Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3652693 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15675 Gepost op: 31 March 2018, 14:40:15 »
Nu moet er eigenlijk alleen nog afgewerkt worden: lijst van hier tot ginder passeert, verder.............
Nu de bedrading nog.
Geen riet of zo in de sloot,en water ???

Overigens ben ik het wel met je eens hoor Jan,heel veel mensen zien het bouwen van een baan gekoppelt aan het deelnemen aan beurzen e.d.
Dat is schijnbaar onlosmakelijk met elkaar verbonden  ::)
Toch zijn er gelukkig ook nog mensen die daar anders over denken zoals jij,ik en heel wat anderen.
Al ben jij al een stap verder gegaan dan ikzelf b.v. ,jij bouwt een module om met anderen in groepsverband buiten de deur mee te doen,zelfs daar begin ik niet eens aan  ;D
Er zijn veel banen die het "daglicht" nooit zullen zien om het zomaar te zeggen,die worden gebouwd om lol mee te hebben binnensdeurs en daar is denk ik niks mis mee.
Ik ben er zelf 1 uit deze categorie  :angel:
Zolang je maar lol hebt,dan is t goed,hoe je die lol ziet/omschrijft is enkel waar t verschil in zit en dat moet kunnen,t is immers een hobby.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15676 Gepost op: 31 March 2018, 22:09:21 »
Citaat van: Floris
het bouwen van een baan gekoppelt aan het deelnemen aan beurzen e.d.
Dat is schijnbaar onlosmakelijk met elkaar verbonden

Ergens kan ik het me ook wel voorstellen, en ik wil voor alle duidelijkheid ook even zeggen dat ik er geen moeite mee heb als mensen "voor een beurs" gaan bouwen. Immers, anders zou er maar bitter weinig te zien zijn, en het gebeurt weliswaar niet vaak, maar zo nu en dan bezoek ik ook nog wel eens een beurs, en dan ben ik toch wel blij dat er wat te zien is.
Verder zou ik willen benadrukken dat ik niet voor niets dat motto "suum cuique" nogal eens aanhaal, waarmee ik wil zeggen dat een ieder moet doen waar hij of zij gelukkig van wordt, mits daarmee anderen niet in het vaarwater gezeten wordt. Als iemand de deelname aan een beurs of tentoonstelling als doel wil zien is dat prima, ook al geef ik er zelf de voorkeur voor dat niet te doen.
De laatste zin in je bovenstaande bericht kan ik dan ook van harte onderschrijven.

Citaat van: Falkenberg
moeten er niet nog n paar leilindes aan de weg?

Eerlijk gezegd staan die niet in de planning. Wel speelde ik met de gedachte een jonge boom met zo'n paaltje als steun ergens in het gazon neer te poten.
Wie weet.  ;)

Citaat van: de heer met een sik"
welk een epistel op de Paaszaterdag  ;D

Ja, en 't was net zo lekker stil...  ;)

Citaat van: tijgernootje
Geen riet of zo in de sloot,en water ???

Was de lijst nog niet genoeg van hier tot ginder?

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #15677 Gepost op: 31 March 2018, 22:57:56 »
Epistels gaan er bij mij altijd goed in.

Kleine correctie: die door-de-kersverse-railhobby-georganiseerde beurs was volgens mij eentje in de jaarbeurs. Je noemt elders "techniek in vrije tijd", dat is de naam die een jaartje geleden dacht ik voor die beurs langskwam. Ik was toen 10 ofzo :) Ik ben er wel geweest. Die in Den Bosch, "rail", was door de modelspoorgroep uit die plaats georganiseerd. Van die in 1990 (was dat de eerste?) kwam ik laatst een youtube video tegen.

In die video is de eerste 10 minuten de.... FREMO baan te zien! Voor openingstijd, dus er rijdt nog niets. Ik herinner me nog daar de halve tentoonstelling te hebben doorgebracht! Dat heeft flinke invloed op mij gehad. Enkelsporige zijlijntjes... Een jaartje later op vakantie naast precies zo'n lijntje in de Eifel staan.... Tadaaah, kijk eens wat er op m'n zolder ligt :)

Fraaie module die je gebouwd hebt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #15678 Gepost op: 01 April 2018, 08:09:11 »
Kijk, rail 90. Daar ben ik ook lid geworden. Leuk te zien dat sommige modules in gerenoveerde vorm nog bestaan. Gezien de spoorligging echter maar goed dat sommige de tijd niet overleefd hebben 8)

g-j

• Offline Offline
« Reactie #15679 Gepost op: 01 April 2018, 09:09:23 »
Prachtig duidelijk verhaal Jan!

In een Duits modelbouwtijdschrift stond ooit een redactioneel voorwoord over hoe deze hobby is veranderd door Internet en de diverse fora. Waar in het verleden het gros van de modelbouwers tevreden op zijn of haar zolder aan het modelbouwen waren en soms schichtig een "treinenwinkel" in schoot zie je door de komst van met name fora meer openheid.

Volgens de redactie van het betreffende tijdschrift is daardoor ook de hobby beleving verandert: omdat je op zeer directe wijze je eigen werk met dat van anderen kunt vergelijken; omdat je vragen kunt stellen aan bouwers; en ook omdat je soms ongezouten feedback kunt ontvangen. De vraag die ze stelden was eigenlijk de volgende:" waren we vroeger als "eenzame/anonieme" bouwer niet tevredener met onze hobby?

Ik kan enorm genieten van het op mijn treinenkamertje zitten met wat knutselspullen, daar haal ik meer persoonlijke winst uit dan door het posten op een forum! En toch doe ik dat......
Tegelijkertijd vraag ik me af of ook dit forum onderhevig is aan veranderingen. Ik merk dat ik steeds minder tijd besteed aan het lezen en bekijken van de inhoud alhier (het is een gevoel, maar posten er steeds minder mensen wat ze aan het maken zijn? Of wordt het meer een ouwehoeren over treinen). Dat maakt ook dat ik steeds minder post over wat ik zelf bouw, waarom iets laten zien als de ander alleen maar consumeert.

Terug naar de besloten Fremo bijeenkomsten, ik snap het heel goed. Liever iets maken/beleven met een kleine groep gelijkgezinden die allemaal ook een vergelijkbare inspanning hebben geleverd (lidmaatschap, eigen module e.d.) Ik kan me voorstellen dat die voldoening erg groot kan zijn.

Groet, Gert-Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15680 Gepost op: 01 April 2018, 19:10:12 »
Citaat van: Reinout
... volgens mij eentje in de jaarbeurs.

De beurs die ik bedoel was volgens mij wel degelijk in de Brabanthallen, of ik moet me heel sterk vergissen. Ik ben toen met de trein naar Zwolle gereisd, en vandaar met kennissen per automobiel via Apeldoorn/Arnhem/Nijmegen meegereden naar Den Bosch. Dat moet zo ergens halverwege de jaren '80 geweest zijn.
"Techniek & Vrije Tijd" heb ik niet genoemd, ik doelde toch echt op een beurs "Hobby & Vrije Tijd" die gehouden werd in de Frieslandhal, tegenwoordig FEC geheten. Er was toen relatief weinig modelbouw te vinden, drie of vier radiografisch bestuurbare bootjes, een handvol treintjes en anderhalf kraampje met wat handel, dat was het wel. Verder dingen als kantklossen, haken, breien, Tiffany solderen, op nummer schilderen, sigarenbandjes en suikerzakjes sparen en zo.

Citaat van: Reinout
(was dat de eerste?) kwam ik laatst een youtube video tegen.

Haflingers!
Op 3:00!

Leuke opnames! Als je die beelden vergelijkt met wat er tegenwoordig te zien is, kun je toch wel opmaken dat er in de loop der jaren heel veel veranderd is, ook al zijn er modules die:

Citaat van: Dirkjan
Leuk te zien dat sommige modules in gerenoveerde vorm nog bestaan.

Ik zag een stel door B.O. gebouwde modules die rond die tijd ook uitgebreid beschreven werden in het blad Bahn&Modell. Het Pola-model van het Röntgenhuis kun je nog net achter de spoordijk zien staan.
Volgens mij heb ik die vrij recent ook nog eens in een arrangement opgesteld gezien, die bestaan dus ook nog steeds!  :D

Citaat van: g-j
De vraag die ze stelden was eigenlijk de volgende:" waren we vroeger als "eenzame/anonieme" bouwer niet tevredener met onze hobby?

Ongetwijfeld zal dat voor een (groot) aantal ook opgaan. Voor een heleboel echter ook niet, het zal toch niet voor niets zijn dat sinds "de tijdschriften" echt begonnen door te dringen ook het fenomeen modelspoorvereniging begon toe te nemen. De hobbyisten zochten elkaar dus wel op, en ik denk dat ze dat om dezelfde reden deden (of nog doen) vanwege - inderdaad - die feedback, hulp zoeken om bepaalde problemen op te lossen, nieuwe technieken te leren en, misschien ook niet onbelangrijk, de waardering en erkenning te krijgen die "het thuisfront" niet levert omdat men daar vaak niet het flauwste benul heeft waar je nu eigenlijk mee bezig bent.
Datzelfde zal opgaan voor het actief zijn op fora zoals dit, althans, voor een deel van de gebruikers hier. Een ander deel komt hier alleen maar om commentaar op anderen te geven, laten zelf niets of nagenoeg niets zien van waar ze mee bezig zijn, als ze dat al zijn, maar leveren overal en nergens commentaar en/of brullen het hoogste lied mee als het gaat om het afkraken van nieuw op de markt gekomen modellen. Willen ze zichzelf daarmee een reden verschaffen om niks te hoeven kopen? Of kopen ze het model in kwestie wel en willen ze voor een ander de pret bederven? Zou leuk zijn om daar eens een psycholoog op te zetten.  :P ;D

Citaat
Ik merk dat ik steeds minder tijd besteed aan het lezen en bekijken van de inhoud alhier (het is een gevoel, maar posten er steeds minder mensen wat ze aan het maken zijn? Of wordt het meer een ouwehoeren over treinen).

Het aantal bouwdraadjes is ook in mijn ogen maar relatief klein.
Sommige gebruikers posten maar zelden iets, maar als ze het doen is het steevast de moeite waard, anderen strijken overal hun zalfje aan maar dragen nergens ook maar iets wezenlijks bij.

Persoonlijk volg ik ook lang niet alles, dat is ook geen doen, maar een (relatief klein) aantal draadjes hou ik toch nauwlettend in het oog. En welke dat zijn laat ik lekker in het midden...  ;) ;D

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #15681 Gepost op: 01 April 2018, 20:46:27 »
Citaat
Ik zag een stel door B.O. gebouwde modules
Sterker nog, ik zag een paar van bob die nu door de midden gezaagd zijn, van dubbelspoor zijn voorzien en op dit moment van bovenleiding worden voorzien. Kwaliteit beklijft 8)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15682 Gepost op: 02 April 2018, 11:08:27 »
Denkelijk.
Niet beklijfd zijn, volgens mij tenminste, de achtergronden bij de modules die in de eerste minuten in het filmpje worden getoond.

Lijkt me ook lastig, omdat niet van te voren gezegd is aan welke kant je een module tijdens een sessie passeert.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #15683 Gepost op: 02 April 2018, 14:41:19 »
Die achtergrond hoort bij Schattenbahnhof Ostende. Dat bestaat nog steeds en is recent gerenoveerd. Uiteraard gebouwd door bob. Voor een Sbf is een achtergrond minder lastig, maar legt wel de vorm van het arrangement vast.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #15684 Gepost op: 02 April 2018, 15:04:17 »
De beurs die ik bedoel was volgens mij wel degelijk in de Brabanthallen, of ik moet me heel sterk vergissen.
De eerste RAIL was in de Brabanthallen in Den Bosch in 1985. Het was in de veehal, 's morgens hadden er nog koeien gestaan, 's middags werden de spoorbanen opgebouwd. Die eerste keer heb ik zelf niet meegemaakt, maar ik hoorde de verhalen van kennissen die er wel waren geweest. De volgende was in 1987, toen ben ik er wel geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15685 Gepost op: 02 April 2018, 15:34:10 »
Hmmm... dan moet ik beide keren geweest zijn. Dat met die koeien kan ik me herinneren, nu je het er over hebt, en '87 volgens mij ook. Was er in de tussenliggende jaren ook een Rail in de Brabanthallen? En sinds wanneer werden die in Utrecht gehouden?

Citaat
Uiteraard gebouwd door bob.

Bob bouwt nogal wat, zo te horen.
Voor mijn gevoel zou het 't handigst zijn als modules van beide kanten benaderbaar zijn. Al zijn er uitzonderingen. M*****feld bijvoorbeeld.  :P

Enfin, nog een laagje op de basislaag gras aangebracht:

Zouden de wagens van K&N ooit in Luttel geweest zijn?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15686 Gepost op: 02 April 2018, 21:15:09 »
Nog een ander perspectief:

De MAN van Kühne & Nagel is alweer foetsie...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15687 Gepost op: 03 April 2018, 21:28:43 »
Weinig tijd voor de hobby, de laatste tijd. Daarnet nog even gelegenheid gehad wat gras aan te brengen aan de andere kant spoordijk.
Het lijkt altijd eerst zo'n zooitje. Na drogen even de stofzuiger erover en dan lijkt het alweer heel anders.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15688 Gepost op: 04 April 2018, 16:21:19 »
Stofzuiger heeft z'n werk gedaan en meteen daarna is er weer een laag overheen geplempt. Zo moet het maar goed zijn (na nog een keertje stofzuigen - je wil niet weten wat je er weer afhaalt na het 'schieten'), behalve dan wat ruigere groeisels hier en daar en mogelijk een (klein) struikje aan de voet van de dijk.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15689 Gepost op: 05 April 2018, 21:04:58 »
De finish komt in zicht. Het zou ook tijd worden, want zeg nou zelf... als je zowat een half jaar doet over een module van nog geen halve kante meter, dan kun je toch niet zeggen dat je aan het opschieten bent. Toch? En Rastede komt al dichterbij. Qua tijdstip dan.

Dus: stukje dam bij de weg van puin voorzien (geen foto), paar struiken tegen de spoordijk aan gezet (geen foto), nog wat gras aangebracht (geen foto), autootje van nummerborden voorzien (geen foto) (en ze zijn ook niet leesbaar (zie onder) (maar voor nu vind ik het wel goed zo), autootje en hooischudder vastgeplakt (geen foto), andreaskruisen geplaatst, met borden Vmax 20 km er op, bord bebouwde kom geplaatst, met bord Vmax 50 km eronder (de andreaskruisen zijn prima, maar de borden zijn bagger, slechte voorbeelden van internet geplukt, maar voor nu vind ik het wel even goed) (o, kijk: wel foto):

Welkom in Luttel.