Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399029 keer)

könings

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16875 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:05:08 »
Simpel, dat is vaak, zo niet altijd, de beste oplossing (y). Nu nog onze volksvertegenwoordigers trachten zo wijs te maken😕.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16876 Gepost op: 16 oktober 2018, 17:54:13 »
@Reinout: dat is precies zoals ik het ook had kunnen verwoorden.
Knopensoep... een eenvoudige maaltijd, dat wil ik wel geloven, maar voedzaam?  ;)

De Cheruskische hoofdman werd door de Romeinen Arminius genoemd, maar zijn echte naam is niet bekend. De naam Hermann werd ergens in de 19e eeuw verzonnen.
Maar goed, deze Hermann zou, hoewel het evengoed ook te betwijfelen is, best wel eens van het citaat van Ceasar gehoord kunnen hebben. Deze Gaius Julius was echter, toen Hermann geboren werd, al zo'n 25 jaar dood.

Enfin. Wat dat hele verhaal over seinhuis/wissel/Wartezeichen en wat dies meer zij betreft, het besluit geen seinhuis te plaatsen en het wissel door het Stellwerk Lof te laten bedienen is evengoed aanvechtbaar als het plan om het seinhuis wèl te bouwen en ook voor alle overige mogelijkheden zijn genoeg argumenten voor en tegen te vinden, maar je moet een keer wat. Dus.

Het viel trouwens best nog wel tegen (of mee, zo je wil), want de afstand wissel - tunnelduct is toch altijd nog ruim (!) twee en een halve meter in plaats van de veronderstelde anderhalve meter! En aangezien die Rollenhalter door de bank genomen op zo'n tien meter afstand van elkaar staan, zouden er pakweg 22 Rollenhalter nodig zijn. Met een paar Druckrollen ertussen om de bocht om te kunnen wat minder, maar ze gaan per tien dus dat betekent dat er nog een setje moet komen. Maar misschien is het beter om het over de winter heen te tillen want bestellen kost ook weer tijd, hoewel je zou zeggen dat Joke nog gelijk krijgt ook, met haar "eeuwige zomer".
 

Eigenlijk wel raar, vanmorgen was ik even op de fiets (want mooi weer) naar de Zuidlaardermarkt. Voor mijn gevoel hoor je daar zeiknat te worden van de motregen, òf drijfnat van af en toe een plensbui, èn te snakken naar een bak koffie om tenminste wat warms in je lijf te krijgen en daarna een bak snert of bruinebonensoep voor nog meer warms, maar vandaag liep ik met m'n ijsco nog te puffen van de warmte... Ik kom al sinds m'n jeugd naar de Zuidlaardermarkt, en ik ben beslist ook niet elk jaar gegaan, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Bijna eng.

Citaat van: Bas
Nu nog onze volksvertegenwoordigers...
Ik denk daar wel iets van, maar laten we het daar verder maar niet over hebben want dat wordt toch weer een eindeloos heen en weer waar niemand gelijk krijgt zodat er weer mensen boos worden en zo dat komt niet ten goede aan dit forum.

Op DSO vond ik een interessant draadje over het logo van de VTG-wagens, en wanneer het huidige logo z'n intrede deed ten koste van het vorige. Volgens de deskundigen daar zou dat in 1972 geweest moeten zijn. Veel te laat voor Lümmeln dus.

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2018, 18:17:48 door 44 »

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16877 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:45:55 »
Hoi hoi!
Lang geleden was ik in het depot Ehrang bij Trier. Waarschijnlijk wat groter dan jouw depot, maar wel voorzien van een eigen seinhuis, dat ik op uitnodiging van de seinhuiswachter ook heb bezocht. Wat betreft je bovengrondse draadgeleiders: waar gelopen wordt, worden de trekdraden meestal onder de grond gevoerd. Waar dat niet mogelijk is bouwde men "overstapjes" zodat het personeel de hindernis kon passeren.

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1372
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16878 Gepost op: 16 oktober 2018, 21:51:13 »
Ja vreemd weer, met de start van de Zuidlaardermarkt begon het formele stookseizoen weer. Eerder zette je de kachel niet aan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16879 Gepost op: 16 oktober 2018, 21:56:28 »
Grappig, sinds een week of zo ligt er een boek over Ehrang naast me, maar ik ben nog niet veel verder dan de beginjaren. Dat seinhuis zal later wel aan bod komen, denk ik.
Er zijn best wel Bw's met eigen seinhuis, of zelfs seinhuizen (zo had Hamburg Altona er vier), maar over het algemeen zie dat het in het Bw voorkomende 'trekwerk' door reguliere seinhuizen wordt gedaan of dat men zelf door handbediening de boel moet regelen, of juist een combinatie daarvan. In beide gevallen zie je juist dat vooral het "eerste" wissel, dus het wissel waarover het verkeer het Bw in en uit gaat (vergelijkbaar met mijn kardinaalswissel dus) bediend wordt vanuit een seinhuis, terwijl de overige wissels handbediend zijn.

Wat de Drahtzugleitungen betreft: in principe worden die bovengronds gehouden behalve daar waar het niet anders kan (bijvoorbeeld wanneer ze een spoor of een weg (bij overwegen) moeten kruisen of daar waar ze, zouden ze bovengronds liggen, gevaar zouden kunnen veroorzaken. Die overstapjes komen inderdaad hier en daar wel tegen.

Maar de Drahtzugleitung naar het eerste wissel van Bw Lümmeln kan zonder bezwaren bovengronds langs het spoor komen te lopen. Voor het ene wissel zijn twee draden nodig, of eigenlijk maar één. Die loopt echter in een lus, zodat er een draadgedeelte "heen" is en een draadgedeelte "terug".
Aan de Weinert-houder voor Drahtzugleitungen zitten rollen voor twee paren (volgens mij), aan elke kant van de paal twee rollen:



Eentje zal er dus af moeten, of, dat zou eventueel een alternatief zijn, deze blijft zitten maar wordt niet gebruikt (bijvoorbeeld omdat dat in het verleden wel het geval was toen het Hauptsperrsignal nog in het Bw stond in plaats van, zoals nu, onderaan de Rampe. Maar ik denk dat ik maar met de slijpschijf aan de gang ga.
Trouwens, op de foto hierboven zijn de Rollenhalter bijna vijf keer de werkelijke grootte afgebeeld.

Hierboven had ik het even over het VTG-logo, dit is het oude logo:



@Luit: die hebben we dan ook nog niet aangehad. En dat zal nog wel een paar dagen duren ook, denk ik.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16880 Gepost op: 16 oktober 2018, 22:19:08 »
Jan
Denk aan het omgelegde spoor
vroeger wissels voor rangeerspoor,kolen spoor
Die wissels zijner niet meer ,en dus de rollen over nodig
Die halen ze ooit eens weg als er een grote verandering komt(electro wissels ed)
Laat ze dr aan zittenen roestmaken  :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16881 Gepost op: 17 oktober 2018, 14:50:12 »
Weet je, Jerry, je kunt wel bij alle ietwat "abnormale" dingen op je baan een verklaring of een excuus verzinnen, maar daar wordt het geheel niet geloofwaardiger van. Daarom wordt er voor één Dragtzugleitungspaar ook maar één paar draadgeleiders per gasbuis gemonteerd:



Zo. Hier en daar even wat recht buigen, verfje d'rop en ze kunnen langs het spoor over de Rampe gestoken worden. Oja, niet vergeten alle boveneinden even netjes en gelijk af te toppen.
En nog even een paar Druckrollen prepareren.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16882 Gepost op: 17 oktober 2018, 16:29:02 »
 ::) Ik ben denkelijk wat te makkelijk
Maar wat ga je voor de draden gebruiken

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16883 Gepost op: 17 oktober 2018, 17:46:49 »
Daar gaat tie nog even garen over zitten spinnen  ;)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16884 Gepost op: 17 oktober 2018, 18:45:17 »
Dat is maar net waar je voor kiest, Jerry. De één doet alles -en vaak niet onverdienstelijk- met van alles wat er te koop is zonder daar een spat aan te veranderen, en een ander maakt liever alles zelf. Of je zit er tussenin.
Een hele tijd geleden heb ik ooit, speciaal voor dit doel, een klosje nanodraad gekocht, dat wilde ik nu eindelijk maar eens proberen.

Moe'k wel eerst even opzoeken nog

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16885 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:00:30 »
Ik weet niet wat voor draad kabel gebruikt werdt
Ik weet dat ivm rek voor handrem kabels(op auto , fiets,brommer enz)speciaal gedraaid kabel werd gebruikt
Ik kan me bedenken dat dit ook bij wissels en seinen ,ondanks spanwerken toch niet een te veel mocht rekken
De dikte en lengte zullen best aan een min en max zitten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16886 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:03:39 »
Daarvoor werd massief draad gebruikt, dus geen kabel. Iets van vier of vijf millimeter doorsnee, afhankelijk of het voor wissels of seinen werd gebruikt.
En bij Druckrollen, Umlenkrollen en dergelijke werd er een dikker stuk tussen gezet.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16887 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:06:02 »
Daar zat dus geen rek in
Maar voor bochten zal er toch eenstuk kabel nodig zijn met span inrichting

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16888 Gepost op: 17 oktober 2018, 20:02:59 »
Klopt. Op plaatsen waar de draad behoorlijk van richting verandert (Druckrollen, Umlenkrollen en overal waar de draad om een "soort wiel" heen wordt geleid, wordt er een stuk kabel tussen gezet.
Wat ik hierboven beweerde over het dikkere stuk is dus niet juist.

Op p. 31 van "Mechanische Stellwerke 1" van Stefan Carstens staat exact beschreven hoe het precies zit, ook hoe de koppeling tussen draad en kabel tot stand gebracht wordt.



Voor iedereen die zich wat wil verdiepen in de wondere wereld van de Drahtzugleitung zeer aan te raden!
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2018, 20:18:43 door 44. Reden: info toegevoegd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16889 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:21:15 »
De Rollenhalter hebben een kleurtje gekregen:



Daarna even op zoek gegaan naar de Druckrollen, die zijn er ook voldoende op voorraad:



...maar die mogen eerst wel even in een verfafbijtbadje.  ::)