Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629948 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10905 Gepost op: 14 August 2016, 17:37:07 »
Of Deens is oud-Fries, dat kan ook.
Maar 't zal me wat wezen, ik spreek wel Fries maar geen Deens. En met dat Fries kun je je in Denemarken, althans in een gedeelte van, redelijk verstaanbaar maken, als je tenminste iemand treft die daar de streektaal spreekt. Net zoals je je met het Gronings een aardig eind Duitsland in redelijk kunt redden.

Maar dat vormen ligt de laatste dagen een beetje stil. Of ik heb het te druk, zoals de afgelopen paar dagen, of ik heb totaal geen zin, zoals vandaag.
Vandaag is er niets wat meezit, want foto's overzetten van m'n slimklank naar de pc lukt ineens niet meer. Blijkbaar moet de boel opnieuw geïnstalleerd worden, en daar is ie, de pc denk ik, nu al wel een half uur mee bezig. En dat lijkt me niet goed, eigenlijk. "Dit kan een paar minuten duren", staat er in het schermpje. Jaja.

En ik had nog wel een paar schitterende foto's gemaakt van het ombouwen van wagonnetjes met Kadeekoppelingen, want die heb ik een poosje terug via Hans Ombesee binnengekregen, echte dubbelzoute Hengelooosche babbelaars van Keedie.
Maar 't wordt 'm niet vandaag, ben ik bang.  >:(

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10906 Gepost op: 14 August 2016, 18:00:13 »
Citaat
"Dit kan een paar minuten duren", staat er in het schermpje. Jaja.

Omdat ik het zat was heb ik op het rode vlakje met het witte kruisje erin geklikt, en gewoon nog een keer geprobeerd.
En ziedaar, het werkt weer zonder problemen.
Wie zei ook alweer dat die techniek heel erg logisch is? Laat me niet lachen.

Maar goed, van een stel ketelwagens de KKM's geblokkeerd:



En idem dito van een stukwat Offs 60 van Roco:



Zoals je ziet zijn er ook nog wel wat exemplaren bij die wat vervuiling kunnen verdragen, maar ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als ik nu met m'n windkwast in de weer ga.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10907 Gepost op: 14 August 2016, 18:15:17 »
 ::)windkwast
nieuw in de van dale
Maar rustig aan dankom ut vanzelf goe

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10908 Gepost op: 14 August 2016, 19:38:14 »
M* links, R* rechts:


De afstand tussen de onderkant ashouders en onderkant chassisbalk zou moeten zijn 8,0 millimeter, zoals bij R* ook nagenoeg het geval is. Bij M* meet ik echter 9,5 millimeter! Vooral opvallend: het gedeelte tussen veerpakket en chassisbalk.

Jan,

Even hierop terugkomende (oa nav de Brawa mislkeun). Ik lees oa de M*Magazin en hierin staat deze wagon in 3 schalen genoemd; N, H0 en spoor 1. Wat me opviel was dat bij alle drie de exemplaren de ashouders hoog lijken te zijn. Na wat speurwerk op oa Wikipedia blijkt dit in zijn geheel niet automatisch fout te zijn. Ik heb hieronder even een compilatie van de 2 door jou gemaakte foto's met die van Wikipedia, links er naast.  Oordeel zelf. Zo raar vindt ik het in elk geval nog niet.  De chassis balk is in model overigens ook dikker dan dit exemplaar. Maar dat heeft vast met draagvermogen te maken.

Plaatje is geschaald verkleint en niet uit verband getrokken.
Oordeel zelf.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10909 Gepost op: 14 August 2016, 20:15:20 »
Ik zie wat je bedoelt, Allie.
Als ik het goed interpreteer, is de wagen van jouw voorbeeld onbeladen. Je ziet dat de aspot helemaal nar beneden geduwd wordt door de bladveren, daarom is er tussen de aspot en het "verbindingsprofiel" tussen de twee ashouders geen, of nauwelijks, ruimte.
Bij zowel het Roco- als het Märklinexemplaar is er ruimte tussen dat profiel en de aspot, terwijl de ruimte tussen bladveren en chassisbalk bij Märklin gelijk blijft en bij Roco kleiner is.

Maar afgezien daarvan: als je de éénmeterregel toepast, is de wagen best acceptabel. Oftewel, wie "fouten" wil zien, vindt altijd wel wat.

Waar is de tijd dat ik, in al mijn onwetendheid, de koning te rijk was met mijn prachtige "Nahverkehrswagen" van Fleischmann:



Nu erger ik me aan dat 1:87-exact-geval van Roco omdat er een trapje mist.
Om maar eens een bekende metafoor te gebruiken: door van de boom der kennis te nemen en te eten raak je buiten het paradijs en kom je er niet meer in.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2016, 20:24:31 door 44. Reden: beetje zondaghussel »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10910 Gepost op: 14 August 2016, 20:23:51 »
Daarom heb ik deze wagentypes ook van ADE. Net even mooier en completer.   ::) Kan ik je echter zo geen foto van tonen. Alles ingepakt en opgeslagen vanwege verkoop woning.
Jouw foto is echter een 1:100 Fleischmannetje  :-X Stond er al

En die tijd.....  Tja voor ons beide vast ruim 40 jaar geleden  :P
« Laatst bewerkt op: 14 August 2016, 20:26:23 door Railroadtycoon. Reden: correctie »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10911 Gepost op: 14 August 2016, 20:30:29 »
Ja, ruim. 

Ade... da's echwel mooi spul. Vooral een genot om te bouwen. Eén keer op de baan moet je goed kijken wil je Ade en Roco uit elkaar houden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10912 Gepost op: 14 August 2016, 20:38:35 »
en dat klopt dan ook wel weer. of er een trapje of voetsteuntje mist zie je dan toch (bijna) niet.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10913 Gepost op: 14 August 2016, 21:41:51 »
Neuh... maar om eerlijk te zijn: ik ben 'm kwijt. En dan zie je het juist wèl! Dattie mist, bedoel ik.

Offs 60: toch een leuke wagen. En je hoeft er maar een paar te hebben om een Ganzzug te kunnen samenstellen.


william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
    • Bouw van mijn baan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10914 Gepost op: 14 August 2016, 22:24:05 »
Dit ziet er uit als meer dan een paar  ;D
Maar is wel een mooi plaatje.

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10915 Gepost op: 14 August 2016, 22:49:42 »
Twee paar, om precies te zijn.  :)
De Offs 60 is iets korter dan een 26,4m rijtuig, krap aan 24 meter. Vier van die wagens in een goederentrein vind ik behoorlijk beeldbepalend - om niet te zeggen dominant, voor een Gag is vier stuks nogal erg karig.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10916 Gepost op: 14 August 2016, 23:12:14 »
Twee paar, om precies te zijn.  :)
De Offs 60 is iets korter dan een 26,4m rijtuig, krap aan 24 meter. Vier van die wagens in een goederentrein vind ik behoorlijk beeldbepalend - om niet te zeggen dominant, voor een Gag is vier stuks nogal erg karig.

Kan VEEEEUUUL meer achter... ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10917 Gepost op: 15 August 2016, 00:34:15 »
Waar is de tijd dat ik, in al mijn onwetendheid, de koning te rijk was met mijn prachtige "Nahverkehrswagen" van Fleischmann:



Aan de hand van die zilverling zit ik zelf wel met een aanverwante vraag.
Ik heb me rot lopen zoeken naar een 1:87 versie van een geheel 1ste klas zilverling.
Maar t lijkt wel alsof deze nooit is gemaakt/nooit bestaan heeft.
Klopt het 1ste of klopt t laatste  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10918 Gepost op: 15 August 2016, 08:06:22 »
Je kunt je zoektocht staken, Floris.
Silberlingen met alleen 1e klas zijn er niet geweest bij de Bundesbahn. In dit lijstje in Wikipedia staan de gebouwde types onder elkaar.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10919 Gepost op: 15 August 2016, 09:10:29 »
Nuttige link, Bas. Nuttig en nog geldbesparend ook.
Eén van de dingen die op m'n lijstje "dingen die ik nog wil hebben maar niet meer gemaakt worden" staan, is de zo'n stuurstandwagen met 'Karlsruher Kopf', als 't goed is heeft Roco die ooit eens uitgebracht.



Maar nu lees ik in dat schemaatje waar Bas z'n link naar toe gaat dat die versie stamt van 1971, op z'n vroegst. En da's voor mij te laat.
Maar ik vinnum wel mooi.
En er is een precedent: de 103.1