Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door mass am see
Vandaag om 10:23:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
PB Models, ICR-rijtuigen door 4020 281-4
Vandaag om 10:13:41
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
Oude metalen trafo's gebruiken....... door hervé
Vandaag om 10:11:58
De Hondsrugbaan door Wim Vink
Vandaag om 10:06:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407069 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
  • Duitsland TP III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17415 Gepost op: 09 mei 2019, 21:03:39 »
Mooie film Jan!
Grt, Ronald.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17416 Gepost op: 09 mei 2019, 21:06:21 »
Jede Menge Silberlinge.
Maar wie herkent de loks?  ;)
Ich doch...

Heerlijk filmpje over het binnenleven der silberlingen. Erbarmelijk krijsende remmen, rumoerige schoolkinderen, gave tractie...einfach herrlich dieser film :)
Groeten,
Richard

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4514
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17417 Gepost op: 09 mei 2019, 22:03:32 »
Hoeveel VHS banden hebben ze gevonden op die rommelmarkt?


Maar ook deze is weer heel er leuk. Bedankt voor het delen Jan  (y)


Groetjes


Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17418 Gepost op: 10 mei 2019, 10:52:37 »
Alle standaard periode 3b/4a materieel voor stoptreinen (BR141, BR212 en BR 221). De enige die eruit springt is de BR221 (V200), die inderdaad ook voor/achter een sleep silberlingen kon maar dat niet te vaak deed. De silberlingen zijn/waren uitgerust met een standaard besturing, waardoor zowel  e-locs als diesels aangestuurd konden worden. Zover ik het ooit begrepen heb is onze DE6400 met eenzelfde systeem maar nu voor multiple rijden uitgerust.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17419 Gepost op: 10 mei 2019, 12:05:16 »
Dank! Je hoeft niet eens je best te doen om te ontdekken dat er nogal wat van die "gevonden VHS-banden" op youtube zijn verschenen. Ze zijn eigenlijk allemaal wel de moeite waard, al was het alleen maar om van die "goeie ouwe tijd" enigszins een beeld te krijgen, in de zin van het "drumherum": mode, auto's, straatmeubilair, tuininrichting, dingen als heftrucks, verpakkingen en weet ik wat niet nog.
En soms zijn ze ronduit grappig, tenminste, als je je een beetje in de humor van die tijd kunt (en wilt) verplaatsen.

Citaat van: Gerard
Alle standaard periode 3b/4a materieel voor stoptreinen (BR141, BR212 en BR 221)

Heb je de V160 (zowel serie als "Lollo") gemist, Gerard?  ;)
Overigens allemaal ontegenzeggelijk vóór 1.1.1968 - Ep.III dus.

Iets anders, Roco kondigde in de "Neurenbergfolder" diverse NS-gerelateerde items aan, zo ook een setje van twee open wagens, onder nummer 76136; in de genoemde folder te vinden op pagina No 161, zie ook hier, op de internetplek van Roco zelf.

Natuurlijk kan Roco (en niet alleen Roco) niks op de markt zetten zonder dat dit zéér kritisch wordt beoordeeld door de zeer gewaardeerde "eindgebruiker", ook wel klant genoemd. Die wil waar voor z'n geld, tenslotte.
Uiteraard geldt dit voor dit sympathieke open wagentje van de NS al evenzeer, en het ontkomt er dan ook niet aan onderwerp te zijn van een uitgebreide discussie op het forum van DSO.


Bron: Roco

Daar verbaast men zich over het feit dat de wagen uiteindelijk geleverd wordt met andere -verkeerde- veersteunen (ik hoop althans het begrip "Federböcke" enigszins correct vertaald te hebben)  dan oorspronkelijk aangekondigd.
Nu kun je daar een groot probleem van maken (en sommigen doen dat ook, bijvoorbeeld om te laten zien hoeveel verstand ze er wel niet van hebben) of je kunt het laten (bijvoorbeeld omdat je geen flauw idee hebt waar het over gaat), dat is altijd al zo geweest en zal ook wel zo blijven, en geheel onafhankelijk van het vooraf verkondigde standpunt wordt het betreffende wagentje toch wel gekocht want ja, je moet wel wat, nietwaar? Maar dat moet iedereen ook maar zelf weten.
Enfin, dat doet er allemaal niet zo toe. Wat mij lichtelijk verwondert is dat men op dìt forum, een Nederlands forum nota bene, nog niet in de gordijnen is geklommen vanwege die verkeerde veersteunen.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3836
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17420 Gepost op: 10 mei 2019, 12:24:00 »
Sstt!

Breng ons niet op ideeen! :-)

Of vind je het modereren zo leuk ?

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17421 Gepost op: 10 mei 2019, 13:09:12 »
Verkeerde veersteunen... tsja, je kunt je als goed germaan ook overal druk over maken...

Het zijn leuke wagentje, komen er ook nog wel een stel in mijn collectie. Is er samen met de piko's en arieteks nog wat variatie. En verder detailleren kan altijd nog.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17422 Gepost op: 10 mei 2019, 13:17:43 »
Nou, Erik. Een goed Germaan maakt zich wel druk over Franse veersteunen, zoals nu onder de Roco Nouveauté zitten.

Wolter
Moins mais mieux.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17423 Gepost op: 10 mei 2019, 15:46:02 »
Voor België zijn ze dan voor de verandering eens correct ;D. Maar daar scheelt dan weer vanalles met de beschrifting, blijkbaar. Tis ook nooit goed...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17424 Gepost op: 10 mei 2019, 21:11:04 »
@Jelmer: waarom niet? Ik ben er niet op tegen dat nieuw materieel onder de loep genomen wordt, hoor! En wat modereren betreft: dat moet je ook weer niet overschatten. Het betreft meestal het verwijderen van citaten (vooral als er weer eens eentje op "citeer" heeft geklikt in plaats van op "reageer". Verwijderen van berichten omdat ze niet door de beugel kunnen komt niet zo heel vaak voor, en het meeste werk is dan nog het overleg achter de schermen over de te varen koers. Maar verder... och, valt wel mee hoor. Waarom meld je jezelf niet aan, dan kun je het eens aan den lijve ervaren  :D
@Eric: zijt gij dan niet van Duitschen bloed?
@Wolter: je hebt natuurlijk Germanen en je hebt Germanen, nietwaar? En Saksen, die doen er ook toe.
@Bas: tja, er is geen koe zo bont of er is wel een vlekje aan. En oja, een Franse en een Belgische versie van dezelfde wagen geeft het ook: 76515 is de Fransman, 76517 de Belgische.

Nog een filmpje? Deze gaat helemaal niet over treinen, maar over reclames. Reclames voor auto's, om precies te zijn. Maar wel erg leuk!  :D
En over reclame gesproken: van deze (en andere van HB) lagen we vroeger dubbel.

Tenslotte nog een opmerking over Silberlinge: ofschoon mijn Fleischmann Silberlinge al decennialang op non-actief staan, vind ik de klassieke combinatie zoals die in Fleischmann-catalogi door de jaren heen te zien was nog steeds erg leuk om te zien. V100 met Bn, ABn en BDnf:

« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 21:17:00 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17425 Gepost op: 11 mei 2019, 14:08:12 »
leuke filmpjes Jan, in die van de auto reclames zitten meerdere scenes waar je tegenwoordig minimaal voor op de bon geslingerd wordt of tijdelijk vast gezet. ;D Leuk  ook de reclame van Gogo's  waar die man door het open dak staat te zwaaien. Wat zijn het toch leuke kleintjes.

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17426 Gepost op: 11 mei 2019, 17:43:16 »
Ja. Hoewel, voor zover ik weet was het altijd zo dat je verplicht bent om, als er autogordels aanwezig zijn in de auto, deze ook te gebruiken. Dat hield dus in dat je, als je een "klassieker" had waar geen gordels in aanwezig waren, zonder die veiligheidsriemen mag rijden.
Tenminste, dat is heel lang zo geweest. Als dat nog zo is, zou je dus in zo'n Goggo of een Rekord of wat dan ook, nog steeds zonder gordels om kunnen rijden zonder op de bon geslingerd te worden.

Kleine autootjes zoals de Goggomobil of de BMW-Isetta vind ik nu wel heel erg leuk om te zien (soms kom je er wel eens eentje tegen), maar vroeger, toen ik nog jong was, was toch de Taunus favoriet, of de Kapitän, of... enfin, grote luxe wagens die liefst ook nog een beetje snelheid konden maken. Mensen met een Goggo of iets van dien aard zagen we toch eigenlijk een beetje als kneusjes...

Volgens mij moet ik ook nog ergens een Goggo coupé hebben, die kon ik zo gauw niet vinden, anders had ik kunnen laten zien dat vier van die "Kleinwagen" net iets meer plek nodig hebben dan één Opel Kapitän:





Beetje afstoffen en in de was zetten mag ook wel een keertje.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17427 Gepost op: 11 mei 2019, 18:37:54 »
De regels gelden nog steeds hoor Jan, auto's van voor 1971 hoeven in het geheel geen gordels te hebben en tot 1990 alleen bij de voorstoelen.
In deze voertuigen geldt voor de van toepassing het verplicht dragen van de gordel dus ook niet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17428 Gepost op: 11 mei 2019, 18:49:22 »
Jan, Mijn eerste auto in 1972 was een fiat 128 en daar zaten ze ook niet in. Ik heb toen als eerste veiligheidsgordels gemonteerd. Je kon toen nog sets in de winkel kopen. Vond ik wel zo veilig al hoewel zo veilig waren de auto's toen nog niet, maar alle kleine beetjes helpen. :angel:


Grt. Ric

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17429 Gepost op: 11 mei 2019, 19:24:52 »
Gordels voorin is bij bedrijfsauto's pas in 1990/1991 ingevoerd.
Groet, Ronald.