Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640534 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11295 Gepost op: 13 September 2016, 16:22:40 »
Je gaat een provinciale weg met overweg aan leggen naar een afgrond  ???  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11296 Gepost op: 13 September 2016, 16:49:52 »
 (y)
Je kan zo in de show bij die meneer klok klok

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11297 Gepost op: 13 September 2016, 20:53:02 »
Heb je al een beetje voor ogen hoe je de overgang naar een achtergrond maakt bij de Überhinterunterdurchführung? Dat lijkt me een uitdaging.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11298 Gepost op: 13 September 2016, 20:55:44 »
@Floris: pas je op dat je fantasie niet met je op de loop gaat?
@Jerry: mwah... met een paar leuke dames die ineens uit het niets komen opduiken?
@Bas: niet echt, maar het zal wel iets in de geest van bosjes of zoiets worden, denk ik, zodat de scheiding baan - achtergrond mar deels zichtbaar is.

Vandaag de Schotterhilfe en Schotterbesen ontvangen. Ditmaal wel de goeie.  :D



Het is nog niet eens echt gemakkelijk om zo'n ding in elkaar te zetten. Drie handen met vingers van maximaal drie millimeter dik is erg handig.

Nadeeltje: SH noch SB gaan over de schroeven waar de rails mee gefixeerd zijn. Daar zal ik iets op moeten zien te vinden, een dotje lijm tussen de dwarsliggers of zo...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11299 Gepost op: 13 September 2016, 22:55:22 »
Ik had de flexrails met een dun laagje boekbinderslijm vastgezet in combinatie met punaises door de gaatjes heen. Nachtje uitharden en dan kan je los met de rest van het ballasten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11300 Gepost op: 14 September 2016, 00:27:12 »
Precies. Het is dan ook helemaal geen groot probleem, maar iets wat ik niet had verwacht, een soort 'jamais-vue', zeg maar.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11301 Gepost op: 14 September 2016, 11:40:27 »
 :laugh:
tot de schroef balasten
na de schroef weer verder
Na droging de schroef weg, en dat stukkie balasten
of een par preisers met schep aan t werkzetten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11302 Gepost op: 14 September 2016, 13:36:26 »
En het geschiedde in die dagen dat er een bestelling uitging van Bf Kelberg naar het volk van Lümmeln om wat van die fijne steenkool met glimmers te leveren.
Dus trok Joachim Klätzmaier op naar Kelberg, de stad waar de steenkool nodig was, met zijn stoker, Ralf Peters, die boterhammen in een trommeltje bij zich had.



Toen zij nog maar kwalijk onderweg waren, klonk een loeiend protest onder het volk, Benelux geheten, een verkeerde lok was gekozen.

Des volkes wil geschiede:



Tenslotte liggen de pepernoten ook alweer in de schappen.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11303 Gepost op: 14 September 2016, 16:14:01 »
 :o :o :o NEEEEE Pepernoter! Aarg!

Het is 32 graden hier, ik wil niet nu al in decemberstemming komen :P

 ;D tis niet te geloven.....

Kolen met een diesellok?  Landschap begint nu echt mooi vorm te krijgen,
ik zie het eerste onkruid al op het tunnelportaal zitten 8)

Mvg,

Tis
********

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11304 Gepost op: 14 September 2016, 16:29:42 »
Tuurlijk kolen met een dieselloc. Anders zijn ze op tegen de tijd dat de trein in Kelberg aankomt. ;D

Goet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11305 Gepost op: 14 September 2016, 16:31:23 »
@Floris: pas je op dat je fantasie niet met je op de loop gaat?

Last van een zonnesteek denk ik  ;)
Heb overigens geen protest gehoord hoor,over die stoomert  ::)
Tja peppernoten,t is van idiote eigenlijk als je dr over nadenkt  :-\
(laat die gasten op de loc wel even de verlichting aan de voorzijde van de loc aanzetten,zonder verlichting rijden is vragen om problemen  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11306 Gepost op: 14 September 2016, 17:12:16 »
 

Tja... van een bescheiden feestje om het lengen van de dagen te vieren tot een commerciële orgie van ongekende omvang. Ze verzinnen steeds gekkere dingen om de 'consument' het geld maar te kunnen ontfutselen. Wat dat betreft ben ik er van overtuigd dat dit al de pepernoten voor het sinterklaasfeest van 2019 zijn - die van dit jaar hebben ze ons drie jaar geleden al door de strot gedouwd.

Driewerf hoera voor de beschaving! Of is die allang door diezelfde geldwolverij ten onder gegaan?

Zoals te doen gebruikelijk maak ik de foto's van mijn frutsel- en knutselproducten niet (alleen) om ze hier ter verstrooiing aan te bieden, ze stellen mij ook in staat om een iets objectiever beeld daarvan (van die producten bedoel ik) te krijgen. Even een paar passen achteruit doen, zoals je veel schilders en zo wel ziet doen, is vaak niet erg practisch, hetzij omdat de beschikbare ruimte dergelijke manoeuvres niet toelaat, hetzij omdat dan sommige details helemaal niet meer te zien zijn.
Foto's dus.
En op de laatste twee viel mij tijdens het bekijken iets op, een onvolkomenheid, een imperfectie, een storende fout!
Hieronder heb ik middels twee rode pijlen aangegeven waar het volgens mij aan hapert:



Zie je? Twee knikken in het spoor. Met wat duw- en trekwerk was het ook zo verholpen:



Is meteen die lastige schroef ook uit de weg. 

Verder heb ik nog met een vodje schuurpapier het landschap (gedeeltelijk, want er is een stuk nog niet helemaal droog) wat geëgaliseerd. Dat vertaalt zich in een ongeveer even wit uiterlijk als waar ik mee begon, dus voordat de bruine kwast er overheen ging.

Citaat
ik zie het eerste onkruid al op het tunnelportaal zitten

Dat 'eerste onkruid' zijn een paar bosjes vers geplukte droogbloemen om de boel wat op te fleuren.

Citaat
Anders zijn ze op tegen de tijd dat de trein in Kelberg aankomt

Waarom zou Ralf een trommeltje met boterhammen hebben meegenomen, denk je?

Citaat
zonder verlichting rijden is vragen om problemen

Zolang het dag is en de weersomstandigheden (of andere zaken, zoals tunnels e.d.) worden de voorschriften geen geweld aangedaan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11307 Gepost op: 14 September 2016, 22:18:02 »
Kijken, denken, fantaseren, kijken, wikken, wegen...
Het kale landschap moet natuurlijk op den duur wel worden ingevuld. Maar waarmee? Gewoon, gras, en bosjes, met een groepje bomen in de hoek. Zoiets, of dergelijke vage ideeën, meer aandacht is er eigenlijk nog niet aan besteed.
Vanavond stond ik weer zo even te kijken en te mijmeren, en toen bedacht ik dat het wel leuk zou zijn om iets van een akker uit te beelden, met een gaaf trekkertje er bij, een Porsche, of een Fahr of zo. Maar zijn daarvoor die hellingen niet te steil? Even proberen met wat plukken grasmat van Heki:





Nog een plaatje, maar dat is een beetje vaag ding. Geen zin om dat nog eens over te doen:



Kan best dus. Niks te steil, ik heb wel akkers op veel steilere hellingen gezien. Sterker nog, ik ben er wel over naar beneden gesleed in de winter.
Goed, wat gaan we verbouwen? Maïs? Nee, geen maïs, dat was in de jaren zestig nog niet echt gemeengoed. Hmm... aardappels, tarwe of gerst of haver, bieten...
Eerst maar eens een beetje op een rijtje zetten wat er zoal in de hoge zomer een beetje volwassen gegroeid uitziet. Er is sowieso nog wel wat anders te doen, eerst...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11308 Gepost op: 14 September 2016, 23:06:11 »
Als 14 jarig jochie bij kennissen in heidelberg St ilgen mee met de mai dorser
op de trekker naar de brauwerei keer of 10 per dag
Allemaal gerst
En die hellingen waar dat groeide
1e  soms behoorlijk steil
vol met rots blokken,dus met de zeis eromheen maaien en voor de machine deponeren
soms wel zo steil dat ik best moest klimmen

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11309 Gepost op: 15 September 2016, 10:24:12 »
Jan, je hebt nu de contouren van een geweldig verdwijn/verschijnpunt in het Noordoosten (als ik mij niet vergis). De bedoeling daarvan is de illusie van een zekere weidsheid. Ik zou dat optische beeld niet verstoren met teveel andere blikvangers. Jij omarmt toch ook het adagium "weniger ist mehr"? Dit klemt temeer nu je andere verdwijn/verschijnpunt met de bebouwing, inclusief Hotel en Konditorei, al een flinke aandachtstrekker is met de veelheid aan scenes die zich daar afspeelt.

Het is maar een gedachte die bij mij opkwam. Meestentijds weet jij door veelvuldig wikken en wegen op geheel eigen wijze tot verassende resultaten te komen, zodat ik wat terughoudend ben met een vastomlijnde mening.

Groet,

Peter

« Laatst bewerkt op: 15 September 2016, 10:35:04 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB