Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3638499 keer)

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15240 Gepost op: 07 February 2018, 07:31:38 »
Onder het eten koken (wat deze keer trouwens jammerlijk de mist is ingegaan, maar dat terzijde) nog even op flinten, of vlinten, dat mag ook (ik geloof dat met een "f" gespeld meer richting Drents is) gejaagd. En zowaar nog wat buitgemaakt ook.

Geen wonder lukt het koken niet als je stenen jaagt ;) Afhankelijk wat de flint of steen moet uitbeelden zijn er wel bruikbare.
Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 07 February 2018, 09:27:40 door 44. Reden: citaat gerepareerd »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15241 Gepost op: 07 February 2018, 09:32:51 »
Even het citaat in je bericht gerepareerd, Joke, sorry voor de inbreuk.

De flinten (vlinten, zwerfkeien die in veelal in Drente worden aangetroffen) werden (worden?) nog wel eens gebruikt om de dam (de "oprit" van een boerderij of woonhuis), daar waar deze op de openbare weg uitkomt, te markeren. Soms witgeverfd, voor een betere zichtbaarheid.
Of gewoon voor de mooi.

Ze moeten niet al te groot zijn, het is niet de bedoeling een soort hunebedden te bouwen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15242 Gepost op: 07 February 2018, 19:57:41 »
Citaat
Ik denk dat Brawa hard op weg is het nieuwe Roco te worden.

Dit zinnetje blijft maar wat doorzeuren in m'n hoofd, zodanig zelfs dat ik me af ben gaan vragen hoe ik daar nu zo bij kom.
Als ik kijk naar wat Brawa de afgelopen, zeg, drie, vier jaar op de markt gezet heeft, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ze behoorlijk aan de weg aan het timmeren zijn. Vooral (maar niet alleen) op het gebied van goederenwagens is er de laatste tijd veel gebeurd. Ook daar zijn nieuwe maatstaven neergezet, als de getoonde modellen op de website al showmodellen uit Weyhe-Dreye zijn, dan voldoen de geleverde producten toch zeker aan de door die website gewekte verwachtingen. Behalve die goederenwagens zijn ook de personenwagens stuk voor stuk juweeltjes te noemen. Over de tot nu toe uitgebrachte lokomotieven kan ik geen gefundeerd oordeel vellen, omdat ik daar maar weinig van in bezit heb. Beide loks die ik de mijne mag noemen zijn dieselloks, over het hoofdstuk stoomlokomotieven ben ik dus geheel blanco. Niet dat ik het niet vertrouw, maar de tot nu toe in het assortiment opgenomen stoomloks liggen niet zozeer binnen mijn belangstellingssfeer. Ze hebben òf 1968 niet (of nauwelijks) gehaald, òf ze zijn (bij mijn weten) Lümmeln nooit dichter dan op een paar honderd kilometer genaderd. Wel ken ik iemand die zijn lok BR 06 weer de deur heeft uitgedaan omdat het ding continue ontspoorde. Maar dat vond ik niet zo gek, aangezien de lok moest functioneren op een baan van Fleischmann Profirails, inclusief R1-bochten.

Citaat
Ik ben niet zo op de hoogte met de bevelsstructuren bij de firma Brawa

Als ik zo hier en daar in de beschikbare info over de firma BRAWA zit te grasduinen, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de firma BRAWA weliswaar onder het predikaat GmbH&CO KG firmeert, maar dat (een deel van) de touwtjes (nog steeds) in handen van de familie zijn.

https://de.wikipedia.org/wiki/Brawa

Over BRAWA wordt ook relatief weinig geschreven (op fora en anderszins) hoe het bedrijf zich houdt, in economische zin, waar over verschillende andere merken (Roco, Fleischmann, Trix en anderen) met enige "regelmaat" berichten de ronde doen over slechte bedrijfsresultaten, rode cijfers, reorganisaties, overnames en wat dies meer zij.

Roco daarentegen is eigenlijk elk jaar wel in het nieuws, als uit de jaarverslagen blijkt dat er de resultaten hetzij tegenvallen omdat de gestelde doelen niet zijn gehaald, hetzij omdat er weer verlies geleden is.
Ook dit jaar steken dergelijk berichten, of het nu speculatief is of niet, ook weer de kop op:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,8458089

Hoe het precies allemaal gegaan is en hoe het zit is mij niet geheel en al duidelijk, maar in het verleden is Roco óók nogal eens in het nieuws geweest in verband met overnames, waarbij althans de indruk ontstond dat e.e.a. niet helemaal echt fris is gegaan. In dit verband zou ik willen wijzen op 'de kwestie' Roco-Maegdefrau.
Nog niet zo lang geleden kwam Roco in het nieuws door het 'bedrijf' Fleischmann failliet te willen laten verklaren, wat als gevolg zou hebben dat de financiële verplichtingen die Fleischmann nog had jegens voormalige werknemers (pensioenen) ten laste van de gemeenschap zouden komen. Vóór die tijd schijnen de productiemiddelen al bij het 'eigen' bedrijf te zijn ondergebracht, zodat die wel waren zekergesteld.
Uiteraard schrijft het immer onvolprezen Wikipedia ook over Roco een stukje:

https://de.wikipedia.org/wiki/Roco

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook in het geval van Roco het voor iedereen, behalve heel veel anderen, heilbrengende neo-liberalisme een grote rol speelt. De Dikke Ikke zogezegd. Wie zei dat ook alweer?

Showmodel of niet, die 01 van BRAWA gaat er wel komen hier.
En dan maar hopen dat de volgende in de reeks een 44er is. Want die van mij heeft nog nikkelen bandjes. En een tenderkap die begint te rotten, zo te zien.

könings

• Gast
« Reactie #15243 Gepost op: 07 February 2018, 21:07:16 »
Dat heet " authentiek verweerd". De onroerend goed bizzinizz rekent daar extra dukaten voor aan. Overigens is de balans tussen de grootte van een bedrijf en de daaraan verbonden bestuur- en regelstructuren altijd een precair gebeuren. Vaak genoeg slaat megalomanie toe, terwijl, zoals je zelf al aangeeft, dat nergens voor nodig is. Als je Brawa, of in mijn ogen ook Artitec, gaat vergelijken met Roco in haar beginjaren, dan hoop ik dat zij niet in het zelfde bedje ziek zijn op de lange termijn. Of toch in ieder geval niet dezelfde pretentie ontwikkelen. Maar daar is al een best woordje over geschreven in, naar ik meen, het Rocodraadje.
Over naar je Br 01, een pracht van een lok! Misschien kan zij wel een omweg naar Lümmeln maken :angel:.

Ciao,

Bas

mikeya

• Offline Offline
« Reactie #15244 Gepost op: 08 February 2018, 10:03:37 »
Soms zijn er van die dingen...

<knip>heel verhaaltje over Roco/Brawa met plaatjes<knip>

Ik denk dat Brawa hard op weg is het nieuwe Roco te worden.
Interessante uiteenzetting. In mijn hoofd althans is Brawa wel aan de 'prijzige' kant. Nu vraag ik mij af of Roco dit vroeger ook had? Waren ze dankzij die innovaties en prachtige modellen dan ook duurder dan de concurrentie?
- Mike

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #15245 Gepost op: 08 February 2018, 14:51:14 »
Over BRAWA wordt ook relatief weinig geschreven (op fora en anderszins) hoe het bedrijf zich houdt, in economische zin, waar over verschillende andere merken (Roco, Fleischmann, Trix en anderen) met enige "regelmaat" berichten de ronde doen over slechte bedrijfsresultaten, rode cijfers, reorganisaties, overnames en wat dies meer zij.

En dan maar hopen dat de volgende in de reeks een 44er is. Want die van mij heeft nog nikkelen bandjes. En een tenderkap die begint te rotten, zo te zien.
Het is wellicht ook niet slecht dat er niks over Brawa word geschreven in die context.
Het houd mijn inziens in dat men hun bedrijfsinfo en dergelijke goed beschermt,wat als gevolg heeft dat er op dat gebied niks slechts te speculeren valt.
Want dat reflecteert onmiddellijk in verkoop van Brawa producten,ofwel die zullen bij slecht nieuws dalen vanwege onzekerheid op allerlei vlakken.
Je kunt ook stellen dat als er iets echt goed mis is/was bij Brawa dat ze dat dan zelf wel naar buiten brengen.

En met dat laatste zinnetje zie ik een mogelijke omschakeling van roco locs naar brawa zoals ik al eerder vermelde  ;) ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15246 Gepost op: 08 February 2018, 15:21:29 »
Citaat
... dat de firma BRAWA weliswaar onder het predikaat GmbH&CO KG firmeert, maar dat (een deel van) de touwtjes (nog steeds) in handen van de familie zijn.

Ik vond dat ik me daar nog even wat verder in moest verdiepen, en volgens mij is het nog steeds een familiebedrijf in de vorm van een GmbH (vergelijkbaar met de bij ons bekende rechtsvorm BV), zij het dan dat (een deel van) de deelnemers in die GmbH niet (of slechts deels) hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de gevolgen van de bedrijfsrisico's. Zie ook hier.
Als het goed is komen er bij BRAWA dus geen op gratis geld beluste aandeelhouders bij te pas.

Citaat van: Bas
[...] dan hoop ik dat zij niet in het zelfde bedje ziek zijn op de lange termijn

Nou ja, dat hoop ik dan met jou.  :D

Citaat van: Mike
In mijn hoofd althans is Brawa wel aan de 'prijzige' kant. Nu vraag ik mij af of Roco dit vroeger ook had? Waren ze dankzij die innovaties en prachtige modellen dan ook duurder dan de concurrentie?

Nee, integendeel, Roco gold als goedkoper dan bijvoorbeeld Fleischmann, of, om maar wat te noemen, Liliput of Trix.
BRAWA ligt, als je het qua prijs met andere merken wil vergelijken, grofweg op het niveau van Trix, maar levert in mijn ogen wel veel meer kwaliteit. Ook Liliput heeft de neiging om, nadat hun producten een tijdlang voor heel redelijke prijzen werden aangeboden (toen ik de 45er aanschafte kostte die destijds zo rond de 250 öri, als ik me goed herinner), de prijzen wat op te drijven, zodanig zelfs dat daar behoorlijk heftig op werd gereageerd (zoals in het geval van de Behältertragwagen BT55), maar ook hier vind ik dat BRAWA meer kwaliteit levert.

Nu zal er geen fabrikant zijn die volledige openheid van zijn prijsbeleid zal geven, en dat is ook terecht, vind ik. Anderzijds werkt dat wel twijfel en misverstand in de hand. Want waarom zou een lokomotief, die qua materiaal en constructie nou ook weer niet zo heel veel verschilt van, zeg, een tondeuse, meer dan tweehonderd öri moeten kosten waar je zo'n tondeuse (ook een perfect op de tandwielen afgesteld elektromotortje met wat overige bewegende onderdelen in een plastic omhulsel) voor een geeltje of nog minder kunt bemachtigen?

Natuurlijk zitten er aan en in zo'n lokomotief meer onderdelen, en voor elk van die onderdelen zal er een mal moeten komen. Maar vooral: waar het voor een tondeuse niet zoveel uitmaakt of de 'romp' nu 39 millimeter of 43 millimeter dik is, moeten de onderdelen voor die lokomotief tot op fracties van millimeters op maat zijn. Want anders breekt de hel los en men zal, hoewel 'de consument' de gevolgen van "zijn" oordeel in het algemeen wel enigszins overschat, toch wat nadelige effecten kunnen bemerken.
Afgezien daarvan zit een tondeuse mechanisch zowel als elektrisch gezien iets eenvoudiger in elkaar dan een modellokomotief, zeker sinds de digitalisering zijn intrede heeft gedaan. Maar nogmaals, ik vind dat geen enkele fabrikant wat dat betreft openheid van zaken hoeft te geven. Zij leveren een product, vragen daarvoor een bepaalde prijs, en als je vindt dat die prijs te hoog is, dan is het simpel: vooral niet kopen. Maar ga niet liggen zeiken en zeuren.

Een ander punt van overweging in het licht van de vraag of BRAWA duurder is dan anderen: dat hangt er ook een beetje van af. Toen ik de 216 aanschafte (toegegeven, dat is alweer jaren geleden) kostte die lok ergens rond de 130 öri. Toentertijd zat Roco's 2200 ook ergens rond die prijs.
En als je de wagons en rijtuigen van BRAWA bekijkt, dan zijn die inderdaad wel duurder (voor één vierassige Umbauwagen van Brawa heb je er twee van Roco - maar die zijn dan ook in de basis alweer zo'n 45 jaar oud), het prijsverschil tussen vergelijkbare G-wagens van BRAWA zit zo rond een tientje.

Hoe dan ook, als je van beide merken een (vergelijkbaar) model op tafel zet, zul je moeten constateren dat BRAWA behoorlijk royaal is qua detaillering.

En ja, Floris, ik koester behoorlijk hooggespannen verwachtingen van BRAWA's 01, maar of dat een omschakeling van Roco naar BRAWA tot gevolg zal hebben? Wie weet... als BRAWA die verwachtingen waarmaakt misschien wel, maar voorlopig zal het in dat geval wel blijven bij een en/en-situatie, denk ik. Gewoon omdat niet alle loks tegelijk uit zullen komen, en ook omdat ik rekening moet houden met de draagkracht van mijn huishouden.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2018, 15:46:29 door 44. Reden: Vautje gekorrizjeerd »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #15247 Gepost op: 08 February 2018, 16:32:39 »
Ik weetuit mijn jonge jaren,dat liliputt heel duur was vergeleken met fleischman ,jouef
Er is ook een tijd geweest dat liliputt links bleef liggen door weinig details en goedkoop plastic
nu zijn de prijzen voor die uit deze tijd stammende best wel hoog
En momenteel concurreren ze in de catalogi ,maar zijn vaak de ene keer lili en de andere brawa dan weer roco duur(der)
Ik schaf momenteel weinig aan ,maar als ik iets wildan gebruikt
Is misschien wat minder detail door een nieuwere uitvoering van deze of gene merk
Maar dat is met meer dingen
Koop een pc/laptop/i Phone
Over een maand is er een nieuwere en koste ze in eens de helft
Het is veel al de suggestie van een handgreep die er nu los aan zit
Maar als je ermee rijdt wie zietdat dan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15248 Gepost op: 08 February 2018, 19:57:08 »
Er is in de loop der tijd een hoop veranderd, Jerry.
Vroeger was een elektrische trein gewoon speelgoed, en elke zichzelf respecterende speelgoedwinkelier had wel wat te koop, Fleischmann, Trix (Express) of Märklin. Een enkeling had meer dan één merk op de plank, en hier en daar vond je ook nog Jouef of Lima.
Pas later kwamen er in sommige winkels speciale afdelingen die zich met "treintjes" bezig hielden, en nog weer wat later kwamen er winkels die zich alleen nog maar met modelspoor, al dan niet vergezeld van andere takken van modelbouw, bezig hielden.

Ik weet nog, dat ik als zeventien of achttienjarige knul van een eerste zelfverdiende maandloon een lok van Liliput kocht, een P8. Wat een bagger was dat, lawaai als een oordeel en qua detaillering zag ie er alleen maar fatsoenlijk uit als je door je oogharen keek. En door je vingers. Maar het was dan ook geen geld.
Dat was met een volgende aanschaf wel anders, dat was een Badische IVh, voor zover ik me kan herinneren eentje in DB-uitvoering. Daar zat een hoop detail in, en het machientje liep als een... nou ja, als een klont boter op een hete bakplaat. En verende assen! Wat een sensatie! Maar ja, dat was toentertijd wel een model van rond de vierhonderd florijnen. Dat imago heeft Liliput een tijdje weten te behouden, tot er op een gegeven moment de klad in kwam. Er staat me iets van bij dat het merk op een gegeven moment werd overgenomen door Herpa, de bekende fabrikant van auto's in de schaal 1 : 87. Dat heeft niet zo heel erg lang geduurd, tot de overname door Bachmann, waaronder het merk Liliput nog steeds ressorteert.
In Lümmeln rijdt een tweetal loks van Liliput rond, eentje van de Baureihe 45 en een lok BR 18.3, ook bekend onder de naam Badische IVh. Inderdaad, die is eerder genoemd, maar niet dezelfde. Qua detaillering vind ik de machines wel in orde, qua rijeigenschappen kunnen ze mijns inziens niet tippen aan andere merken die met loks in het Lümmelneraner bestand zijn vertegenwoordigd, zoals bijvoorbeeld en onder anderen Roco en Fleischmann.

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat bepaalde details nauwelijks nog te zien zijn als je model op de baan rondrijdt. Tenminste, daar ben ik het hartgrondig mee eens.
Anderzijds vind ik er óók heel veel genoegen in door louter en alleen maar naar een model te kijken en me te verlustigen aan bepaalde details. Dat is dan ook de reden waarom ik lokomotieven af en toe op zit te tutten met allerlei frutsels zoals bijvoorbeeld Weinert die levert. Op de baan zie je er niet veel meer van, maar als ik door m'n knieën ga voor diezelfde baan om een lok te bekijken, dan zie ik het wèl. En je mag ook gerust weten: af en toe zet ik wel eens een model (of twee of drie) op de schoorsteenmantel om er verlekkerd naar te kunnen kijken. Of een rijtuig of goederenwagen, en niet alleen maar de meest recent aangeschafte.

Kortom: als zo'n ding op de baan rijdt zie ik misschien de helft niet, maar als zo'n lok niet op de baan maar onder m'n neus staat kan ik er behoorlijk op kikken, die details.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2018, 19:59:31 door 44 »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #15249 Gepost op: 08 February 2018, 20:06:54 »
Dat is allemaal waar jan
Maar de meesten (ik ook) laat gewoon alles op de baan(heb geen schoorsteen mantel,en op tafel mag nou net weer niet  ;D)
Ik weetdat het er is (of niet) maar als iemand eens de moeite neemt om te komen kijken,zien die alleen maar een paar treintjes rijden,leuk maar ach die ouwe gek moet ook van straat
Dus ik vind het leuk om bijv zoals nu ,een set oude LIMA ciwl van een passend interieur te voorzien
Ik weet het,maar een ander ziet een sooi ouwe meuk rond karren
Ook de locs zien zij niet dat er een 1 :87 of een 1 :100 rijd
Ik zie en weet het,maar stoor mij daar niet echt aan
Ook bij mijn ROCO's
buffers vliegen er af als of er een storm staat
Ik zie het maar een ander niet

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #15250 Gepost op: 08 February 2018, 20:57:14 »
Nouja details zijn wel leuk,maar dan moet je er idd wel iets van zien.

Ok ok geef toe,t is geen HO,maar dan zijn in de getoonde foto in die schaal details wel gewaardeerd  ;D
Hiervan zie je ook heel wat meer zelfs als t rijd  ;)
*moet nog wat bijwerken qua kleurtjes zie ik,maar da kom goed  :angel: *
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #15251 Gepost op: 08 February 2018, 21:49:12 »
Nog niet zo heel lang geleden las ik ergens, ik dacht in het draadje van Ruud K, iets over een Halbspeisewagen van Piko die binnenkort uit zou moeten komen, waarbij mijn gedachte was: even opletten, als ik 'm tegenkom wil ik 'm ook wel (niet geheel en al onbegrijpelijk, gezien mijn faible voor Halb- en Vollspeisewagen).
Nu was ik in mijn hok op zoek naar m'n tweede airbrush, maar in plaats daarvan kwam ik ineens deze wagen tegen:

Nu ben ik toch wel benieuwd, sinds wanneer is deze wagen in de winkel dan? Of is het toch een andere wagen?

Als ik het goed inschat, is de wagen die je hier laat zien een Hobbytrain 43012 uit 2014: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,7000596,7000839.
Maar het kan ook een Piko zijn uit een set uit 2015: https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=115106#p1268766

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15252 Gepost op: 08 February 2018, 22:34:57 »
Je maakt me aan het twijfelen, Ruud. Voor zover ik weet heb ik niks van Hobyytrain in m'n verzameling.
Om erachter te komen hoe het nu zit heb ik de bijbehorende doos maar eens opgescharreld, en dat is er eentje van Piko: art.nr. 59643, Schnellzug-Halbspeisewagen ARüm216 DB EpIII. Wg Nr. 11 617.
Ik weet ineens ook weer wanneer en waar hij gekocht moet zijn, namelijk vorig jaar september, tijdens Terug naar Toen, bij een handelaar in een tent op het VSM-terrein in Loenen.

Wellicht heeft de wagen die jij op het oog hebt een ander wagennummer? Of zelfs een ander artikelnummer?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #15253 Gepost op: 08 February 2018, 22:41:01 »
@Floris: ja, spoor 0 is inderdaad ook erg leuk, en ik heb ook serieus overwogen om daar eens iets mee te gaan doen, maar er zijn diverse redenen op te noemen waarom dat voor mij geen verstandige zet zou zijn.
Dat zeg ik met pijn in het hart (wat 'n drama  ::)), want mooi vind ik het zeker wel.

Overigens zou ik de schroefkoppeling zo niet laten hangen, op die manier kan er gemakkelijk schade door veroorzaakt worden, en ook tot ongelukken leiden.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #15254 Gepost op: 08 February 2018, 22:45:26 »
@Jan/Ruud: het verschil is te zien aan de bruine plaat, bij de één onder één raam, bij de ander onder twee ramen. Volgens onderstaande links is de Piko ook in 2012 aangekondigd (en uitgebracht)

http://modellbahn.berghoffs.de/index.php/startseite/modellberichte/wagenmodelle/dsg-schlaf-u-speisewagen/ar4uemg-54-db-f-zug-speisewagen-piko

https://modellbahn.berghoffs.de/index.php/startseite/modellberichte/wagenmodelle/dsg-schlaf-u-speisewagen/ar4uemg-54-db-f-zug-speisewagen-piko