Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
DR4024 door San-Markos
Vandaag om 08:53:57
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronaldk
Vandaag om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3411105 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15945 Gepost op: 06 juni 2018, 21:09:06 »
(of wacht, in Hengelooo geven ze er goed geld voor. En anders in Tjuchem wel).

Daar valt altijd over te onderhandelen ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15946 Gepost op: 06 juni 2018, 21:48:58 »
We zullen nog even op Carstens wachten, en daarna kan Ammeräth altijd nog eens met Finkers gaan bakkeleien.

Citaat
De Minden Siegen-draaistellen kwamen vanaf 1968 in ieder geval al voor onder de toen vers gerenoveerde Sskm-rongenwagen (Rmms)

Da's toevallig! Die heb ik vandaag nog in handen gehad. Als model dan hè, van Brawa.
Mooie wagen, ben nog echt wel in de verleiding geweest ook. Maar ja, toch wel EpIV van het zuiverste water, en ik wil juist naar meer naar EpIII...

En in dat kader toch maar gekozen voor een ander wagentje:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5807
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15947 Gepost op: 06 juni 2018, 21:51:38 »
Of andere draaistellen eronder

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5807
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15948 Gepost op: 06 juni 2018, 21:53:07 »
Mooi wagentje
Zelfs planken motief aan de binnen kant

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15949 Gepost op: 07 juni 2018, 11:07:35 »
Andere draaistellen eronder.... hm, ja, dat zou op zich een goed idee zijn. Maar welk draaistel hoort er dan onder? Er zijn er nogal wat, dat kun je ook zien als je op het door Quinzeedied voorgestelde www.drehgestelle.de gaat zitten grasduinen.

Voorbeelden:











Hoewel... die laatste is niet helemaal eerlijk. Da's een Pruissisch ding. En de twee bovenste zijn dezelfde, als ik me niet vergis.
En de vraag blijft: is de wagen zelf wel correct voor EpIII? Onverschillig welk draaistel eronder zit?

Het wagentje met plankenmotief aan de binnenzijde is van BRAWA. Maar ook de Villach van Roco (die staat erachter) heeft dat plankenmotief aan de binnenzijde.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5807
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15950 Gepost op: 07 juni 2018, 16:02:59 »
4
Misschien 1-2
tot wanneer zijn de draaistellen 1-2 gemaakt

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15951 Gepost op: 07 juni 2018, 17:01:02 »
1 en 2 zijn draaistellen uit de oorlogsjaren, zoals ook toegepast onder de Wannentender van de oorlogsstoomlocomotieven.
Ze zijn wel verschillend (asstand 1,8 of 2,0 meter)

Draaistel 4 werd in ieder geval ook nog toegepast bij ketelwagens uit de jaren zestig:
http://www.awlingen.de/2014/bilder/2009/20090301a/index.html
http://www.awlingen.de/2014/bilder/2008/20080610/index.html

Van beide wagens kan ik me geen h0-model voor de geest halen overigens...

En de vraag blijft: is de wagen zelf wel correct voor EpIII? Onverschillig welk draaistel eronder zit?

Dat denk ik ook. De oudste foto die ik kan vinden met het "moderne type" ketelwagen, is uit 1972:


(van http://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Duitsland/Salzbergen,%2001-09-1972/Salzbergen,%2001-09-1972.htm)

Eerste 2 wagens zijn duidelijk nieuw met de 5 herkenbare ringen, 3e wagen is weer ouder type met los bord van de raffinaderij.

Op andere fora zijn ketelwagens ook voer voor discussie, en wordt genoemd dat de 15,7 lange ketelwagen vanaf 1972 ingevoerd zou zijn: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=90542
En ook daar wordt uitgekeken naar de Carstens over vierassige ketelwagens  ;D

Jan, volgens de eerder door jou getoonde Roco-folder, is het grote voorbeeld van de blauw-witte wagen een LHB-ketelwagen.
Qua draaistellen kom je dan hier uit: http://www.drehgestelle.de/2/lhb_t.html Dus eerste versie vanaf 1971.
Lijken heel erg op de Minden-Siegen, dus of de verschillen bij het h0-model nog te zien zouden zijn...  ::)
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2018, 17:15:37 door Quinzeedied »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15952 Gepost op: 07 juni 2018, 19:29:34 »
Nja, '71 valt buiten het vastgestelde tijdvenster.
Ik denk dat de wagens eerst maar eens even in het vet gezet gaan worden, in afwachting van de "Carstens".
Zal nog wel even duren, want 1.1 komt, als het goed is, oktober dit jaar uit, en 1.2 volgt dan in maart '19. Van een Band 9 is überhaupt nog geen sprake, er wordt nergens over gerept, dus dat zal nog wel even duren.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15953 Gepost op: 07 juni 2018, 22:17:57 »
De 63 kuub wagens hebben we al een keer behandeld volgens mij. Ik zou er ORE/Minden Dorstfeld dan onder hangen. Die van de Klein Rs bijv.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15954 Gepost op: 07 juni 2018, 22:41:05 »


Deze bedoel je? Die is inderdaad eerder aan bod geweest. Misschien maar eens kijken naar een geschikte donateur/sloopwagen voor goeie draaistellen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15955 Gepost op: 08 juni 2018, 13:53:12 »
Ketelwagens zijn stom.
Je weet niet waar je aan toe bent met die dingen. Fabrikanten lijken maar wat te doen en ze weigeren losstaand bevestigde merknaamborden te maken. Nee, gewoon op de ketel drukken, da's veel goedkoper.
Eigenlijk moesten de modelspoorders zich verenigen en eisen dat de fabrikant bij elke nieuwe ketelwagen die aangekondigd wordt ook een voorbeeldfoto levert.

Zou sowieso een goeie zaak zijn, ook bij gesloten wagens of schuifdakwagens.





En een keer de lens schoonmaken, da's ook niet verkeerd.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15956 Gepost op: 08 juni 2018, 16:53:14 »
Uitgegrommeld? 8)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15957 Gepost op: 08 juni 2018, 17:00:49 »
Is misschien geen gek idee voor een draadtje, alleen de naam, tijdperk 1:1 en het model. Het omgekeerde van het fantasiemodellen draadtje.
Gr. en prettige weekend

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15958 Gepost op: 08 juni 2018, 17:29:33 »
Citaat
de fabrikant bij elke nieuwe ketelwagen die aangekondigd wordt ook een voorbeeldfoto levert.
Nou, dan kan Brawa wel sluiten 8)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15959 Gepost op: 08 juni 2018, 18:26:18 »
Brawa is inderdaad nogal creatief.
Zo had ik eens een Heineken-bierwagen in HSM-uitvoering gekocht. Afgezien van de vier wielen en de vier buffers klopte er helemaal niets van. Die wagen ging toen naar de eeuwige jachtvelden, of zo je wilt: de klepperbak.

Wolter

Moins mais mieux.