Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 23:21:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3619727 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11580 Gepost op: 09 October 2016, 23:16:40 »
 ;D

Het kan ook anders!

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11581 Gepost op: 09 October 2016, 23:58:24 »
Citaat
;D
Het kan ook anders!

 ;D ;D ;D :angel:
« Laatst bewerkt op: 10 October 2016, 00:00:56 door NS264. Reden: directe citaat verwijdert »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11582 Gepost op: 10 October 2016, 10:37:21 »
Ik kan een plaatje tonen van mijn tafeltje met alle zooi erop..... ;D

Zeer herkenbaar (y)

Mvg,

Tis
Jaaaah laten we dat allemaal even hier neermikken,dan lijkt deze pagina exact op Jan zn werkplek,wllicht ziet hij t licht dan hier ook weer  ;D  :-X  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11583 Gepost op: 10 October 2016, 11:16:41 »
Daarvoor bestaat al een apart topic: "Show je werkplek".

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11584 Gepost op: 10 October 2016, 17:23:31 »
Precies. Dat is op zichzelf al een boeiend draadje, met nieuwe bijdragen wordt daar misschien ook weer wat leven in geblazen.

Een V100.10 passeert het Brückenstellwerk met een Nahverkehrszug bestaande uit een aantal zilverlingen:



Op deze foto wordt meteen maar al te duidelijk dat op deze plek een Brückenstellwerk absoluut niet op z'n plek is. Voor de zes wisseltjes die op dit gedeelte aanwezig zijn is zo'n joekel absoluut niet nodig, en wat de wissels en seinen aan de andere kant van het tunnelduct betreft, daarop heeft de Stellwerkswärter van hieruit totaal geen zicht, noch op die van de Abzweig, een eindje verder de andere kant op.

Zo. Dat is tenminste duidelijk.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11585 Gepost op: 10 October 2016, 18:50:28 »
Konden ze daar niet een blokpost zetten die de paar wissels bediende , en verder met de slingerpfono het seinhuis informeerde
Of desnoods zoals bij veel overwegen een woning met wachter/bediener

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11586 Gepost op: 10 October 2016, 19:54:19 »
Jerry,

Jan volgt in de bouw zoveel mogelijk de Eisenbahnbau- und Betriebsordnung (EBO) die het bedrijf van de DB vastlegde. Een Block is een Zugmeldestelle, die is binnen het bereik van een station niet mogelijk. Een overwegwachter mag geen handelingen verrichten die de treinenloop beïnvloeden. Zoals al in overleg is doorgenomen is op deze plek een Waerterstellwerk nodig, aangestuurd door een Fahrdienstleiterstellwerk aan de andere kant van de brug. Zulke zaken uitzoeken en doorgronden kan een hobby op zich worden, maar leidt in ieder geval tot een plausibele opbouw van je baan. Ipv blokstellen en seinhuizen willekeurig op de baan plaatsen. Maar daar zijn ook liefhebbers van te vinden op en buiten dit forum. Voor elck wat wils.

Dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11587 Gepost op: 10 October 2016, 21:49:36 »
Inderdaad. 't Is zomaar niet klaar, om maar eens met boer Frans te spreken.
Ergens in een ander draadje is het ook al genoemd, hoe ver kun je, of wil je gaan in de modelspoorderij. Waar de één nauwgezet een bepaald voorbeeld namaakt, tot op de draadnagels in het jagershekje of de Bw-namen op de loks, creëert een ander een volkomen vrijblijvend landschap met daarin situaties die je in het echt nooit ofte nimmer zult tegenkomen.
Het station waar ik mee bezig ben bestaat ook in het echt, maar dat gebruik ik als inspiratie, wordt niet letterlijk nagebouwd en het heet ook anders. Maar, zoals Dirkjan ook zegt, de reglementen en voorschriften zoals die van de EBO wil ik wel, voor zover mogelijk, toepassen. Ook andere dingen, "wetmatigheden" die niets met het spoor van doen hebben zogezegd, hou ik daarbij in het oog. Een recent voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld het onderzoek of akkerbouw op een helling ongeveer zo steil als die van mijn Falkenberg wel voorkomt.
De bedoeling is een zo geloofwaardig mogelijk geheel neer te zetten en, waar mogelijk, cliché's te vermijden. Een ander had misschien op die Falkenberg de Falkenstein van Kibri neergezet in plaats van een suffe aardappelakker in te plannen. Niks mis mee, maar ik ga voor de suffe akker.

Nou ja. De lekke stoomleiding naar de rechtercilinder van de 50 1341 is ook weer gerepareerd:



En dus wordt ze meteen weer volop ingezet, op naar Dönsdorf!


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11588 Gepost op: 11 October 2016, 10:29:20 »
Aardappelteelt op hellingen is niet zo suf als hierboven wordt gesuggereerd, mits er drempels worden aangelegd in de geulen tussen de ruggen en dat in combinatie met een grovere ligging van de ruggen en het minimaal verdichten van de geulen, zodat de neerslag snel kan wegzakken.

Peter

P.S.

Bas, het lijkt wel of Jan het met opzet doet. Kijk nou toch weer eens naar dat voorste drijfwiel van de Br 50.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11589 Gepost op: 11 October 2016, 11:26:31 »
Onmiddellijk nadat bovenstaande melding is binnengekomen wordt de tijd stilgezet. Dat kan in Lümmeln, want het is daar al minstens een jaar of vier 1967. Of 1968, daar zijn de meningen over verdeeld.
Onderzoek door de geëigende instanties leert dat er van opzet geen sprake kan zijn, eerder het gevolg van een samenloop van omstandigheden of een ontoereikend perfectionisme, waar tevens de onvoldoende in het frame gedrukte rechter rookkaststeun aan toegeschreven kan worden.



charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11590 Gepost op: 11 October 2016, 14:28:33 »
Gelukkig dat er geen ongelukken zijn gebeurd !  :o

Wat betreft een "ontoereikend perfectionisme", meen ik dat er juist in dit draadje sprake moet zijn van het gebruik van de stijlfiguur bekend onder de naam "litotes".  ;D

De afgebeelde Br 50 lijkt mij van Roco, maar er is zo te zien wel het een en ander aan verbeterd. Komt deze vijftiger overeen met het op dit moment (nog) leverbare product ?


Peter

« Laatst bewerkt op: 11 October 2016, 14:33:48 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11591 Gepost op: 11 October 2016, 16:39:08 »
Komt deze vijftiger overeen met het op dit moment (nog) leverbare product ?


Peter

Nee
Deze is anders
bij de nieuwe staan de wielen (hopelijk) goed  :D

Jan hoe komt het dat ze raar staan
verdraaid met montage ?
En staat de andere welgoed

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11592 Gepost op: 11 October 2016, 16:58:03 »
Je hebt gelijk, Jerry. Nu ik beter heb gekeken zie ik pas de grote verschillen. Onder meer van vier naar twee "domig".

Ik vind die oude mooier, vrees ik. Zeker in de staat waarin Jan haar heeft gebracht.

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 October 2016, 17:05:04 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11593 Gepost op: 11 October 2016, 21:54:29 »
De wielen verdraaid, Jerry? Volgens mij staan ze gewoon allemaal zoals ze horen te staan, behalve dan dat ze ook op de rails horen te staan, maar dat is om de traditie trouw te blijven:



2domen, 4 domen... er liepen ook vijftigers rond met 3 stuks. Dan had je nog variaties in de zanddoms... kortom, er was heel veel mogelijk, en niet alleen in het aantal domen (of doms). Even een paar dingetjes als illustratie:

Tenders. De gewone, standaardtender:



...en de Kabinentender:



Dan had je nog de Wannentender (kuiptender), maar die heb ik niet.

Machinistenhuis. De gewone uitvoering:



...en de ÜK-versie:



Ook hier waren er wel meer versies, maar dit zijn de twee die ik kan laten zien aan de hand van mijn modellen.

De stoomleidingen naar de cilinders, Die waren rond...



...maar ook vierkant:



Het aantal domen hadden we het al over. De vierdomsversie:



En de tweedomsversie:



Let hier ook op de vorm van de zanddomen en de vrijliggende Speiseventile bij de tweedomsversie. Er waren nog veel meer verschillen mogelijk, zoals gewone drijfstangen of zoals die voor de 52er gebruikt werden, cilinderblokken idem, verschillen in de omloopplaten, etc, etc. En dan ook nog eens in alle mogelijke combinaties.
Wil je dan een model van een bepaalde vijftiger van een bepaald Bw, dan heb je wel wat uit te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2016, 22:43:06 door 44. Reden: spelcorrectie »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11594 Gepost op: 11 October 2016, 22:06:43 »
En met een 2 domes was boven leiding gevaarlijk en met 2 domes als hand vat  ???
Maar wist niet wat er verschillend was
tot nu
En die wielen
zo kan je veel krapper links af toch  ;D