Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Bert Senden
Vandaag om 17:56:47
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 17:37:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Rico [momfer]
Vandaag om 17:08:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door tijgernootje
Vandaag om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3650853 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11535 Gepost op: 03 October 2016, 19:27:13 »
In het assortiment van Weinert kun je alles vinden wat je voor je Mechanische Stellwerk nodig hebt. Behalve dan de hendelbanken en blokkasten voor in het seinhuis zelf.
En een Gruppenablenkung, dus zo eentje waarvandaan alle trekdraden uit het seinhuis naar buiten komen. Maar die zijn niet volgens bepaalde maten gevormd en zijn bovendien is het niet zo gek moeilijk om zoiets zelf te maken.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #11536 Gepost op: 03 October 2016, 19:49:22 »
En de huisjesfabrikanten weigeren ook pertinent de Gruppenablenkung bij een seinhuis mee te leveren

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11537 Gepost op: 03 October 2016, 20:06:02 »
Inderdaad. Er is me maar één uitzondering bekend: het seinhuis "Rottershausen" van Kibri (39486).

Misschien (let wel: misschien. Misschien ook niet) een mogelijke (let wel: mogelijke) kandidaat voor Lümmeln W2.

« Laatst bewerkt op: 03 October 2016, 20:14:03 door 44 »

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #11538 Gepost op: 03 October 2016, 22:05:41 »
Dacht aan Oschatz van Auhagen, zonder Kanzel en in het rood

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11539 Gepost op: 03 October 2016, 22:34:22 »
Tja.. zo ben ik ook om me heen aan 't kijken. Misschien dat een bestaand (ge)bouw(pakket) voldoet, misschien een bestaand geval veranderen/ombouwen, of misschien zelfs helemaal zelf bouwen.
Voor de tweede mogelijkheid komt misschien Kibri's "Cölbe" in aanmerking, andere onderbouw en wellicht ander dak (pannen of Bieberschwanz).

Oschatz is wel leuk, en zeker als helemaal rood, best wel pruissisch-achtige architectuur. Ik vind alleen de ramen zo groot...

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #11540 Gepost op: 03 October 2016, 23:50:02 »
Wat is datrechts voor gebouw
Wissel dat met je seinhuis(wel dichter bij t spoor)en schuif dat grote gebouw mer naar rechts of dwars naar achteren

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11541 Gepost op: 04 October 2016, 10:07:00 »
Dat gebouw staat er toevallig, Jerry. Al is het wel de bedoeling dat er op die plek iets komt, ik had het eerder al over een sekt/vruchtensapfabriek. Het seinhuis, als dat er inderdaad gaat komen, kan evengoed ook aan de andere kant komen. Niks staat nog vast, wat dat betreft.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #11542 Gepost op: 04 October 2016, 11:28:26 »
Zo houd je (in)zicht op je spoor onder auto viaduct gang  ???
Kan je seinhuis iets naar rechts ,enwat naar het spoor
Kaner nog net een weg achterlangs
en je hebt ruimte voor een sap pers centrifuge fabriek disteleerderij  :angel:
Of eventueelwat half relief gebouwen achter het seinhuis langs de weg
« Laatst bewerkt op: 04 October 2016, 11:30:06 door jerrytrein »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11543 Gepost op: 05 October 2016, 12:07:57 »
Dat zij ingrijpende plannen, Jerry!
Laat ik alvast één ding voorop stellen: dat zicht op het spoor onder het tunnelduct staat bij mij niet op prioriteit nr 1. Integendeel, omdat het spoor al onder dat tunnelduct rigoureus afbuigt richting Sbf is dat zicht juist minder wenselijk.
Verder vind ik dat een logische opbouw van de scenery belangrijker is dan de zichtbaarheid van de treinen. Juist door het zicht op de rijdende trein wat te beperken maak je, volgens mij tenminste, een baan juist boeiender om naar te kijken. Je moet beter je best doen om wat te zien, opletten als er wat te zien is, want even later is het weg.
Natuurlijk, ik zou het ook fantastisch vinden om een lange trein in z'n geheel op een lang stuk Paradestrecke te kunnen zien, maar daar is nu eenmaal niet genoeg ruimte voor. Dus moet er naar andere middelen gegrepen worden, al was het maar om de boel toch een beetje geloofwaardig te houden.

En wat die geloofwaardigheid betreft: even DirkJan een klein beetje pesten:

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11544 Gepost op: 05 October 2016, 12:14:01 »
Hier pest je niet alleen DirkJan mee  :o !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #11545 Gepost op: 05 October 2016, 12:43:56 »
Of anders zoiets? Als fantasiebouwwerk?

(ff dwars door jouw foto heen getekend hoor :) )

Hier nog enkele voorbeelden, het valt me op dat die seinhuizen soms aardig uit de kluiten gewassen zijn.

https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de/item/ZHKZLTMMED2RYHUQIWTQ234CPDVYYTAR

http://www.mehev.de/vorbild_modell.html

http://www.entlang-der-gleise.de/stellwerke-H.html
http://www.entlang-der-gleise.de/Stellwerke/Halberstadt-1-HP.jpg
http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Bahntechnische+Anlagen+und+Kunstbauten~Stellwerke/678704/ehemaliges-stellwerk-im-bahnhof-von-halberstadt.html

Er zitten voor mijn baan ook wel aardige voorbeelden tussen (nu moet ik nog beginnen, maar toch ;) )
« Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 13:25:06 door 44. Reden: Plaatje aangepast »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11546 Gepost op: 05 October 2016, 13:32:54 »
@charp: Mooi zo!  ;D
@Martijn: dank je voor je suggestie, maar een seinbrug komt niet in vrage. Seinen in de vorm van uitrijseinen staan weliswaar wel "middenin de wisselstraten" (althans, zo lijkt het soms wel), maar zo pal achter een tamelijk lange (brede) tunnelachtige viaductconstructie is wel een beetje erg onwaarschijnlijk, en inrijseinen op die plek, al voorbij een heel stel wissels, is ook niet erg logisch.
Nee, het seinhuis -als er al een seinhuis komt- wordt een "Wärterstellwerk", dus een seinhuis dat dient als een soort dependance, of als een soort 'verlengstuk', van een ander seinhuis.

Zeer bedankt voor je links, daar zijn wetenswaardige zaken te zien!
« Laatst bewerkt op: 05 October 2016, 18:00:38 door 44. Reden: paar idiote tikfouten weggehaald. »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11547 Gepost op: 05 October 2016, 13:41:17 »
Gisteren (maar dan 49 jaar geleden):

"Moi! Ik heb hier 'n klain poststukje van Kelberg veur je! Woar mojt hemm?"
"Poststukje? Ik dacht dat dat per intern vervoer kwam? En nou komt de Post er mee aan?"
"Ja, dawaik ook nait. Mojt hemm of mokt weer metneemn?"

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #11548 Gepost op: 05 October 2016, 19:46:48 »
Seinen in de vorm van uitrijseinen staan weliswaar wel "middenin de wisselstraten" (althans, zo lijkt het soms wel), maar zo pal achter een tamelijk lange (brede) tunnelachtige viaductconstructie is wel een beetje erg onwaarschijnlijk ...
Een seinbrug is inderdaad iets teveel van het goede. Wat je zou kunnen doen is een enkel verkort Hp0-Hp1 sein vlak voor je seinhuis zetten voor het binnenste spoor. Verkort vanwege de zichtbaarheid. Ook een Schutzsignal Sh0-Sh1 voor het spoor vanaf je Bw zou niet misstaan. Het brugseinhuis is dan als wachter-seinhuis verantwoordelijk voor het ene uitrijsein en alle bewegingen van en naar het Bw.

De vraag is, zet je dan nog een mini-seinhuisje in het BahnbetriebsWerk? want de afstand tussen je WärterStellwerk en je Bw is vrij groot.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11549 Gepost op: 05 October 2016, 20:23:09 »
Wat hierboven (bericht 11547) geschreven is houdt natuurlijk in dat er van dat Brückenstellwerk geen sprake gaat zijn. Dirkjan (Falkenberg) heeft gewoon groot gelijk als hij zegt dat zo'n bakbeest hier niet op z'n plek is. Min of meer hetzelfde gaat ook op voor een seinbrug, misschien niet zozeer omdat zoiets te groot is, maar meer omdat deze plek daarvoor niet de meest geschikte is. Dat ik het ding er even heb neergezet is puur vanuit de nieuwsgierigheid naar het antwoord op de vraag: dat zeg je nu wel, en ik denk het ook wel, maar ìs dat ook zo?

Om toch het vraagstuk van de maximale trekdraadlengtes op te kunnen lossen, zal er dus een seinhuis moeten komen, wederom zoals hierboven ook al is gesteld.
Het dingetje Rottershausen vind ik weliswaar een prachtig mooi stukje architectuur, maar het past niet echt goed in de Lümmelneraner bouwstijl, hoewel die nu ook weer niet helemaal exact te definiëren valt. Daar is mijn eigen smaak de bepalende factor, vrees ik.
Met het excuus dat er in WOII zo her en der wat kapotgegooid is door die vervelende geallieerden met hun B17's, Lancasters en Halifaxen, verkeer ik dus in de riante positie te kunnen kiezen tussen lekker oud en nostalgisch en strak, modern en efficiënt. Eerlijk gezegd neig ik eerder naar het eerstgenoemde dan naar de laatste optie.

Dit ding, tot op de dag van vandaag nog in het echte Lümmeln aan te treffen, gaat 'm dus ook niet worden, al was het alleen maar omdat het qua grootte niet onderdoet voor dat Brückenstellwerk.

Nee, dan valt het bescheiden gebouwtje van de foto hieronder wat beter in de smaak (mijn smaak dan, wel te verstaan). Qua grootte doet het niet zoveel onder voor Rottershausen, maar de architectuur komt meer overeen met wat mij voor ogen staat. Bovendien is ook dit geval origineel Lümmelneraans.

Niet te groot, maar groot genoeg om ook de bedieningshendel voor het Hauptsperrrsignal (zie bericht van Sander Fondse hierboven) dat het hoofdspoor beveiligt voor loks en rangeerdelen die vanaf het Bw komen op te nemen, en dan kan er eventueel nog wel een hendeltje bij voor dat verkorte sein aan spoor 3, al betwijfel ik zeer dat dat er gaat komen. Ik heb er vaker over gedacht, maar als ik een beetje Durchrutschweg in acht neem, dan zou het ding wel erg kort op dat tunnelduct komen te staan, waarbij ik dan denk dat in werkelijkheid eerder de beslissing gevallen zou zijn voor de optie om het sein vóór het tunnelduct op te stellen. Maar op zich wel een aantrekkelijke optie: vanwege de zichtbaarheid zou het inderdaad een dwergsein moeten worden

en dat lijkt me wel leuk, om zo'n ding van een gewoon Weinert seinbouwpakket in elkaar te frummelen.

Het zal vooralsnog wel bij wikken en wegen blijven...