Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:23:02
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3636466 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13155 Gepost op: 14 June 2017, 17:35:39 »
Dus een sneltrein loc op vlak land heeft op snelheid afgestemde wind leiplaten
Een loc in de bergen zal vaak langzaamrijden,en dus meer de stand hebben om de rookgassen bij lage snelheid af te leiden

Windleiplaten hebben een zekere snelheid om te werken. Bij langzame goederentreinen zijn ze gewoon nauwelijks effectief

Hadden ze die dingen ook stelbaar kunnen maken

Yup, zou kunnen. Maar  ....... geen KISS. En stoomlocomotieven hebben eindeloos veel methoden om genadeloos af te rekenen met niet-KISS oplossingen

Dan weer er zijn genoeg (dacht G10) die geen platen hebben

Als het exhaustsysteem maar brak genoeg is maar wel een harde exhaust oplevert heb je dus in ieder geval een dusdanig hoge uitgangssnelheid uit de schoorsteen dat je de rook vrij blaast van de ketel. En daarmee heb je dus geen windleiplaten nodig.

Het berekenen van een goed exhaustsysteem was lange tijd een trial & error methodiek. Ook mannen als Chapelon hadden dat nog niet 100% onder de knie. Maar ga d'r maar vanuit dat alles wat goed werkte voor 1920-1930 meer ervaring dan wijsheid was. Pas na die tijd begon er enig wetenschappelijk inzicht te ontstaan hoe het systeem schuifbeweging / cilinders / exhaust / schoorsteen in elkaar greep. En ik durf te stellen dat er eigenlijk maar weinig of geen loc's zijn gebouwd waar het hele systeem optimaal gedimensioneerd was. Al zijn d'r wel een paar ontwerpen geweest die er dicht in de buurt kwamen. De loc's van Chapelon kwamen erg dicht in de buurt, maar bij voorbeeld ook de NYC Niagara's kwamen aardig in de buurt van een optimale Stephenson locomotief.

Duke of Glouchester in de UK kwam aardig in de buurt en ook de P2 "Prince of Wales" gaat in de richting komen. Het nadeel wat ze in de UK hebben is een zeer beperkt ruimte profiel. In Duitsland is er nooit echt een poging te komen tot optimaal rendement. Loc's als de Br 05 waren goed wegens een hoog niveau ervaring, niet wegens vergaand wetenschappelijk inzicht. De kennis om echt spectaculaire loc's te ontwerpen was pas wijdverbreid genoeg aanwezig na de oorlog. Alleen waren er toen en weinig middelen aanwezig om echt te experimenteren met ontwerpen en ....... de hete uitlaatgassen van de diesel zaten ook al in de ontwerpers nekken te hijgen.

De DB ontwerpen van Witte en BR ontwerpen van Riddles waren feitelijk te conservatief voor vooruitgang (maar begrijpbaar geplaatst in de tijd) Bulleid was met de Pacific's en Leader domweg "een brug te ver".

Zowel "Duke of Glouchester" / "Prince of Wales" ** als wel sommige NYC Niagara's hebben kleppen ipv cilinderschuiven. Dat maakt een optimalere stoomverdeling nodig, waar een beter cilinderrendement kan geven en ook een betere exhaust efficiëntie kan opleveren. En een beter "front-end" kan niet meer zonder windleiplaten. En als je dat goed doet win je qua cilinder- en exhaust efficiëntie meer als wat je kwijt bent aan windleiplaten ..... (en dan ben ik toch weer terug bij het begin van het betoog ;) )


**

- Duke of Glouchester heeft BR / Caprotti kleppenbeweging (dat was een door BR verbeterde versie van Caprotti)
- Prince of Wales gaat vermoedelijk een vergelijke kleppenbeweging als de NYC Niagara's krijgen (uit mijn hoofd Baker / Franklin) In ieder geval zijn de ontwerpers van de P2 Prince of Wales wel op zoek geweest in Engeland en de USA naar de nodige kennis en ervaring met de diverse klepbewegingen.

Het grote voordeel van klepbewegingen is dat er relatief makkelijk verbetering valt te behalen door het wijzigen de nokkenassen. Dit mits de kleppen zelf goed gedimensioneerd en ontworpen zijn. En die kennis is inmiddels wel vindbaar



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13156 Gepost op: 14 June 2017, 21:10:48 »
Men zal zeker de nodige moeite hebben gedaan om de windleiplaten zo gunstig mogelijk te plaatsen.
Eén van de klachten die na de invoering van de Baureihe 50ÜK en de BR 52 veel werd gehoord had het ontbreken van windleiplaten als onderwerp. Daarom werden die loks (na de oorlog) alsnog van windleiplaten voorzien.
Dat gegeven duidt er op dat die dingen bij snelheden rond de tachtig km/h wel werkzaam waren, immers, dat is de (max) snelheid die loks van die types kunnen halen.
Daarentegen zijn windleiplaten op loks BR 86 (Vmax 70 à 80 km/h) weer niet aangebracht (hoewel daarmee wel is geëxperimenteerd), en ook niet op loks BR 64 (Vmax 90 km/h) -  merkwaardig, want diens naaste verwante, de BR 24, die dezelfde Vmax kan ontwikkelen, had ze weer wel.

Citaat
een trial & error methodiek

Daar kwam het in een groot aantal gevallen wel op neer, hoewel daar bij opgemerkt zou moeten worden, dat aan die "trials" wel degelijk een stuk (theoretisch) denkwerk aan vooraf ging. Als je het in dat kader over de BR 05 hebt, die wel degelijk is gebouwd om hoge snelheden te ontwikkelen, zou je ook de 01.10 en 03.10 moeten noemen, waarmee uiteindelijk de stroomlijn redelijk effectief werd toegepast, mede dankzij het gebruik van (nog wel enigszins primitieve) windtunnels.



Voordien bedacht men dat je door het aanbrengen van spitse vormen (zie bijvoorbeeld het machinistenhuis van de eerste P8'en), door de 'wind' zou kunnen 'snijden'. Pas nadat met behulp van windtunnels een beter idee van de aerodynamica werd ontwikkeld, kwam men tot de (min of meer) 'druppelvorm' (hoewel de stroomlijnvorm van bovengenoemde loks meer weg had van een omgekeerde badkuip).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13157 Gepost op: 14 June 2017, 22:47:49 »
Citaat
"wat heb jij de benodigde spullen geordend bij de hand"

Klopt helemaal, Jerry!  :D
Onee, laat dat woordje "geordend" maar weg.  ::)

Citaat
Dacht dat het alleen op mijn baan zo ging.

Dat heb ik ook heel lang gedacht. Net als... nee, laat maar.

Citaat
ik vind dit nog netjes...

Tja... ik moest van m'n vrouw eerst opruimen voordat ik die foto mocht maken.

Citaat
Ik mag zulke fotos altijd graag zien, dus laat maar komen........

Okee dan:


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13158 Gepost op: 14 June 2017, 23:13:24 »
Er staat hier precies een echte gras- en ballastkunstenaar op!

Ik word er zelfs een beetje jaloers op je kunsten met groen!  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13159 Gepost op: 14 June 2017, 23:29:08 »
De juiste mensen
het juiste voertuigen park
Jammer datdie trein steedslangs komt  ;D
Laatse foto   (y)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13160 Gepost op: 15 June 2017, 12:07:18 »
Euh, misschien toch even de vrouw, die daar ongetwijfeld geheel onschuldig met haar handen in haar zakken twijfelachtig onschuldig staat te wezen fouilleren: er mankeert een Hemmschuh 8).
Waarbij ik mij al eerder afvroeg of er in die tijd wel met van die dingen gestrooid werd. Ok, bij rangeringen, heuvelen etc, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen, maar om deze toch wel dure ijzers zomaar te laten roesten bij een stootjuk?
Bedenking, bedenking.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13161 Gepost op: 15 June 2017, 13:49:51 »
Dank voor de melding.

Na één en ander geverifieerd te hebben door middel van de nodige fysieke controles bleek de dame in kwestie een jongeman met in zijn zakken niets anders dan massief plastic, hetgeen ontegenzeggelijk en zonder enige twijfel op essentiële wijze deel uitmaakte van zijn verschijningsvorm.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2017, 13:52:27 door 44 »

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13162 Gepost op: 15 June 2017, 19:27:28 »
 ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13163 Gepost op: 15 June 2017, 20:41:53 »
Citaat van: Jerry Zodan
Jammer dat die trein steeds langs komt

Tja... zonder de trein stelt Lümmeln niet veel voor.  :P

Die jonge knaap heb ik nog niet zo lang geleden besteld om op mijn baan een jong spoorwegenthausiastelingetje neer te kunnen zetten.



Samen met nog wat andere jongelui vormt de jongeman het Preisersetje 10110. Toen het setje door de DPD werd bezorgd, kwam het me meteen al bekend voor, en na enig graafwerk kwam ik in mijn voorraad inderdaad nog zo'n setje tegen.
Gelukkig wijzigt Preiser n de loop der jaren de kleuren wel, dus enige variatie is ondanks alles wel aanwezig.

Hier hetzelfde treinenmaniakje-in-de-maak uit het oudere setje:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13164 Gepost op: 15 June 2017, 22:40:44 »
Ense zijje nog so
Smere ,smere ,smere
heppie nie gedaan
se jas is helegaar wit geworre  ;D
Wel gaaf dat zo een oude en nieuwe zo verschillen door enkel een ander kleur tje combi

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13165 Gepost op: 16 June 2017, 00:16:54 »
"...but please don't step on my blue suede shoes..."  8)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13166 Gepost op: 16 June 2017, 10:32:58 »
Misschien heeft hij net een blauwtje gelopen...

Maar het was mij ook al opgevallen. Geen wonder, want ze zijn ook wel erg in het oog springend. Ik denk, dat ik er maar een iets rustiger kleurtje op ga smeren.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13167 Gepost op: 16 June 2017, 16:04:07 »
Maar nee, er mag best wel een beetje kleur zijn in het leven, ook in een Preiserleven, naast al die roest...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13168 Gepost op: 16 June 2017, 21:16:03 »
Hm. Vaak voorspelt uitbundig kleurgebruik niet veel goeds...


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13169 Gepost op: 16 June 2017, 21:32:51 »
 ??? staat ie nou in HP1