Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3685093 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15945 Gepost op: 06 June 2018, 21:09:06 »
(of wacht, in Hengelooo geven ze er goed geld voor. En anders in Tjuchem wel).

Daar valt altijd over te onderhandelen ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15946 Gepost op: 06 June 2018, 21:48:58 »
We zullen nog even op Carstens wachten, en daarna kan Ammeräth altijd nog eens met Finkers gaan bakkeleien.

Citaat
De Minden Siegen-draaistellen kwamen vanaf 1968 in ieder geval al voor onder de toen vers gerenoveerde Sskm-rongenwagen (Rmms)

Da's toevallig! Die heb ik vandaag nog in handen gehad. Als model dan hè, van Brawa.
Mooie wagen, ben nog echt wel in de verleiding geweest ook. Maar ja, toch wel EpIV van het zuiverste water, en ik wil juist naar meer naar EpIII...

En in dat kader toch maar gekozen voor een ander wagentje:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15947 Gepost op: 06 June 2018, 21:51:38 »
Of andere draaistellen eronder

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15948 Gepost op: 06 June 2018, 21:53:07 »
Mooi wagentje
Zelfs planken motief aan de binnen kant

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15949 Gepost op: 07 June 2018, 11:07:35 »
Andere draaistellen eronder.... hm, ja, dat zou op zich een goed idee zijn. Maar welk draaistel hoort er dan onder? Er zijn er nogal wat, dat kun je ook zien als je op het door Quinzeedied voorgestelde www.drehgestelle.de gaat zitten grasduinen.

Voorbeelden:











Hoewel... die laatste is niet helemaal eerlijk. Da's een Pruissisch ding. En de twee bovenste zijn dezelfde, als ik me niet vergis.
En de vraag blijft: is de wagen zelf wel correct voor EpIII? Onverschillig welk draaistel eronder zit?

Het wagentje met plankenmotief aan de binnenzijde is van BRAWA. Maar ook de Villach van Roco (die staat erachter) heeft dat plankenmotief aan de binnenzijde.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15950 Gepost op: 07 June 2018, 16:02:59 »
4
Misschien 1-2
tot wanneer zijn de draaistellen 1-2 gemaakt

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15951 Gepost op: 07 June 2018, 17:01:02 »
1 en 2 zijn draaistellen uit de oorlogsjaren, zoals ook toegepast onder de Wannentender van de oorlogsstoomlocomotieven.
Ze zijn wel verschillend (asstand 1,8 of 2,0 meter)

Draaistel 4 werd in ieder geval ook nog toegepast bij ketelwagens uit de jaren zestig:
http://www.awlingen.de/2014/bilder/2009/20090301a/index.html
http://www.awlingen.de/2014/bilder/2008/20080610/index.html

Van beide wagens kan ik me geen h0-model voor de geest halen overigens...

En de vraag blijft: is de wagen zelf wel correct voor EpIII? Onverschillig welk draaistel eronder zit?

Dat denk ik ook. De oudste foto die ik kan vinden met het "moderne type" ketelwagen, is uit 1972:


(van http://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Duitsland/Salzbergen,%2001-09-1972/Salzbergen,%2001-09-1972.htm)

Eerste 2 wagens zijn duidelijk nieuw met de 5 herkenbare ringen, 3e wagen is weer ouder type met los bord van de raffinaderij.

Op andere fora zijn ketelwagens ook voer voor discussie, en wordt genoemd dat de 15,7 lange ketelwagen vanaf 1972 ingevoerd zou zijn: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=90542
En ook daar wordt uitgekeken naar de Carstens over vierassige ketelwagens  ;D

Jan, volgens de eerder door jou getoonde Roco-folder, is het grote voorbeeld van de blauw-witte wagen een LHB-ketelwagen.
Qua draaistellen kom je dan hier uit: http://www.drehgestelle.de/2/lhb_t.html Dus eerste versie vanaf 1971.
Lijken heel erg op de Minden-Siegen, dus of de verschillen bij het h0-model nog te zien zouden zijn...  ::)
« Laatst bewerkt op: 07 June 2018, 17:15:37 door Quinzeedied »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15952 Gepost op: 07 June 2018, 19:29:34 »
Nja, '71 valt buiten het vastgestelde tijdvenster.
Ik denk dat de wagens eerst maar eens even in het vet gezet gaan worden, in afwachting van de "Carstens".
Zal nog wel even duren, want 1.1 komt, als het goed is, oktober dit jaar uit, en 1.2 volgt dan in maart '19. Van een Band 9 is überhaupt nog geen sprake, er wordt nergens over gerept, dus dat zal nog wel even duren.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4059
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15953 Gepost op: 07 June 2018, 22:17:57 »
De 63 kuub wagens hebben we al een keer behandeld volgens mij. Ik zou er ORE/Minden Dorstfeld dan onder hangen. Die van de Klein Rs bijv.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15954 Gepost op: 07 June 2018, 22:41:05 »


Deze bedoel je? Die is inderdaad eerder aan bod geweest. Misschien maar eens kijken naar een geschikte donateur/sloopwagen voor goeie draaistellen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15955 Gepost op: 08 June 2018, 13:53:12 »
Ketelwagens zijn stom.
Je weet niet waar je aan toe bent met die dingen. Fabrikanten lijken maar wat te doen en ze weigeren losstaand bevestigde merknaamborden te maken. Nee, gewoon op de ketel drukken, da's veel goedkoper.
Eigenlijk moesten de modelspoorders zich verenigen en eisen dat de fabrikant bij elke nieuwe ketelwagen die aangekondigd wordt ook een voorbeeldfoto levert.

Zou sowieso een goeie zaak zijn, ook bij gesloten wagens of schuifdakwagens.





En een keer de lens schoonmaken, da's ook niet verkeerd.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15956 Gepost op: 08 June 2018, 16:53:14 »
Uitgegrommeld? 8)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15957 Gepost op: 08 June 2018, 17:00:49 »
Is misschien geen gek idee voor een draadtje, alleen de naam, tijdperk 1:1 en het model. Het omgekeerde van het fantasiemodellen draadtje.
Gr. en prettige weekend

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4059
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15958 Gepost op: 08 June 2018, 17:29:33 »
Citaat
de fabrikant bij elke nieuwe ketelwagen die aangekondigd wordt ook een voorbeeldfoto levert.
Nou, dan kan Brawa wel sluiten 8)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15959 Gepost op: 08 June 2018, 18:26:18 »
Brawa is inderdaad nogal creatief.
Zo had ik eens een Heineken-bierwagen in HSM-uitvoering gekocht. Afgezien van de vier wielen en de vier buffers klopte er helemaal niets van. Die wagen ging toen naar de eeuwige jachtvelden, of zo je wilt: de klepperbak.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.