Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:50:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626795 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16050 Gepost op: 28 June 2018, 11:28:37 »
Iemand is een autosloperij begonnen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16051 Gepost op: 28 June 2018, 12:12:52 »
Nee hoor. Geen sloperij.
Gewoon autootjes die niet door de keuring zijn gekomen.


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16052 Gepost op: 28 June 2018, 14:32:18 »
Ook afgekeurd ???

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16053 Gepost op: 28 June 2018, 15:49:52 »
Nee, die zijn goedgekeurd.

Soms drijft de hobby je tot wanhoop.
Zoals je weet hou ik me al enige tijd bezig met de Baureihe 94. Via dit forum ben ik in het bezit gekomen van tenminste twee goeie kappen, en bovendien naar alle waarschijnlijkheid ook nog een goed werkend onderstel, waarvan ik nog moet bekijken wat er precies voor nodig is om dat goed werkend te krijgen.
Genoeg spullen om mijn fantasie toe te staan prettige dingen te bedenken over misschien wel twéé 94ers in BW Lümmeln.
Dat zou er dan eentje moeten zijn met de voorwarmer bovenop de ketel:


Bron foto: Bundesbahnzeit

En eentje met die voorwarmer opzij van de ketel:


Bron foto: Bundesbahnzeit

Dat de lok(s) dan ook een passend nummer moeten krijgen, spreekt voor zich.
Maar om dat uit te zoeken valt nog niet zo erg mee. Vermoedelijk hoorden de Lümmelneraner 94ers allemaal tot het type met de voorwarmer links op de ketel. Van eentje, 94 1032, vermoedde ik dat de voorwarmer bovenop de ketel zou moeten zitten, vanwege het bouwjaar, maar in een boek over Lümmeln staat de lok afgebeeld met de voorwarmer aan de zijkant...

Laat ik nou net lezen dat die loks in de loop der jaren ook nog wel eens van ketel gewisseld zijn...

Wie zei ook alweer dat deze hobby kinderspel was?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16054 Gepost op: 28 June 2018, 16:33:27 »
Als je je niet druk maakt over het juiste nummer bij de juiste uitvoering is het ook kinderspel. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16055 Gepost op: 28 June 2018, 17:40:16 »
Dat is waar. Net als wanneer je kanariezaad gebruikt als stortgoed in je zelflossers. Waar ligt de grens?

Overigens heb ik de indruk dat er meer loks met voorwarmer langszij de ketel rondliepen dan loks met de voorwarmer bovenop.
Waarom moet Fleischmann nou juist kiezen voor die laatste? Geen wonder dat ze van het toneel verdwijnen...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16056 Gepost op: 28 June 2018, 21:27:11 »
Die laatste opmerking is natuurlijk larie. Net als veel anderen vind ik het eeuwig zonde dat Fleischmann het loodje heeft gelegd. Of is omgelegd, dat kan ook.
Vanaf het begin was het voor mij Fleischmann, vanaf de allereerste startset tot Roco zich begon te roeren, begin jaren zeventig. En nog noem ik het merk Fleischmann als eerste als me gevraagd wordt met welk merk ik speel...

En wat die 94er betreft, als Fleischmann nou juist wel die met de zijdelingse voorwarmer had gemaakt, dan had ik natuurlijk ook die andere variant willen hebben. En over varianten gesproken, met alleen die voorwarmer op verschillende plekken ben je er nog niet. Want die 94 1032 heeft dan wel die voorwarmer opzij, maar hoe zit het met het dak? Is dat een rond dak zonder of zo eentje met Lüfteraufsatz?

Wie het weet mag het zeggen.

Hier brengt de Lümmelneraner 94er een rongenwagen van de Wagenwerkstatt naar het Rbf:


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5194
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16057 Gepost op: 29 June 2018, 08:28:51 »
Hoi,

Ik heb helemaal geen verstand van voorwarmers en de inzet van deze "baureihen" op dit continent, maar ik kan me zo voorstellen dat het vanwege die voorwarmer het uitzicht aan de linkerkant op zijn zachts gezegd "suboptimaal" is.

In Duitsland geen probleem, daar staat het Sein toch normaal gesproken rechts (en daar staat ook de machinist).

Maar als je dit model nu wilt uitbrengen voor Belgie of Frankrijk (want daar zullen deze locs vast wel ook zijn voorgekomen) dan is het handiger om de voorwarmer bovenop te nemen, want dat is links en rechts inzetbaar.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16058 Gepost op: 29 June 2018, 10:43:07 »
Hoi Jelmer,

interessante opmerking!
Naast het stoken an sich is één van de taken van de Duitse stoker ook het in de gaten houden van de seinen, samen met de machinist. Daarom is een goed zichtveld ook aan de linkerkant van belang. Het zichtveld zal ongetwijfeld wel wat worden beïnvloed door die zijdelings aangebrachte voorwarmer, maar, als je probeert je te verplaatsen in het stookhok van de 94er hieronder, kun je vaststellen dat er toch nog wel behoorlijk zicht is:



Na de Eerste Wereldoorlog kwamen er 17 stuks T16 en 36 stuks T161 bij onze zuiderburen terecht. De loks werden aan de Belgische eisen en voorkeuren aangepast, wat inhield dat ze werden voorzien van een tweede straalpomp (ipv de zuigerpomp). Omdat bij een straalpomp in plaats van een zuigerpomp de voorwarmer niet nodig is, zal deze ook zijn verwijderd (hoewel dat niet met zoveel woorden in genoemd boek staat vermeld). Op geen van de foto's -van Belgische loks- die in het boek zijn opgenomen, is een voorwarmer te ontdekken. Wel een aantal waarop de steunen van de (verwijderde voorwarmer) nog te zien zijn. De volgende foto is niet uit het boek maar van internet geplukt en als je goed kijkt zie je nog net zo'n steun zitten, bovenop de ketel:



Belse 94er in kleur:



Van de Franse loks wordt over straalpompen en voorwarmers niks gezegd, maar ook hier geldt dat op geen van de aanwezige foto's een lok met voorwarmer staat afgebeeld. Wel weer de niet verwijderde steunen hier en daar.
Franse 94er:



Bron van bovenstaande foto is deze site, waaruit ik meen op te kunnen maken dat er volgend jaar een aantal Franse 94ers uitgebracht gaan worden door REE in samenwerking met ESU. Voor de liefhebber.  :)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16059 Gepost op: 29 June 2018, 12:18:33 »
Pb- messingmodelbouw heeft wel een mooie Belgische versie van de T 16 (type 98), omgebouwd uit een...Fleischmann. Ook diverse andere onderdelen om op zo'n lok te fabrieken trouwens.

Mvg

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16060 Gepost op: 29 June 2018, 17:49:20 »
Een omgebouwde Fleischmann.... dat zou haast wel moeten, want Fleischmann heeft de T16/T161 niet in Belgische livrei uitgebracht, voor zover ik weet. Toch heeft het iets aantrekkelijks, dat groene van de SNCB.

En toch... mijn voorkeur ligt toch bij het Duitse...


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16061 Gepost op: 29 June 2018, 23:21:59 »
Die type 98 is wel een van m'n favorietjes, helaas zit er hier nog geen in het bestand. Enkel de iets forsere type 99 doet hier geregeld rangeringen en korte goederentreinen of zelfs een stoptrein ...

Het chassis is een Fleischmann onderstel in zwart voor een BR94, opbouw is witmetaal van DJH geproduceerd voor de ter ziele gegane treinwinkein Jocadis te Edingen.
Sinds kort is hij eindelijk zowat klaar (ketelringen en figuurtje toegevoegd.


HLV 99.007
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16062 Gepost op: 01 July 2018, 12:59:01 »
Lijkt me duidelijk een zwaarder type. Je schrijft dat je voor het model het Fleischmann-onderstel van een 94er hebt gebruikt. Is de echte lok ook ontwikkeld met de 94er in het achterhoofd of staat die er volkomen los van?

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16063 Gepost op: 01 July 2018, 14:39:27 »
Nee, dat waren, zo uit mijn hoofd, machines van Cockeril en la Meuse, gebouwd voor de Nord en later overgenomen door de NMBS na WO2. Naar ik meen, werden ze gebruikt om treinen op te duwen vanuit het Luikse dal naar het Plateau van Ans en ook wel van Visé naar Montzen.
Daarnaast voor het zwaardere rangeerwerk in Kinkempois en omgeving. Dacht dat het een stuk of 10 machines waren.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16064 Gepost op: 01 July 2018, 14:47:39 »
Aha, de machines van dat type hebben dus geen verwantschap met de Pruissische T16/T161. Weer wat geleerd!  :)