Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Zelf gebogen brug maken door hmmglaser
Vandaag om 22:02:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 21:55:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:44:03
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3648442 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12000 Gepost op: 04 December 2016, 21:24:50 »
Jah... niet dat alles toen beter was. Maar ook niet slechter.

Tot nu toe zitten m'n nrs. vijf er een nog beetje geïmproviseerd op, daar wil ik nog eens iets anders op zien te vinden.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12001 Gepost op: 04 December 2016, 21:46:54 »
Ik ook niet. Alleen Floris kan er behoorlijk slecht tegen, geloof ik. :-X

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik er last van heb...  8)
Of Floris er al dan niet last van heeft, weet ik niet. Ik zal 't 'm eens vragen, als de gelegenheid zich voordoet.  ;)

Last is een groot woord.
Het grootste euvel wat hiermee ontstaat is dat als ik tracht de zaken te volgen,er niks van valt te volgen,gezien het feit dat hier het onderwerp al veranderd is nog voor het is geschreven  ;D
Dat maakt meedenken dan ook onmogelijk :-\
Krijg je als bijzaak van de auteur alhier in dit draadje nog wel is de subtiele por in de zij of men nou al is heeft nagedacht over iets, toen hij verkapt hulp vroeg en dat dan weer onder sneeuwt met 20 nieuwe onderwerpen/nieuwe lijdende voorwerpen  ::)
Het leven van een meelezer hier valt niet mee en zou feitelijk moeten worden betaald als zijnde een full time job,dan kan het soms nog wel is een "last" wezen,maar de compensatie aan t eind van de maand maakt het dan tenminste weer enigszins dragelijk  8)

Snap u m al  ;D

Ow trouwens als je dan toch met nr 5 bezig gaat,kijk dan ook effe naar je slipbandje,die ziet er ook aardig "verkeerd gewassen" uit  :P
« Laatst bewerkt op: 04 December 2016, 21:50:33 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12002 Gepost op: 04 December 2016, 22:38:23 »
Floris
Als bericht 1 bezig is
wordt meedenken gevraagd
dan moet je na bericht 5 pas antwoorden
Anders is de chronologische volgorde weg   :D
Hoop dt t nu makkelijker is te volgen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12003 Gepost op: 05 December 2016, 21:07:27 »
Slipbandjes wordt natuurlijk ook naar gekeken. Maar eerst moet het ding even goed lopen. En dat doet ie niet, dus...


Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12004 Gepost op: 05 December 2016, 21:52:54 »
Hee Jan, vond deze op Joetjoep...Ik dacht wellicht leuk kijkvoer  :)

https://www.youtube.com/watch?v=qNLamyM_hWw
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12005 Gepost op: 06 December 2016, 00:07:29 »
Lekker nostalgisch, die fletse kleuren van de 8mm film 8)...
komt ook even een jaren'60 auto voorbijflitsen

Ook is te zien dat de stoomloc in die tijd al redelijk afgeragd is, goed goor,
echt een werkpaard om te zien, wel anders dan de glimmende V160 die
hem later opvolgde- inmiddels ook al weer historie bij de Bundesbahn...

Mvg,

Tis
********

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12006 Gepost op: 06 December 2016, 16:54:03 »
Moet je eens kijken bij 4:35 minuten. Het graan (?)  loopt uit de open wagens.....
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12007 Gepost op: 06 December 2016, 18:23:40 »
Is dat niet gewoon (regen)water wat uit de bakken loopt?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12008 Gepost op: 06 December 2016, 20:37:52 »
Inderdaad, een leuk filmpje. Doet me echt aan vroeger denken, deels vanwege de treinen, maar ook doordat er geen geluid bij is. De vader van m'n vriendje maakte vroeger ook films met zo'n super 8 ding (alleen niet van treinen, maar van de vakanties en zo), dus daar zat je soms ook een avond stomme films te kijken.
Maar oké, leuk filmpje, met een hoop details als je een beetje oplet. Dat dat graan wel eens water zou kunnen zijn, kwam ook bij mij op. De auto heb ik wel gezien, maar nog geen poging gedaan om te achterhalen wat voor merk/type het is. Verder viel me op dat het filmpje gedateerd is op 1968, terwijl er ergens rond 4'20'' een Tadgs 959 in beeld schuift, en die zijn volgens Carstens gebouwd in de jaren 1973/79....

Over de 44er valt nog niet veel te melden, ik zit de laatste dagen wat dun in m'n tijd. In eerste instantie koesterde ik de verwachting dat met een goede schoonmaakbeurt al een hoop te verbeteren zou zijn (immers, de lok reed voorheen altijd goed), maar die hoop bleek ijdel. Nu kun je bij reparaties en dergelijke volgens twee benaderingswijzen te werk gaan. Stel, A is de lok (in dit geval de tender) in volledig gemonteerde toestand, en B is dezelfde lok (tender) in volledig gedemonteerde toestand.
Een eventueel mankement kun je dan opsporen door van A naar B te werken, in de hoop het euvel onderweg tegen te komen en te verhelpen, en van daaruit de boel weer in elkaar te zetten, weer terug naar A te werken dus. Dan hoef je dus niet helemaal naar B. Risico is dan, dat een eventueel ander mankement "verderop in het traject", niet wordt opgespoord.
Werk je daarentegen van B naar A, dan kun je er wel vrij zeker van zijn dat je alle eventuele mankementen tegenkomt.

De tender gedemonteerd:



Door een beste klap met een hamer kon het Verbeck-blok met daarin de Faulhabermotor van het tenderchassis worden gescheiden:



Daarna de lijmresten van motorblok en chassis verwijderen, dat is wel even belangrijk.
Terwijl ik daarmee bezig was, merkte ik dat de motor zich in het blok heen en weer liet schuiven.





Nu weet ik niet of dat de enige oorzaak van het euvel is, maar goed is het niet. De motor zal dus weer vastgezet moeten worden.
En daarna stukje voor stukje de tender weer opbouwen.... wordt vervolgd dus.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12009 Gepost op: 06 December 2016, 21:09:22 »
Waarmee genoegzaam is aangetoond dat de door jou gekozen methode "van B naar A", meestentijds de juiste is.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12010 Gepost op: 06 December 2016, 23:25:45 »
En voor degene die zich de komende tijd denken te vervelen,hier nog een maand of wat aan ouwe films met stoom en geluid,alle op diverse punten interessant  8)
https://www.youtube.com/watch?v=k4l2j1-TyLY&list=PL2D22F185133244BA
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12011 Gepost op: 07 December 2016, 00:12:13 »
De auto heb ik wel gezien, maar nog geen poging gedaan om te achterhalen wat voor merk/type het is.

Het is in ieder geval een stationwagen....Mijn gok.....Een citroen Ami?
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12012 Gepost op: 07 December 2016, 14:36:08 »
Ik zou het niet durven zeggen, Erwin. Wat het ook is, het raast wel als een Speedy Gonzales door het beeld.

@Noot: ook interessant, die filmpjes. Ook al zijn ze van wat later datum? Vergt wel wat tijd om allemaal te bekijken...  :angel:

@Peter: het is dat je "meestentijds" in je zin hebt ingebouwd, Peter. Want vaak genoeg volstaat de van A-naar-B-methode prima. Om een heel simpel voorbeeldje te geven: als je weet dat een kapot slipbandje het euvel is, kun je dat vervangen zonder verder zoeken om het probleem op te lossen. Iets dergelijks kun je ook zeggen van de koolborstels, al is het niet onverstandig, als je toch in die buurten bezig bent, om even de collector te controleren.

Ondertussen in het Jottaweh:



Alles wat met de overbrenging te maken heeft (en ook de Drehgestellblendenhouders, die daar niet echt bij horen) is gedemonteerd en schoongemaakt.
Vervolgens lijkt het de opzichter, Theodor Gottlieb, wel een goed idee om het loopwerk van de lok zelf ook eens in ogenschouw te nemen.

« Laatst bewerkt op: 07 December 2016, 14:38:27 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12013 Gepost op: 07 December 2016, 17:22:11 »
Drup olie
wiel reinigen (met gum of ouderwets vlakgummetje)
en racen met die locomotief

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12014 Gepost op: 07 December 2016, 21:36:33 »
Drup olie zit er al op, maar eerst heb ik even alle assen gepoetst. De wielen poetsen moet nog, dat doe ik aan het eind van de rit wel, samen met de gripbandjes. Zo'n railgum heb ik wel, en ook wel ander gum, een stukje Edding R20, maar daar doe ik geen wielen mee. Edding niet omdat dat daar niet geschikt voor is, en railgum niet omdat dat niet lekker is voor je wielbandjes. Nee, gewoon een lapje met wat SR24 of desnoods wat wasbenzine. Net als de rails.

Maar eerst moet de tender weer in elkaar.



Op zich een fluitje van een cent, alleen het herplaatsen van de motor baart iets meer kopzorg. Ik kan me herinneren dat destijds in de handleiding de tip vermeld stond wat koperdraad om de worm te wikkelen, zodat worm en tandwiel de juiste afstand tot elkaar hadden. Maar ik weet niet meer wat voor diameter die koperdraad had, dus nu moet ik een andere manier zien te vinden om de optimale inbouwhoogte te vinden. En dat is lastiger dan ik dacht...