Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Fotodijkje en fotodiorama door Wim Vink
Vandaag om 16:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:57:00
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 16:32:51
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Lasersnijder voor karton door Henry Stelling
Vandaag om 15:52:40
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3763818 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11850 Gepost op: 15 November 2016, 21:01:29 »
 ;D

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11851 Gepost op: 15 November 2016, 21:41:41 »
Alleen dat van de kerst, dat weet ik nog niet...

Vrijdagavond proefrijden te Hengelooooo.....??

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11852 Gepost op: 15 November 2016, 21:52:12 »
Haha... kweenognie, volgens mij wordt Hengelooo dan door een 57er onveilig gemaakt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11853 Gepost op: 15 November 2016, 21:53:00 »
Maar 't is vrijdag toch nog geen kerst?  ???

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11854 Gepost op: 15 November 2016, 21:53:08 »
Die onderdelenblaadjes van Roco.... volgens mij zetten ze zo'n lok kant en klaar bij jou op het bureau, wachten dan een half uurtje (max) en komen dan terug om een foto to maken. Even in zwart-wit afdrukken en klaar is de exploded view voor in de folder.

Hm, tot nu toe heb ik zelf altijd het drijfwerk netjes laten zitten. Zolang het goed zit... In hoeverre is dat makkelijk weer in elkaar te krijgen? Vooral ook qua kwartering enzo?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11855 Gepost op: 15 November 2016, 21:58:05 »
Tis bijna Mikadoooooooooooooo   ;D ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11856 Gepost op: 15 November 2016, 21:59:35 »
Daar moet je ook niet te benauwd voor zijn. Zolang je de wielen op de assen laat zitten, is er geen vuiltje aan de lucht. Dan gaat dat gewoon vanzelf. Iets anders wordt het, als er meer dan één as door tandwielen aangedreven wordt, want dan moet je wel even het goeie tandje opzoeken.
Losmaken is een kwestie van de boutjes losdraaien (en daarna is het de kunst om ze niet kwijt te raken), en als je klaar bent weer vastdraaien (met natuurlijk de koppel- en drijfstangen op hun plek).
Kwarteren is het in de juiste positie zetten van twee wielen op één as, dat is een heel ander verhaal, dat hier niet aan de orde komt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11857 Gepost op: 15 November 2016, 22:00:21 »
@Arthur: daar begon dit hele verhaal eigenlijk mee, met een 41er.  :laugh:

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11858 Gepost op: 15 November 2016, 22:07:56 »
Hoi Jan,

Kwam dit filmpje op Jijbuis tegen. Zou zomaar bij jou in het depot opgenomen kunnen wezen, weliswaar speelt het in zich af in 1971....Maar toch :) Mooi tijdsbeeld!

https://www.youtube.com/watch?v=xhp9VB5Hbyg
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11859 Gepost op: 15 November 2016, 22:55:19 »
Prachtig filmpje, Erwin! Heel informatief ook, een kijkje in het dagelijks leven van machinist + stoker. Met hier en daar wat (in scene gezette) humor ook, zoals die kolenschop, die de machinist bijna tegen z'n wimpers krijgt.  ;D

Dat Bahntv zal ik eens verder gaan uitspitten. Daar zou heel best nog aardig wat te vinden kunnen zijn!
Dank je voor de link!!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11860 Gepost op: 16 November 2016, 11:45:34 »
Zou Floris dat kennen  ???

Come up and see make me smile?

 ;D ;D
Ja ik ken het wel,ondanks dat het een jaar of 2 voor mn geboorte werd gelanceerd.
Ik moest heel even aandachtig luisteren voor ik het nummer herkende,maar t kwartje viel toch  ;D

Ik ga voor tijgernootje.
Thnx :-[,het lijken wel verkiezingen  ;)

Maar 't is vrijdag toch nog geen kerst?  ???
Nee,maar t heeft ook geen 2 dagen geduurd voor datgene gebeurde waar ik nog een ruime "planning"op los liet,en al binnen een paar uur zag geschiedde,dus kan het je nooit tegen houden om het bij jouw wel kerst te laten zijn  :angel:
Slecht idee om te proberen je daarachter te verstoppen,da werrek toch nie meer  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11861 Gepost op: 16 November 2016, 17:32:48 »
Hoe dan ook, ik ga me niet zitten haasten.

Het rood van DB-stoomloks staat in de boeken omschreven als RAL3002.
Bij eerdere gelegenheden heb ik voor het verven van die rode partijen enamel-verf van Revell gebruikt, om precies te zijn SM 330.



Daar was (en ben, eigenlijk ook wel) ik best tevreden mee, omdat die verf tenminste een beetje spiritus-bestendig is, zodat je er wat overheen kunt knoeien met acrylverf (bijvoorbeeld van Tamiya of Vallejo), die je dan (gedeeltelijk) weer met spiritus weg kunt halen zodat de rode kleur weer tevoorschijn komt. Net gelijk hoe je het aanpakt, blijft er dan toch een waasje van die acrylverf achter, en dat kan net dat effect geven waar je naar op zoek bent.
Maar goed, zoals zo vaak wanneer je denkt dat je je zaakjes goed voormekaar hebt, is er wel iets of iemand die de boel overhoop schopt. Dat rood van SM330 is namelijk niet precies conform RAL3002. Het komt véél dichter in de buurt van RAL3000.



En inderdaad, als ik m'n RAL-kleurenwaaier erbij pak, dan is het verschil ook wel eclatant, niet te geloven! Dat ik dat nooit eerder gezien heb!
Gewetensvol als ik ben, heb ik dus de nodige tijd besteed aan het zoeken naar een waardig alternatief voor dat vermaledijde SM330. Dat vond ik uiteindelijk in de vorm van een flesje Vallejo 70908, Rojo Carmin, oftewel karmijnrood, in goed Nederlands. Hoe het in 't plat heet, weet ik eigenlijk niet, ik denk dat het gewoon "nait soezen, t is ook rood" genoemd wordt. En er staat nog iets op 't flesje, ik denk dat dat Engels is, maar die schrijven rood met één e in plaats van met twee o's, dus dat kan niet goed zijn en daarom laat ik dat maar voor wat 't is.



Nou ja, ik smeer d'r wel wat op, en ik zie wel wanneer het klaar is.

Arriverderci! (In het Engels heet dat dan goodbye, dus dan ineens wèl met twee o's, maar ze zeggen oe! Hoezo inconsequent?)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11862 Gepost op: 16 November 2016, 17:42:22 »
Hmm, bij de SGB gebruik(t)en we Ral 3000 als (duits) stoomlocomotiefrood en Ral 3002 als schrikhekrood. En de laatste neigt naar cerise/kersenrood.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11863 Gepost op: 16 November 2016, 18:13:14 »
Tja... ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ik 't beter weet, en wellicht dat men er zo z'n redenen voor heeft, geen idee.
Maar als ik afga op de voor mij toegankelijke bronnen (literatuur zoals onder andere Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven, en internet zoals bijvoorbeeld deze website), dan zou ik toch geneigd zijn te zeggen dat het voor Duitse stoomloks wel degelijk RAL3002 moet zijn, tenzij je de officiële kleur van vóór 1952 wil gebruiken, want dat is namelijk wèl RAL3000.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11864 Gepost op: 16 November 2016, 18:26:22 »
Wellicht had men in Meiningen 20 jaar geleden nog wel oude voorraden rood ;). Ik denk wel dat Ral 3002 sterker is qua kleurvastheid.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!