Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3619706 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11505 Gepost op: 02 October 2016, 12:55:10 »
Ergo,....een Bahnhofsvorfeld.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11506 Gepost op: 02 October 2016, 16:26:02 »
Ja, best wel. Maar hoe langer ik erover denk hoe eer beren ik op de weg zie. Dirkjan heeft wel een punt, ergens, als hij zegt dat zo'n Reiterstellwerk teveel van het goede is. In plaats van "weniger" is zo'n ding wel "mehr". En als weniger mehr is, zou mehr op zijn beurt wel eens weniger kunnen zijn. Kijk, en dan zitten we weer goed, want weniger is mehr, immers?
Goed. Ik wil het idee van zo'n Reiterstellwerk nog niet overboord gooien zonder de mogelijkheden en onmogelijkheden te overdenken.

Tot nu toe, en dan bedoel ik dat ook echt, tot nu toe, heb ik me datgene wat buiten de reële baan ligt, dus de virtuele wereld (al wordt die voor een klein deel wel "werkelijkheid" in de vorm van het Sbf) niet echt concreet voorgesteld. De Abzweig wel min of meer, omdat die ook gebaseerd is op de situatie in het echte Lümmeln, maar ook daar is een eind omheen gefantaseerd om te kunnen verklaren waarom er op mijn baan niet strak de hand gehouden wordt aan het gebruik rechts te rijden. De andere kant op, dus de wereld achter het tunnelduct, bestaat in mijn gedachtenwereld slechts uit een vaag idee: het station met personen- en goederengedeelte. Waarbij dan ook nog ergens een groot rangeerterrein aanwezig is. Met nog een aftakking.

Hoe dan ook, Reiterstellwerk hin oder her, twee, geen, drie of om mijn part zes seinhuizen, al dan niet echt of virtueel aanwezig, er zal gedefinieerd moeten worden waar deze zich bevinden, omdat dat allesbepalend is voor het verloop van de trekdraden. Want behalve de lantaarn voor de DKW kan er voordat dat gedaan is niks worden aangebracht.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11507 Gepost op: 02 October 2016, 16:48:05 »
Als je nu eens een blokpost plaatst,virtueel sein stelle aan de andere zijde van je unter ober durch linker doorgang
Hoef je alleen wat telefoondraad masten en je trekdraad goten te plaatsen

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11508 Gepost op: 02 October 2016, 16:56:17 »
Hoe dik waren die trekdraden in werkelijkheid eigenlijk?
0,05 x 87 = 4,35 mm Lijkt me zo dun voor zulke lange draden met toch redelijke krachten over te brengen  :-\
gr. Ed

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11509 Gepost op: 02 October 2016, 17:16:17 »
Mooi seinhuis Jan, deze van kibri ''Hamm'' heb ik ook op mijn lijstje.
Ik ga maar eens na het seinwezendag van de ZLSM, kijken of ik daar wijzer van word ;D
Succes er mee (y)
Have fun every day, before you know it's..........

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11510 Gepost op: 02 October 2016, 17:31:05 »
Ik schat zo dat het Lf Stellwerk wat de uitrit van Lümmeln beveiligt, Bij de uitijwissels daar is gelegen. Hiermee kan het seinhuispersoneel als de zugschluss waargenomen is, de inrijweg of uitrijden worden teruggenomen. Dan is Lo een Wärterstellwerk, wat niet in het blokken is betrokken, maar alleen de opdrachten van Lf uitvoert. Dit is dus het stellen van de wissels en seinen tussen viaduct met de vrouwtjes erop en het Dingsbumswerk (en de seinen A en B uit mijn tekening+ de twee wissels van de aftakking naar La). Daarmee heb je daar geen Fahrdienstleiter nodig. La is wel een Eigenständiges Stellwerk wat zelf mag blokken (dus blokt met Lf, niet met Lo).

Huisjesfabrikanten-eigenaardigheden als kasteell-blokstellen en torentjes hebben rondom Lümmeln niets te zoeken. Ook een Blokstelle kan niet, want er zijn wissels te bedienen, geen blok.

dirkjan


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11511 Gepost op: 02 October 2016, 18:15:47 »
Hmja. Zo zachjes aan zie ik door de bomen het bos niet meer. Maar dat is nu even, ik moet het gewoon even op een rijtje zien te krijgen...
Onderstaand een situatie met twee seinhuizen: Lof en La:


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11512 Gepost op: 02 October 2016, 18:22:54 »
En dan zou ik in t zichtbare gedeelte nog Ldw (lummeln dingsbums warterstellwerk) doen (voor de beobachtung en de lengte van de trekdraden)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11513 Gepost op: 02 October 2016, 18:41:03 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11514 Gepost op: 02 October 2016, 18:51:08 »
 (y)

Dan mag Lof best een Reiterstellwerk zijn (virtueel  ;)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11515 Gepost op: 02 October 2016, 19:04:25 »
Lof,Ldw.La,Gbf/Vbf,Pbf  ??? ???

ET needs input.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11516 Gepost op: 02 October 2016, 20:31:38 »
Oh raadspelletjes, ben ik gek op  :D

Gbf = Güterbahnhof/goederenstation
Vbf = Verschiebebahnhof/rangeerstation (deze heb ik opgezocht  ;)  )
Pbf = Personenbahnhof
Lof =  ???
Ldw = Lageweg/laadweg  ???     of was lummeln dingsbums warterstellwerk serieus?   :)
La =  ???

 :)
« Laatst bewerkt op: 02 October 2016, 20:33:26 door Rondje_HO »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11517 Gepost op: 02 October 2016, 20:36:10 »
Die dingen met L aan het begin zijn vaak seinhuizen van "L". Lümmeln in dit geval.

In het plaatsje Daun, aan mijn voorbeeldspoorweg, had je een seinhuis Df en Dw. "f" is "Fahrdienstleiter" oftewel "baas". Df is dan "seinhuis te Daun met de Fahrdienstleiter erin". "w" is in Daun "Wärterstellwerk", dus "regulieren seinhuisWachter zijnde niet de Baas".

"La" zal "Lümmeln Anschluss" zijn, dus het seinhuis van de splitsing/aansluiting bij Lümmeln.

"Lof": "Lf" zou het Meneer de Verkeersdienstbaas Seinhuis geweest zijn. Maar waar die "o" nou vandaan komt: geen idee.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11518 Gepost op: 02 October 2016, 20:40:55 »
Leuk geprobeerd, Martijn! 

Maar het is niet zo moeilijk, Arthur (en Martijn). De hoofdletter L staat voor Lümmeln. Zijn er meerdere seinhuizen binnen één station, zoals in Lümmeln dus ook, dan krijgt elk van die seinhuizen naast de hoofdletter die de plaatsnaam aanduidt nog een letter om ze uit elkaar te kunnen houden, bijvoorbeeld een "o" als het seinhuis in kwestie zich aan de oostelijke kant van het station bevindt, of, al naar gelang, w (West), n (Nord) of s (Süd). In dit geval hoort het seinhuis bij de "Abzweig" (aftakking) bij Lümmeln, vandaar La (Lümmeln Abzweig), maar het had ook anders kunnen heten, bijvoorbeeld Ka (de Abzweig ligt ter hoogte van het gehucht Kerbsenhausen).
De "f" komt van Fahrdienstleitung, het seinhuis waar deze is ondergebracht wordt met die "f" gekenmerkt, náást de eventuele locatieaanduiding, dus Lümmeln Ost Fahrdienstleitung wordt Lof, zou de Fahrdienstleitung in het seinhuis Lümmeln West gevestigd zijn, dan was dat Lwf geweest en op Lümmeln Ost had dan alleen Lo gestaan.

Ldw staat voor Lümmeln Dingsbums Wärterstellwerk. De d is eigenlijk een grapje (zie bericht van Dirkjan (Falkenberg) hierboven), om aan te geven dat het seinhuis eigenlijk een locatie-aanduiding behoeft. Dat zou bijvoorbeeld ook Lzw kunnen zijn, met de "z" van "zwischen den Überführungen", of Lüw, of zoiets. "Dingsbums" betekent zoiets als "dinges". Eigenlijk krijgt een Wärterstellwerk vaak alleen een hoofdletter W met een nummer, dus W1 of W2, W3, al dan niet gecombineerd met de volledige plaatsnaam in kwestie.

La is hierboven al verklaard, Lümmeln Abzweig.

Gbf, Vbf, Pbf. Dat "bf" staat doorgaans voor "Bahnhof": Sbf = Schattenbahnhof. "Gbf" staat voor Güterbahnhof, "Vbf" voor Verschiebebahnhof (zou ook Rbf kunnen zijn van Rangierbahnhof), "Pbf" voor Personenbahnhof.



Nou Martijn, raad eens: hoe zit dat nou? Lsf?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11519 Gepost op: 02 October 2016, 20:47:51 »
Nou Martijn, raad eens: hoe zit dat nou? Lsf?

Ken je dat akelige gevoel van vroeger, als de leraar iets uit had staan leggen en vervolgens vroeg hij aan jou om een voorbeeld te noemen, en je snapte niks van wat hij net allemaal had gezegd?   :-[


Edit:
Lümmeln Sud Fahrdienstleitung   * veegt zweetdruppeltjes van voorhoofd *
« Laatst bewerkt op: 02 October 2016, 20:50:13 door Rondje_HO »