Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 14:50:02
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 14:02:31
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3653294 keer)

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15690 Gepost op: 05 April 2018, 21:53:08 »
Echt mooi geworden, Jan! Dat doe ik je absoluut niet na.

Vanuit mijn beroepspraktijk (een kleine 30 jaar in het vak) toch een paar opmerkingen, en zeer uitdrukkelijk constructief bedoeld.

Ik zie dat de wegbeheerder (dat is vast een gemeente) al ambitieus een bebouwde kom aangeeft waar mijn collega’s en ik dat niet zouden doen. Ooit gold als aanbeveling dat een bebouwde kom pas werd ingesteld als er per 100 m weglengte tenminste 30 m gevellengte was. Maar wegbeheerders waren ook wel eens creatief: als een bestemmingsplan was goedgekeurd, werd soms al een nieuwe komgrens ingesteld.

Verder vind ik de snelheidsverlaging van buiten de bebouwde kom (80 km/h) naar binnen bebouwde kom (50 km/h) en meteen daarna de 20 km/h op de overweg wat abrupt.
Aan de andere kant: ik snap dat je dat mooie kombord met het correcte “50”-bord van het RVV 1966 graag wilt plaatsen. Dat geeft juist even wat mooie verticale aandachtstrekkers.

Met hartelijke groet,
Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #15691 Gepost op: 05 April 2018, 21:56:29 »
... als je zowat een half jaar doet over een module van nog geen halve kante meter, dan kun je toch niet zeggen dat je aan het opschieten bent. Toch? .....

Als je dan bedenkt dat die ene module qua bouwtijd inclusief fraai agrarisch bouwwerk mag worden beschouwd, vindt ik het alsnog een hele prestatie die er wezen mag! En dat je er, in de juiste volgorde, zin in blijft houden. Mij overkomt het nog wel dat ik toe ben aan bepaalde werkzaamheden en dat op dat moment de zin / motivatie daarvoor volledig ontbreekt. Zo ontstaan er allerlei projekten door elkaar  ( ja, aan wie zeg ik dat eigenlijk...) die op dat moment niet echt handig aansluiten op elkaar.

Je beschouwingen van enkele dagen geleden aangaande fora kan ik alleen maar onderschrijven. Ook elders is het aantal actieve bouwdraadjes vaak relatief gering. Het valt mij op dat het hier, als er al sprake is van bouwdraadjes, veelal gaat om gebouwen of diorama's, zeg maar statische modelbouw en daarnaast helaas slechts weinig foto's
Het smalspoorforum waarin ikzelf wat actiever ben, is er erg fel op dat er voldoende plaatjes worden gepost, en dat scheelt wel moet ik zeggen, maar van de ongeveer 500 deelnemers zijn er hooguit een tiental echt actief met een functionerende layout bezig, die dan ook echt getoond wordt. Of dat minder is dan vroeger? Naar verhouding wel. ik ben daar al vanaf het begin bij, het aantal deelnemers is sindsdien enorm gegroeid, maar per saldo weinig bouw-activiteit.

Goed, in elk geval alvast veel genoegen gewenst in Rastede, het ziet er inmiddels fantastisch uit, gefeliciteerd!

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #15692 Gepost op: 06 April 2018, 06:18:17 »
Hoi Jan,
Ach in dezelfde periode ben ik nog steeds aan mijn huis bezig, bij jou is het een halve kante meter af.
En ach je bent op tijd voor het seizoen van je reguliere bouw nu het weer warmer wordt.

Als ik hem zo zie ontstaat dan ook weer de idee waarom ik niet eens wat kleiner tussendoor bouw, maar dan kom ik helemaal niet meer voorwaarts.

Hij is super geworden, geniet van de rijdag, daar is genoeg publiek om hem te bewonderen (y)
Gr. Joke

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #15693 Gepost op: 06 April 2018, 06:51:28 »
Het is een herkenbaar stukje Nederland geworden, Jan. (y)
Veel plezier in Rastede.

Groet,
Bas

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #15694 Gepost op: 06 April 2018, 09:15:55 »
Jan,

Het is heel erg mooi geworden en wat ook belangrijk is, je laat ons genieten.

Ik heb nog wel een vraag, enige pagina's terug schreef je over je hoofdbrekens met betrekking tot het aanbrengen van de elektrische leidingen op de kunststoffen ondergrond. Hoe heb je dat nu gerealiseerd en kun daarvan een fotootje publiceren? Dat vraagstuk speelt bij mij ook.

En heel veel plezier in Rastede.
Groet,

Gerard

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #15695 Gepost op: 06 April 2018, 11:32:12 »
Ziet er netjes uit zo  (y)
Heb wel wat vragen,horen die andreaskruizen van niet gelijk lengte te zijn  ???
En "hoort" er nog rijbaan scheiding aangebracht te worden ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #15696 Gepost op: 06 April 2018, 11:39:20 »
Deze andreaskruisen kunnen prima Floris, kijk maar naar de borden in het RVV 1966, dan zie je dat zowel de oude "75" als de nieuwe "J12" uitvoering voorkomen. (ongeveer halverwege de pagina)
Rijbaanscheiding lijkt me gezien tijdperk en aard van de weg niet noodzakelijk.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15697 Gepost op: 06 April 2018, 17:32:14 »
Citaat van: Wolter
Ooit gold als aanbeveling dat een bebouwde kom pas werd ingesteld als er per 100 m weglengte tenminste 30 m gevellengte was

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat voor regels er daarvoor zijn. Toen ik nog op de boerderij woonde (voordat ik naar D ging dus) kwam je, als je naar links ging na een paar honderd meter de polder in. Als je vanuit die polder, terug langs ons huis, verder het dorp in ging, kwam je nergens een bord bebouwde kom tegen.
Hier ging ik er van uit dat zo'n spoorweg wel een logische grens was, dus daarom is het bord daar vlak in de buurt geplaatst. En zo'n bord Vmax 50 km/h hoorde daar (destijds) gewoon onder. En snelheidsbeperkende borden vlak na elkaar kom je vandaag de dag ook nog wel eens tegen...

Citaat van: Michiel
Zo ontstaan er allerlei projekten door elkaar  ( ja, aan wie zeg ik dat eigenlijk...) die op dat moment niet echt handig aansluiten op elkaar.

Zo werkt dat inderdaad bij mij ook. Alleen is deze module even een op zichzelf staand geheel, en het is de bedoeling dat al die andere, door elkaar lopende projecten waar ik mee bezig ben uiteindelijk allemaal samenkomen in het eindresultaat: mijn thuisbaan.

Citaat van: Joke
...in dezelfde periode ben ik nog steeds aan mijn huis bezig,

Ja, maar in een huis zit wat meer werk en detail dan in een lap gras... :)

Citaat van: Bas
herkenbaar stukje Nederland

Dat was ook de bedoeling en ik was erg benieuwd of ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen. Blij dat het gelukt is!

Citaat van: Gerard
... de elektrische leidingen op de kunststoffen ondergrond. Hoe heb je dat nu gerealiseerd en kun daarvan een fotootje publiceren?

Een fotootje gaat niet, want het zit er nog (steeds) niet onder. Iemand van het collectief bood - heel vriendelijk -  aan om dat klusje voor me op te knappen, en ik heb genoeg onzin in het monteren van die bedrading om dat aanbod met beide handen aan te grijpen.  :angel:

Citaat van: Floris
horen die andreaskruizen van niet gelijk lengte te zijn

Bedoel je de armen van de kruisen zelf? Daarvan zijn de bovenste helften inderdaad iets korter dan de onderste, maar dat klopt ook met het voorbeeld, zoals Eric ook aangaf. Of bedoel je de totale hoogte? Dat heb ik nog even nagemeten, maar dat is bij beide palen zo'n vier centimeter. Millimetertje meer of minder lig ik niet van wakker.

Citaat
En "hoort" er nog rijbaan scheiding aangebracht te worden ?

Een witte streep of iets dergelijks? Ach, voor een met klinkers gestraat landweggetje is dat wat overdreven. Het is wel goed om in het oog te houden dat het verkeer in de vroege/midden jaren zestig nog niet zo massaal was als vandaag de dag, zeker niet op het platteland.

Citaat van: Eric B
Rijbaanscheiding lijkt me gezien tijdperk en aard van de weg niet noodzakelijk.

Wij zijn het dus aardig eens!  :D

Allen zeer bedankt voor de complimenten! Rastede is de locatie waar dit jaar het zgn. "Jahrestreffen" plaatsvindt: omdat Fremo een vereniging is, dient men (tenminste één keer per jaar) een Ledenvergadering te houden, en dat wordt eigenlijk altijd gecombineerd met een uitgebreid module-arrangement, zodat er ook volop gereden kan worden. Eigenlijk altijd een gegarandeerd succes!

Nog één citaatje dan:

Citaat van: Joke
... je bent op tijd voor het seizoen van je reguliere bouw nu het weer warmer wordt.

Ja, dat is wel lekker uitgekiend. Alleen... er staan nog twee van die modules bleekjes te wachten op invulling. Daar zou eigenlijk het 'station' van Luttel op moeten verschijnen. Of nou ja, station... het zal meer een halte worden, ben ik bang.
We zullen wel eens zien, ergens heb ik ook wel weer eens zin in iets Duits, want zeg nou zelf, een  ETA 150 is toch veel leuker dan zo'n suffe DE I?

Er moet nog wel een slordigheidje worden weggewerkt, want op de bovenste twee foto's is wel heel duidelijk te zien dat het wegdek maar een halve millimeter dik is waar dat eigenlijk de dikte van een forse straatklinker zou moeten zijn. En die zweven, vraag maar na bij de eerste de beste stratenmaker, doorgaans niet in de lucht...

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #15698 Gepost op: 07 April 2018, 08:51:20 »
Hij is mooi Jan. En ik heb met plezier meegelezen. Goed ook om te horen dat je nog twee modules te gaan hebt. Maar alles op z'n jouw tijd.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #15699 Gepost op: 07 April 2018, 11:08:22 »
Er moet nog wel een slordigheidje worden weggewerkt, want op de bovenste twee foto's is wel heel duidelijk te zien dat het wegdek maar een halve millimeter dik is waar dat eigenlijk de dikte van een forse straatklinker zou moeten zijn. En die zweven, vraag maar na bij de eerste de beste stratenmaker, doorgaans niet in de lucht...

Daar heb je gelijk in,tenzij je ze Always met vleugels geeft of redbull,dan zou er nog een kleine kans op bestaan  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #15700 Gepost op: 07 April 2018, 11:12:19 »
Nog twee modules  :o :o :o

Kan niet wachten  (y)

Alleen de stam van de boom  ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #15701 Gepost op: 07 April 2018, 11:30:02 »
Citaat
ETA 150 is toch veel leuker dan zo'n suffe DE I?

Mmh, een kanaalbrug ergens in het Ruhrgebied ofozo

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15702 Gepost op: 07 April 2018, 16:23:57 »
@Hijlco: we zien wel. Het komt zoals het komt.
@Tijgernootje: kun je dat niet eens proberen voor me? Als het in het echt gaat, kan het in model misschien ook, en dan laat ik het zo.
@Arthur: die boom, tja... bomen zijn niet m'n sterkste kant. Ik ben altijd al blij dat er íéts staat... :-[
@Dirkjan: of ergens in het Weserbergland. De Weserbrug bij Höxter bijvoorbeeld.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #15703 Gepost op: 07 April 2018, 18:58:18 »
ergens in het Weserbergland. De Weserbrug bij Höxter bijvoorbeeld.
Beetje lang voor op 1 module, maarr daar zijn oplossingen voor.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2018, 19:19:58 door Falkenberg »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15704 Gepost op: 07 April 2018, 21:34:01 »
Ja, je staat er versteld van wat zo'n collectief allemaal wel niet voor elkaar kan krijgen. Desnoods wordt een truck met oplegger gevorderd.

Maar zover is het nog niet. Eerst nog schrikhekjes.

Nee, niet die aan deze kant. Die zijn al klaar. Die van de andere kant, die moeten nog.