Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409605 keer)

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16920 Gepost op: 22 oktober 2018, 12:07:59 »
Dag Jan,

Prachtig, de illusie van de ruimte. Jouw baan geeft mij veel inspiratie.
Met vriendelijke groet,
Gert

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16921 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:25:23 »
Jan,

Je krijgt pb over het afrasteringsdraad.

Wolter
Moins mais mieux.

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338: nog een Pb
« Reactie #16922 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:34:52 »
Nog een aanvulling op het vorige bericht.

W.
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16923 Gepost op: 22 oktober 2018, 22:38:42 »
Citaat van: Gert
Jouw baan geeft mij veel inspiratie.

Dat is toch wel één van de mooiste complimenten die je kunt krijgen. Dank je, Gert!  :D

@Wolter: dank voor de snelle levering, het spul is inderdaad erg dun, één dezer dagen zal ik er wat mee gaan spelen, en zoals gewoonlijk vind je van de wederwaardigheden hier wel een neerslag. Dank!

De Wagenwerkstatt van Lümmeln krijgt soms de raarste klanten. Zoals deze exoot, die er voor zorgt dat zelfs stoomloks door kortsluiting stil komen te staan:


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16924 Gepost op: 23 oktober 2018, 10:17:04 »
De Wagenwerkstatt van Lümmeln krijgt soms de raarste klanten. Zoals deze exoot, die er voor zorgt dat zelfs stoomloks door kortsluiting stil komen te staan:
Hoe komt die wagen dan bij de Wagenwerkstatt?

Groet,
Michel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16925 Gepost op: 23 oktober 2018, 14:27:22 »
Met een elok. Die werkt op de bovenleiding namelijk.  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16926 Gepost op: 23 oktober 2018, 15:00:53 »
Inderdaad, Gerard. Bovendien met 15 kV wisselspanning. ;D

Groet,
Bas

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16927 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:38:02 »
Wat een l33lijk ding :-X    maarrrr, je zult hem vast wel om een bepaalde reden hebben waar weer een verhaal achter zit ;D
Have fun every day, before you know it's..........

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16928 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:57:47 »
Met een elok. Die werkt op de bovenleiding namelijk.  ;D
bovenleiding?

Waar dan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16929 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:59:59 »
Och, een verhaal... als het cadeau krijgen van een wagonnetje een verhaal is, ja, dan wel.  ;)
Moeders mooiste is het inderdaad niet, maar je moet een gegeven paard niet in de bek kijken, zeggen ze dan.

@Michel & Gerard & Bas: niet met een elok, er hangt immers geen draad boven?
Nee hoor, de machinist heeft gewoon tegen de stoker gezegd dat hij moest gaan duwen (zelf moest hij natuurlijk achter het stuur blijven zitten).  Het gewicht van de wagon valt in het niet bij het gewicht van de lok, dat is de reden waarom de wagon mèt de lok wordt geduwd. Zou de stoker alleen de wagon moeten duwen, dan valt het gewicht niet in het niet, immers, de lok zit er niet voor.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16930 Gepost op: 23 oktober 2018, 18:24:41 »
Via Wolter (alias Noordernet) ontving ik een proefmonster quiltdraad (toch?), en dat blijkt, zoals hierboven ook al gezegd, heel mooi dun spul te zijn. Makkelijk door de oogjes van de Rollen van de Rollenhalter te halen, zelfs dubbel is geen probleem:


Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16931 Gepost op: 23 oktober 2018, 18:29:31 »
Kijk, dat is goed nieuws. En een uitkomst die we hoopten.

Het spul wordt inderdaad gebruikt voor het quilten en wordt ook wel verkocht als onzichtbaar garen.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2018, 18:32:00 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16932 Gepost op: 23 oktober 2018, 21:40:07 »
 :D
Al te onzichtbaar moet het natuurlijk ook weer niet zijn  ;)
Zal een dezer dagen eens een draadje spannen. Vandaag was wat hectisch...

Na gegrond bevonden klachten van een Lümmelneraner stoker is besloten een Aufdrückgerät aan te schaffen. Multifunktioneel natuurlijk, dat wel.



En omdat ze tegenwoordig nogal in de belangstelling staan ook maar een railbusplaatje vanuit Lümmeln:


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16933 Gepost op: 24 oktober 2018, 09:06:32 »
Nee hoor, de machinist heeft gewoon tegen de stoker gezegd dat hij moest gaan duwen (zelf moest hij natuurlijk achter het stuur blijven zitten).  Het gewicht van de wagon valt in het niet bij het gewicht van de lok, dat is de reden waarom de wagon mèt de lok wordt geduwd. Zou de stoker alleen de wagon moeten duwen, dan valt het gewicht niet in het niet, immers, de lok zit er niet voor.
Kijk, dat is tenminste duidelijk. Dank voor je opheldering.  (y)

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16934 Gepost op: 24 oktober 2018, 16:39:57 »
Ja, logica is zeg maar echt mijn ding.

Natuurlijk was -en ben ik nog steeds- erg nieuwsgierig naar hoe dat dunne draad het zou doen als het eenmaal tussen de paaltjes met geleiderollen zou zijn gespannen.
Welnu, dat heeft iets meer voeten in de aarde dan gedacht. Het bleek namelijk practisch ondoenlijk om de draad door de al naast het spoor geplante Rollenhalter te rijgen. Althans, voor mij wel. In de eerste plaats komt dat omdat die paaltjes min of meer aan de achterzijde van de baan zijn geplaatst, zodat ik tenminste een halve meter over de baan heen moet gaan hangen om er met dat vrijwel onzichtbare draadje bij in de buurt te komen, en dan ook nog door een gaatje kleiner dan een halve millimeter zien te wurmen. Na ongeveer drie kwartier emmeren hield ik het wel voor gezien. Je moet je grenzen tenslotte wel (h)erkennen als je er eentje tegenkomt.

Vervolgens bedacht ik dat het misschien wel gemakkelijker zou zijn wanneer ik de paatjes weer zou rooien om er dan op m'n gemakje de draad doorheen te vlooien. Dat was het ook wel, en nu zijn alle paaltjes/Rollenhalter of hoe die dingen ook maar heten, èn de beide Druckrollenhalter aan de draad geregen:



Nu eerst kijken of mijn schele ogen na een nachtje slapen weer een beetje zijn bijgetrokken, en dan op naar de andere helft.