Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3400155 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12975 Gepost op: 15 mei 2017, 23:29:38 »
Lekker zo rond tuffen
als je rijdt met een sleep zie je dat niet meer
al staan ze naast elkaar

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12976 Gepost op: 15 mei 2017, 23:30:57 »
Citaat
...bij Fleischmann het hele wiel dus net een tikkie hebben verkleind

Ook in mijn ogen een prima compromis. Net wat Jerry zegt, lekker laten rond tuffen.
Natuurlijk is het allemaal heel erg subjectief, maar de ESU-interpretatie spreekt mij inderdaad ook veel minder aan, nog even afgezien van het feit dat al die elektronische sniksnak waarmee het ding is volgestouwd voor mij ook niet hoeft.

RP25 vind ik nog tot daaraantoe, dat zou misschien nog het overwegen waard kunnen zijn (in de toekomst of zo), maar H0Pur begin ik niet aan. Als ik het zie dan jeuken me de handen, dat is wel waar, geweldig wat dan allemaal kan en hoezeer modellen aan realisme winnen, maar ik wil toch graag nog eens beleven dat mijn baantje min of meer in een afgerond stadium terecht komt. Zou ik die schamele zes kante meters à la H0Pur willen volbouwen, dan had ik toch jaren eerder moeten beginnen, denk ik. Weet ik wel zeker. En een half jaar niks anders doen dan prutsen aan een wagonnetje levert misschien wel een hoop bouwplezier op, maar voordat je dan een beetje trein bij elkaar hebt...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12977 Gepost op: 16 mei 2017, 07:56:18 »
Voor een 94 is t simpel: Teichmann Fahrwerk

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12978 Gepost op: 16 mei 2017, 08:46:12 »
(financiële) Transactie En Ingreep qua Cash. Het Mag Allemaal Naadloos Nacalculerend een Financiele Aderlading zijn, maar Het Rijgedrag Wordt Er Reuze Kanjergoed van.

Ik kan geen prijzen (behalve 800 DM) vinden, 't zal wel €500 ofzo zijn? Het ìs het ultiemste neusje van de zalm. Perfecte techniek. Zou zelfs bij mijn modeleovergangen voor perfect rijgedrag zorgen ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12979 Gepost op: 16 mei 2017, 10:04:44 »
Tja... zo'n Wipplager-Fahrwerk is inderdaad wel heel mooi. Ooit, dat is inmiddels ook alweer even geleden, heb ik eens een met zo'n Wipplager-Fahrwerk omgebouwde GFN-94er zien rijden. Bij wijze van demo over met opzet slecht gelegde rails (rails niet lekker in de raillassen of zelfs ernaast, knikken, bobbels en deuken): de lok gleed er overheen als... nou ja, als een Leopard 2 over een kraterlandschap, óók ooit eens in een demo gezien.
En inderdaad, je moet niet vergeten je beurs mee te nemen als je zo'n ding wil kopen.

Overigens meen ik nog niet zo lang geleden ergens gelezen te hebben dat de uitvinder en 'fabrikant' van dat moois was overleden, maar daar kan ik me in vergissen.

Hoe dan ook, qua rijeigenschappen ben ik best tevreden met mijn 94er. Toch een keer de missende componenten er weer eens op zetten.

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 10:47:21 door 44. Reden: zingevende aanvulling »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12980 Gepost op: 16 mei 2017, 22:39:37 »
Citaat
Toch een keer de missende componenten er weer eens op zetten.

Dan is het wel zaak die missende componenten op te zoeken. En aangezien één zo'n component -de bel- vrolijk in z'n eentje is gaan flierefluiten moet er voor "Ersatz" worden gezorg. Bijvoorbeeld in de vorm van een Weinert-bel.



Mooi, de ingrediënten zijn aanwezig, nu nog bakken.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12981 Gepost op: 16 mei 2017, 23:13:59 »
http://www.dampfsound.de/94/94.html
kannie dit nuttig wezen  ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12982 Gepost op: 17 mei 2017, 13:43:10 »
Wel een lollige site, Jerry! Van allerlei loktypes geluidsopnames, geeft een leuk beeld van hoe een lok klinkt, of geklonken heeft, vroeger.
En mooie foto's ook, doet me er aan denken dat ik ook nog ergens foto's moet hebben van een Sonderfahrt met een 94er, ergens in het Neandertal.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12983 Gepost op: 17 mei 2017, 16:04:01 »
Wat ik welverwarrend vindt
(0)44 er
kan alskolen en als olie stoker
Net als een 50er
met cab tender
als 50er
als 51 er
en als 53 er komt ie door hetbeeld   ???

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12984 Gepost op: 17 mei 2017, 21:23:05 »
Als er een 0 voor staat is het een computer nummer, en dus Epoche 4. Die zijn opgebouwd uit 3 cijfers voor de Baureihe, 0xx voor stoom 1xx (was Exx) voor elektrisch en 2xx voor diesel (was Vxx), en vervolgens 3 volgnummers, een - en het controlegetal.  Bij de oude BR 50 was de uitdaging dat er zoveel van gebouwd zijn, dat de hele serie niet in het 3 cijfers volgnummer pasten. Toen zijn ze maar gebruik gaan maken van 050, 051, 052 en 053. De 052 niet verwarren met de oude BR 52, die reden toen al niet meer......

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12985 Gepost op: 17 mei 2017, 22:26:28 »
Epoche Drei is het helemaal, Epoche vier is maar niks, daarom werd er een 0 voor gezet.  ;)

Klopt helemaal, Walter. Behalve de invoering van die 0 (voor stoomloks en 1 en 2 voor resp. Elloks en Diesels) greep men het nieuwe nummersysteem ook aan om voortaan onderscheid te kunnen maken tussen kolen- en oliegestookte loks. Vóór de nieuwe nummering heetten de kolengestookte  èn de oliegestookte vierenveertigers allebei nog 44er, net als de kolen- en olie-01-tienen en de kolen- en olie-41ers.
Na 1.1.1968 werden dat resp. 044 (kolen), 043 (olie), 011 (kolen), 012 (olie), 041 (kolen) en tenslotte 042 (olie).



Met de invoering van het nieuwe nummersysteem (EDV-gerechte Nummerung, van Elektronische Daten Verabeitung) werd er ook toe overgegaan de volgnummers van de individuele loks te beperken tot drie cijfers. Op zichzelf geen probleem, zo werd de 01 001 voortaan 001 001 genoemd (bijvoorbeeld). Maar bij loktypes (Baureihen) waarvan grotere series waren gebouwd (meer dan duizend stuks) liep men wel tegen kleine probleempjes aan: wat te doen met bijvoorbeeld 44 1001? Eenvoudig de voorste 1 weglaten was dan een oplossing, op voorwaarde dat het "oorspronkelijke" nummer, 44 001 in dit geval, inmiddels uit het bestand was genomen. Soms was dat echter niet het geval, en werd uitgeweken naar het dichtstbijzijnde onbezette nummer. Zo kon (wederom bijvoorbeeld) 44 1001, omdat 044 001 (alias 44 001) nog springlevend rondreed, voortaan door het leven gaan als 044 252 (nogmaals: wederom als voorbeeld, ik heb hier even fictieve nummers gebruikt). Op die manier kon men met de 44ers wel terechtkomen, en hoefde men maar in een paar gevallen te schuiven met de nummers.

Bij de vijftigers lag dat iets anders, daarvan zijn er in totaal meer dan drieduizend stuks gebouwd, en of er nu een standaardtender, een kuiptender of een kabinetender achter hing, het waren allemaal kolengestookte vijftigers, en dus werden ze in principe ook allemaal naar 050ers omgenummerd. Meer dan drieduizend stuks - dat leverde weer een ander probleem op, want voor het nummer (050) 001 kwamen maar liefst vier loks in aanmerking (theoretisch, natuurlijk was het aantal vijftigers per 1.1.1968 al danig geslonken): 50 001, 50 1001, 50 2001 en 50 3001.



In plaats van te gaan puzzelen met onbezette nummers en zo, besloot men een ander trucje toe te passen. Het eerste cijfer van het volgnummer werd niet "weggegooid", maar men plakte het aan het typenummer: 50 2551 (zie foto boven) werd 052 551.
Dit had echter absoluut niets te maken met de Baureihe 52, die was op 1.1.1968 al lang achter de horizon verzonken. Kortom: loks met de nummers 050, 051, 052 en 053 zijn gewoon allemaal gewoon gewone vijftigers: 50 001 werd 050 001, 50 1001 werd 051 001, 50 2001 werd 052 001 en 50 3001 werd 053 001. Allemaal vijftigers dus, sommige met standaardtender, andere met kabinetender en nog weer andere met kuiptender, maar allemaal kolengestookt. Overigens, in de loop der jaren wisselden de loks ook nog wel eens van tender, zodat een bepaalde lok tot datum x.x.19xx met een standaardtender rondreed, en sinds die datum met een Kabinentender. Bijvoorbeeld. En dat had geen invloed op het nummer.



De voormalige 50 2262. Weliswaar heeft de lok ooit de ketel van een 52er gekregen in plaats van de eigen ketel, maar ook dat heeft met de nummering niks te maken.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12986 Gepost op: 17 mei 2017, 22:43:33 »
Ik moet me qua 50ers nog eens met een goede fles schnapps, een stapel foto's en het dikke 50er-db-boek eens goed in deze materie verdiepen. Ik heb een nummer op het oog voor mijn 50er, maar dat moet ik nog eens goed nakijken. Dommen tellen, vorm machinistenhuis, soort tender.... en dan heb je alleen nog de meest in het oog springende zaken.

Wel leuk werk!

Dat wat je noemde van "nummertje weglaten", dat heb ik bij m'n "57 1791" toegepast. (Ik zie nu dat ik dat wel op een Duits forum heb vermeld, maar nog niet hier...) "057 791-6" wordt het. De "1" heb ik weggelaten: dat kon prima want er waren er bij het hernummeren max 10 over ofzo :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12987 Gepost op: 18 mei 2017, 08:01:17 »
Ik neem aan dat 052 262-1 te zijner tijd wel een nummer van voorgaand tijdwerk zal krijgen. Ben je er al uit welke het gaat worden, Jan? 50 2262 kan zo maar standplaatsen hebben gehad, die niet in de omgeving van Lümmeln waren.
Leuk zoektochtje. :P

Groet,
Bas

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12988 Gepost op: 18 mei 2017, 08:06:08 »
Voor de echte nummerpuristen, of gewoon als je benieuwd bent:

http://revisionsdaten.de/tfzdatenbank/suche.php?art=1

Nummer van tijdperk 3 of 4 uitvoering intypen, en van een groot aantal locs kun je de geschiedenis inzien. Niet alleen vernummeringen, maar ook standplaats, buitendienststelling etc.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12989 Gepost op: 18 mei 2017, 08:19:50 »
Interessante site.  :)

Groet,
Bas
   □ nummerpurist
   ■ benieuwd