Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door bask185
Vandaag om 08:32:31
Fotorondzending rode DE-1 en DE-2 door Pauldg
Vandaag om 08:27:26
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door Ronald Halma
Vandaag om 08:17:01
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 07:59:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:56:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luit
Vandaag om 07:45:45
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 07:44:38
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend, zie pag 73) door Olaf
Vandaag om 07:44:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 07:34:35
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:10:38
Magneet koppelingen door henk
Vandaag om 07:09:31
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:48:50
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 04:03:28
Is dit model bekend door Maartenw
07 juli 2020, 23:35:55
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
07 juli 2020, 23:12:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 juli 2020, 23:07:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 juli 2020, 22:39:44
NS 2100 spoor 0 door Peter Kleton
07 juli 2020, 22:37:27
Fleischmann armsein 6205 hapert door marctrein
07 juli 2020, 22:15:27
Modules van Kees Gorter door MOVisser
07 juli 2020, 22:10:48
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
07 juli 2020, 22:10:34
Dat overkomt mij niet. door Dave.......
07 juli 2020, 22:10:02
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
07 juli 2020, 22:08:40
Doornvliet door cor_b
07 juli 2020, 21:50:38
Aachenau West door wob
07 juli 2020, 21:23:08
Reacties via de achterdeur door Pauldg
07 juli 2020, 21:19:23
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door jerrytrein
07 juli 2020, 20:24:54
Op vakantie langs modelspoorwinkels door MM.
07 juli 2020, 18:50:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mcnjasper
07 juli 2020, 18:40:50
Geluidvolumes Loksound 5 aanpassen in Ecos door bellejt
07 juli 2020, 18:30:43
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2345561 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16830 Gepost op: 10 oktober 2018, 22:02:33 »
Hier rijdt ook een VT98 rond, maar dan zonder pruttel. Het model stamt nog uit het predigitale tijdperk (volgens mij de eerste versie die door Roco werd uitgebracht), er is naderhand een decoder ingebouwd en ik denk niet dat die ooit nog eens door eentje met pruttel vervangen gaat worden.

Het probleem van het te lage traphuis heb ik eerst eens opgelost door er simpelweg een stukje bovenop te plakken, maar ik weet nog niet of ik daar wel vrede mee heb.



Daar moet eerst een nachtje overheen gaan. Als het went is het oké, en anders moet de boel opnieuw.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4854
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16831 Gepost op: 10 oktober 2018, 23:00:03 »
 ???
 :angel:
Misschien stukje eronder aan maken ,en de deur evenveel verlagen  8)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2118
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16832 Gepost op: 10 oktober 2018, 23:03:42 »
Volgens mij gaat het er ook om welke breedte aan stenen je wilt bereiken bovenaan.
Is nog even een klusje.

Succes

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Maar nu nog even niet :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16833 Gepost op: 11 oktober 2018, 01:39:15 »
Daar rijdt nu volgens mij een museumlijn, ook met die rode brommertjes :)

Ik vrees dat je met "daar" de omgeving van Daun enzo bedoelt: dat ligt sinds een paar jaar (31 december 2012) helaas stil. De algemene toestand van de lijn en vooral van de provisorische Kyll-brug net ten noorden van Gerolstein zorgden ervoor dat er nu geen toestemming meer is om te rijden. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik er niet eerder langs ben geweest. Helaas was het een jaar of vijf geleden nog niet financieel mogelijk "even" naar de EIfel te gaan, snif snif.

Mijn hoop is er op dit moment gevestigd dat de lijn nog wel een paar jaar "gewoon" blijft liggen. En hopelijk is de milieudruk over een paar jaar (10 ofzo) dusdanig dat ze de lijn graag weer in gebruik nemen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16834 Gepost op: 11 oktober 2018, 13:55:56 »
Tja... heel herkenbaar, dat "voor de kop slaan". Toen ik een paar jaar na mijn terugkeer in Nederland nog eens in m'n ouwe woonplaats ging kijken, ook met de bedoeling het stationsgebouw te fotograferen (en eventueel wat opmetingen te verrichten), bleek dat het een of twee jaar daarvoor was gesloopt en vervangen door een nietszeggend modern tochtig hok. Met het stationsgebouw was ook het complete Bahnhofsarchiv verdwenen... de tiid hâldt gjin skoft, sa't de Friezen sizze. Oars sein: it giet wol troch.

Dat laatste is ook het geval met het seinhuis. Na een nachtje slapen kwam ik tot de conclusie geen vrede te hebben met de gister bedachte oplossing en dus ben ik opnieuw begonnen.
Hieronder twee keer een tweetal foto's eerst de oude versie, daarna de nieuwe:





In plaats van "3D" nu even "2D":





Tenslotte beide versies nakend naast elkaar (de nieuwe ligt op z'n kop zodat het verschil duidelijker wordt):


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4854
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16835 Gepost op: 11 oktober 2018, 16:56:32 »
Scheelt maar weinig
Je kan er eventueel nog een buiten trap aan maken van 2 /3 treden
zo een beton ding

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16836 Gepost op: 11 oktober 2018, 17:58:59 »
Het scheelt maar weinig, maar genoeg om mij het gevoel te geven dat het allemaal een beetje klopt, en dat deed het eerder niet. De breedte boven is gelijk aan de breedte van de opening beneden + de zuil. Dat levert naar mijn  idee een evenwichtiger beeld op:



Bovendien is er zo ook voldoende ruimte voor een raam:



En zo kan mooi de hele trap binnenshuis blijven. 

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16837 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:26:06 »
Even kijken of het allemaal een beetje overeenkomt met mijn voorstelling. Paar fotootjes:









Hm. Het had wat smaller mogen zijn. Maar het is ook weer niet zo dominant als waar ik bang voor was.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16838 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:54:35 »
Ziet er prima uit, komt ook inderdaad niet te dominant over. "Rechts" is er ook nog voldoende plek voor de Gruppenablenkung

Ik zit wel te kijken (...) naar de zichtlijnen. Het uitzicht op het "inrijwissel" naast het seinhuis lijkt me wat weinig met één raampje in de kopse kant aan die kant. Heb je al nagedacht over de inrichting van de bovenverdieping? Plaats van de Hebelbank enzo, vooral dan in combinatie met de plek van dat raampje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16839 Gepost op: 12 oktober 2018, 12:12:27 »
Er is ook nog een raam in de 'achtergevel', dat uitzicht biedt op het wissel. Ik stel me zo voor dat dat ook geopend kan worden (voor bijv. communicatie met binnenkomend verkeer). Over de inrichting van die bovenverdieping heb ik nog niet echt nagedacht, wat natuurlijk dom is, want daarvan hangt ook de indeling van de vensters af, en ook de positie van de opgang. Nu wordt het andersom-werken: de inrichting hangt af van de vensterindeling en overige elementen (trap, toilet). De Hebelbank zal denk ik in de westelijke helft een plekje moeten krijgen.
Over Hebelbank gesproken: een poos geleden was er hier op het forum sprake van een 3D-geprinte Hebelbank, althans, een soort basis-element waarmee de de lengte (het aantal hendels) naar believen kon samenstellen. ik heb er al een poosje naar gezocht, maar kan het niet meer terugvinden.
Iemand een idee wat en van wie dat ook alweer was?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16840 Gepost op: 12 oktober 2018, 12:40:21 »
Als het enkele raam het noorden aangeeft: ja, dan zou ik ook de hebelbank aan de westkant zetten.
Toilet: dat heb ik ook wel eens op de begane grond gezien. Dan kan de bovenverdieping mooi leeg blijven en dus loopruimte bieden. Kan je ook makkelijker uit het raampje kijken. De boel ligt daar in een boog, dus als je achter de hebelbank staat heb je misschien juist wèl een goed uitzicht op de loks!

DIe 3d geprinte zaken kan ik me niet herinneren. In 1:87 zou zoiets ook met lasersnijden kunnen, dat je platte hendels hebt valt toch niet op door een raampje. Een lasergesneden kitje, dan zou je zelf de benodigde aantallen kunnen samenstellen. Hmmm... Ik ga ook eens zoeken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16841 Gepost op: 12 oktober 2018, 13:44:39 »
Even kijken of ik je goed begrijp:

Er is maar één gevel met een enkel raam, dat is de oostelijke gevel, zie ook onderstaand plaatje:



De drie andere gevels hebben minstens twee ramen.

De Hebelbank komt, denk ik, meer aan de westelijke kant te staan, daar heeft de dienstdoende Stellwerker ruim zicht op het grootste gedeelte van het Bw-emplacement.
Naar het noorden is bovendien het gecombineerde Hauptsperrsignal/Wartezeichen bij het wissel naar de "hoofdbaan" goed zichtbaar en dus ook op het binnenkomende verkeer.

Lastig uit te leggen, vind ik, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Misschien toch eens een soort "Google maaps-beeld" maken door van bovenaf genomen foto's van de hele baan aan elkaar te plakken.  :D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16842 Gepost op: 12 oktober 2018, 14:10:54 »
Met een richtingspijl wordt het duidelijker ja :)

De oostelijke gevel, met het ene raam, was degene waar ik me wat zorgen over maakte. Zie de zwarte pijl hieronder. Heb je daar voldoende zicht op de locomotieven die via het wissel omrijden? Of op het emplacement afkomen?



De Hebelbank, waar ik hem zou plaatsen, heb ik aangegeven met een zwarte rechthoek. Ik verwacht hem parallel aan het spoor, dat is in ieder geval de gebruikelijke situatie. De trekdraden komen er dan, via de spaninstallatie op de begane grond, aan de zuidkant uit en worden dan parallel aan het spoor verder geleid.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16843 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:07:38 »
Het zicht vanuit het oostelijke raam is ongeveer dit:







Lastig fotograferen. Ik denk dat Herr Preiserlein, als hij uit het raam wil kijken, nog wel een stapje dichterbij het raam zou gaan staan, waardoor de blikwinkel automatisch wijder zou worden..

De Hebelbank zou inderdaad ergens op die plek kunnen komen. Een blok of een hendelkast voor Fahrstrassen is in dit geval niet nodig, in het Bw is immers alleen sprake van rangeerbewegingen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16844 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:55:12 »
Pfoe, hoe krijg je de foto op die manier überhaupt voor elkaar? Oh wacht, de wanden zitten nog niet aan elkaar :)

Maar: prima uitzicht, toch?

Een blokkast, daar zou je nog wel eens mee te maken kunnen krijgen. Mijn gok zou zijn dat het BW geïntegreerd is in het Bahnhofsblock van het bijbehorende station. De hoeveelheid bewegingen tussen het station en het BW zal dusdanig zijn dat je veel afstemmingsproblemen voorkomt door het expliciet te maken.

Maar.... dat is alleen m'n vermoeden. Ik hou me met kleine stations bezig, niet met BWs. Ik kan me ook voorstellen dat er zo'n W signaal staat dat op afstand vanaf het station bediend wordt ofzo. Dus.... benieuwd of iemand met voorbeelden komt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)