Hmmm... daar zeg je zo wat. Als er een stoomlok (met trein) in Lümmeln Sbf staat, waar ik 'm niet kan zien, dan kan ik zonder meer naar rechts draaien om de trein vooruit het Sbf uit te laten rijden. Met dieselloks is het een ander verhaal natuurlijk... want als het langer dan 15 minuten duurt, ben ik echt wel vergeten hoe de lok voor de trein staat.
Dan moet je cv 29 meen ik even uit mijn hoofd op waarde 6 zetten
Bij symmetrische loks, zoals V200, V160 of Elloks is het wat lastiger, meestal zijn de cijfers 1 en 2 ter aanduiding van de Führerstände (vroeger V en H, vorn und hinten, letterlijk dus) van enige afstand maar moeilijk te zien.
Liever heb ik een draaiknop die draait van nul naar maximaal, waarbij de rijrichting separaat geschakeld wordt.Dan ben je ook verlost van dat oude (niet meer toepasselijke) mantra.
Dan moet wel de richtingschakelaar vertikaal bewegen. Omhoog is vooruit, omlaag is achteruit.