Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Charles_
Vandaag om 21:21:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 21:08:06
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3771964 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16785 Gepost op: 06 October 2018, 14:01:56 »
Waarbij de Bedford CF in Duitsland verkocht werd als Opel Bedford Blitz, maar dat is na 1968 dus voor Lümmeln niet interessant. Wiking heeft verschillende varianten in h0 gemaakt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16786 Gepost op: 06 October 2018, 17:02:16 »
@Koen: hier in de buurt parkeert er ook eentje vrij regelmatig. Een olijfgroene , maar ik vraag me af of die dingen ooit bij Defensie in gebruik zijn geweest.
@Jerry: waren er zoveel verschillen in uitvoering? Zonder en met roosters en zo?
@Luit: voor mijn gevoel was dat Wiking-gevalletje best een mooie uitbeelding van zo'n MB-bak, maar nu ik die van Brekina er naast heb gezien valt hij ineens wel heel erg tegen. Anders gezegd: een week geleden had ik de stelling dat het wel op iets Engels lijkt nog betwist, maar nu kan ik er wel inkomen.
@Dirk J: ik wist niet dat Opel ook betrekkingen had, of heeft gehad, met Bedford. Dat er Opelmodellen in het VK werden verkocht onder de naam Vauxhall was me wel bekend. Of is er een verband tussen Bedford en Vauxhall?

De L406 werd geïntroduceerd in 1967, en voor Lümmelneraner begrippen zijn deze beide voertuigen van de Bundespost dan ook hypermodern. Misschien wel ietsje te modern...
Hoe dan ook, ik vind ze wel mooi en alleen daarom zullen ze voorlopig wel in de Gefilden rond Lümmeln worden gedoogd.
De voorloper van de L409 is de L319. Die heb ik destijds in Houten, samen met de twee BP-busjes, óók aangeschaft, maar bij thuiskomst kon ik die niet weervinden en ging ik er van uit dat ik 'm ergens onderweg (bijvoorbeeld bij het overstappen op de carpoolplaats) was kwijtgeraakt. Vandaag vond ik 'm weer terug toen ik de achterbank van m'n auto neerklapte om een mountainbike weg te kunnen brengen (die krengen zijn funest voor je rug). Op de één of andere manier was het modelletje onder die achterbank geraakt.



Nu ja, zo heb ik er twee keer plezier van, zullen we maar zeggen.
Helaas is dit exemplaar er niet eentje in TD-uitvoering (Top Dekoration), dus geen spiegels en met kleur afgezette clignoteurs, ruitenwissers, Mercedes-embleem tussen de ruitenwissers etc. Dit in tegenstelling tot de bakwagen van het zelfde type:



Ook hier moeten de spiegels nog worden gemonteerd.
Dezelfde auto was er eerst in het lichtgrijs, maar die kleur kwam pas na '67 in de mode, dus is het modelletje verbannen naar een gat ergens in de Eifel, Kelberg of zoiets.

Langzamerhand kom ik wel aardig in de "Bundesauto's" te zitten. Behalve de twee Bundespostbusjes en de Bundespostkever dus twee keer de Bundesbahn-L319, twee te moderne Kaelble zwarelast-trekkers (die eigenlijk wel weg mogen) en een oudere Kaelbe Zugmaschine (samen met een Culemeyer). Maar die moet nog geplakt. De Kaelble, niet de Culemeyer.



Oja, en dan hebben we nog een Bundesbahn-Borgward:



Vergeleken met de echte nu ook niet echt een wondermodel, maar toemaar.



Zoveel Borgwards zijn er nu ook weer niet in Lümmeln.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16787 Gepost op: 06 October 2018, 17:55:48 »
Opel en Vauxhall behoorden tot voor kort beiden tot General Motors. Bedford was tot in de jaren '80 de bestelwagen/truck divisie van Vauxhall.

Decennia hebben Vauxhall en Opel hun eigen modellen ontwikkeld. Tot op zekere dag GM het een goed idee vond om ze samen te laten werken, waarbij Vauxhall de engineering moest gaan doen en Opel het design... wat laten we zeggen niet iedereen een heel goed idee vond...

Precies andersom is mijn '77er Bedford: Engels ontwerp, maar met een Opel motor.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16788 Gepost op: 06 October 2018, 19:26:18 »
diesel of benzine

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16789 Gepost op: 06 October 2018, 19:40:38 »
2.3 Diesel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16790 Gepost op: 06 October 2018, 19:49:50 »
1e of latere serie
1e waren cummins met opel deksel
Noemden we de lekbakken
lekten alles olie,diesel en koelvloeistof ,maarbleven lopen
de latere waren knikker bakken bij koud start maar lekten minder
Ik had een ex ptt met schuif deuren en re stuur
Vauxhall ventura blok
gier bakken die dingen
hoge toeren en top 130
En jan
die mb dingen hebben allemaal kleine dingen die veranderden
knipper lichten
grilletje
dunne en later iets dikkere metaal bumpers
Nog later een striperop
en een serie met kunsstof bumper
later 5 bakkenen 6 bakken
de 90 pk er uit en een 5 cilinder erin
andere diff om de snelheid wat hoger te maken  ??? was meer om minder toeren te draaien

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16791 Gepost op: 06 October 2018, 19:53:04 »
Latere serie, met GM logo op kleppendeksel.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16792 Gepost op: 06 October 2018, 19:54:56 »
Ford Transit en de MB.



Ach, ze blijven leuk alleen moet je dan een topmodel niet naast zo'n oud geval zetten.
Persoonlijk vind ik het TM-ding best fors uitvallen in vergelijk.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16793 Gepost op: 06 October 2018, 19:57:34 »
Dat is een MKII Transit, veel te jong voor Lümmeln.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16794 Gepost op: 06 October 2018, 21:34:03 »
De Transit die mij in herinnering staat uit die tijd is deze:


Met dank aan de Dönsdorfer Mannschaft

"We" vonden 'm in die tijd vreselijk modern, futuristisch haast, hoewel we die term toen nog niet kenden. Zo weggereden bij de Thunderbirds.

Nu de L406D van Wiking als het ware weggevaagd is door die van Brekina, vraag ik me af wat er met de Blitz van Wiking gebeurt als daar ook een Brekina-model van uitkomt...



Ik denk dat ik me maar weer eens met dat seinhuis moet gaan bemoeien, want dat schiet niet echt op zo.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16795 Gepost op: 06 October 2018, 22:26:39 »
 ;)
k vind die auto's eigenlijk leuker  :)
Maar je sein werk huis ook wel  :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16796 Gepost op: 07 October 2018, 14:00:39 »
Nou vooruit, nog eentje dan. Maar dan wel geen Opel deze keer:



En dan ook nog een opmerking: er is nogal verschil tussen de L406 van Wiking en die van Brekina, maar ook tussen de L319 van Brekina en de L319 van Brekina Starmada is wel verschil te constateren, en dan bedoel ik niet alleen verschil in detaillering. Links en rechts Brekina "gewoon" en in het midden Starmada:



Zo, en nu graag even niet storen, ik moet met m'n seinhuis verder.  :P
« Laatst bewerkt op: 07 October 2018, 14:17:25 door 44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16797 Gepost op: 07 October 2018, 15:27:05 »
Is tie al klaar ?  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16798 Gepost op: 07 October 2018, 16:45:51 »
Bijna. 

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16799 Gepost op: 07 October 2018, 17:24:03 »
De glazen wasser nog en even de stof plekken weg en dan is tie klaar
(jammer dat ze op zondag niet lappen  ;D )