Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 06:43:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:26:20
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 04:47:57
Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3847193 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10095 Gepost op: 13 May 2016, 22:43:34 »
dan leer je vanzelf wat handig is en wat je beter niet kan doen.

Tsjaa van de week nog een sensor van ruim € 3000 naar de eeuwige jachtvelden geholpen door even aan de verkeerde kant geprobeerd om hem los te krijgen, dit was niet handig en kan je beter niet doen. ;D


Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10096 Gepost op: 13 May 2016, 22:50:23 »
Tja, gevoelige dingen, die sensors.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2016, 22:54:41 door 44. Reden: tijd aangepast »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10097 Gepost op: 13 May 2016, 22:56:56 »
Hij gaf geen kik, wel een krak  ;D ;D

Maar Jan, jij gaat ook als een........ ,, oei nu maak ik mij eigen erg moeilijk, als wat eigenlijk  ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10098 Gepost op: 13 May 2016, 23:01:30 »
Jan
zijn je knopen er nu uit gevallen  :o
En wat is er makkelijker dan simpel
Zat vroeger op een forum over 4 wielers
simplicity is the key
En dat is hier met de hobby ook zo
hou t simpel, en t werkt

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8056
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10099 Gepost op: 14 May 2016, 11:56:16 »
Dat is het KISS principe Jerry, werkt altijd :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10100 Gepost op: 14 May 2016, 12:29:17 »
de bedoeling van hobby is vooral dat je er plezier in hebt.  :D
hoe sommige mensen lijken erop te kunnen schieten.
Al is de hoeveelheid frustratie zeker tot ver na de helft van de opbouw in grotere mate aanwezig,althans zo ervaar ik dat wel  :-X
Wellicht een rare vraag,maar die oogjes die je hebt gebruikt om je bedrading in te hangen,hoe weet je nou wanneer je moet stoppen met indraaien van zo'n ding alvorens deze de "kop opsteekt" aan de bovenzijde van de plaat waar je m indraait ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8966
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10101 Gepost op: 14 May 2016, 15:34:27 »
Ja digitaal. 2 draden. Volgens mij is digitaal rijden duurder door:
- Moeilijkere trafo (centrale)
- Decoders in de treinen
- Veel (erg veel) meer draad.

Dit wordt overigens mij veroorzaakt door het feit dat we nu ook veel meer willen.
Idd gedoe, gewoon een kwestie van eisen naar beneden bijstellen  ;D

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10102 Gepost op: 14 May 2016, 22:12:32 »
Hm.

Citaat
jij gaat ook als een........

Dan maak je er toch een meerkeuze vraag van, Arthur?

0 Bloemkool
0 Slak
0 Handrem
0 Stortbak

Citaat
hou t simpel, en t werkt

Inderdaad. Andersom werkt 't ook, trouwens: als 't werkt, is 't simpel.

Citaat
KISS principe



Bwurk!

Citaat
Al is de hoeveelheid frustratie zeker tot ver na de helft van de opbouw in grotere mate aanwezig,althans zo ervaar ik dat wel

Proef je die frustratie bij mij, Floris? Best mogelijk dat je gelijk hebt, soms vind ik het inderdaad frustrerend, maar als 't uiteindelijk toch lukt en 't werkt zoals bedoeld, dan vind ik het dubbel en dwars de moeite waard.  :D

Citaat
...hoe weet je nou wanneer je moet stoppen met indraaien van zo'n ding alvorens deze de "kop opsteekt" aan de bovenzijde van de plaat waar je m indraait ?

Daar zijn sensors voor, Floris. Die zijn erg gevoelig, en je moet ze aan de goeie kant losmaken, anders zeggen ze krak. En ze kosten een beetje, öri of 3000, heb ik gehoord.
Een iets goedkopere variant is je vingertop, die hou je op de plek waar je schroefje door de plaat heen komt als je te ver draait, en zodra je 'm voelt prikken, hou je op met draaien. Nog een slagje terugdraaien en er is geen centje pijn.

Of je stemt de schroefoogjes af op je plaatdikte:



Citaat
...een kwestie van eisen naar beneden bijstellen

Of niet. En dan de consequenties aanvaarden.  :D

Morgen is er weer een dag!

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10103 Gepost op: 14 May 2016, 22:25:12 »
Hm.

Dan maak je er toch een meerkeuze vraag van, Arthur?

0 Bloemkool
0 Slak
0 Handrem
0 Stortbak

Ik mis er een

Ariba, ariba  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10104 Gepost op: 14 May 2016, 22:44:41 »
Andele! Andele! (André! André! riepen we vroeger)

Dank voor het in herinnering roepen van dit stukje jeugdsentiment! 

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10105 Gepost op: 14 May 2016, 22:50:17 »
En als je te lange schroefogen hebt   ::)
1e
kan niet
2e je moet dikkere plaat gebruiken
3e
kortere kopen
 ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10106 Gepost op: 14 May 2016, 22:58:40 »
4e
minder ver indraaien

Oftewel: hoe maak je iets heel voor de hand liggends tot een serieus studieonderwerp. 8)
« Laatst bewerkt op: 14 May 2016, 23:00:11 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10107 Gepost op: 14 May 2016, 23:03:21 »
Ja, precies. Fingerspitzengefühl is héél belangrijk.  ;D
En wat Jerry zegt: de goeie maat schroefoogjes wil ook wel helpen.

Wat ik er nog bij wilde zeggen, is dat er op de multiplexplaten ook nog eens vier millimeter kurk zit geplakt, dus al met al zo veel materiaal dat zo'n oogje er niets eens door kán komen, of je moet buitensporig geweld toepassen..

Citaat
...hoe maak je iets heel voor de hand liggends tot een serieus studieonderwerp.

Inderdaad, dat gebeurt in dit draadje wel vaker. Misschien moesten we er eens studie naar doen waardoor dat komt, en of het vaker of juist minder vaak is dan in andere draadjes.
Wie weet levert dat nog een IGNobel op!
« Laatst bewerkt op: 14 May 2016, 23:08:58 door 44. Reden: reactie op aanpassing »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10108 Gepost op: 15 May 2016, 11:40:55 »
Pff,

Een interview op TV met John Cleese in College Tour leverde mij een lijfspreuk op.
Misschien kun je hem nog ergens terug vinden op NPO-gemist.

Het filmpje kijken en je hoeft geen studie te volgen, hoor Jan. ;D

Creativiteit is geen logica
« Laatst bewerkt op: 15 May 2016, 12:01:26 door NS264. Reden: tekst en link »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15447
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10109 Gepost op: 15 May 2016, 18:42:23 »
Nou, ik was ook niet direct van plan nog te gaan studeren, Koen. En ik ben zeker ook niet van plan onderzoek te verrichten naar hoe van onnozele zaken een serieus studieonderwerp gemaakt kan worden. Ook anderen zou ik dat niet direct aan willen bevelen, hooguit op het gebied van taal. Een zin als "Dat wil ik wel is weten" is voor mij gewoon verwarrend.
Nooit geweten dat wel weten is maar wel weet ik dat is van zijn komt en geen bijwoord is.

Enfin. Er zijn dingen in de wereld die meer leed veroorzaken, toch mag niet uitgevlakt worden dat dit soort liederlijk taalgebruik sommige mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in de wederwaardigheden van de schrijver ervan op akelige wijze door de ziel kan snijden, zodanig zelfs dat de lust om verder kennis te nemen van het geschrevene verdwijnt als de welbekende haas die een koe ziet sluipen.
Maar nogmaals, dit is een forum met als thema (model)spoorwegen, en niet taal.

Bas(ilicum) ried mij monochrome draadjes te merken met een watervaste stift (of iets dergelijks). Die raad heb ik ter harte genomen, en voordat ik mij wederom in de verleiding zou laten komen me te verliezen in een orgie van knoopjes knopen, heb ik zo'n watervaste stift gereed gelegd alvorens de te verrichten arbeid aan te vangen.



Zo goed Bas?

Op de volgende foto zien we drie verschillende draadgroepen, die met behulp van het basiliciaanse systeem gemakkelijk van elkaar te onderscheiden zijn ondanks het feit dat twee van de groepen de draadkleur gemeenschappelijk hebben:



Ook is duidelijk te zien dat de grondslag van de ogenschijnlijke chaos een onderliggend overzichtelijk schema is.
Eén fase verder en van de prachtvolle, boeiende markeringen is niet veel meer te zien:



Tenslotte, om datgene in herinnering te brengen waar al dit gedoe nu eigenlijk om begonnen is, nog één fotootje:

« Laatst bewerkt op: 15 May 2016, 22:49:46 door 44. Reden: modulatie in de toonzetting toegepast »