Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door R.C.Grootveld
Vandaag om 16:34:39
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 16:30:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 16:01:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 15:36:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:10:06
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3638403 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12177
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15255 Gepost op: 09 February 2018, 11:05:27 »
Dit verbaast me niet echt. Het is me al vaker opgevallen dat Piko een item als nieuw aankondigt en uitbrengt, terwijl het jaren eerder al eens is uitgebracht. Het nummer dat Jan noemt (59643) is hetzelfde als het nummer van de nieuw aangekondigde wagen. Ik kan er alleen niet achter komen of het bedrijfsnummer van de nieuw aangekondigde wagen hetzelfde is als de eerder verschenen wagen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15256 Gepost op: 09 February 2018, 12:01:37 »
Wat ik zo merkwaardig vind is dat de wagen als nieuw wordt aangekondigd. Bedoelen ze niet dat er weer een nieuwe oplage van uit gaat komen?
Als je op de webshop van Piko kijkt, zie je dat de wagen "zurzeit nicht lieferbar" is, en tevens "Erscheinungstermin III. Quartal 2017".
Dat laatste correspondeert wel met mijn bewering dat de wagen (door mij) in september jl is aangeschaft.
En, als je het "vergrootglas" over de afbeelding laat gaan, dan is het nummer weliswaar niet leesbaar, maar aan de hand van de cijfervorm zou je kunnen zeggen dat het nummer ook daar 11 817 is.

De wagen nog een keer in beeld:



En voor de lol nog een keer in de blauw-rode kleurstelling. Die werd overigens pas eind 1968 ingevoerd en daarmee is deze versie dus voor mij eigenlijk te laat...



...net als de tweedeklasse uitvoering, die trouwens tot een andere serie (namelijk de Mitteleinstiegswagen)  behoort. Eveneens, vanwege de kleurstelling, pas inzetbaar vanaf EpIVb. Doe geen moeite, het ding is al verpatst.



Volledigheidshalve tenslotte nog de vroegere versie van bovenstaande wagen, eigenlijk ook IVa, vanwege het EDV-nummer, maar allà, hij's groen:

« Laatst bewerkt op: 09 February 2018, 14:26:31 door 44. Reden: nummertje omhoog »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12177
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15257 Gepost op: 09 February 2018, 12:15:01 »
De blauwe halfspeisewagen wordt bij Lippe aangekondigd voor '03.2018' (ik neem aan dat met die aanduiding wordt bedoeld maart 2018, niet 3de kwartaal 2018). Als je de foto op deze site vergroot, krijg je het bedrijfsnummer 11 817 te zien. Enfin, we zullen zien wat er gebeurt de komende tijd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15258 Gepost op: 09 February 2018, 12:55:17 »
spoor 0 is inderdaad ook erg leuk, en ik heb ook serieus overwogen om daar eens iets mee te gaan doen, maar er zijn diverse redenen op te noemen waarom dat voor mij geen verstandige zet zou zijn.
Dat zeg ik met pijn in het hart (wat 'n drama  ::)), want mooi vind ik het zeker wel.

Overigens zou ik de schroefkoppeling zo niet laten hangen, op die manier kan er gemakkelijk schade door veroorzaakt worden, en ook tot ongelukken leiden.
Spoor 0 is leuk,dat is waar,ik heb t ook serieus overwogen en ben daar toen niet gestopt  ;D
Zogoed als dat jij redenen hebt om er niet aan te beginnen,was t voor mij eigenlijk 1 reden die me deed besluiten om wel over te stappen.
Ho werd voor mij te klein,dat trekken bepaalde delen van mn lijf niet meer als je begrijpt wat ik bedoel  ::)
De koppeling is overigens weer opgehangen zoals die hoort,ik wilde even snel een plaatje schieten ervan toen ik m net binnen kreeg  :angel:

Wat het "verschijnings" datums betreft,kan het verschillen wat ze bedoelen en ook schrijft men die datums nog al is anders,de ene zegt Q3 van 2018 de ander 03-2018 maar bedoelt dan maart 2018 en andersom kan men ook (0)3-2018 zeggen en dan ook 3e kwartaal bedoelen.
Het zou makkelijker zijn als men uniform zou gaan werken en alles aangeeft in Qx van jaar xxxx , dat scheelt een hoop verwarring.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15259 Gepost op: 09 February 2018, 14:30:23 »
Weet je, Floris, eigenlijk heb je gelijk en zou er door een uniforme aanduiding mogelijk tot minder misverstanden leiden.
Maar dat heeft ook een nadeel: dan is het ineens een stuk minder leuk, er is niks meer op te zoeken of uit te zoeken, niks meer te ontdekken, geen Aha-Erlebnisse meer.... De raadselen des levens zijn het zout in de soep. Of de vermicelli, zo je wilt.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15260 Gepost op: 09 February 2018, 14:34:42 »
Ach Jan, met jouw korte termijgeheugen is het dus gewoon iedere dag sinterklaas als je een een AR4ümg of een BR4ümg uit de doos haalt die je al had. Blijft dus steeds leuk 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15261 Gepost op: 09 February 2018, 15:21:52 »
Tja, de houdbaarheidstermijn van het hier geschrevene is soms korter dan de intervallen tussen de aanschafmomenten van nieuw materieel. En soms is er gewoon even niks te schrijven over knutselwerkzaamheden, wegens andere werkzaamheden die buiten het kader van dit forum vallen of vanwege pure lamlendigheid. Of heb jij daar nooit last van?.

Maar zonder gekheid, ik speel juist in op het bij tijd en wijle verbazingwekkend kortetermijngeheugen van de lezer.

Hoe dan ook, als je ouder wordt wordt het effect steeds sterker: de zoveelste Sinterklaas (en ja, voor mij is het vaak sinterklaas als ik weer eens een doos opentrek om iets te zoeken), alwéér kerst, weer een verjaardag...
Maar even afgezien daarvan, hoe moet ik anders dit zinloze draadje vol krijgen?

Heb ik het al eens over de nieuwe 01 van BRAWA gehad?

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15262 Gepost op: 09 February 2018, 15:55:11 »
Ja, laten we het daar eens over hebben. Leuke samenstelling voor een Altbaukessel 01, D 152 Köln - Saarbrücken uit 1967:
Bn
BRm
Am
Bn
BDm
Post

2 Silberlinge, een blauwe 1e klas, een BD, een groen/rode BRm en een 2-assig postrijtuig.

Hup, trek de kast open en laat m uit de überoberentgegendingsbums verschijnen  8)

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15263 Gepost op: 09 February 2018, 17:12:09 »
Hm, leuk treintje. Laten we eens even kijken:

1967, dat is het laatste jaar van EpIII, als je er van uitgaat dat die Epoche eindigt per 1.1.1968, met de invoering van de EDV-nummering voor lokomotieven.

Bn: check, Ep.III
BRm: die zou volgens Diener in '67 mog gewoon groen geweest moeten zijn. Beide versies, groen/rood en groen, zijn voorradig, maar beide EpIV (met EDV-nummering)
Am: check, EpIII (en ook IV, als het moet)
Bn: check, EpIV
BDm check, EpIV
Post: geen tweeasser, wel diverse vierassers, zoals Post a/15 EpIV en Post 4-p/21, EpIII
Een lok BR 01 kan ik ook bijsturen, maar alleen NK, EpIII.

Wat een zootje. 


En als je van Köln naar Saarbrücken wil en je komt bij Lümmeln door de Querdingsbumshinundwieder, dan ben je een aardig eindje om aan het rijden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15264 Gepost op: 09 February 2018, 21:01:53 »
De lok BR 01 NK is nog niet zo lang geleden aan bod geweest, met een beetje langeretermijngeheugen zou je die weer terug moeten kunnen vinden.

Zoals ik zei, een Post-tweeasser heb ik niet, wel een vierasser:


Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15265 Gepost op: 09 February 2018, 21:26:31 »
Kijk aan, een lacune. Ook nog een leuk gebied, postwagens

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15266 Gepost op: 09 February 2018, 21:30:58 »
Citaat
En als je van Köln naar Saarbrücken wil en je komt bij Lümmeln door de Querdingsbumshinundwieder, dan ben je een aardig eindje om aan het rijden.
Maak er n Westerlander van, dan komt ie logischerwijs door in Lümmeln

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15267 Gepost op: 10 February 2018, 12:23:19 »
Ja, ook leuk. Zet ik er 'n lok 01.10 voor.

De andere vierasser (maar wel 'n korte, kan zo doorgaan voor 'n tweeasser):



En warempel, toch nog een echte tweeasser:



Maar:

a. da's al een hele ouwe. Is de kleur wel juist (erg donkergroen, Flaschengrün?)? En mag zo'n ding wel mee in een snelle D-Zug?
b. heel lang geleden vrolijk bezig geweest met spuitbusjes van Revell... kweenie of dat wel restaurabel is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15268 Gepost op: 10 February 2018, 12:46:49 »
Hierboven is de mooie kant te zien. Dit is de andere kant:


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15269 Gepost op: 10 February 2018, 15:18:02 »
Je zult de kleine lettertjes moeten vergroten, dan weet je rap genoeg hoe rap ze mag gaan. Die codes zijn voor jou toch geen geheim 8).

Bas