Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398554 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16845 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:34:49 »
Hmm... dat moeten we maar eens even uitzoeken. Ik meen dat er binnen een station normaal gesproken per rijrichting één blok is, van Einfahrsignal tot Ausfahrsignal. Misschien dat bij hele grote stations de boel is verdeeld in meerdere blokken, dat zou kunnen. En je hebt natuurlijk soms meerdere doorgangssporen. Dat wordt dan al lekker ingewikkeld zo.
Maar in een Bw beginnen doorgaans geen treinen, en ze eindigen er ook niet, dus ik zie eerlijk gezegd niet zo in waarom er dan een bloktoestel in het seinhuis dat zich alleen met rangeerbewegingen binnen een Bw bezighoudt aanwezig moet zijn.
Maar, zoals ik zei, ik moet maar eens gaan kijken wat daarover zoal te vinden is.



Dan nog iets anders, even tussendoor: vanmiddag tegen etenstijd ving ik een fragment op van een figuur op de tv, die een liedje ten gehore bracht dat me bekend voor kwam. Na wat beter luisteren bleek het een mij onbekende interpretatie van de song "The Man Who Sold The World te zijn.", een nummer dat ik vroeger erg wist te waarderen, gelukkig werd het op de Britse legerzender waar ik vaak naar luisterde, vaak gespeeld - al moet ik bekennen dat ik niet meer wist van wie dat nummer nu eigenlijk was. Het internet raadplegende, leerde ik dat het lied aan het creatieve brein van David Bowie was ontsproten.

Echter, ik meende me beslist te kunnen herinneren dat het door een vrouw werd gezongen. En ook dat bleek te kloppen, volgens het alwetende wikipedia. Ene Lulu heeft het lied ook opgenomen in haar repertoire. En ze bleek niet de enige: Richard Barone, Nirvana en ook Simple Minds deden hetzelfde, en bepaald niet onverdienstelijk. En nog wel meer artiesten ook...

Maar ik vind het nog steeds een heerlijk nummer, met een fraaie baspartij en een ietwat onbegrijpelijke tekst. Hoewel, ietwat... net als toen is me nog steeds niet helemaal duidelijk waar het nu eigenlijk over gaat.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16846 Gepost op: 13 oktober 2018, 00:52:45 »
Zo lang dat seinhuis van jou zich inderdaad alleen met rangeerbewegingen binnen het BW bezighoud mag die wat mij, Fahrdienstleiter van het station, betreft alles doen wat 'ie wilt. Maar zodra dat seinhuis een lok op de centrale wisselstraat vanwaar je elk perronspoor kan bereiken afstuurt.... Dan heeft die zich te gedragen :D

Binnen een groot station heb je meerdere seinhuizen. Het BW seinhuis is niet het hoofdseinhuis (degene met de "f" van "Fahrdienstleiter" aan het eind van de afkorting). Dus of is het afhankelijk van het hoofdseinhuis of het is totaal niet afhankelijk. Maar als het niet afhankelijk is verwacht ik een nogal groot en aggressief vormgegeven stopontspoorblok met een handbediend sleuteltje in het spoor dat richting de centrale wisselstraat leidt.

Binnen het BW mag het seinhuis doen naar wat het goeddunkt, maar op het spoortje richting het station.... Daar weerklinkt volgens mij enig ambtelijk gekuch.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16847 Gepost op: 13 oktober 2018, 08:46:24 »
Ik heb me tot nu toe nooit bemoeid met het bouwen van het seinhuis. Jan mag bouwen wat hij wil.

De harde noodzaak ontgaat me wat. Van vroeger ken ik Bw Emden. Binnen het Bw werd volgens mij geen enkel wissel vanuit een seinhuis getrokken. En Bw Lümmeln is een paar maten kleiner.
De seinhuiswachter op Bw Lümmeln hoeft zich alleen te bemoeien met het verbindingsspoortje naar het hoofdspoor.
Ik opteer voor een telefoonkastje op het Bw waarmee toestemming wordt gevraagd voor het berijden van het verbindingsspoor. En dan kan het seinhuis weg.

Maar Jan mag gelukkig bouwen wat hij wil.

Wolter
Moins mais mieux.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16848 Gepost op: 13 oktober 2018, 09:38:12 »
Maar ik vind het nog steeds een heerlijk nummer, met een fraaie baspartij en een ietwat onbegrijpelijke tekst. Hoewel, ietwat... net als toen is me nog steeds niet helemaal duidelijk waar het nu eigenlijk over gaat.

https://genius.com/David-bowie-the-man-who-sold-the-world-lyrics
Hier legt hij het zelf uit.

Leuk seinhuis maar de trap lijkt er niet echt bij te horen, misschien is een open trap wat dan hoef je ook niet steeds het licht aan te doen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2018, 09:49:46 door prutser »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16849 Gepost op: 13 oktober 2018, 12:02:53 »

Maar in een Bw beginnen doorgaans geen treinen, en ze eindigen er ook niet, dus ik zie eerlijk gezegd niet zo in waarom er dan een bloktoestel in het seinhuis dat zich alleen met rangeerbewegingen binnen een Bw bezighoudt aanwezig moet zijn.
Dat hangt er vanaf wat de definitie is van een trein.
Je hebt treinen die reizigers vervoeren,die vracht vervoeren en je hebt overbrengingen van treinen al dan niet als losse loc.
Als een losse loc van je Bw naar een gereedstaande stam reizigers rijtuigen gaat is dat dan ook al een trein ?
Je Bw heeft bevoorrading nodig qua kolen en onderdelen om je locs te kunnen onderhouden,denk bv aan on/gereviseerde wielen/assen die per trein van en naar je Bw komen.
Vallen zulke transporten onder de noemer trein,dan heb je dus wel degelijk beginnende en eindigende treinen  ;)
Of en wat je dan besluit te doen met de invulling van je seinhuis is en blijft "jouw ding"  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16850 Gepost op: 13 oktober 2018, 17:40:57 »
Floris, er is in dit draadje al meerdere keren gesproken over het verschil tussen een trein en een rangeerbeweging. Treinen hebben een nummer en bewegen zich tussen station A en station B, doorgaans op dagen en tijdstippen zoals vermeld in de respectievelijke spoorboekjes. Dat geldt voor zowel reizigers- als goederentreinen. Ook kunnen er, al naar gelang de behoefte of noodzakelijkheid, extra treinen worden ingepland, ook die bewegen zich van station A naar station B, zoals bijvoorbeeld de door jou genoemde losse lok (Lz).

De losse lok, die vanuit het Bw naar een gereedstaande stam rijtuigen gaat is (nog) geen trein, maar een rangeerbeweging. Ook de stam rijtuigen (nog zonder lok) is in principe nog steeds geen trein, ook al zijn er alvast reizigers ingestapt. Pas als de lok is voorgespannen en het hele zwikje klaarstaat om te vertrekken, kun je het (alvast) een trein noemen, maar heel erg principieel gedacht is het pas daadwerkelijk een trein als het vertreksein heeft geklonken en houdt het strikt genomen op een trein te zijn als het tot stilstand komt op de plaats van bestemming.

Wagens met steenkool en andere goederen bestemd voor het Bw komen als (deel van een) trein aan in het station van bestemming, en worden na aankomst als rangeerdeel naar het Bw gebracht, dus niet als trein, ook niet als alle wagens van de net aangekomen trein doorgerangeerd worden naar het Bw en zelfs niet als dezelfde lok die ze als trein naar het station van bestemming heeft gebracht ervoor blijft staan omdat die toevallig ook net naar het Bw moet, bijvoorbeeld en bij wijze van spreken.

Kort samengevat: alle verkeer tussen twee stations dient op de een of andere manier te zijn ingepland als trein; alle bewegingen die, al dan niet voor vertrek of na aankomst van een trein, binnen hetzelfde station plaatsvinden worden rangeerbewegingen genoemd.

Citaat van: Reinout
Maar zodra dat seinhuis een lok op de centrale wisselstraat vanwaar je elk perronspoor kan bereiken afstuurt.... Dan heeft die zich te gedragen :D

Precies. En dat gedrag wordt ook afgedwongen door het met een Wartezeichen gecombineerde Hauptsperrsignal ter hoogte van het eerste wissel van die centrale wisselstraat.

Citaat van: Wolter
De harde noodzaak ontgaat me wat.

Die is er ook niet echt, Bw Lümmeln zou best zonder seinhuis kunnen. Een meldpaal bij bovengenoemde combi Hs/W om de Fahrdienstleitung op de hoogte te stellen dat je als machinist met je Zuglok voor Trein zus en die staat te wachten zou in principe al genoeg zijn. De wissels kunnen wel met de hand bediend worden en op zicht rijden is ook niet ongebruikelijk binnen een Bw.
Maar eigenlijk vind ik het wel leuk om een seinhuis te bouwen, ook al is de rechtsgeldigheid voor een luttel Bwtje als Lümmeln ver te zoeken. Eigenlijk. Eigenlijk had ik er niet over moeten lullen maar dat ding gewoon moeten neerzetten. Wie weet was er dan wel helemaal geen commentaar op gekomen
                                                                                                                                             

Citaat van: Stephan
Leuk seinhuis maar de trap lijkt er niet echt bij te horen

Nee, dat vind ik ergens ook wel. Maar ik ken een seinhuis waar dat echt zo zit en dat vind ik dan wel weer grappig, omdat het zo apart is.
Bedankt voor de verwijzing naar de verklaring van de songtekst van Bowie zelf. Het is me nu een stuk duidelijker, ik denk dat ik wel begrijp wat hij bedoelt maar het blijft stof tot nadenken. 

Citaat van: Wolter
Maar Jan mag gelukkig bouwen wat hij wil.

Ik ben blij dat je dat zegt, dat vind ik zelf namelijk ook 

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16851 Gepost op: 13 oktober 2018, 18:57:15 »
En een sein huis wat vroeger aan de lijn lag
De lijn is omgelegd,en de sporen zijn nu allemaal behorend tot het Bw
De oude trap was aan vervanging toe, en ze wilden droog naar het toilet kunnen, en beneden koffie kunnen zetten(er waren nog niet veel elctrische app)
Dus toen is er een uitbouw aangezet waar de trap binnen zat
Probleem (en) opgelost en jan tevreden en anderen overtuigd  :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16852 Gepost op: 13 oktober 2018, 21:50:07 »
Haha! Dat is nog niet eens zo gek wat je daar zegt, Jerry! Met dezelfde gedachte, maar dan als het ware andersom, heb ik ook al eens gespeeld. Het idee was in de gang hetzij een schaduwstation hetzij een station aan een Nebenbahn of een kopstation van een Privateisenbahngesellschaft als een soort modules neer te zetten, en dan daarvandaan de treinen via het Bw naar de hoofdbaan te kunnen laten komen (en daarvandaan weer naar de gang te laten vertrekken). Zit nog steeds als een soort Gedankenspielerei in het achterhoofd. Het spoor helemaal achteraan, waar de Bahnmeisterei aan gevestigd zou moeten worden, speelt in die opzet een sleutel rol. Wie weet, ooit.

Eigenlijk dacht ik met de start van de bouw van het seinhuis een handvol dobbelstenen in de Rubicon geworpen te hebben, maar nu blijk ik ze nog steeds in handen te hebben. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik geneigd ben dat seinhuis toch maar te laten voor wat het is. Het verkeer van en naar de Hs/W-combi redt zich wel (aankondiging van Lokleitung naar Fahrdienstleitung v.v.), dus daar zijn eigenlijk ook geen Wartezeichen voor nodig en die paar wissels kunnen wel met de hand gesteld worden.
Dat scheelt ook een aardig stuk Drahtzugleitungen trekken, al dan niet ondergronds. Ziet er natuurlijk wel mooi uit allemaal, maar het moet wel allemaal even gedaan en vooral aangeschaft worden. Voor de handbediende wissels dienen enkel nog wat Umstellhebel aangeschaft te worden. En het enige waar dan nog over nagedacht moet worden is of de kloot van zo'n Umstellhebel zwart-wit dan wel geel geverfd moet worden (voor een wissel dat in de Grundstellung dient te liggen is de helft van de kloot wit geverfd en de andere helft zwart. Na gebruik dient de witte helft weer boven te liggen, en daarmee het wissel weer in Grundstellung. Voor wissels waar dat geen rol speelt wordt de kloot in z'n geheel geel geschilderd.

In het Bw liggen zes wissels en een EKW (halve engelsman), daarvoor zijn er dus acht Umstellhebel nodig.



Met de eerste twee kan ik alvast beginnen 

Even goed kijken, misschien zijn er nog wel meer op voorraad... je weet maar nooit, met dat stapelprincipe.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 14:02:39 door 44 »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16853 Gepost op: 13 oktober 2018, 23:57:19 »
Hoi,

Jou manier van baanplannen bedenken inspireert mij enorm.
Midland is een zgn verlengstuk van een CS-gebied geworden, in mijn beleving.
In samenwerking van gedachten met Gert-Jan'sbouwstijl kom ik nu zelf op heel veel aanvullende ideeën. Afijn.

Wel een nootje om te kraken, je zei eerder een klein seinhuis te willen, nu wordt ie best groot.
Maar wel een leuk gebouw om te zien ontstaan.

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 11:53:04 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16854 Gepost op: 14 oktober 2018, 14:41:10 »
Dankjewel, Koen. Dat is een mooi compliment!
Ook mooi dat je de resultaten van die ideeën, die je opdoet door bij anderen in de keuken te kijken, ook in je eigen draadje laat zien. Daar kunnen weer anderen dan weer ideeën uit halen, en zo gaat het mooi in het rond.

Het seinhuis is toch wel iets groter geworden dan eigenlijk de bedoeling was. Maar na er twee nachtjes over geslapen te hebben, ben ik er nog steeds niet echt uit of het überhaupt wel doorgaat, dat seinhuis. Voor slechts acht wissels waarvan er maar eentje echt veelvuldig gebruikt wordt is zo'n bouwwerk wel wat overdreven, althans, die gedachte komt steeds vaker bovendrijven.
Iemand haalde laatst nog een paar voorbeelden aan van Bw's waar wel een Stellwerk in gebruik is, zoals Bw Nünberg 1, maar dan heb je het wel over een iets ander kaliber...
Nou ja, ik laat het nog even sudderen... het zal van de uitslag afhangen of er nog aan het gebouwtje verder gebouwd gaat worden. 

Vanmorgen had ik het bij de koffie met een vriend over fotografie en over hoeveel er op dat vlak veranderd is in ons leven. Camera's in telefoons die best goede resultaten opleveren, fotobewerkingsprogramma's op de pc (of laptop, of zelfs al in telefoons)... in onze tijd moesten we ons behelpen met spiegelreflexcamera's en rolletjes van 24 of 36 foto's, die best duur waren en dan moesten ze, als het rolletje vol was, ook nog ontwikkeld en afgedrukt worden, wat nog eens een hoop centen kostte. Het was dan ook zaak niet zomaar in het wilde weg te knippen, maar bij elke foto na te denken over het hoe en wat.
Ontwikkelen en afdrukken heb ik ook nog wel zelf gedaan. Dat was een heel avontuur, en je kon nog eens wat experimenteren met belichtingstijden of andere truukjes... foto's die je had laten afdrukken en beschouwd werden als 'mislukt', kon je meestal nog wel aardig ophalen, zodat er toch nog een mooi plaatje uitkwam.

Maar m'n allereerste foto's heb ik gemaakt met dit ding:



Daar ging een rolfilm in met 8 of 12 foto's. Wat ik daarmee allemaal gefotografeerd heb, weet ik niet meer, behalve dat ik een keer een Ford Capri (toen een net nieuwe auto) 'geplaat' heb en dat m'n vader toen lichtelijk ontstemd was omdat ik zulk kostelijk materiaal verspild had aan zoiets banaals.
Die kameraad van vanmorgen gaf me de tip dat er nog een 'echte' fotograaf in de Poelestraat zou zitten, die mogelijk nog films zou kunnen hebben voor mijn antieke boxje. Dat lijkt me nou toch echt nog eens de moeite waard! Kijken of ik nog eens ergens een Capri kan vinden. 

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16855 Gepost op: 14 oktober 2018, 18:39:06 »
Hallo Jan,

Leuk zo'n nostalgische terug blik op je fotografisch verleden. Zelf ben ik toen der tijd ook begonnen met een een 6x6 camera (was van mijn vader geweest) ik meen een Yashica Mat zie https://www.amazon.com/Yashica-medium-format-camera-Shutter/dp/B01H4D4T84
Deze had in tegenstelling tot die van jou alleen een zoeker boven op. Al vrij snel over gestapt op een kleinbeeldcamera, was wat handiger in gebruik.

Grt Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16856 Gepost op: 14 oktober 2018, 18:39:30 »
Nog even een staaltje van mijn fotografische kwaliteiten, of liever de afwezigheid daarvan:



Dit is alles wat nodig is voor een "handbediend" wissel. Dus geen aandrijfkast, geen omkeerrol, geen trekdraadkanalen, geen... euh, geen seinhuis. Alleen dit dus.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16857 Gepost op: 14 oktober 2018, 18:47:34 »
Hoi Ric,

erg veel heb ik ook niet met deze Zeiss gedaan hoor! Toen m'n eerste dochter op komst was, heb ik een goeie tweedehandse camera gekocht, eentje van Russische makelij, een Zenith. Daar had ik een heleboel spul bij, zoals een grote telelens, een kleine, tussenringen voor macro-opnames, filters en weet ik wat meer. Prachtig ding, met als nadeel dat je bleef schroeven, lens eraf, lens erop, elke keer weer als er een andere lens of tussenring op moest. Dan was zo'n bajonetsluiting wel makkelijker, maar ik heb er wel hele mooie foto's mee weten te maken. Later kwam er nog een Practica bij, ook al zo'n schroefgeval. Maar ik had liever de Zenith, al was dat ding ook twee keer zo zwaar als die Practica.
De hele zooi was na een inbraak verdwenen... en voordat ik een nieuwe camera kon kopen was het filmrolletje uit en daarvoor in de plaats de digitale fotografie gekomen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16858 Gepost op: 14 oktober 2018, 19:54:33 »
En die Yashica lijkt me een stuk geacanceerder dan mij Zeiss-Ikonnetje. :o

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16859 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:21:00 »
Klopt. was ook van een later bouwjaar. Achteraf spijtig dat mijn vader hem toen heeft ingeruild voor een Yaschica spiegelreflex camera (deze heb ik trouwens nog steeds in de vitrine staan samen met mijn analoge Nikons
Hier nog wat info over de Zeis Ikon
http://mikeeckman.com/photovintage/vintagecameras/tengor/index.html

Groet Ric