Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:04:58
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3634813 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10275 Gepost op: 04 June 2016, 20:53:14 »
Oeie reedt zon Köf ook in Delft?? Heb een zwak voor zulke kleine lokkies...
Gr. Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10276 Gepost op: 04 June 2016, 21:17:32 »
Ach, nou ja...

Maar goed, alle stokjes op een hekje, in het grote EK-boek over "Die Einheits-Kleinlokomotiven der Leistungsgruppen I und II" staat misschien wel het één en ander geschreven, maar dat ben ik, terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een Leistungstafel (een soort schema of diagram waarin je kunt lezen wat voor treingewichten een bepaald loktype oner bepaalde omstandigheden aan zou moeten kunnen) niet tegengekomen. Die Leistungstafel ook niet, trouwens. Ook niet in de andere literatuur.

Alleen in het boek over Lümmeln wordt er iets over gezegd, mischien wel leuk om dat even aan te halen. Het gaat hier om een spoor naar wat industrie (een houthandel, een fabriek die iets met staal deed, een postorderbedrijf en zo nog het één en ander), dit spoor ligt in een boog (met als kleinste radius R=120m) en bovendien in een helling van 40 promille (!). De loks die in dit spoor rangeerden, moesten per definitie aan de "dalzijde" van de wagons staan, en deze dus de helling opduwen.

De sterkste in Lümmeln aanwezige rangeerlok, zo lezen we vervolgens, was de V90, die met z'n 1350 PS nog 16 assen naar boven mocht duwen. De V60 (650 PS) mocht maximaal 10 assen voor z'n rekening nemen, een Köf III (240 PS) nog slechts vier en een Köf II (max 128 PS) tenslotte een schamele twee. Twee assen dus, met andere woorden: één (1) wagon.

Nu wil dit niet direct zeggen dat de bovengenoemde loks niet in staat werden geacht grotere prestaties te leveren, deze aantallen werden vooral gehanteerd in het kader van de veiligheid. Zoals Paul hierboven al even aanstipte zit de moeilijkheid vaak niet zozeer in het op gang brengen van de aangehangen vracht, maar vooral ook het weer tot stilstand kunnen brengen (en houden) - en daar kan zo'n helling ineens nog een gemene rol gaan zitten spelen.

@Joke: volgens het hierboven genoemde boek hebben die kleine lokjes in heel wat landen dienst gedaan, van België via Denemarken en de Sovjet Unie tot Griekenland en Turkije aan toe, maar Nederland (laat staan Delft) wordt niet genoemd.
Zwitserland wel, misschien verzacht dat je leed een beetje.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10277 Gepost op: 04 June 2016, 21:27:21 »
Rectificatie:

Wel in Nederland, namelijk bij:

-Limburger Steenkolenmijnen
-Van Welzens, Dordrecht
-Graan Elevator Maatschappij Rotterdam-Botlek
-Store Ship Spijkenisse

Delft wordt niet genoemd.

Wel heeft de Bentheimer Eisenbahn vier stuks Kleinloks LgII in het bestand gehad, waardoor ze ook in Coevorden wel gespot konden worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10278 Gepost op: 04 June 2016, 21:28:09 »
En 2 assen(1 wagon)
Over welk gewicht spreekt men dan
een lege rongen wagen(jouthandel)zal 10 ton zijn
Gooi dat ding vol hout(stammen) en je komt op 40 ton  ???
Dus assen  op zich is niet zo spannend,als er geen gewichten per as staan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10279 Gepost op: 04 June 2016, 23:14:14 »
Da's een goeie, Jerry!
Als je van het maximum uitgaat en dat als grens stelt, zou je voor de zestiger jaren uitkomen op pakweg 20 ton per as. Meer mag dan niet, en minder is niet erg, zo zit je altijd goed.
Dat men een x-aantal assen als maximum stelt komt (zo stel ik me voor) omdat het aantal assen snel geteld is, terwijl het bepalen van het gewicht een hele uitzoekerij is, vrachtbrieven uitpluizen en uitrekenen en zo.

Denk ik.
Maar misschien is er iemand onder de lezertjes die het naadje van de kous weet. Dat hij spreke schrijve!

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10280 Gepost op: 05 June 2016, 09:45:54 »
Wiki komt vaak een eind. Als ik het zo lees dan is 22,5 ton in NL (muv de Betuweroute) de max. Lümmeln ligt echter niet in Nl en dan zal Jan dat (Bier und) Wurst zijn  :P
De BRD (in tijdperk III waarschijnlijk) had zo te zien max 21 ton. Dan zit Jerry er niet naast met de max van 40 ton per 2 assige wagen
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10281 Gepost op: 05 June 2016, 10:50:48 »
http://www.dampfsound.de/98_8/98_8.html
als je de link (kan ) opent
dan kan/mag de Köff dus geen loks rangeren
en je ziet vaak (oude) foto's dat ze juist dat wel deden

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10282 Gepost op: 05 June 2016, 11:27:57 »
Oeie reedt zon Köf ook in Delft?? Heb een zwak voor zulke kleine lokkies...

Volgens mij ook gebruikt bij het slopen / leeghalen van het luchtspoor in Rotterdam. Maar ik weet niet meer of dat toen nog verbinding had met het openbare net.

Slopen luchtspoor Delft is volgens mij zonder railgebonden materieel gedaan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12231
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10283 Gepost op: 05 June 2016, 16:00:40 »
Of het mag of niet,niet zo heel lang geleden was ik zelf aanschouwer bij een leuke krachtproef.
De 01-1075 met volledige stam rijtuigen incl passagiers(250-300 man) word door een Kof het museum depot bij Bochum Dahlhausen in getrokken en aan het eind van de dag ook weer ri de vrije baan geduwd.
Dat zo'n lokje sterk is,dat bleek maar weer  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10284 Gepost op: 05 June 2016, 16:05:07 »
Altijd wat interessants te lezen. In België had/heeft de nmbs ook zulke kleinnoden in dienst (nu nog slechts enkele exemplaren in enkele werkplaatsen).
Ons type 230/231, later de reeks 90 en 91. In model door Van Biervliet uitgebracht en destijds ook door Jocadis.

Exemplaar van een medeclublid op de clubbaan op pad met 2 gesloten staalwagens.

NMBS 9101
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10285 Gepost op: 05 June 2016, 19:41:59 »
Slopen luchtspoor Delft is volgens mij zonder railgebonden materieel gedaan

Hoezo slopen, hij is net gebouwd 8)
Gr. Joke

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10286 Gepost op: 05 June 2016, 20:31:10 »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10287 Gepost op: 05 June 2016, 20:37:41 »
Volgens mij ook gebruikt bij het slopen / leeghalen van het luchtspoor in Rotterdam. Maar ik weet niet meer of dat toen nog verbinding had met het openbare net.

Schotte sloopwerken had inderdaad een Köff, een blauwe.
Heb hem even opgezocht, van de site van Schotte zelf.



Deze is later ook nog in gebruik geweest bij Lekkerkerker.
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10288 Gepost op: 05 June 2016, 21:20:11 »
Citaat
Lümmeln ligt echter niet in Nl en dan zal Jan dat (Bier und) Wurst zijn

Nee, en die max laadgewichten en zo zijn voor de modelbouw ook niet zo heel erg relevant. Hooguit bij open wagens, om te bepalen hoe vol ze moeten met kolen, ballast of weet ik veel wat. En de laatste tijd begint men zo hier en daar wat te neuzelen over dat er aan de veerpakketten van wagens te zien is of deze al dan niet beladen is.
Maar Jerry heeft die 40 ton wel goed ingeschat, dat staat buiten kijf.

Citaat
als je de link (kan ) opent
dan kan/mag de Köff dus geen loks rangeren

Ik meen me te herinneren dat er weliswaar zekere restricties zijn in wat de Kleinlok LgII mag , maar of daar ook het rangeren met lokomotieven onder valt, weet ik niet, en eerlijk gezegd heb ik er ook zo m'n twijfels over. De site waar je link naar leidt zegt daar verder ook niets over, althans, ik kan het niet vinden. Is het wel de goeie link?
Het geval dat Floris beschrijft komt mij ook wel bekend voor, en ik meen me te herinneren over vergelijkbare voorbeelden gelezen te hebben (Elloks die een loods uitgetrokken worden, dat soort dingen).

Citaat
Dat zo'n lokje sterk is,dat bleek maar weer

"Sterk" staat en valt bij lokomotieven met "adhesie". En dat heeft voor een groot deel ook weer met gewicht te maken.

@Olivier: da's ook een leuk lokje!  :D
Die kleurstelling heeft me eigenlijk altijd al wel aangetrokken, Fleischmann had vroeger de reeks 80 in die kleuren, en die vond ik haast nog mooier dan de rode van de DB!



Citaat
Hoezo slopen, hij is net gebouwd

Oké, maar als 't toch eenmaal zo ver is, mag je mijn lokje wel even lenen.  :P

Slopen heb ik ook gedaan, vanmorgen. De bochten in de Westkop waren me toch wat te krap naar de zin, en door wat experimenteren en proberen kwam ik erachter dat er nog wel een centimetertje hier en een centimetertje daar te winnen is. Daarom heb ik ze met veel water en wat gepast geweld weer losgemaakt. Althans, eerst maar eens eentje, om mee te beginnen.



Daarna was het dus één grote natte kliederboel, waarvan ik vond dat dat eerst maar moest drogen, voordat er weer lijm op komt en zo.
Met dit mooie weer kan dat ook gauw genoeg klaar zijn. Toch heeft dat wel even z'n tijd nodig, en die tijd heb ik dan maar besteed aan een fietstochtje door een groot deel van het Gorecht.
Stiekem had ik daarbij ook wel een doel voor ogen: al tijden leeft bij mij het voornemen om het stationsgebouw van Kropswolde eens uitgebreid op de foto te zetten, maar daar is het nooit van gekomen. Tot vandaag:





Vanwege het feit dat de ruimte om het gebouw (vooral aan de "achterkant") nogal beperkt is, is het wat lastig fotograferen.
Wel leuk dat ze die mooie, moderne attributen lekker in het zicht gezet hebben, dat geeft net even wat extra cachet aan het geheel. Goed dat ze dat niet wat verderop bij de abri hebben neergezet!

Na dit avontuur ben ik even bij m'n broer en z'n vrouw aangestoken voor een beker water, waarna koers gezet werd richting Stad.
Die koers bracht me langs Waterhuizen, waar toevallig na een poosje wachten ook een Spurt langskwam, of twee eigenlijk. Eentje van Stad, en eentje naar Stad.



De trein bij Wha (Waterhuizen aansluiting), de trein is net voorbij het museum van Riekje Buivenga-Arends (beter bekend als Riekje van Waterhuizen). Zij overleed in 2014, en ik heb dus de kans verspeeld om haar nog eens op te zoeken.
Nu ja, nadat ik wat gedachten aan haar en haar museum had gewijd ging het verder langs de Waterhuizerweg naar Haren, alwaar ik bij Intermezzo het onderhand verplichte ijsje soldaat heb gemaakt.

@Steef: Da's ook een mooie! Mooi kleurtje, je zou ze bijna gaan verzamelen, al die versies. Brawa heeft er ondertussen al een heel aantal uitgebracht. Waaronder eentje met een haaiebek, zoals die waarmee in WOII (en later ook wel) sommige piloten hun vliegtuig hadden getooid.



Verder is er niet veel bijzonders te melden. Behalve dan dat ik nog wat binnenverlichting uit een paar tweedehands wagentjes heb geropt. Onnutte zooi. En ze gaan er nog stroef van lopen ook.

Hasta lluego!
« Laatst bewerkt op: 05 June 2016, 21:22:17 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10289 Gepost op: 06 June 2016, 11:29:07 »
Jan ,de link klopt wel
Ik wilde laten zien dat een redelijk kleine loc al ver boven de voorschriften gewicht zit
Ik denk dat de gewichten meer te maken hebben met rijden
Over korte afstanden zal er best meer gedaan worden met rangeren
Ook zal de mogelijke beremming meespelen