Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:10:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesiƫ door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3764018 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16005 Gepost op: 19 June 2018, 22:14:27 »
Hoi Arthur,

die werden meegeleverd met de lokloodsen (Faller 120176/120177, vroeger had je nog een nummer, ik denk 120175).
Weinert heeft een mooier exemplaar in de collectie, maar of je daar veel van terugziet in het halfduister van de lokloods?


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16006 Gepost op: 19 June 2018, 23:35:48 »
Toch wel mooi zo een open zijkant  :angel: in je loc loods

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16007 Gepost op: 20 June 2018, 12:05:01 »
Ja, daar kun je leuke dingen mee doen. Maar het houdt wel in dat je verplicht bent het interieur behoorlijk gedetailleerd in te richten.
En daar is nog best een lange weg te gaan:



Hoewel... je kunt er natuurlijk maar van ƩƩn kant in kijken, dat scheelt al wel een stukkie.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16008 Gepost op: 20 June 2018, 20:30:19 »
En, ook niet geheel onbelangrijk, in veel gevallen was het in die loodsen behoorlijk opgeruimd. Dat werkt prettiger (hoor wie dat zegt) en het helpt ook het aantal ongevallen te beperken.



Maar slechts ƩƩn zo'n vat smeerolie is wellicht wat karig.
En bij de kachel(s) mag wel een hoopje steenkool.
's Even prakkezeren wat er nog meer allemaal neergepoot kan worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16009 Gepost op: 20 June 2018, 21:48:43 »
Las karren
werkbanken
dommekrachten
smids vuren
draaibanken
boorkolommen
bezems
scheppen
gieters
aambeelden

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16010 Gepost op: 20 June 2018, 21:52:29 »
Jan,

Om te beginnen die blauwe isolatiematten verdoezelen  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3292
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16011 Gepost op: 20 June 2018, 22:21:49 »
Las karren
werkbanken
dommekrachten
smids vuren
draaibanken
boorkolommen
bezems
scheppen
gieters
aambeelden

Personeel...
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4063
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16012 Gepost op: 20 June 2018, 22:27:01 »
Slopen die loods. Stoom is zoooo 1966...  8)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16013 Gepost op: 21 June 2018, 09:14:51 »
En, ook niet geheel onbelangrijk, in veel gevallen was het in die loodsen behoorlijk opgeruimd. En bij de kachel(s) mag wel een hoopje steenkool.
's Even prakkezeren wat er nog meer allemaal neergepoot kan worden.


Om het opgeruimd te houden geen hoopje steenkool maar een kolenkit  ;)
Groet,

Gerard

kƶnings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16014 Gepost op: 21 June 2018, 09:38:08 »
Gewoon een gesloten wagon: daar ligt alles netjes in opgeruimd 8).

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16015 Gepost op: 21 June 2018, 09:42:26 »
Ik ben regelmatig in Nederlandse werkplaatsen geweest tussen 1980 en 1990. Misschien dat toen de verloedering al had toegeslagen, maar toen heb ik geleerd dat je tijdens je werk alles onder handbereik moet hebben. Dus lag veel in de buurt, ook 's nachts. Maar het was in een loods toch gebruikelijk dat een aantal sporen alleen voor overnachten waren, terwijl er een 2 tal gereserveerd waren voor de kleine klussen. Dus een groot deel van je loods netjes laten, misschien hier en daar een karretje. Terwijl je je kunt uitleven tegen de wand van een van de herstelsporen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16016 Gepost op: 21 June 2018, 20:35:28 »
Citaat van: Jerry
... bezems
scheppen
gieters
aambeelden

Leuk lijstje!  (y)
Alleen die gieters... dat zie ik even niet  8)

Citaat van: Arthur"
blauwe isolatiematten verdoezelen  ;D

Een terechte opmerking. Daar is al eens een begin mee gemaakt. En inderdaad, een vervolg is noodzakelijk. Ook moet er nog een aantal sporen worden gelegd. Op de blauwe isolatiemat.  ;)

Citaat van: Dirk Jan
Personeel...

Zeker! Dat brengt een beetje leven in de... euh, loods.

Citaat van: Nog een Dirkjan
Slopen die loods. Stoom is zoooo 1966...

Geen kans. Denkmalschutz. En zooo 1966? Natuurlijk, in 1966 is de toekomst is nog toekomstmuziek en allerminst nog zeker.  :P

Citaat van: Gerard
... geen hoopje steenkool maar een kolenkit  ;)

Nou, dat soort kachels met een kolenkit bedienen geef ik je te doen. Dan blijf je sjouwen. Nee, paar kruiwagens vol kolen neerkwakken en dan met de schep erin werken. Dat schiet tenminste op.  :)

Citaat van: Bas
Gewoon een gesloten wagon: daar ligt alles netjes in opgeruimd

Maar dan heb je ook een bezet spoor. En ruimte om gereedschap op te bergen is er in zo'n loods genoeg, lijkt me.

Citaat van: Alweer een Gerard
Dus een groot deel van je loods netjes laten, misschien hier en daar een karretje. Terwijl je je kunt uitleven tegen de wand van een van de herstelsporen.

Nou, zoiets dus. Moet ik natuurlijk wel even vaststellen welk van de 3 + 3/4 + 1/2 = 1/4 sporen onder de noemer 'herstelspoor' valt. Of vallen.

Maar ook op de niet-herstelsporen wordt er aan de loks gewerkt: de nachtstoker moet de vuurtjes aan de gang houden, de lokpoetser zal doende zijn en de loks zullen niet voor elk wissewasje het herstelspoor (of ƩƩn van de herstelsporen) opgestuurd worden.

Alle zeer bedankt, jullie ideeĆ«n werken heel inspirerend  :D :D


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16017 Gepost op: 21 June 2018, 21:02:46 »
Nee, paar kruiwagens vol kolen neerkwakken en dan met de schep erin werken. Dat schiet tenminste op.  :)
Ik heb geen idee hoe ze dat in het echt deden, maar ik zou die kolen in de kruiwagen laten zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16018 Gepost op: 21 June 2018, 21:48:26 »
Hmja, als je genoeg kruiwagens hebt, zou dat kunnen. Maar afhankelijk van de grootte van de loods staan er meerdere van die kachels opgesteld. Vuistregel is zo ongeveer: Aantal sporen gedeeld door 2 = aantal kachels.
Mijn loods telde oorspronkelijk 9 standen, wat neer zou komen op vier Ć  vijf kachels. Maar door plaatsgebrek en de noodzaak zicht op de draaischijf te houden is meer dan de helft van die loodsruimte al door de shredder gegaan, waardoor het aantal sporen is gereduceerd tot drie, nog eens drie zijn zwaar gemutileerd en de resterende drie moeten het doen met de open lucht als dak.
En als je dan weet dat die bouwdozen destijds zo'n hfl 75,= per stuk (3 standen) kostten kun je wel zeggen dat hier sprake is van je reinste kapitaalvernietiging. Maar dat is deze hobby toch al wel. 

« Laatst bewerkt op: 21 June 2018, 21:57:22 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16019 Gepost op: 21 June 2018, 23:27:18 »
 :angel: Je hep zelf gezaagd
Wel met advies destijds  ::)
Weet enkel niet meer van wie  ;D  :angel: (ik was t nie)