Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399112 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15975 Gepost op: 10 juni 2018, 22:08:07 »
Ook niet leuk:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15976 Gepost op: 10 juni 2018, 22:48:30 »
 :o
wie ist das passiert
dat is toch ene die je toen helemaal opnieuw gedaan hebt  :'(

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15977 Gepost op: 10 juni 2018, 22:53:26 »
Wat wil je, wagen is uit tijdperk 3, grens 1969 ongeveer...lijkt me een typisch gevalletje gerechtvaardigde metaal(imitatie)moeheid 8). Nee, sorry, even serieus, is de plastic aan het vergaan? Ik heb ook zo'n wagen (ergens verdwaald in de kartonnen dozen) en ik heb deze toch al 3 keer moeten reconstrueren. De eerste keer gebeurde het tijdens een rit (de breuk, niet de herstelling), spontaan, zonder aanwijsbare reden. Tweede keer moet ik met een beschuldigende blik naar de plaatselijke huisviervoeter kijken, dus dat valt nog wel te verklaren en de derde keer...geen idee eigenlijk, opeens lag er een bak langs het spoor. Stangen van de constructie waren niet verbogen, maar het viel me wel op dat de bevestingingspunten met het bakje nogal, tja, kruimelig waren. Extreem oud is de wagen niet, jaar of 9 :(. Misschien de moeite niet meer om er nog iets aan te doen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15978 Gepost op: 10 juni 2018, 22:59:58 »
Probleempje van de weekmaker in de polystyreen doosjes? Die troep hoort in de kliko (Klinkenberg en Koster) en niet om serieuze modellen.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15979 Gepost op: 11 juni 2018, 10:50:10 »
Ook een kliederboel: Busch Geländebaumörtel 7193.

Misschien doe ik wel iets verkeerd, maar als ik er een papje van maak en het daar smeer waar ik het wil hebben, dan kan ik het, als het droog is, met een kwastje haast nog makkelijker weer afhalen dan het er opgebracht is.
Ik hoef er maar naar te kijken om het te laten verpulveren, en als ik niet met sporen vol troep zou blijven zitten zou ik het er ook met gemak af kunnen blazen. Daar gebruik ik dan de stofzuiger maar voor.
Eigenlijk was het de bedoeling om hier het hoogteverschil een beetje in een natuurlijke vorm te brengen:
Deze mortel hecht nogal slecht aan hout. Als je wilt dat het goed blijft zitten, een klein beetje (10-20%) houtlijm bijmengen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15980 Gepost op: 11 juni 2018, 11:01:36 »
Aan de houten ondergrond kan het niet liggen. In de produktbeschrijving op de site van Busch staat dat het hecht op alle ondergronden. Dat lijkt me sterk, want er zijn kunststoffen zoals polyethyleen en polypropyleen waar niks op hecht. Maar het lijkt me dat het op hout juist goed hecht. Dat is overigens niet het probleem waar Jan mee zit. Het gaat niet om de hechting op de ondergrond, maar het materiaal zelf verpulvert. Hoe dat kan weet ik ook niet, wellicht was het spul over de houdbaarheidsdatum.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15981 Gepost op: 11 juni 2018, 11:41:50 »
Hoi Jan

Ik heb  het laatste keer geprobeerd met zeer fijne zaagmeel, houtlijm en water mix. Het recept komt van Vampisol en die hebben ook een "spannende" video over de techniek. Heel informatief. Wordt bikkelhard bij mij op piepschuim. Eronder egaal of hout of piepschuim komt altijd nog een dun laagje houtlijm direct voor je het goedje (onafhankelijk welke) erop brengt. Voordeel van de houtmeel variante is dat het bijna niks kost en je het altijd makkelijk vers kan maken.

gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15982 Gepost op: 11 juni 2018, 16:54:55 »
Citaat van: jerrytrein
wie ist das passiert

Kweenie. Ik zette het wagentje op de rails, zag dat er geen koppelingen aan zaten en haalde het weer van de rails. En toen lag dat ene bakje ineens los naast de rails.

Citaat van: jerrytrein ook
dat is toch ene die je toen helemaal opnieuw gedaan hebt

Ja, dat klopt. Gedemonteerd en de overmaatse bevestigingsnokken verwijderd. Staat wel ergens in dit draadje beschreven.

Citaat van: könings
Misschien de moeite niet meer om er nog iets aan te doen.

Jewèèèl joh! Enkel dat bakje is losgeraakt!  :D

Citaat van: Railroadtycoon
...de polystyreen doosjes?

Nee, ik heb dit type wagen alleen in sets van drie aangeschaft, en die zitten in zo'n vacuümgetrokken plastic ding. Dus geen piep of zo.
Het is dus geen gevalletje spontaan brokkelend kunststof, maar gewoon een losgeraakte lijmverbinding. Kwestie van opnieuw plakken:



@Sander, Klaas en Joke: dat het spul over datum is, zou best eens kunnen, maar eigenlijk heb ik geen idee. In het verleden heb ik het wel eens eerder gebruikt, en toen werd het toch behoorlijk hard, wel zo hard dat je er een gat in kon boren om... euh... iets in vast te zetten (boompje, lantaarnpaal, weet ik het).
Ik ga het spul niet weer gebruiken, al zou het idee om houtlijm mee te mengen nog wel eens een goed idee kunnen zijn. Dan kom je volgens mij al een end in de buurt van Joke's oplossing.
Maar een eierdoos is ook zo opgelost in water, kwak houtlijm erdoor en je kunt er alle kanten mee op. En 't wordt ook aardig hard.
Maar het is maar een klein stukje, misschien dat ik gewoon een beetje gips (of Bush 7192) aanmaak. Dat droogt snellen dan de mix water-zaagmeel-lijm of een natte doos.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15983 Gepost op: 12 juni 2018, 18:44:54 »
Citaat
Enkel dat bakje is losgeraakt



Desondanks nog aardig wat te doen. Best wel, eigenlijk.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15984 Gepost op: 12 juni 2018, 18:55:49 »
"If it ain't broke, don't fix it"...... ;D
Zeker niet met deze getoonde aantallen, moet er niet aan denken, zeg,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15985 Gepost op: 12 juni 2018, 20:38:29 »
O, maar er is niks stuk hoor!
Sommige wagens hoeven alleen maar een nieuwe lading, moeten de trekstangen even gedeeltelijk zwart geverfd, de Bremsecken op de juiste plaats aan gebracht en, maar daar moet ik nog maar eens over nadenken, van allemaal (op één na) zouden de bevestigingsnokken van de laadbakken nog verwijderd moeten worden.
Het verschil tussen wel en niet verwijderde nokken zie je vooral in silhouet:





Op zich wel goed te doen, maar 11 x 5 van die bakjes, met elk vier nokken, dat is... euh, als ik het goed bereken, nog 220 nokjes afsnijden... Ik vraag me af of het de moeite is...
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 12:37:29 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15986 Gepost op: 13 juni 2018, 12:42:01 »
In een vlaag van opruimwoede heb ik eens mijn voorraadje statisch gras en dergelijke gesorteerd en netjes bij elkaar in één doosje gestopt.
En passant heb ik echter wel geregistreerd dat van sommige kleuren de voorraad toch wel beangstigend dun begint te worden, en dat bracht mij weer in herinnering dat ik de vorige keer Houten wel gras had willen kopen, maar dat juist toen de desbetreffende leverancier (Loc Depot) verstek liet gaan. Misschien de volgende keer eens even kijken of ze er dan wel zijn...


ronh59

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15987 Gepost op: 13 juni 2018, 18:02:05 »
Opruimen voor een klein doosje onderdelen.  ;D
Veel plezier en niet meteen beginnen.

Groeten, Ron

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15988 Gepost op: 13 juni 2018, 20:26:40 »
Nee, niet dat doosje, Ron. Dat komt later nog aan bod.  ;)

Volgens mij heb ik eerder al eens geschreven dat ik in de veronderstelling verkeerde dat open wagens met houten wanden al verdwenen waren in de tweede helft van de zestiger jaren (van de vorige eeuw, moet ik er dan bij zeggen), maar dat bleek niet zo te zijn. Niet dat ze nog bij de vleet rond banjerden, maar ze waren er nog wel.

Het grote voorbeeld van de laatste aanwinst, de Om21 van BRAWA, heeft het nog uitgehouden tot in 1968, en is zelfs nog omgedoopt in E019.
Ik ben dan ook bijzonder in mijn nopjes met dat prachtig gedetailleerde wagentje. Het is overigens niet de eerste Om21, ergens in het verleden is er al eens eentje uit Dönsdorf naar Lümmeln gekomen. Dat betrof een exemplaar van Roco, uit een oudere productieserie, en het zal geen verwondering wekken dat de detaillering daarvan ietwat verbleekt naast die van BRAWA. Maar zolang ze niet vlak bij elkaar of zelfs naast elkaar staan, zal dat niet zo opvallen. Om die reden laat ik dat wagentje dan ook nu niet hier zien. Dat komt later nog wel eens een keertje  ;)



BRAWA heeft als extraatje een zakje steenkool (of een imitatie daarvan, ik heb dat nog niet zo goed bekeken) bij het wagentje gedaan bij wijze van laadgoed. Er is voldoende om het wagentje mee vol te gooien, iets wat ik niet gewend ben te doen. Liever maak ik een kern van piepschuim of iets dergelijk, met daarop de steenkool, grind of wat dan ook gestrooid. Dat scheelt aanmerkelijk in gewicht ook.

Maar goed, BRAWA staat er inmiddels om bekend zeer goed gedetailleerde modellen te leveren, en ik ben dan ook  best wel gecharmeerd van de BRAWA-producten. Umbauwagen (3- en 4-assers) en een handvol goederenwagens hebben mij wel overtuigd van de kwaliteit.

Weliswaar heeft ook Roco de laatste tijd aardig aan de weg getimmerd, zo heeft bijvoorbeeld het model van de 'Villach' ook een plankenpatroon aan de binnenkant meegekregen, maar BRAWA steekt nog even een tandje bij: ook de binnenkant van de deuren is gedetailleerd uitgewerkt:



En ook aan de koppen is de detaillering tamelijk ver doorgevoerd met veel apart gemonteerde elementen, zoals grendel, treeplanken, handgrepen en sluitseinhouders:



Kortom: dat smaakt wel naar meer! 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15989 Gepost op: 14 juni 2018, 13:30:09 »
Voor de gein nog even de Villach van Roco:



Ook bij Roco een plankenpatroon aan de binnenkant. De deuren zijn wel aangeduid, maar toch iets minder goed gedetailleerd weergegeven dan die van BRAWA:



Maar goed, zo storend vind ik dat niet, en al helemaal niet wanneer de wagen van een lading voorzien wordt.

Voor wie meer wil weten over Roco's Villach (en de Linz), en dan ook nog vergeleken met die van Liliput: dat kan hier.