Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3630316 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10920 Gepost op: 15 August 2016, 10:12:56 »
Zo nu en dan hou ik eens opruiming in de map "afbeeldingen" van m'n pc, door "afgewerkte" foto's uit de pc en op de externe harde schijf te kieperen, een actie die dan gepaard gaat met het vaste voornemen: "ik zet ze eerst wel even over, dan zoek ik later wel uit wat ik wel en niet wil bewaren".
Ook zo nu en dan, maar dat komt veel, véél minder vaak voor, neem ik eens even een kijkje in (of op, weet ik 't) die externe schijf, vaak ook met het (vage) voornemen om daar (misschien) eens een keertje wat orde te gaan scheppen. Maar als ik dan struikel over oude foto's van toen de kleinkinderen... of de vijftigste verjaardag van m'n vrouw... tja, dan komt er van opruimen niet zoveel meer. Dan wordt het bladeren in oude albums.

En zo kwam ik een rijtje foto's tegen van ooit gebouwde modules, die al jaren geleden zijn ontmanteld en afgevoerd.
Misschien dat jullie 't ook wel leuk vinden. De modules zijn minstens vijftien jaar geleden gebouwd, dus je moet ze niet naast huidige maatstaven leggen.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #10921 Gepost op: 15 August 2016, 11:37:25 »
Als je meer oude foto's hebt  (y)
 altijd leukomde (snelle)verandering in alles te zien

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #10922 Gepost op: 15 August 2016, 12:47:53 »
Mooie modules! Die mag je nog wel n keer bouwen, maar dan met 46mm spoorafstand 😉

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #10923 Gepost op: 15 August 2016, 13:17:00 »
dus je moet ze niet naast huidige maatstaven leggen.

Nou ja, dan was jij je tijd al wel vooruit  ;D ;D

Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 16 August 2016, 08:40:06 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareer »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #10924 Gepost op: 15 August 2016, 13:36:19 »
Mooie modules! Die mag je nog wel n keer bouwen, maar dan met 46mm spoorafstand 😉
Net wat ik dacht, de afwerking is zeker niet verkeerd te noemen, enige doorn in het oog is de grote hart-op-hart-afstand.
Bestaan deze modules nog of zijn ze ergens in een vergetelhoek geraakt en er nooit meer uitgekomen?
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10925 Gepost op: 15 August 2016, 15:08:49 »
Citaat van: Jerry
Als je meer oude foto's hebt

Dat geloof ik niet, maar bij een volgende gelegenheid zal ik eens even kijken.

Citaat van: Olivier
Bestaan deze modules nog of zijn ze ergens in een vergetelhoek geraakt en er nooit meer uitgekomen?

Ze zijn ontdaan van rails en wat scenery-spul voordat ze gesloopt zijn en afgevoerd naar de stort toen ik verhuisde naar m'n huidige woning, waar er toen geen plaats voor was. Bovenstaande foto's zijn gemaakt vlak voordat de modules gesloopt werden. Behalve deze twee was er nòg een meter of veertien aan modules, ook allemaal afgevoerd.

Citaat van: Dirk Jan
... nog wel n keer bouwen, maar dan met 46mm spoorafstand
Citaat van: Olivier
... enige doorn in het oog is de grote hart-op-hart-afstand.

De hart-op-hart-afstand is zo'n 58 millimeter, als ik me niet vergis, zoals die was is voorgeschreven in de normen van de Nord-Module, ook wel bekend als de modulenormen van Barsinghausen. Die normen werden ook aangehouden door de vereniging waar ik destijds lid van was (en nog ben, trouwens), zij het dan dat van het drie-railsysteem werd afgezien en de K-rails werden vervangen door die van Peco (code 100).
Toevoeging: zie ook hier

Citaat van: Arthur
Nou ja, dan was jij je tijd al wel vooruit  ;D ;D

[arrogant]Of loopt de rest gewoon achter?[/arrogant]  :P :P

In die tijd was het fenomeen 'elektrostatisch begrassen' nog lang niet zo algemeen bekend als nu. Het landschap op deze modules is gestalte gegeven met gebruikmaking van de matjes "Wildgras" van Heki, diverse strooisels van vooral Woodlans Scenics en hier een daar (de boom, enkele struiken) Silflor, nu beter bekend onder de naam Mininatur. Veel struiken zijn trouwens gemaakt van IJslands mos gedoopt in verdunde houtlijm en door een kleurtje Woodland Fine Turf geragd.
De ballst is B82 van Woodland, de rails is geverfd met railbrown van Floquil.
Zo vooruitstrevend is het dus allemaal niet, en was het ook toen niet.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2016, 17:21:50 door 44. Reden: Toevoeging »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #10926 Gepost op: 15 August 2016, 19:06:18 »
Je kunt je zoektocht staken, Floris.
Silberlingen met alleen 1e klas zijn er niet geweest bij de Bundesbahn.

Ok dat verklaart het,thnx voor de info Bas.
Dan ga ik maar zoeken naar een volledig 2e klas zonder bagage  8)

Veel struiken zijn trouwens gemaakt van IJslands mos gedoopt in verdunde houtlijm en door een kleurtje Woodland Fine Turf geragd.
Zo vooruitstrevend is het dus allemaal niet, en was het ook toen niet.

Het is maar van wie zn standpunt je dat bekijkt Jan.
Dat struiken frotten met verdunde houtlijm is b.v. iets waar ik me zelfs nu nog wel is aan zou kunnen gaan wagen.
Ok zal wachten tot t wellicht weekend is,maar dit is best een interessante methode en ook nog is word er vermeld waarmee het word euh werd gedaan (y)
(dat ontbreekt er soms nog wel is aan :-\ )

Maakte het mos wat je door de lijm heen had gefrot geen natte kledderboel van je bak met Fine turf trouwens,en had je nog iets met die turf gedaan,of gewoon zo uit de zak in de bak en rammen maar ?
Na die foto's uit days gone by,weet ik wat ik tot zover nog mis op je nieuwe baan  :o
(iets met een picknickmand en wat kale figuren in t struikgewas  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10927 Gepost op: 15 August 2016, 20:15:46 »
IJslands mos zoals het uit de verpakking komt. Neem twee kleine emmertjes, of potten, of blikken, ongeveer de grootte van een bruinebonenblik of zoiets (dat is 800 ml geloof ik). Doe in de ene pot Woodland Turf Fine, in de kleur die je wil (Burnt Grass, Green Grass of Weeds, of eventueel Green Blend, T49 als ik me niet vergis. In de andere pot doe je verdunde houtlijm, houtlijm : water = ong. 1 : 1, liever meer water dan meer lijm, met een drupje afwasmiddel. Doe wel voldoende lijm of turf in de pot, zodat je ruim voldoende hebt om straks het bosje door te kunnen halen.
Neem een pluk IJslands mos, het beste doe je dat met een flinke pincet of zoiets, doop deze in de verdunde houtlijm, schud het bosje in wording flink af, zodat er zo goed als niks meer af druipt. Breng het plulje natte mos (nog steeds met het pincet) over naar de pot met WL turf en rag het lekker door het strooisel. Ook weer goed afschudden.
Als je slim bent (en wie is dat niet) heb je van tevoren een dot houtlijm (onverdund) op de plek waar je struik moet komen aangebracht, waar je vervolgens je IJslands mos + turf bovenop deponeert. Beetje aandrukken en een nachtje laten drogen, klaar.

Het kan zijn dat er in de turf wat klontjes ontstaan, maar die kun je er eventueel weer uit zeven.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #10928 Gepost op: 15 August 2016, 20:16:23 »
Mooie baan. En ruim 15 meter in totaal... :)
De voetafdrukken van die koeien zijn zeer herkenbaar.
Ik zie in Lümmeln vaker vrij schone ballast. Is dat een persoonlijke voorkeur?

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10929 Gepost op: 15 August 2016, 20:22:48 »
Och, die 14 meter station heeft nooit ook maar een kruimel ballast of groen gezien. Zelfs nog niet alle sporen waren funktioneel, al kon er op de belangrijkste wel gereden worden.
Die schone ballast is een gevolg va de afspraken die we binnen de groep modulebouwers binnen de vereniging maakten. Het is makkelijker om af te spreken de ballast niet te vervuilen dan wel, want in dat laatste geval loop je de kans een lappendeken te krijgen van verschillende gradaties vervuiling in verschillende kleuren.
Maar dat is toch een verschijnsel dat inherent aan modulebanen is, niet iedereen bouwt op dezelfde manier, en niet iedereen interpreteert de "regels" op dezelfde manier.
En dat heeft toch ook wel weer z'n charme, nietwaar?  :D
« Laatst bewerkt op: 15 August 2016, 21:45:16 door 44. Reden: grammaticale aanpassing »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10930 Gepost op: 15 August 2016, 22:01:37 »
"Alles?"
"Alles, En niet alleen die bel. Als Ammeräth weer terug is, wil ik kunnen verantwoorden wat er binnengekomen is en wat er weggegaan is."
"Maar Ammeräth houdt immers zelf ook nooit een boekhouding bij? Als er nu iemand iets moet hebben, zoek ik me wezenloos!"
"O, maar daar vergis je je. Ammeräth houdt wel degelijk een boekhouding bij."
"O ja? Nou, die heb ik dan nog niet gevonden in die chaos hier."
"Dat kan wel kloppen. Die boekhouding zit in z'n hoofd, en dat hoofd is met hem en Elisabeth mee naar d'r zuster."

"En die gasten in Emmen mogen ook wel eens een lijstje meezenden van wat ze precies sturen. Die Eduard, of Erik, of hoe heet ie..."
"Erwin. Erwin Prümmel. Van TEE"
"Ja, die ja. Een grote doos met allerhande spullen voor een vijftiger, maar met maar één nummertje."
"Schrijf nou maar op, dan kun je die bel naar de loods brengen, zodat ze 'm op de lok kunnen zetten."

Niet veel later zien we de bewuste vijftiger, mèt nieuwe bel, een treintje lege ketelwagens naar beneden brengen.
De BP-wagen achter de lok is trouwens ook snel even voorzien van geblokkeerde koppelingshouders met Kadee's.

« Laatst bewerkt op: 15 August 2016, 22:04:32 door 44 »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #10931 Gepost op: 16 August 2016, 07:24:51 »
Ammeräth zal blij zijn, als hij terug is en zijn volgestouwde magazijn ziet...

En dat heeft toch ook wel weer z'n charme, nietwaar?  :D

Zeker. Ik leg regels ook liever zo uit, dat ze mij beter passen. ;)

Groet,
Bas,
die hiermee zijn 4444e bericht schreef.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10932 Gepost op: 16 August 2016, 09:16:02 »
Leuk getal, Bas! Verder niks meer schrijven hoor, want dan bederf je 't.  ;D ;)

Citaat
Zeker. Ik leg regels ook liever zo uit, dat ze mij beter passen. ;)

Het viel me destijds op dat "men" de richtlijnen die we als werkgroep hadden opgesteld interpreteerde als "regel".
En ook dat, als er een regel was, deze vaak ook stipt werd opgevolgd. Zo was er de regel: waar bogen (of bochten) in het spoor worden gelegd, mag de minimale radius van 1000 mm niet worden onderschreden. Met als gevolg dat er geen bochten waren met een r minder dan een meter, maar ook niet groter.  :-\
Daarop heb ik eens een module gebouwd met een r van, pakweg, een meter of dertig of zo. Daar werd tegen geprotesteerd, "want dan kom je niet mooi haaks uit".

Er is geen raarder goed dan mensen.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2016, 09:19:44 door 44 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #10933 Gepost op: 16 August 2016, 20:06:28 »
Terwijl de alsmaar meer uitbobbelende Unteroderaberüberführung zich zo langzamerhand toch echt niet meer leent voor sfeervolle plaatjes en nodig vervangen moet worden en ik min of meer druk bezig ben om daarvoor, voor die vervanging bedoel ik, dit voor degenen die mogelijkerwijs op dit punt de draad in deze zin al kwijt waren, zorg te dragen en dan meteen maar goed zodat alles opnieuw moet worden uitgemeten, beweegt mijn rusteloze geest (wat mensen die officieel behept zijn met het verschijnsel genoemd ADHD bekend voor zal komen, en mensen die dat officieel niet zijn misschien ook wel) zich al in toekomende tijden en daarmee samenhangende projecten inclusief de mogelijk daaruit voortvloeiende problemen.
Zo ook het gedeelte wat je "het stuk tussen het hoofdbaan- en het Bw-gedeelte" zou kunnen noemen. Gezien de ervaringen van nog niet zo lang geleden, waar het bovenblad weer van de onderbouw moest losgemaakt worden, wil ik nu ditzelfde bovenblad afneembaar maken, maar dan wel zodanig dat de sporen die van het Bw uit op dit stuk doorlopen (zijnde de sporen bij de Dieseltankstelle) berijdbaar blijven, maar ook moet dit bovenblad zodanig worden geïntegreerd dat niet of nauwelijks zichtbaar wordt dat het afneembaar is.
Daarvoor is het onder andere nodig dat het landschap min of meer naadloos doorloopt, dus dat wordt nog een kunststukje op zichzelf. Iets makkelijker wordt het, denk ik, of maak ik mezelf wijs, wanneer er enige vorm van bebouwing aanwezig is, waardoor althans een gedeelte van de onvermijdelijke naden gecamoufleerd kan worden.
Een greep in de doos "vergeten bouwpakketjes" leverde een Faller bouwdoosje van een gebouwtje op wat zich kan lenen voor duizend-en-één nutte en onnutte dingen.

Maar 't is wel een beetje kleiner dan ik dacht.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #10934 Gepost op: 16 August 2016, 22:51:06 »
Ah, de Faller bouwkeet/koffiekantine :D