Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 20:48:19
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628779 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11985 Gepost op: 02 December 2016, 21:26:21 »
Studiemateriaal ??? https://www.youtube.com/watch?v=1cxuo2QhiLk
@Bas, let op de loopkat

Inspirerende beelden, Arthur. :)

Groet,
Bas

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11986 Gepost op: 02 December 2016, 21:27:49 »
Slipbandjes!
Wisten jullie dat..... ROCO de bandjes opnieuw heeft uitgevonden?


En het is een hele verbetering na de alom bekende platte ringetjes van Roco!
Deze verliest je lok niet zo snel meer, zijn uitrekbaar, maar doe het wel voorzichtig.
Bijvoorbeeld met een klein precisie schroevendraaier om het wiel leggen.
Jan en wie dit verder leest, Onder een ROCO horen ROCO bandjes.
Onder een Fleischmann kun je nog wel eens een Marklin bandje doen of andersom (zijn bijna hetzelfde)

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11987 Gepost op: 02 December 2016, 22:18:26 »
Kijk, dat is wat je noemt nuttige informatie. De bandjes die ik nu om die 50er gedaan heb, zijn inderdaad diezelfde bandjes. Volgens mij heb ik ze zelfs nog eens bij jou gekocht.
Misschien is het toch wel leuk om de proef voort te zetten, ondanks jouw pleidooi, gewoon om te kijken wat er te constateren valt.  :D

@Bas: dat onderschrijf ik graag.

@Floris: Misschien wel.
Misschien niet.

Elders in dit forum wordt een aantal mensen compleet lyrisch over de net verschenen Plan U van Artitec. Zodanig, dat ik haast zou wensen dat de aanwezigheid van zo'n treinstel in Lümmeln het karakter van een absolute en onvermijdelijke noodzakelijkheid zou vormen.
Helaas, dat doet het niet.
In Lümmeln heeft men daarvoor echter wel geëigende alternatieven, bijvoorbeeld in de vorm van een V100 met een stel Silberlinge, een vijftiger met een stel Mitteleinstiegwagen of een 86er met wat Umbauwagen - hetzij 3yg's, hetzij 4yg's. Of dergelijke combinaties.

Wat die laatste betreft, die Umbauwagen, die ontstonden in de vijftiger jaren door het ombouwen -vandaar de naam- van zgn Abteilwagen, met drie dan wel vier assen. Dat soort wagens, met de kenmerkende grote aantallen deuren en de doorlopende treeplanken, waren nog tot jaren na de oorlog in heel Duitsland aan te treffen. Bij de DB eindigde het decennialange tijdperk van de "Abteilwagen" in 1959, toen het laatste exemplaar van het spoor verdween.

Om de één of andere reden is er in het Lümmelneraner bestand ook een tweetal van die wagens aanwezig, een BCC:



En een CC:



Beide wagens zijn afkomstig uit de ateliers van de GFN. De derdeklasser heeft trouwens door de fabrikant sluitseinen opgestoken gekregen (gelukkig een onverlichte versie):



Zoals je ziet, zijn de wagens uitgevoerd als vertegenwoordigers van Ep.II, een ander tijdperk dus dan eigenlijk in Lümmeln te doen gebruikelijk is. Maar ik vind ze toch te aardig om ze weg te doen. Tenslotte vertegenwoordigen ze ook een stukje spoorweggeschiedenis.
Wat dat betreft is het jammer dat er niet een geschikte trekkracht voorhanden is, want...



...de P4.2 die ervoor gespannen is, staat wel heel erg leuk, maar die maakt geen deel uit van het Lümmelneraner lokbestand. Dit exemplaar van de BR 36 was tijdelijk hier vanwege een bezoek aan het Jottaweh, en zal eerdaags naar haar Heimat-Bw weeromkeren.

Dus... Plan U? Neuh, hoef ik niet...  :P


 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11988 Gepost op: 03 December 2016, 00:22:07 »
Citaat van: Wolter
Die 50-er heeft een écht mooie verwering van de wielen gekregen. Netjes, gebruikt maar niet afgeragd.

Dank je.  :D

Citaat
En de rest van de lok krijgt ook die stijl?

Dat hoop ik, maar voorlopig wordt verdere actie even uitgesteld totdat ik meer in beeld heb hoe ik dat met die MVR ga doen.
Tot die tijd gaat de lok slipbandjes verslijten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11989 Gepost op: 03 December 2016, 21:51:51 »
Inmiddels is het niet meer verkrijgbaar, behalve dan op ebaai e.d. voor absurde prijzen, toch heb ik het onlangs nog voor een redelijke prijs op de kop kunnen tikken: het EK-boek over de Baureihe 36.



Tot dusver heb ik het alleen nog maar even doorgebladerd en hier en daar een passage gelezen. Ik moet zeggen, dat het, om het maar even diplomatiek uit te drukken, iets minder gemakkelijk is inzicht te krijgen in de ontstaansgeschiedenis en verdere lotgevallen van zo'n lokomotiefserie stammend uit het tijdperk van de Länderbahnen dan van een Baureihe Einheitslok. Anders gezegd: ik moet me hier nog even flink in verdiepen.
Maar dat vind ik niet erg.

In ieder geval, met betrekking tot de hierboven getoonde 36 156 heb ik kunnen uitvissen dat het voorbeeld in 1903 is gebouwd door Henschel, fabrieksnummer 6426, in dienst gekomen onder het nummer Cassel 233II, omgenummerd in Cassel 1934 om vervolgens, nadat de diverse Länderbahnen (waaronder dus ook de K.P.E.V.) werden samengevoegd tot de Deutsche Reichsbahn, onder het nummer 36 156 door het leven te gaan tot 5 augustus 1934, de datum van terzijdestelling en sloop.

Hier nog zo'n apparaat:



Door de fabriek Henschel te Kassel in 1906 gebouwd onder fabr.nr. 7390, eerste nummer Cassel 263, omgedoopt tot Cassel 1964 en bij de Reichsbahn geregistreerd als 36 331, +24.2.28.

Fascinerende tweecilinder compound machines met 2'B asindeling, die ook wel bekend staat onder de naam "American". Kijk een willekeurige koiboifilm en je ziet wel zo'n Lucky-Luke-stoomlok.

« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 21:54:51 door 44 »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11990 Gepost op: 03 December 2016, 23:45:56 »
Wordt die van jou nu ook pink ???

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11991 Gepost op: 04 December 2016, 00:45:36 »
Breng 'm nou niet op 't idee...  :angel:
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11992 Gepost op: 04 December 2016, 08:57:10 »
 ;D
Geen haar op m'n hoofd die daaraan denkt!
Ik wilde alleen even laten zien waar de term "american" vandaan komt. Niet van Lucky Luke, maar van die amerikaanse koiboilokomotieven dus.

Als je op internet zoekt op "Golden Spike" en dan op plaatjes, dan kom je nog twee van die kleurrijke dames tegen.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2016, 09:07:36 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11993 Gepost op: 04 December 2016, 13:30:37 »
Vanmorgen erg vroeg wakker. En op zoek naar een decoder die volgens mijn administratie nog ergens moest liggen kwam ik één van die SSy 45's tegen. Tja... dan ben je weer afgeleid hè?


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11994 Gepost op: 04 December 2016, 15:03:32 »
Tja... dan ben je weer afgeleid hè?

En daar heb je anders nooooit last van  ;D
Wij gelukkig ook niet  ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11995 Gepost op: 04 December 2016, 16:41:28 »
Ik ook niet. Alleen Floris kan er behoorlijk slecht tegen, geloof ik. :-X

Wat de Abteilwagen betreft: al vaker keer ik naar de modellen van Brawa. Die zijn nog mooier, maar de prijs weerhield me er tot nu toe van om tot aankoop over te gaan.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11996 Gepost op: 04 December 2016, 20:12:33 »
Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik er last van heb...  8)
Of Floris er al dan niet last van heeft, weet ik niet. Ik zal 't 'm eens vragen, als de gelegenheid zich voordoet.  ;)



Zo nu en dan, als het zo uitkomt en als ik er zin in heb, dan schaf ik me wel eens een decodertje aan. Hoewel langzaam maar zeker de totale digitalisering in zicht komt, zijn er nog steeds lokomotieven in het mijn bestand die nog onderhanden genomen moeten worden. Een daarvan is de 44 1651, afkomstig uit het wat zuidelijker gelegen Ottbergen doen de 44ers van dat Bw Lümmeln geregeld aan om te restaureren. In de late zestiger jaren neemt die Baureihe, samen met de Baureihe 50, nog steeds het leeuwendeel van het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn voor haar rekening. Ondanks de alsmaar voortschrijdende Strukturwandel.



De lok is één van de oudste in mijn verzameling, en in een grijs verleden heb ik de oorspronkelijke motor al eens vervangen door een Faulhaber in een ombouwsetje van het inmiddels ter ziele gegane Verbeck, bestaande uit een messingblok ter grootte van de originele motor met daarin de Faulhaber bevestigd. Blok + motor worden in het tenderchassis vastgelijmd, althans, dat heb ik destijds gedaan, en goed ook, want ik krijg het met goed fatsoen niet meer los. Voordat ik overga tot verregaande maatregelen, wil ik eerst eens bekijken of het zonder verdere sloperij ook kan.



Voor de decoder zou er in principe voldoende plaats zijn onder de kolenlading, ware het niet dat de ruimte aldaar wordt opgevuld door een massa materiaal van dezelfde samenstelling als de kap van de tender. Ik heb niet zoveel zin om daarin te zagen en te hakken, omdat ik best wel tevreden ben met de lading steenkool, en die zou bij een dergelijke actie alleen maar sneuvelen.
Van eerdere ombouwacties heb ik echter de ervaring opgedaan dat in het achteronder ook wel plaats te vinden is, zeker in een geval als dit, waar de verlichting is verwijderd zodat lampjes, diodes en lichtgeleiders geen ruimte opeisen.
Maar de decoder (Lenz) die ik op tafel heb liggen, is eigenlijk net een beetje te lang om dwars in de tender te passen. Van de twee opties die nu nog open staan valt de eerste af, want de decoderprint is zodanig volgebouwd dat het niet mogelijk is er een stuk af te snijden of te vijlen. Blijft de tweede optie over: een stukje uit de tenderkap frezen.



Lastig, maar de decoder heeft nu ruimte.
Een ander keertje gaan we wel weer verder.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2016, 20:56:28 door 44. Reden: sinnieklaaswattepiet »

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11997 Gepost op: 04 December 2016, 20:23:49 »
De lok is één van de oudste in mijn verzameling

Uit de tijd dat NEM schachten nog geen gemeengoed waren....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11998 Gepost op: 04 December 2016, 20:26:20 »
Inderdaad. Maar gelukkig: nummer vijf biedt uitkomst!  :D

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11999 Gepost op: 04 December 2016, 21:16:04 »
Uit de tijd dat NEM schachten nog geen gemeengoed waren....
Ah, de GOEIE oude tijd  8)