Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399443 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17370 Gepost op: 01 mei 2019, 16:58:08 »
Het is zeker al wel even geleden dat de wagen door BRAWA werd geïntroduceerd. Modellbau-wiki heeft het zelfs over 2007.
Als ik even tijd (en zin) heb, zal ik eens gaan bladeren in de jaargangen MIBA van rond die tijd.

Citaat van: Quinzeedied
Het is natuurlijk ook aan het type wagen te zien

Die wetenschap maakt het wel een stukje makkelijker ja  ;)
De wagen van BRAWA is inderdaad wel wat fijner gedetailleerd, een lust voor het oog. Zeker in vergelijking tot het model van PIKO, hoewel dat model, ondanks de leeftijd, nog steeds een behoorlijk figuur slaat.

Citaat van: Quinzeedied
... de vierassige Deutz (oude mallen van Klein?)

Dat KMB (Klein Modellbahn) de vierasser ook in het assortiment heeft gehad, was mij niet bekend, en ik kan er zo 1,2,3 ook niks over vinden... ???

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17371 Gepost op: 02 mei 2019, 19:57:53 »
Citaat
Als ik mijn voorkeur mbt de volgorde uit mag spreken kom ik tot het volgende lijstje:

1. Vierassige ketelwagens
2. Chemieketelwagens
3. Schwerlastwagen

Ik verwacht voor 3 de titel “Flachwagen der Sonderbauart und Tiefladewagen”. Met containerwagens, autotransporters etc

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17372 Gepost op: 02 mei 2019, 21:14:05 »
Dat zou goed kunnen. Wel grappig dat er in GW 1.1 ook al een Tiefladewagen behandeld wordt  ;) :D

De bespreking van BRAWA's G10 heb ik uiteindelijk gevonden in MIBA 11/06:



De kritiekpunten beperken zich inderdaad tot de grof uitgevallen naden van de beplanking en de vormgeving van het remsysteem. Dat laatste echter alleen voor de DB-versie.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17373 Gepost op: 02 mei 2019, 23:15:49 »
Is en blijft een mooi karretje. Hij rijdt bij mij ook al jaren vrolijk rond, na aankoop op een beursje in Berlijn, damals  :angel:
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17374 Gepost op: 03 mei 2019, 12:26:15 »
Tja. Jammer genoeg is de G10 bij BRAWA niet meer in het assortiment. Dat wil zeggen: op BRAWA's (overigens tamelijk hopeloos trage en gebruiksonvriendelijke) website zijn er ik weet niet hoeveel G10's te vinden, in allerlei kleuren met diverse reclames en van spoorwegmaatschappijen door heel Europa heen, maar niet van de DB. Nou ja, eentje in Ep.IV-uitvoering dan. Maar niet gewoon een bruine, zonder allerlei fantasierijke reclame's, van de Deutsche Bundesbahn Ep.III.

Dus zal ik het met de Roco's moeten doen, waarvan er twee stuks DB EpIII in het bestand kunnen worden aangetroffen, naast een exemplaar van de SNCF (ook EpIII) en eentje van de EHH (niet Ep.III maar Ep.V of zo, die dan ook niet meedoet maar meer voor de leuk in de vensterbank staat.)



Maar goed, die zijn dus allemaal een millimeter(!) te hoog  :-\





Omdat die millimeter in een voorbij denderende trein niet of nauwelijks opvalt (en zeker niet als je even net doet alsof je het vergeten bent) en er bovendien nog nooit iemand is geweest die er commentaar op heeft gespuid, heb ik er, bij gebrek aan BRAWA's, niet zoveel moeite mee.
Maar voor wie die millimeter een serieuze bedreiging is voor zijn levensgeluk en er vanaf wil is er wel een manier: hier wordt dat uitgebreid uit de doeken gedaan.

Succes  :D

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17375 Gepost op: 03 mei 2019, 13:29:43 »
Pfff... ;)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17376 Gepost op: 03 mei 2019, 15:50:19 »
Ik heb dat doorzagen ook bij twee wagens geprobeerd. Bij mij werd dat van een teleurstellende passing. Dus twee kapjes weggegooid en twee G10-onderstellen overgehouden. Die verdwijnen dan weer in de echt bestaande onderdelenbak.

Wolter
Moins mais mieux.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17377 Gepost op: 03 mei 2019, 16:14:28 »
En hoe je nou een NS veewagen kan maken van een G10 (van Roco bv.) is mij ook nooit duidelijk geworden. :-\

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17378 Gepost op: 03 mei 2019, 16:33:36 »
Dat is eens mooi beschreven in een Rail Magazine, een jaar of tien geleden, in een artikel van Jan Hein Ruijgrok, dacht ik.

Wolter
Moins mais mieux.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17379 Gepost op: 03 mei 2019, 16:55:19 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17380 Gepost op: 03 mei 2019, 17:12:58 »
 ???
Staan die puristen met een schuifmaat langs de baan,of hebben ze een mal met de micro maten erop  ;D
Ik heb er 1 met vuile en 1 met schone wielen rijden
Is dan al 2 mm  :angel:

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17381 Gepost op: 03 mei 2019, 17:23:57 »
Time flies, Erik. Niet tien jaar geleden, maar al achttien jaar geleden, dus >:(.

Wolter
Moins mais mieux.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17382 Gepost op: 03 mei 2019, 18:44:04 »
???
Staan die puristen met een schuifmaat langs de baan,of hebben ze een mal met de micro maten erop  ;D
Ik heb er 1 met vuile en 1 met schone wielen rijden
Is dan al 2 mm  :angel:
Nee das 3mm
die ene met schone wielen is al 1mm te hoog,die met vuile wielen 2mm,in totaal dus 3mm  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17383 Gepost op: 03 mei 2019, 20:07:42 »
 ???  (y)
Dan zijn mijn locs te licht  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17384 Gepost op: 03 mei 2019, 22:20:40 »
Deze logica gaat me eerlijk gezegd een beetje boven de pet.

En hoe het met de Nederlandse veewagens zit, is mij ook niet bekend, wat dat betreft ben ik meer op de hoogte met hoe het met de Duitse veewagens zat, en dat is me al ingewikkeld genoeg.
Groot vee, zoals koeien en paarden en zo, werd vervoerd in de gewone gedekte goederenwagens (zoals bijvoorbeeld de G10). In de tijd van de Länderbahnen was het ook gebruikelijk om, vooral voor het geval de betreffende wagen gebruikt zou worden voor militaire transporten, op de wagens aan te geven hoeveel paarden er in de betreffende wagen mochten (konden) worden vervoerd. Ook het aantal manschappen dat in de wagen gestouwd kon worden werd aangegeven.

Kleiner vee, in het Duits: Kleinvieh, werd doorgaans vervoerd in veewagens met twee laadvloeren. Hier hebben we het met name over zwijnen, kalveren, schapen en pluimvee zoals ganzen of kalkoenen.



Of de G10 ooit is aangepast om daarin Kleinvieh te kunnen vervoeren  weet ik niet, dat zou ik moeten opzoeken.