Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 15:49:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 15:17:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3632442 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13695 Gepost op: 22 August 2017, 15:38:13 »
De rest ook gesloopt:



Op diverse plaatsen op internet (die ik heb bezocht om tips, aanwijzingen en dergelijke te vinden) wordt geklaagd over "lichtlekkage" tussen sluit- en forntseinen, dwz het licht van het frontsein schijnt door naar het sluitsein, en andersom. In het "hok" zijn de lampjes, en ook de lichtgeleiders, netjes van elkaar gescheiden. Maar in het dak, en bij deze versie liggen de sluitseinen hoog, zoals dat in de vijftiger jaren werd gedaan en strikt genomen voor een latere tijd niet meer toepasselijk, en de lichtgeleiders voor resp. de beide sluitlampen en het toplicht van het A-sein vlak naast elkaar - zonder afscheiding.



Vrij logisch, dat er dan lekkerij ontstaat. Dat moet met een stukje zwart papier of ammuliminimumfolie wel te verhelpen zijn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13696 Gepost op: 22 August 2017, 16:05:03 »
Je vraagt je af waarom er bij de stuurstandwagen maar één draaistel bij de stroomafname betrokken wordt en bij de andere wagens (A, AB) beide draaistellen ingezet worden, terwijl de frint/sluitseinfunctie van de eerste sowieso aanwezig is en de interieurverlichting voor de andere wagens facultatief is of, in mijn geval, absoluut kansloos.

Dat laatste schept natuurlijk wel de mogelijkheid de nodige onderdelen over te hevelen zodat beide draaistellen van de stuurstand hun steentje bij kunnen gaan dragen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13697 Gepost op: 22 August 2017, 20:11:00 »
Dat dit draadje wel gelezen wordt, blijkt wel uit het feit dat ik daarnet een mailtje ontving van Erwin TEE met de mededeling dat hij een "Mitteleinstiegsdraaistel" nog heeft liggen. Daarmee kan de AByl-zonder-draaistellen tzt ook weer bedrijfsvaardig worden gemaakt, al zal dat nog even duren, want we hebben het zo geregeld dat we onze zaken op de Railrunnersbeurs van 30 september (had ik ook even een linkje willen doen, maar zó actueel is de website van de Railrunners nog niet) zullen afhandelen.

Nog iets wat nog afgehandeld moet gaan worden.... nee, wacht, dat vertel ik zometeen wel.

De strips die tbv de stroomafname de draaistellen met elkaar verbinden en waar de kabels voor de interieurverlichting al aan zijn gesoldeerd zijn uit de AByl gehaald en in de wagenbodem van de BDylf gemonteerd:



De lippen die normaal gesproken naar het "kopdraaistel" zouden gaan zijn afgeknipt, omdat de printplaat met lampjes z'n eigen lippen heeft. De strips met daaraan de draden worden dan straks -door die draden- met die bovenste lippen (bedoeld om het printje op de in te bouwen interieurverlichting aan te sluiten, denk ik) verbonden. Op die manier is er dan vanaf beide draaistellen stroomafname voor de front- en sluitseinverlichting.
Die door een decoder geregeld moet gaan worden, en die heb ik niet. Dus dat is het waarover ik hierboven repte: dat moet ook nog geregeld gaan worden, al is dat niet van de beurs of zo afhankelijk. Ik ga eens bij een kameraad informeren of hij nog een functiedecoder in z'n voorraad heeft.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13698 Gepost op: 22 August 2017, 20:18:41 »
Even mijn yl-Steuerwagen bekeken: deze heeft wel stroomafname van twee draaistellen, dus acht wielen. Ik moet nog wel een defecte led vervangen. Nu werkt de frontverlichting maar op twee punten in plaats van drie. Een klusje voor een langer wordende herfstavond.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13699 Gepost op: 22 August 2017, 21:16:10 »
Hmm... dat, en die leds, zou die van jou dan een latere versie zijn?
Die van mij zitten gloeilampjes in. Misschien zou ik die moeten vervangen door leds.

Hoewel... Moet dat eigenlijk? En waarom dan wel?  ???

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13700 Gepost op: 22 August 2017, 22:43:56 »
Op zich is er niets mis met gloeilampjes. Zolang het allemaal functioneert.... Gewoon op de decoder aansluiten en prima.
(Even oppassen dat de spanning niet te fors wordt, maar zodra ik gloeilampjes behoud gebruik ik ook altijd de al voorhanden massa. Dus één kant van de rails i.p.v. de "blauwe aansluiting" van de decoder. Dan staat er effectief de helft van de 18V ofzo op de gloeilamp: prima dus.)
Voordeel van een gloeilampje is dat het vaak een lekkerder kleur is dan zo'n te-witte led.

Maar met ledjes kan je ook leuke dingen doen. Maar als het niet hoeft.... scheelt moeite!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13701 Gepost op: 23 August 2017, 08:38:27 »
Citaat
Op zich is er niets mis met gloeilampjes. Zolang het allemaal functioneert....

Dat is ook zo. Gek is dat, iedereen bouwt maar ledjes in en dan moet ik zo nodig óók. Dus, zolang ze het doen, zijn mij die lampjes prima, en als er eentje sneuvelt kan ik altijd nog kijken of er ledjes in gaan komen. Tenzij het nog steeds makkelijker is gewoon een lampje te wisselen.


Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13702 Gepost op: 23 August 2017, 09:23:17 »
Hmm... dat, en die leds, zou die van jou dan een latere versie zijn?

Laatste tijdperk 3-versie van Roco heeft inderdaad LEDs, inclusief een functiedecoder.
Verder zijn de rijtuigen ook iets aangepast qua uiterlijk: de deurklinken zijn in grijszilver, de kleur groen lijkt net een slagje donkerder, en de AByl is voorzien van een eersteklasstreep.
Wel nog steeds de ouderwetse klasse-aanduiding.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13703 Gepost op: 23 August 2017, 10:06:34 »
Oke, die van mij zal dan een oorspronkelijke uitvoering zijn. Volgens Modellbauwiki zou mijn exemplaar van 1985 stammen. Ik kan me niet herinneren dat ik 'm al zo lang heb, maar goed, ik word ook een dagje ouder, en dan lopen sommige dingen wel eens een beetje door elkaar.
Volgens datzelfde Modellbauwiki zou de kleur van de wagenopbouw dan flaschengrün zijn; een poosje geleden liet ik nog zien dat ik mbv de RAL-kleurkaarten geprobeerd heb te bepalen welke kleur er volgens mij op zou zitten en ik kwam toen uit op chromoxidgrün. Nu is het wel zo, dat Roco, omdat men kritiek kreeg op een te donkere kleur van bijvoorbeeld Hechte, Umbauwagen en Donnerbüchsen, op een gegeven ogenblik wat lichtere kleuren is toe gaan passen, dus dat zou enige discrepantie kunnen verklaren.
Verder wil ik in dit kader nog opmerken dat Diener in de passage over de invoering van chromoxidgrün (1961) aanroert dat die kleur mogelijk al eerder is toegepast.

Maar ook verder is het een beetje een raadselachtige wagenserie (die van mij bedoel ik), want, en gemakshalve laat ik hier de stuurstandwagen ook even de rest vertegenwoordigen, het dak is gehouden in umbragrau, terwijl dit volgens Diener (in Anstrich und Bezeichnung von Trieb- und Reisezugwagen) (vanaf 1951) weißaluminium zou moeten zijn. Umbragrau zou volgens dezelfde schrijver pas in 1964 zijn ingevoerd.

Dus: bepaalde elementen (hoog aangebrachte sluitseinen, ontbreken van 1e klasse-streep (bij de AB), rev.datum e.a.) duiden op een vroege versie terwijl andere dingen juist kenmerkend zijn voor latere uitvoeringen (umbragrau voor het dak en chromoxidgrün voor de wagenbak).



Bron foto: Modellbau-wiki

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13704 Gepost op: 23 August 2017, 13:32:49 »
Dag Jan,

Die discussie over Ledjes en Lampjes:
Je gaat toch digitaal?
Wat dacht je dan van de hitte van de lampjes?
een gesmolten dak smoelt ook niet.
Dat is een reden om er LED'S in te frotten.

Groeten,
Erwin Prummel
TEE

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13705 Gepost op: 23 August 2017, 14:03:08 »
Zeker, Erwin, dat zou inderdaad een probleem (kunnen) zijn als ze de volle mep digitaal te verduren zouden krijgen. Maar als je ze, zoals Reinout hierboven al noemt, niet op de blauwe draad als massa aansluit (maar rechtstreeks op één van de rails) dan is die spanning al wat lager. Daarnaast is het leuke van een decoder dat je de boel nog wat kunt dimmen (iets dat ik sowieso wel doe, in het echie zie je (zeker overdag niet) ook geen filmzonnen in de front- of sluitlichten.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2017, 14:05:07 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13706 Gepost op: 23 August 2017, 14:04:31 »
In dat kader loopt ook de overweging om de Silberling stuurwagen alsnog van een decoder te voorzien, onder het motto: ik ben nou toch bezig.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13707 Gepost op: 23 August 2017, 16:14:28 »
Hmmm... zouden daar nu lampjes of ledjes in zitten, vraag ik me ineens af.

Toch ook wel een leuke combi, Silberling Steuerwagen mit Umbaudreiachser und Frau Hundert:





Geen idee of zoiets ooit door Lümmeln heeft gereden, maar zo'n forensen/scholierentrein zou zomaar eens heen en weer gekacheld kunnen zijn tussen, pakweg, Bielefeld - Minden - Nienburg, of Herford - Minden - Hannover, om maar wat te noemen.

Eigenlijk ben ik al tijden (latent) op zoek naar een Kursbuch DB Sommer '67, maar nog nooit tegengekomen. Altijd vroeger of later, maar nooit precies goed.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13708 Gepost op: 23 August 2017, 18:23:36 »
Hallo Jan,

Op ebay staan een paar fahrplan boeken te koop. Of er wat voor jou bij zit? Wellicht kan je eens contact op nemen met deze club

Freunde der Eisenbahn e.V.
Peter Lindemann
Hamburger Str. 118
22926 Ahrensburg
Deutschland

Telefon:04102 / 8911912
Fax:04102 / 8911914

Groet Ric

 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13709 Gepost op: 23 August 2017, 19:43:25 »
Hoi Ric,

ik weet het, op ebay heb ik al wel eens gezocht. Maar zomer '67 zit er maar zelden tussen, en als, dan hangt er al gauw een prijskaartje aan.
Nee, met "latent" bedoel ik meer zo van: kijken of ik er toevallig eens tegenaan loop en of me de prijs dan bevalt of niet. Daarbij moet de pet dan ook nog precies goed staan ook. Zo heb ik, voordat ik bijvoorbeeld het boek over de P4.2 aanschafte, datzelfde boek bij dezelfde handelaar, eerder al minstens twee keer laten liggen. Misschien geen zin, misschien stond er iets anders - iets met heviger urgentie - op het lijstje. Ook ik kan een dubbeltje maar één keer uitgeven. Een öro ook, trouwens.

Mijn "willen hebben dingen" kunnen worden opgedeeld in een paar categorieën:

1. Moet acuut komen: verf, lijm, Evergreen, andere materialen die ik voor een lopend project nodig heb. Niets is zo ergerlijk als een leeg zakje Evergreen vierkantprofiel 0,5 x 0,5 mm en de winkel heeft het net even niet op voorraad, of gras zomergroen 2 mm en het is bij Lippe uitverkocht en aankomende Houten is m'n schoonmoeder jarig. Maar uiterst zelden lokomotieven of wagons.
2. Wil ik nu graag hebben (bijvoorbeeld laatst de Touropawagen), want straks is ie niet meer leverbaar. Niet zo heel erg acuut, want de ervaring leert dat je er soms later toch nog wel eens tegenaan loopt.
3. Wil ik wel graag hebben, maar ik zie wel wanneer ik er tegenaan loop (bijvoorbeeld dat Kursbuch) en of de prijs klopt (voor mijn beurs dan hè).
4. Dingen waarvan ik niet wist dat ik ze wilde hebben maar waar ik wel tegenaan loop en het dan ineens wel weet.