Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3620012 keer)

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11595 Gepost op: 11 October 2016, 22:18:45 »
O Jan die beelden kan ik aan mijn zoon voorleggen, "Zoek de verschillen"
Misschien nog zeggen hoeveel het er dan zijn, tussen de modellen en dan met het grote model ;D

Pas op dat nu ik de doos gesloten heb, je die nu hier niet weer opend ;D

Gr. Joke

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11596 Gepost op: 11 October 2016, 22:23:30 »
@Jerry: je bedoelt vanwege dat bliksemsymbool? Dat zat ook wel op de andere uitvoeringen. Misschien zaten ze bij deze lok wel als decal bijgesloten en heb ik ze er nooit opgezet. De zandkast op de tweedomsversie is een zandkast die is ontworpen in het kader van de 'Verfeinerungen', men liet, om (vanwege de oorlogsomstandigheden) zo snel en zo goedkoop mogelijk te produceren, bepaalde dingen die niet echt nodig waren gewoon weg. Zoals die handgrepen op die vierkante zandkast.

@Joke: dat is een gebed zonder eind, al die verschillen tussen vijftigers onderling opnoemen. In mijn collectie bevinden zich momenteel drie van die loks, en ik heb hierboven nog niet eens alles benoemd (voorbeeldje: spaakwielen versus schijfwielen op de voorloopas).  :D

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #11597 Gepost op: 11 October 2016, 22:38:58 »
allemaal karst info

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #11598 Gepost op: 11 October 2016, 23:09:21 »
Volmondig ja:

Citaat
Wil je dan een model van een bepaalde vijftiger van een bepaald Bw, dan heb je wel wat uit te zoeken.

Ik ben een beetje naar een goed nummer voor een 50er aan het zoeken die bij mij op m'n Eifelburgenbahn bruikbaar is. En die klopt qua vorm met de roco 50er die ik in mijn bezit heb. Nou, da's nog een beste klus. Begin jaren 70 struikelde je over de kabinetenders (en die heb ik niet). Het zijn wel bijna allemaal "DSDS" types zoals ik heb (dom, zanddom, dom zanddom). Met een recente foto-CD heb ik een paar kandidaten gevonden. Wel hebben ze geloof ik allemaal geen schijfwiel voor zoals ik (dacht ik) wel had. Enz. Nou ja, het is maar een kwestie van hoe moeilijk (danwel leuk!) je het jezelf wilt maken. Nou zijn dingen zoals spaak/schijfwielen van dat soort zaken die af en toe eens uitgewisseld werden, dus...

De andere kant uit geredeneerd kan je ook je bestaande lok ombouwen. Voor mij is dat iets dat ik bij een eventuele/waarschijnlijke volgende 50er ga doen. Dan wil ik ook een specifieke lok uitzoeken en helemaal goed krijgen. En dan dus ook van te voren opletten welke roco variant ik op moet letten.

Vraag: ik weet niet hoe het bij jou zit? Vergroot het extra uitzoekwerk en de extra (Weinert-)aandacht de band die je met de lok hebt?

Ik heb nog geen omnummeringen aan m'n loks gedaan en, behalve een decoder en eventueel een rookgenerator, geen verbouwingen uitgevoerd. In ieder geval geen nummer-relevante verbouwingen. Ik neem aan dat "de 338" jou best veel zegt en je daar veel herinneringen aan hebt. Zoiets?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11599 Gepost op: 12 October 2016, 14:04:27 »
Zoals je al zegt kun je, als je een lok wil gaan "individualiseren", twee kanten uit werken. Uitgaan van het model wat voor je staat, dus daar een passend nummer bij zoeken, of uitgaan van het nummer dat je wil hebben en daar de lok aan aanpassen. Meestal zal het een combinatie van beide methoden zijn. Het moge duidelijk zijn, dat, als er een tweedoms-uitvoering voor je staat, en je wil een vierdoms hebben, dat een duur grapje wordt. Een vierdomsketel zoals 100135 kun je vast wel in plaats van die tweedoms op het frame zetten, maar zo'n grapje komt wel neer op ruim honderdvijftig öri. Andersom zal niet veel verschil maken, want het geld zit echt niet in die twee domen.

Je zoekt dus een nummer dat zo goed mogelijk bij je lok past, of je zoekt een lok die zo goed mogelijk bij het gewenste nummer past.
In beide gevallen wordt het een zoektocht. weliswaar zijn er maar iets meer dan drieduizend stuks vijftigers gebouwd, maar ze zijn lang niet allemaal gefotografeerd. Of misschien ook wel, maar probeer dan de goeie foto's maar eens te vinden. Wat dat betreft heb je aan een lok als de 01.10 een iets gemakkelijker onderwerp, temeer daar de verschillen tussen de loks van die serie meestal niet al te groot zijn, en dat is, zoals hierboven ook al genoemd, bij de vijftigers wel even een iets ander verhaal.

Voor de lol heb ik gisteravond even zitten grasduinen in dat deel twee over de BR 50, van EK-Verlag, en dan in het kader van vijftigers in de Eifel. Nu zijn er wat dat betreft nogal wat mogelijkheden, die ik niet allemaal bekeken heb, maar als voorbeeld:

1. Een mogelijke BD is bijvoorbeeld Mainz.
2. We zoeken ergens rond 1970/1971.

Dan lees ik het volgende:

Koblenz-Mosel machte im Frühjahr 1969 wiederum Bekanntschaft mit der Baureihe 50, als es in den 82er-Plänen der Außenstelle Siershahn eng wurde. Abwechselnd waren 050 142, 050954 und 052 192 als Leihlok hier beheimatet. Am 1. August 1969 verfügten die Bw der BD Mainz über 43 Loks der Reihe 050 - 053
Bw Betzdorf
(hier volgt een opsomming van 13 stuks BR50)
Bw Koblenz-Mosel
(twee loks leihweise)
Bw Kaiserslautern
(28 stuks BR 50 waarvan 1 z)

Am 17. Oktober 1969 wurden die Loks 050 142, 050 954 und 050 192
(sic - dit moet volgens mij 052 192 zijn) fest im Bw Koblenz-Mosel beheimatet. Im Sommerfahrplanabschnitt 1970faßte man die beiden Pläne in Kaiserslautern zusammen: fortan fuhren zehn 50er im Dpl.21 und legten 235 km/Tag zurück; weiterhin fuhren Bingerbrücker Personale auf diesen Lok. Kaiserslautern besaß am Stichtag 30. Mai 1970 neben noch vier 23ern 29 Lok der Reihe 050 -053, von denen drei auf z standen. Koblenz-Mosel beheimatete acht 44er, drei 50er, und sieben 82er, während in Betzdorf die letzte G10, zehn 44er und zehn 50er eingesetzt waren.
Ab 1971 wurde die BD Mainz schrittweise augelöst Das Bw Betzdorf und mit ihm zehn 50er wurden der BD Wuppertal zum 1. Januar 1971 unterstellt; die zehn von der BD Wuppertal übernommenen 50er sind dort genannt.

Toen ik zover was, vond ik het wel welletjes. Wil je nu op foto's gaan zoeken (om te kijken naar de uiterlijke kenmerken van de loks), dan wacht je ook nog de schone taak uit te gaan zoeken welke loks zich achter die computernummers bevinden, want dat is bij de 50ers nog een heel verhaal.

Ik voor mij vind dat wel erg leuk om te doen, maar het gaat wel in fasen. Eerst zoek ik geëigende Bw's uit  (waarbij de Laufpläne goede diensten kunnen bewijzen), en vervolgens ga ik één voor één de mogelijke lok-kandidaten van dat Bw na op uiterlijke kenmerken. Uitsluiten en combineren, daar komt het op neer. Vaak kun je dingen wel uitwisselen, zoals de door jou genoemde spaak-schijfwielen, de kosten blijven dan toch doorgaans wel binnen zekere grenzen. ronde of vierkante stoomleidingen naar de cilinders idem. Moeilijker wordt het met het aantal domen, die zitten toch wel min of meer vast aan de hele ketel, en dat zijn dure dingen. Idem tenders.
Ook een kwestie van inventariseren, wikken en wegen.

Op de vraag of dat soort werk een band schept - tja... ik praat misschien wel vaak over mijn loks alsof het levende wezens zijn, maar het blijven, ook in mijn ogen, gewoon levenloze dingen, een elektromotortje met wat metaal en plastic eromheen. Maar met dat "ding" kan wel mijn fantasie op de loop gaan, en kunnen herinneringen boven komen drijven.

Goed, ik ben nou toch al een heel verhaal aan het typen, er kan nog wel een stukje bij.

Het begon allemaal toen ik, ergens eind jaren 80, of iets later, dat weet ik niet meer, een Liliput-lokomotief kocht, een Badische IVh maar in DB-versie. Destijds kreeg je bij die winkel bij elke tien gulden die je besteedde een zegel, die je op een spaarkaart kon plakken. Een volle spaarkaart (of meerdere) kon je inleveren bij een volgende aankoop. Met de aankoop van die Liliputlok had ik een kaart vol, en met nog één of twee van die kaarten die ik had liggen kon ik voor bijna niks een Roco-lok meenemen, en dat was een oliegestookte 41er, die toen net voor 't eerst door Roco was uitgebracht.
Nu had ik die IVh aangeschaft met het oog op het feit dat een dergelijke lok ook daadwerkelijk thuishoorde in de omgeving waar ik vroeger in Duitsland gewoond had, en langzamerhand was het idee om loks te verzamelen waarvan op z'n minst heel erg aannemelijk was dat die ook door mijn toenmalige woonplaats hadden gereden, en die ik dus ook daadwerkelijk gezien had kunnen hebben. Het is namelijk zo, dat ik in die zeven jaar dat ik daar woonde, mijn ogen niet in de zak had en toch wel redelijk veel van het (vooral) stoomgebeuren heb meegemaakt.

Bijvoorbeeld die keer dat we 's winters naar school gingen (de school was gelegen in een plaatsje een heel stuk verderop en dus reed er voor ons een bus), er lag sneeuw en het was behoorlijk koud. De weg waarlangs we gingen liep voor een groot deel parallel aan het spoor, hoewel (praktisch) nooit dichterbij dan een meter of vijftig. En op een dag reden we een hele tijd min of meer gelijk-op met een stoomlok met goederentrein. Prachtige pluim, en de lok moest hard werken, althans, zo leek het. Ik heb me de ogen uitgekeken op wat een 50er of een 44er geweest moest zijn. Mijn enige bron van info was eigenlijk de catalogus van Fleischmann, en wat ik zag probeerde ik aan de hand daarvan te identificeren. Fleischmann had geen 44er, dus moest het wel een 50er zijn, met die vijf drijfassen.

Zo heb ik ook ooit de Badische IVh mogen aanschouwen, op het station van Minden, toen we daar toevallig eens een keer (op mijn dreinerig aandringen natuurlijk) waren. Ook die lok kon ik aan de hand van de GFN-catalogus niet thuisbrengen, maar ze is me wel altijd in herinnering gebleven vanwege die "tieten", en ook wel de "machinegeweren", die zo kenmerkend zijn voor haar uiterlijk. Later wist ik dus dat het het voorbeeld van die Liliputlok moest zijn geweest, en dat was dan ook de reden waarom ik die lok aanschafte.
Maar wat moest ik nu eigenlijk met die 41er? En dan nog een oliegestookte ook? Eigenlijk niks, ik kon me die lok van vroeger ook niet
herinneren, maar ja, hebben is hebben, en ze was gratis.

Voortbordurend op die gedachte om "de loks van vroeger" te verzamelen, ging ik ook actief op zoek naar mogelijke kandidaten, en ik kwam er al gauw achter, door het lezen van tijdschriften en vervolgens de schrijvers van daarin verschenen artikelen te benaderen, dat behalve de vijftigers (waarvan ik inmiddels wist dat de modellen van GFN niet goed op schaal waren en bewust niet had aangeschaft) ook 44ers geregeld op "mijn Strecke" te zien zijn geweest. Na de eerste 44er van Roco, de 44 1651, volgde al snel een tweede. Maar toen begon het duiveltje op te spelen: de eerste 44er had, volgens de opschriften, Bw Ottbergen als thuishaven, en volgens het boek van EK over die BR, klopte dat ook wel omdat die van Ottbergen ook over "mijn Strecke" kwamen. Maar die tweede 44er, het moet de 44 1137 geweest zijn, tja...

Ondertussen was ik ook bekend geraakt met het fenomeen Verbeck, die behalve ombouwsetjes met Faulhabermotoren ook nummerplaatjes in het assortiment had. Zoeken dus, welke 44er met gesloten schortplaten en met schijfwielen op de voorloopas zou over "mijn Strecke" gereden kunnen hebben? Spitten in het genoemde EK boek, gecombineerd met het fotowerk in de EJ-Spezial leverde wel een geschikt nummer op, namelijk 44 231 van Bw Hildesheim. Die had echter gewoon spaakwielen op de voorloopas. Maar die spaakdingen kon je bij Roco bestellen, of liever gezegd, bij Reyne & Zonen, destijds importeur van Roco. En het juiste nummer kon ik samenstellen uit twee of drie verschillende Verbeck-setjes. Dus, kijk eens aan: twee 44ers en een IVh, historisch verantwoord. Mooi toch?

Maar wat is dat nu? Wat staat er daar op die tender van de 44 231? 34 kuub water en 12 kuub Öl? Maar het is een kolentender! Nou ja... 't zijn wel erg kleine lettertjes, dus nou ja... laat maar. Maar toch een briefje geschreven naar Roco, met de gedachte dat ze een volgende productie misschien maar even aan moesten passen.
Kreeg ik een pakje thuisbezorgd, uit Oostenrijk, met daarin een tenderkap met juiste opdruk. Gratis. Dus nu had ik twee kolentenderkappen waarvan 1 met verkeerde opdruk. En een 41er, waarvan ik nog steeds niet goed wist wat ik er mee moest, met een olietender.
De kolentenderkap met juiste opdruk heb ik toen op de tender van de 44 231 geschroefd, en de van de 44er afkomstige kap met verkeerde opdruk op de tender van de olie-41er gezet, dan was het tenminste en kolengestookte lok, want ik twijfelde eraan of er bij mij in de buurt wel oliegestookte loks rondgereden hadden.

En toen kwam ik het boekje (ook van EK) over de Baureihe 41 tegen. En daarin kwam ik loks tegen die bij mij in de buurt, en waarschijnlijk ook op "mijn Strecke", hadden dienstgedaan. Dus die oorspronkelijk oliegestookte 41er werd de 41 028 van Bw Lümmeln.

Zo worden mijn speelgoedlokomotiefjes als het ware een deel van (of staan ze symbool voor) mijn eigen verleden, en door hún eigen verleden (dwz van hun voorbeelden) te ontdekken, leer je ze kennen. En ja, je zou kunnen zeggen dat dat een band schept.

Nou, zo kan 't wel weer. Ik moet nodig nog andere dingen doen.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2016, 16:14:25 door 44. Reden: 2 kuub olie erbij gegooid »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11600 Gepost op: 12 October 2016, 16:19:27 »
Even een kleine aanvulling op het vorige verhaal.
De tender(kap), oorspronkelijk die van de 44 1137, nu achter de 41 028. Let op de (tender)opschriften, behalve dat er een vulling bestaande uit olie staat aangegeven, zal ook het "Gewicht Lok u. Tender" niet helemaal kloppen:

Und hier die Titten und Bordkanonen der 18 316:

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #11601 Gepost op: 12 October 2016, 17:24:52 »
Ik heb op m'n CD met eifelquerbahnfoto's gekeken naar in eerste instantie de 050 142-9: die staat op zeker een tiental foto's :)

BW Mayen (BD Saarbrücken, vroeger BD Trier) had zelf een hele roedel 50ers. Juist in 1970 werd daar een redelijk deel van weggetrokken om elders het gestegen vervoer te kunnen behapstukken. Toen kwamen er 94ers en 86ers voor in de plaats, wat de diversiteit ten goede kwam.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11602 Gepost op: 12 October 2016, 22:17:46 »
Voor Bw Mayen Ost vind ik (Stichtag 30.Mai1970) de volgende vijftigers:

050 563z 647 821 970z
051 602
052 272 532z 712

(1.Juni1970) "Mit dem Bw Mayen schiede aus dem Bestand der BD Saarbrücken die Lok 050 047, 088, 108, 214, 296, 545, 592, 647, 051  602, 052 272, 537 aus. Je mag dus aannemen dat ze vóór die datum nog actief waren en dus in aanmerking komen om in Kelberg een wagonnetje of wat te komen brengen/halen.

Eigenlijk kan ik je alleen maar aanraden een volgende keer van de gelegenheid gebruik te maken en het boek aan te schaffen. [subjectiemode]Gewoon erg de moeite waard, en niet alleen voor het omnummeren![/subjectiemode]

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11603 Gepost op: 12 October 2016, 22:38:18 »
Test:

« Laatst bewerkt op: 13 October 2016, 09:04:52 door 44. Reden: grootte plaatje veranderd »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11604 Gepost op: 12 October 2016, 23:03:45 »
Met veel interesse heb ik je exposé gevolgd over wat in feite de achterliggende gedachte is van Project 083 tot 338. Hiermee breng je het "periode denken" met andere woorden "to the next level". Wat mij betreft is het een boeiend aspect van onze hobby. Het historisch onderzoek, het uitzoekwerk, vind ik - zoals jij dat doet - inspirerend om te volgen. Voor sommigen gaat het wellicht te ver, voor anderen blijkt het een bron van inspiratie. Ondanks alle onvermijdelijke compromissen, gaat het uiteindelijk om het uitbeelden van iets "wat geweest had kunnen zijn". Hiermee wil ik uiteraard niets afdoen aan de historische juistheid van Lümmeln, waaraan ook ik uit mijn vroege jeugd goede herinneringen heb overgehouden.

Peter
« Laatst bewerkt op: 12 October 2016, 23:10:51 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #11605 Gepost op: 12 October 2016, 23:13:35 »
« Laatst bewerkt op: 13 October 2016, 09:05:15 door 44. Reden: grootte plaatje veranderd »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11606 Gepost op: 12 October 2016, 23:13:51 »
Je was mij weer te snel af. Ik had de test gemist met de V 60 zonder drijfwerk.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11607 Gepost op: 12 October 2016, 23:23:29 »
Nee, de test is voor het gedoe met de grote plaatjes. Bij mij zijn ze nog steeds groot en moet ik ze met de hand verkleinen.
Die foto haal ik tzt wel weer weg.

En nee, de diesel is niet op, en het drijfwerk zit ook gewoon waar het wel eens vaker zit: helemaal bovenaan, waardoor het net lijkt alsof het er niet is. Zeker als de belichting nog aan het spelletje meedoet...  ;)

Het uitzoekwerk is inderdaad een aangenaam aspect geworden door de loop der tijd, hoewel het in het geval van die vijftigers soms ook wel eens frustrerend is. Dan denk je de juiste lok te pakken te hebben en kom je ineens tot de ontdekking dat er drijfstangen van een 52er op zitten. Kun je daar ook weer achteraan... bij voorbeeld en wijze van spreken dan.
Maar toch, al met al, is het wel leuk om te doen.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11608 Gepost op: 13 October 2016, 01:07:28 »
Voor onze periode IIIb is die V 60 in mijn optiek onmisbaar. Zonder zichtbaar drijfwerk evenwel vind ik het,.. hoe zal ik het zeggen,...wel een beetje een kaal gevalletje. Teveel van de huidige tijd. Volgende keer graag een foto met het drijfwerk een kwart slag verder (of terug), zodat het goed in beeld komt.

Over foto's gesproken; ik luister graag naar het advies van een ouder en wijzer iemand (:D), zodoende verklein ik braaf op diens instigatie de door mij geplaatste plaatjes inmiddels met de hand. Ik ga er maar van uit dat een moderator al veel te veel op kleinigheden moet letten om zijn eigen afbeelding tot aanvaardbare proporties terug te brengen  :angel:.

Peter 

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11609 Gepost op: 13 October 2016, 09:09:55 »
Het plaatje heb ik (voorlopig) weer even teruggebracht naar iets aangenamer proporties, maar wel zodanig dat er nog van een afwijkend formaat sprake is. Om intern-technische redenen.  :P

Citaat
...een foto met het drijfwerk een kwart slag verder...
Of misschien de belichting wat aandacht schenken, dat zou ook nog kunnen.

Citaat
...verklein ik braaf ... de door mij geplaatste plaatjes inmiddels met de hand.

En wat gebeurt er als je dat niet meer doet? De automatische resizer zou inmiddels weer in werking zijn, maar bij mij werkt het, eigenaardigerwijs, niet goed.