Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:56:09
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 09:31:13
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 09:29:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 09:05:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door ES44C4
Vandaag om 07:02:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 07:00:36
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3839737 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15945 Gepost op: 06 June 2018, 21:09:06 »
(of wacht, in Hengelooo geven ze er goed geld voor. En anders in Tjuchem wel).

Daar valt altijd over te onderhandelen ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15946 Gepost op: 06 June 2018, 21:48:58 »
We zullen nog even op Carstens wachten, en daarna kan Ammeräth altijd nog eens met Finkers gaan bakkeleien.

Citaat
De Minden Siegen-draaistellen kwamen vanaf 1968 in ieder geval al voor onder de toen vers gerenoveerde Sskm-rongenwagen (Rmms)

Da's toevallig! Die heb ik vandaag nog in handen gehad. Als model dan hè, van Brawa.
Mooie wagen, ben nog echt wel in de verleiding geweest ook. Maar ja, toch wel EpIV van het zuiverste water, en ik wil juist naar meer naar EpIII...

En in dat kader toch maar gekozen voor een ander wagentje:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15947 Gepost op: 06 June 2018, 21:51:38 »
Of andere draaistellen eronder

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15948 Gepost op: 06 June 2018, 21:53:07 »
Mooi wagentje
Zelfs planken motief aan de binnen kant

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15949 Gepost op: 07 June 2018, 11:07:35 »
Andere draaistellen eronder.... hm, ja, dat zou op zich een goed idee zijn. Maar welk draaistel hoort er dan onder? Er zijn er nogal wat, dat kun je ook zien als je op het door Quinzeedied voorgestelde www.drehgestelle.de gaat zitten grasduinen.

Voorbeelden:











Hoewel... die laatste is niet helemaal eerlijk. Da's een Pruissisch ding. En de twee bovenste zijn dezelfde, als ik me niet vergis.
En de vraag blijft: is de wagen zelf wel correct voor EpIII? Onverschillig welk draaistel eronder zit?

Het wagentje met plankenmotief aan de binnenzijde is van BRAWA. Maar ook de Villach van Roco (die staat erachter) heeft dat plankenmotief aan de binnenzijde.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15950 Gepost op: 07 June 2018, 16:02:59 »
4
Misschien 1-2
tot wanneer zijn de draaistellen 1-2 gemaakt

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15951 Gepost op: 07 June 2018, 17:01:02 »
1 en 2 zijn draaistellen uit de oorlogsjaren, zoals ook toegepast onder de Wannentender van de oorlogsstoomlocomotieven.
Ze zijn wel verschillend (asstand 1,8 of 2,0 meter)

Draaistel 4 werd in ieder geval ook nog toegepast bij ketelwagens uit de jaren zestig:
http://www.awlingen.de/2014/bilder/2009/20090301a/index.html
http://www.awlingen.de/2014/bilder/2008/20080610/index.html

Van beide wagens kan ik me geen h0-model voor de geest halen overigens...

En de vraag blijft: is de wagen zelf wel correct voor EpIII? Onverschillig welk draaistel eronder zit?

Dat denk ik ook. De oudste foto die ik kan vinden met het "moderne type" ketelwagen, is uit 1972:


(van http://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Duitsland/Salzbergen,%2001-09-1972/Salzbergen,%2001-09-1972.htm)

Eerste 2 wagens zijn duidelijk nieuw met de 5 herkenbare ringen, 3e wagen is weer ouder type met los bord van de raffinaderij.

Op andere fora zijn ketelwagens ook voer voor discussie, en wordt genoemd dat de 15,7 lange ketelwagen vanaf 1972 ingevoerd zou zijn: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=90542
En ook daar wordt uitgekeken naar de Carstens over vierassige ketelwagens  ;D

Jan, volgens de eerder door jou getoonde Roco-folder, is het grote voorbeeld van de blauw-witte wagen een LHB-ketelwagen.
Qua draaistellen kom je dan hier uit: http://www.drehgestelle.de/2/lhb_t.html Dus eerste versie vanaf 1971.
Lijken heel erg op de Minden-Siegen, dus of de verschillen bij het h0-model nog te zien zouden zijn...  ::)
« Laatst bewerkt op: 07 June 2018, 17:15:37 door Quinzeedied »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15952 Gepost op: 07 June 2018, 19:29:34 »
Nja, '71 valt buiten het vastgestelde tijdvenster.
Ik denk dat de wagens eerst maar eens even in het vet gezet gaan worden, in afwachting van de "Carstens".
Zal nog wel even duren, want 1.1 komt, als het goed is, oktober dit jaar uit, en 1.2 volgt dan in maart '19. Van een Band 9 is überhaupt nog geen sprake, er wordt nergens over gerept, dus dat zal nog wel even duren.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15953 Gepost op: 07 June 2018, 22:17:57 »
De 63 kuub wagens hebben we al een keer behandeld volgens mij. Ik zou er ORE/Minden Dorstfeld dan onder hangen. Die van de Klein Rs bijv.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15954 Gepost op: 07 June 2018, 22:41:05 »


Deze bedoel je? Die is inderdaad eerder aan bod geweest. Misschien maar eens kijken naar een geschikte donateur/sloopwagen voor goeie draaistellen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15955 Gepost op: 08 June 2018, 13:53:12 »
Ketelwagens zijn stom.
Je weet niet waar je aan toe bent met die dingen. Fabrikanten lijken maar wat te doen en ze weigeren losstaand bevestigde merknaamborden te maken. Nee, gewoon op de ketel drukken, da's veel goedkoper.
Eigenlijk moesten de modelspoorders zich verenigen en eisen dat de fabrikant bij elke nieuwe ketelwagen die aangekondigd wordt ook een voorbeeldfoto levert.

Zou sowieso een goeie zaak zijn, ook bij gesloten wagens of schuifdakwagens.





En een keer de lens schoonmaken, da's ook niet verkeerd.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15956 Gepost op: 08 June 2018, 16:53:14 »
Uitgegrommeld? 8)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15957 Gepost op: 08 June 2018, 17:00:49 »
Is misschien geen gek idee voor een draadtje, alleen de naam, tijdperk 1:1 en het model. Het omgekeerde van het fantasiemodellen draadtje.
Gr. en prettige weekend

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15958 Gepost op: 08 June 2018, 17:29:33 »
Citaat
de fabrikant bij elke nieuwe ketelwagen die aangekondigd wordt ook een voorbeeldfoto levert.
Nou, dan kan Brawa wel sluiten 8)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15959 Gepost op: 08 June 2018, 18:26:18 »
Brawa is inderdaad nogal creatief.
Zo had ik eens een Heineken-bierwagen in HSM-uitvoering gekocht. Afgezien van de vier wielen en de vier buffers klopte er helemaal niets van. Die wagen ging toen naar de eeuwige jachtvelden, of zo je wilt: de klepperbak.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.