Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 12:59:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618750 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11100 Gepost op: 30 August 2016, 20:02:36 »
Helemaal duidelijk, Walter! Maar als je eerst gaat grassen en daarna ballasten, hoef je ook niet af te plakken  :D
Tenminste... of zie ik iets over het hoofd?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11101 Gepost op: 30 August 2016, 20:18:45 »


Ik kan me voorstellen dat je eerst de "schouwpaden" (donkergeel) op de ondergrond (lichtbruin) aanbrengt, dan het gras (natuurlijk, groen) en daarna het ballastbed (donkerbruin).
Zie ik dat verkeerd of ben ik gewoon weer eens tegen de draad in?  ::)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11102 Gepost op: 30 August 2016, 20:33:15 »
Ik zou ook zoals de natuur
onderste laag(de schouw paden)
Onderlaag (donkere grond met bloem bedden ed)
dan gras (komt later pas op )

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11103 Gepost op: 30 August 2016, 20:54:53 »
Hoi Jan,
ik heb maar eens wat feldforschung gemaakt, of te wel met open ogen rond gereden.
Wat me opvalt en wat ik je te bedenken wil geven is dat, deze unterfuehrungen en tunnels vaak of een op een ander afgestemt materiaal vertonen (alles hetzelfde) of in volgorde van bouw renovatie. Daar de stutzmuur langer goed blijft dan een brug of een tunnelportaal, worden deze vroeger aangepast met een nieuw of ander materiaal, wat op dat moment gezien wordt als het sterkste/beste voor de situatie.
Allerdings ziet men dan ook dat er een overgang wordt gemaskt die de combi mogelijk maakt. Spreek de muren gaan in elkaar over of een deel van de zijmuur wordt mee vernieuwd.

En dat was eigenlijk wat bij jouw eerste variante miste en waar je je nu ook wat meer gedachte over zal moeten maken. Het blijven functionele bouwerken die samen het portaal vormen.

Waarschijnlijk brengt dit je niet verder, maar we hebben erover gepraat ;D

Gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11104 Gepost op: 30 August 2016, 21:24:48 »
@Jerry: misschien komt het gras wel als laatste op, maar ik keek meer naar de gelaagdheid: wat het onderste is, komt als eerste aan de beurt, wat bovenop ligt als laatste. Maar goed, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, mij lijkt het gewoon 't handigst om de ballast pas na het begrassen te doen.

@Joke: dat is precies wat ik  ook wel eens heb geobserveerd: dat van sommige constructies bepaalde gedeeltes van oudere datum zijn dan andere. Als het goed is, wordt dat straks bij mij ook zichtbaar omdat de "mooie muur" (wie noemde dat ook al weer zo, Reinout?) heeft moeten wijken voor de betonnen constructie waar ik nu mee bezig ben.
Dat met open ogen rondrijden/lopen/fietsen heb ik me al lang geleden aangeleerd, omdat je daardoor van alles op kunt doen wat je als inspiratiebron kunt gebruiken. Wat ik dan wel wer jammer vind is dat ik weliswaar geregeld, maar toch te weinig in Duitsland kom. En dan wordt het lastig om precies de goeie "toon" te vangen. Een weinig concreet gegeven waaraan je menig naar Duits voorbeeld gebouwde baan kunt herkennen als door een Nederlander tot stand gebracht.

Dank voor je reactie en je ziet: er wordt over nagedacht!  :)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11105 Gepost op: 30 August 2016, 22:19:15 »
Dat bedoel ik
het land(schap)iseral daarna de rails en de ballast

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11106 Gepost op: 30 August 2016, 22:24:07 »
De draaischijf van Bw Minden is door een technisch mankement voorlopig uitgeschakeld. Dat is lastig, omdat daardoor de lokomotieven die in de loods stonden toen de schijf het begaf, daar niet  uit kunnen zolang de draaischijf buiten gebruik is vanwege de reparatiewerkzaamheden.
Lastig ook voor de LVA, de Lokomotiv-Versuchs-Anstalt, een organisatie binnen de Deutsche Bundesbahn die zich bezighoudt met het beproeven, testen en uitproberen van lokomotieven en delen daarvan. De LVA beschikt daarvoor over een aantal meettreinen en daarnaast ook over een aantal lokomotieven die enerzijds gebruikt worden om de meettreinen te bespannen (voor zover dat niet door de te beproeven lok gebeurt) en anderzijds om een zeker treingewicht voor de trekkende lokomotief te simuleren. Dat laatste is mogelijk geworden sinds de uitvinding van de zogenaamde Gegendruck- en/of Gegendampfbremse door een meneer genaamd Riggenbach.
Heel simpel gesteld komt het erop neer dat de betreffende lokomotief “in z'n achteruit” wordt gezet. Al naar gelang de instelling van de stoomverdeling (Steuerung) kan dan meer of minder “tegengas” worden gegeven.

Voor dit doel heeft de LVA Minden de beschikking over een aantal lokomotieven (met bijbehorend personeel) die met een dergelijk remsysteem zijn uitgerust. Naast een aantal 45ers (45 010, 45 019 en 45 023 bijvoorbeeld) is dat ook een tweetal Badische Ivh's. Eerst waren dat er drie, 18 316, 18 319 en 18 323 (en eigenlijk ook de 18 314, maar die is vlak na WOII op instigatie van Düring afgegeven aan de Reichsbahn in de SBZ (Sovjetische Besatzungs Zone, de latere Deutsche Demokratische Republik), maar 18 319 is vanwege schade terzijde gesteld waarna de ketel daarvan in de 18 316 is ingebouwd. Die drie, 18 314, 316 en 323 zijn dus de laatste Länderbahn Pacifics die nog rondrijden in 1967.

Maar goed, op dit moment is de situatie als volgt: 18 314 zit in Oost-Duitsland en zien we voorlopig niet terug, en 18 316 en 323 verkeren in het zuiden van de Bondsrepubliek waar ze door de LVA München ingezet worden: 18 316 is onlangs nog in Dönsdorf gezien. De Badense IVh's en de overige lokomotieven van LVA Minden zijn, zolang de draaischijf buiten dienst is, in Lümmeln ondergebracht om van daaruit ingezet te worden. Tenzij ze door München in gebruik zijn natuurlijk.



En omdat er binnenkort een diesellok moet worden beproefd, wordt 45 023 opgetuigd om die diesel straks zoveel mogelijk te gaan tegenwerken.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2016, 06:53:58 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11107 Gepost op: 30 August 2016, 22:25:40 »
@Jerry: dat is een regel om te onthouden: EERST was er het landschap, pas DAARNA kwam het spoor!

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11108 Gepost op: 30 August 2016, 22:28:34 »
@Jerry: dat is een regel om te onthouden: EERST was er het landschap, pas DAARNA kwam het spoor!

Tweede regel van deze wet, om het spoor aan te leggen moet het landschap het eerst ontgelden  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11109 Gepost op: 30 August 2016, 22:33:27 »
Dat is waar, en men gaat soms ver in deze, maar er zijn grenzen.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11110 Gepost op: 30 August 2016, 22:51:10 »
Als je bang bent dat he aanbrengen van de rest van de aankleding de ballast weer verguild met zooi die er niet hoort, maar je toch eerst de ballast wil/moet aanbrengen, is afdekken een oplossing

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11111 Gepost op: 30 August 2016, 22:57:44 »
Dat is ontegenzeggelijk waar, Walter. Bovendien is het, zo bedacht ik me naar aanleiding van deze "discussie", of laten we het liever gedachtewisseling noemen, bovendien is het misschien wel handig dat de rails definitief op z'n plek ligt voordat het landschap z'n vorm gaat krijgen. En de rails komt nu eenmaal vast te liggen door het ballastbed.
Zo zie je, alles heeft z'n voor en tegen.  ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11112 Gepost op: 30 August 2016, 23:13:42 »
Spuitplamuur? Wel vaak over gehoord, maar nog nooit iets mee gedaan.

Maar eigenlijk moet het ballast pas worden aangebracht als de rest van het landschap klaar is, of in elk geval het gras met de elektrieke grasmepper, of misschien wel een straffer apparaat, dat zien we dan wel weer
Dus jij hebt ook Koemo besteld?

Spuitplamuur,yep vaker gebruikt onder andere op mn trafohuis wat nu boven op de berg staat  8)
Leuke beton look,heb daarstraks de landhandel en bock kraan binnen gekregen,raad is waar 1 van de 2 tenminste een  "aanvaring" mee zal krijgen ;D

Landschap komt ook wel is eerder dan ballast,hoe groeit onkruid anders in je ballast ?
In een tunnel heb je geen landschap,dus komt de ballast 1st  ;)

Yep Koemo besteld en geleverd gehad vandaag,zal alleen wel de verhouding moeten toepassen zoals je zelf voorstelde.
T zijn namelijk 2 dezelfde zakjes en t is me voor zover bekeken,toch een beetje te roestig :P
Verder net spul als ik t zo in de zakjes zit te bekijken  (y)
alleen van de prijs incl verzendkosten krijg je een ui nog aan t janken  :-\

Lob gaat dat worden: Lümmeln Ost Bahnbetriebswerk.
Hierbij dacht ik eerder aan Lengte Over Buffers  ;D
My bad  ::)
« Laatst bewerkt op: 30 August 2016, 23:21:24 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11113 Gepost op: 31 August 2016, 10:06:40 »
Welke kleur heb je dan gekozen, Floris? DD? R10? R15? Of nog een andere?

Lob afkorting voor lengte over de buffers? Ga weg joh, een Nederlandse afkorting op een Duits seinhuis, dat kan toch niet?  ;)

Even kijken door het oog van het fototoestel, tevens belapparaat:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11114 Gepost op: 31 August 2016, 11:05:31 »
Er zijn mensen die, als ze een tunnel op hun modelbaan bouwen, de hele tunnel aan de binnenkant bekleden en detailleren.
De hele tunnel?
Ja, de hele tunnel.

Er zijn ook mensen die, als ze een tunnel op hun modelbaan bouwen, aan het gedeelte van de tunnel wat na het portaal nog zichtbaar is totaal geen aandacht schenken.
Totaal geen?
Precies, helemaal niks.

De hele tunnel van begin tot eind detailleren doe ik niet, maar ik vind wel dat tenminste de indruk moet worden gewekt dat de "mooie modelwereld" in de tunnel gewoon doorloopt.
Daarom heb ik een beste kwak zwarte verf uitgesmeerd in het binnenste van de Falkenberg:



Gewoon uit zo'n grote tube acrylverf van een paar kwartjes bij de Action weg. Wel dun spul trouwens, er is per ongeluk ook wat terechtgekomen op de rails, en dat was niet de bedoeling. Nou ja, straks zie je er toch niks meer van.  :)