomsten tussen de drie- en de vierassige Umbauwagen zijn er ook wel verschillen. Uiteraard het gegeven dat de 3yg's telkens twee stuks als paartje vast aan elkaar gekoppeld zijn. Ook zijn de drieassers geschikt om in Wendezüge te worden ingezet, terwijl de 4yg's daar niet voor zijn uitgerust.
@Bas (wob): hoe dat is (en was) gesteld met de verlichting in de rijtuigen weet ik niet, maar wat betreft de frontseinverlichting was dat, om dan maar even in modelspoortermen te blijven, in Ep.III niet verplicht (behalve dan bij nacht etc), terwijl dat vanaf (naar ik meen) Ep.IV wel zo was. Sluitseinen waren sowieso verplicht, al van heel vroeg af aan (zodat onderweg door blok- en overwegwachters alsmede overig spoorwegpersoneel gecontroleerd kon worden of de trein nog compleet was).
@Bert: nu je het zegt, ja, dat geloof ik ook. Neem alleen al mijn collega-moderator Bert van Gelder. Maar de naam Bert was me in die zin nog niet opgevallen.

Van de week via-via nog een leuke wagen op de kop getikt, een Schnellzugwagen Gruppe 35 van Fleischmann:



Een prachtige wagen, met onder anderen doorbroken treeplanken aan de wagenuiteinden. Echt een topmodel!
Wel één nadeeltje: de koersborden zijn opgedrukt, zodat je eigenlijk wel verplicht bent daar (meer egschikte) borden overheen te plakken (tenzij je natuurlijk tevreden bent met de route die er op vermeld staat):



Dat een trein van Wiesbaden naar Straßburg via Lümmeln zou rijden is op z'n zachtst gezegd ongeloofwaardig te noemen.
Desniettegenstaande ben ik met deze wagen best wel in m'n nopjes! 

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18393 Gepost op: 21 september 2019, 02:51:24 »
Hoi, dat Fleischmann mooie producten in H0 heeft geproduceerd kan ik helemaal onderschrijven. Echter vond ik de schaalverhoudingen over het algemeen, op zijn zachtst gezegd, een beetje vreemd gekozen. Verticaal 1 op 84 en horizontaal 1 op 100. Nu moet ik er ook eerlijk bijzeggen dat mijn kennis nogal verouderd is dus dat kan in de latere jaren verbeterd zijn. Updates worden gewaardeerd 😆 . Leer graag wat nieuws.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3414
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18394 Gepost op: 21 september 2019, 08:04:51 »
Als je met de laatste jaren de laatste 35 jaren bedoelt, ja inderdaad Fleischmann produceerde gewoon op schaal. Alle fabrikanten produceerden in de jaren 60 raar verschaalde modellen. Maar ja, zolang de Nederlandse modelspoorder die krengen blijft kopen en doorverkopen in plaats van ze in de kliko te mieteren blijft het beeld bestaan dat modelspoor alleen uit verkorte rijtuigen, te grote loks en Lima hondekoppen bestaat. Zucht ::)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3414
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18395 Gepost op: 21 september 2019, 09:18:58 »
maar wat betreft de frontseinverlichting was dat, om dan maar even in modelspoortermen te blijven, in Ep.III niet verplicht (behalve dan bij nacht etc), terwijl dat vanaf (naar ik meen) Ep.IV wel zo was.
Veel later zelfs, in 2006 werd het pas algemeen verplicht. Wendezüge moesten echter altijd al Zg 1 overdag tonen. ook golden al vroeg de regels als bij slecht weer in en tunnels etc)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14617
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18396 Gepost op: 21 september 2019, 11:44:25 »
Citaat van: Falkenberg
Als je met de laatste jaren de laatste 35 jaren bedoelt, ja inderdaad Fleischmann produceerde gewoon op schaal.

Ik kan me nog herinneren dat Fleischmann (voor 't eerst) de 94er uitbracht. Dat moet ergens '78 of '79  geweest zijn. Die lok ws gewoon 1 : 87, er staat me bij dat dat de eerste GFN-lok was die echt die schaal had. Voor die tijd (en daarna eigenlijk ook nog) zat Fleischmann wat te rommelen met 1 : 85 en/of andere compromissen. Zo was de "Bubikopf"(alias BR64) wel 1 : 87, maar had de verkeerde wielen. Nog steeds trouwens.
Maar Fleischmann hield vanaf die tijd inderdaad steeds meer 1 : 87 - behalve voor 26,4 meter-wagens.

Het Gruppe 35-exemplaar hierboven is wel 1 : 87. Anders had ik 'm ook niet aangeschaft  ;D


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14617
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18397 Gepost op: 21 september 2019, 15:43:51 »
Van Jörg Haase (je weet wel, die van het remwerk van de Silberling) nu een interessant verhaal over de stoomverwarmingskoppeling: zie hier.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14617
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18398 Gepost op: 21 september 2019, 15:53:28 »
En hier nog eentje, over de techniek van de stuurstand "Hasenkasten".

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14617
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18399 Gepost op: 21 september 2019, 21:45:48 »
In Lümmeln gonst het van de geruchten en er gebeuren rare dingen...



...en het schijnt nog wel even door te gaan ook, fluistert men beim Friseur, in der Kneipe, im Kino...

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18400 Gepost op: 22 september 2019, 09:29:40 »
Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan. Bovenleiding ..........  ???

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18401 Gepost op: 22 september 2019, 10:07:43 »
Nee he! je valt toch nog van je geloof, Jan :angel:

Grt. Ric.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3527
    • Lacus Flevo
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18402 Gepost op: 22 september 2019, 10:10:08 »
Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan. Bovenleiding ..........  ???

Tom

Tom,

Ik geloof ook dat dit het gaat worden, misschien zelfs voor de binnenverlichting van het ruituig  ::)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18403 Gepost op: 22 september 2019, 11:55:00 »
We wachten af in (onder?) hoogspanning... Niet toegen Jan! Volhouden! Denk aan het zichtveld van je Lokführer! Nu kunnen ze nog het weidse landschap aanschouwen, maar met die Oberleitungschwachsinn wordt het al meer tunnelvisie....voor je het weet, begin je aan geluidsschermen😭.

Bas (die ook niet van ETCS houdt).

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14617
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18404 Gepost op: 22 september 2019, 12:40:47 »
Nah, vergeet die bovenleiding maar. De foto met dat rijtuig hierboven is niet representatief voor waar al die geruchten over gaan.

Deze foto wel. In elk geval meer dan die met dat rijtuig.