Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:58
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409312 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18300 Gepost op: 11 september 2019, 21:42:40 »
Ik wil nog eens kijken of ik er achter kan komen of het hier gaat om één van de assen van de B3yg of om een doorgezaagd draaistel van zo'n Gruppe 36-Wagen.
Ik denk het eerste, want waarom zou je een draaistel doormidden willen zagen?

De bladveren bij een 3yg zijn veel langer.

De turquoise is ook een leuk ding, lijkt op een schürzen-eilzugwagen (later bij DB gruppe44), maar dan met Oostenrijkse schuiframen...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18301 Gepost op: 11 september 2019, 22:13:42 »
Citaat
De bladveren bij een 3yg zijn veel langer.

Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. Zo goed heb ik er nog niet naar gekeken.

Die rode wagen (met witte streep) hou ik wel voor een Eilzugwagen Gruppe 36, die turkooise... hm, moeilijk te zeggen. UIC-Übersetzfenster?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18302 Gepost op: 11 september 2019, 22:36:42 »
Volgens deze pagina is het rode rijtuig ook een schurzen-eilzugwagen, op de foto's daar lijkt er ook wel iets van een Schürzen aanwezig:

https://railtrackweblog.wordpress.com/2015/11/06/oude-rijtuigen-bij-wildlands-aventure-zoo-emmen-geplaatst/

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18303 Gepost op: 11 september 2019, 22:52:50 »
Dat zijn mooie foto's. De turkooise wagen zou inderdaad heel goed een Schürzeneilzugwagen kunnen zijn, wat betreft de rode wagen met beige bies, die blijf ik toch voor een Gruppe 36 Eilzugwagen houden, gezien de rechte/vlakke onderkant (die niet, zoals bij de turkooise wagen, rond van vorm is).

Dank voor de interessante link!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18304 Gepost op: 12 september 2019, 07:10:53 »
Martijn Haman heeft een stukje over de wagens op zijn site staan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18305 Gepost op: 12 september 2019, 17:01:43 »
Daarmee zijn de vragen rond de "ontspoorde trein" in Wildlands wel opgelost, dunkt me. Iedereen die daar aan meegewerkt heeft: hartelijk dank!  :D

De slaapwagen (WLAB4ümg, Roco 45069) is door de knieën gegaan. Er is zo'n 0,75 mm van de schachten waar de draaistellen in steken afgehaald. Samen met de 0,25 mm van de kleinere wielen komt dat op een volle millimeter. De buffers staan nu op gelijke hoogte met die van andere wagens:





En, wel zo belangrijk, ook de koppelingen zitten nu op de juiste hoogte.
De buisbalg van de slaapwagen steekt nog wel een eind boven het aansluitende exemplaar uit, maar dat ligt aan de buisbalg, niet aan een onjuiste hoogte van het rijtuig.

Bij wijze van proef is de trein, met daarin de slaapwagen, een aantal keren met volle snelheid over de kritieke plek gejaagd. Daarbij traden geen onregelmatigheden meer op.
De 'kritieke plek' blijft nog even een puntje van aandacht, maar in principe is dit hoofdstuk wel zo'n beetje afgerond.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18306 Gepost op: 12 september 2019, 17:48:58 »
Top Jan, echter nog een puntje. Van de groene wagon lijkt het of het dak er niet helemaal goed op zit :angel:
Goed te zien op de tweede foto.
Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18307 Gepost op: 12 september 2019, 19:45:36 »
Goed gezien.
Even bestudeerd waar dat nou weer vandaan kwam, maar niks bijzonders kunnen ontdekken. Dak verwijderd (de wagen is er eentje van het type "buisbalgen verwijderen, dak naar voren schuiven, dak afnemen") en er andersom weer op gezet. Volgens mij sluit alles nu goed aan.
Ik laat je even alle hoeken van de wagen zien:

1.


2.


3.


4.


 :)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18308 Gepost op: 13 september 2019, 08:38:21 »
 (y)

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18309 Gepost op: 13 september 2019, 12:35:22 »
De bevestigingsnokken aan het dak (en dus ook de bijbehorende openingen in de bak) zijn symmetrisch geplaatst. Maar er zit maar één Kuckuckslüfter op het dak, en die is niet in het midden geplaatst. Het is dus opletten geblazen wanneer het dak (opnieuw) op de bak gezet wordt, want die Kuckuckslüfter moet natuurlijk wel op de juiste plek komen te zitten..

Nog een lok die de verkeerde kant op loopt:



De waarde van CV29 aanpassen leidt tot vooruit rijden met brandende frontseinen achter. Dus zit de motor verkeerd om.



Klusje van niks.
Nog steeds ben ik dankbaar voor de tip dat, als je de knop van de muis naar rechts draait, de lokomotief vooruit rijdt. Ik begin zo langzamerhand de vastgeroeste gedachte "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" kwijt te raken.
Eigenlijk jammer, was zo typisch Fleischmann...  :'(

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18310 Gepost op: 13 september 2019, 13:48:25 »
Ik begin zo langzamerhand de vastgeroeste gedachte "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" kwijt te raken.
Eigenlijk jammer, was zo typisch Fleischmann...  :'(
Niet typisch Fleischmann maar typisch analoog. Die rechtlijnigheid van oost is oost en west is west is een van de redenen dat ik nog halsstarrig analoog blijf rijden.

Wat de motor betreft, als ik een motor uit een loc til zet ik er eerst met een merkstift een kruisje op om aan te geven: dit is boven.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18311 Gepost op: 13 september 2019, 14:24:25 »
Dat is inderdaad een handige methode. Alleen moet je het merkje dan wel plaatsen vóór het verwijderen van de motor. Anders krijg je, zoals hier het geval is, motoren met aan beide kanten een merkje, waarvan ik dan na verloop van tijd niet meer weet welke het juiste is. Behalve motoren met twee merkjes zijn er hier ook met maar één merkje, naast nog een stel zonder merkje. Na een paar jaar kan ik van al die wel of niet merkjes, al dan niet verkeerd geplaatste merkjes en merkjesloze motoren geen chocola meer maken, zodat ik meestal, merkje of niet, maar teruggrijp op de aloude, iets omslachtiger empirische methode.
Neemt niet weg dat ik mensen die zo consequent dat soort dingen hanteren zeer bewonder.

Het mag zijn dat dat "Dreh' nach rechts, fahr' nach rechts" typisch is voor het analoge bedrijf, maar de slogan is van Fleischmann  :D
Ik weet nog dat ik er op een gegeven moment achter kwam dat die kreet alleen opgeld deed als je de draden op de juiste manier met de rails verbond, en van daaruit vond ik het maar raar dat Fleischmann voor de draden trafo -> rails twee gele draden 'voorschreef'.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18312 Gepost op: 13 september 2019, 14:46:46 »
kon je het nooit verkeerd doen ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18313 Gepost op: 13 september 2019, 15:13:29 »
Nee, maar ik vond 't niet logisch.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18314 Gepost op: 13 september 2019, 16:05:01 »
Natuurlijk weet inmiddels iedereen wel dat BRAWA binnenkort met "de Silberling" uit gaat komen. OP DSO komt dat momenteel ook weer ter sprake, naar aanleiding van een zogenaamd "Werkstattbericht" op de site van BRAWA, waar de Silberlinge als onbedrukt model (monster) te zien zijn.

Ook op DSO èn Stummiforum het bericht dat nu ook ESU bekend maakt of gaat maken dat zij ook met de n-wagens gaan komen. Op de site van ESU zelf heb ik daar nog niks over kunnen ontdekken.

Na het debâcle van Roco's laatste serie n-wagens heb ik mijn hoop gevestigd op die van BRAWA. ESU zal er ongetwijfeld weer iets moois van maken, maar ik geloof niet dat ik zit te wachten op zilverlingen met allerlei lichteffecten, een rookontwikkelaar en functies als automatisch oprollende tapijten of op-en-neer-klappende wc-brilletjes.