Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Einde Koemo ballast ??? door Dave.......
Vandaag om 14:39:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409182 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10080 Gepost op: 11 mei 2016, 23:49:43 »
Voordeel is ook dat het héééél duidelijk te zien is als je een verkeerde volgorde aanhoudt: de draadkleuren aan beide kanten komen niet overeen.
Bij mij komen de draadkleuren altijd overeen. Ik gebruik alleen maar grijze draad. 8) Ook weer een kwestie van standaardisatie. Ik hoef maar één kleur op voorraad te houden. En als ik al eens een andere kleur gebruik, dan heeft die kleur geen enkele betekenis. Het draadnummer is bepalend. Daar staat tegenover dat ik wel altijd de administratie bijhoud.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10081 Gepost op: 12 mei 2016, 08:51:42 »
Hoi,

Je kan er ook zelf een codering op plakken lijkt mij.
Je hebt toch van die apparaatjes waar je dat mee kan doen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10082 Gepost op: 12 mei 2016, 14:21:57 »
Er zijn ook 25 pos D-sub connectors (zowel male als female) verkrijgbaar waarbij een printboardje en een bevestigingsset meegeleverd wordt. De print past aan 1 zijde precies tussen de dubbel rijige soldeerkelkjes van de connector in. Aan de andere 3 zijden zijn aansluitpunten gemaakt welke overeenkomstig genummerd zijn. Dat voorkomt vergissingen. Op deze aansluitpunten (met gaten) kan je dan de draden solderen maar je kan er ook printboard klemmetjes, steek3.5 op solderen. Het grote voordeel is dan dat je alles voor inbouw 1 keer moet solderen en daarna nooit meer, en later als de zaak is ingebouwd kan je makkelijk andere draden met andere kleuren eraan of erbij zetten. En de nummering is superduidelijk. Deze setjes heb ik ooit in Houten gekocht voor zon 3.5 euro/st, er zijn her en der aanbieders.
De printklemmetjes zijn oa bij Conrad in alle soorten en maten te krijgen.

Groet, Marc

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10083 Gepost op: 12 mei 2016, 21:40:52 »
Dag allemaal!

Jullie zijn goed bezig geweest, zie ik!
Vandaag had ik niet zoveel tijd om wat aan de baan te doen, maar misschien is dat ook maar goed. Ten eerste zijn hier ondertussen wat zinvolle opmerkingen geplaatst waar ik iets mee kan en overigens ook menig ander nog tot nut kan zijn. En ten tweede heb ik in gedachten de nog komende karweitjes op een rijtje kunnen zetten, en kunnen bedenken hoe deze het beste uitgevoerd kunnen worden.

Even wat repliek op de geplaatste berichten:

@Reinout: handig! Goeie tip om de koppels voor het solderen in elkaar te steken! Of je nou verschillende kleuren gebruikt of niet, je kunt in elk geval wel zien of je de draden "tegen elkaar aan" soldeert.

Citaat
Ook label ik de draadjes aan beide kanten. Afgezien daarvan voer ik geen administratie.

Citaat
Bij mij komen de draadkleuren altijd overeen. Ik gebruik alleen maar grijze draad.

Hm. Ik gebruik wel een zekere "code" in draadkleuren, dat wil zeggen dat de rails altijd gevoed worden via een blauwe en een rode draad, in het analoge tijdperk praatte men dan over plus en min. Hoe het bij digitaal heet weet ik niet. Andere kleuren worden gebruikt voor andere dingen, zoals wissels, seinen en dergelijke. Met de subdeestekkers moeten vooral die rode en blauwe draden van de rails worden doorverbonden van het ene segment naar het andere, als ik daar ook nog eens verschillende kleuren in ga gebruiken, zou dat neerkomen op 2 kleurcodesystemen (waarin dezelfde kleuren gebruikt worden met een verschillende betekenis) (en ik moet nu ineens denken aan een boek van Jack Vance dat ik lang geleden eens gelezen heb, waarin de mensen allemaal een explosieve halsring dragen die door middel van kleuren de maatschappelijke positie en rang van de drager duidelijk maakt, en verder ging het over ballonnen en muziek) naast elkaar, en daar ga ik niet aan beginnen. De sporen zijn genummerd 1 t/m 6, en die nummers staan ook op de stekkers, dus dat moet 't maar doen.
Desnoods kan ik daar....

Citaat
Ook label ik de draadjes

...inderdaad, een label aan hangen. Zou kunnen. Maar zolang als ik bezig ben met modelspoor (en dat is, neem dat van mij aan, al behoorlijk lang) heb ik dat soort dingen in die grijze massa in m'n hoofd opgeslagen. Die gebruik ik toch nergens anders voor en zo heeft het toch nog enig nut.
De Egyptenaren flikkerden het gewoon weg, die wisten ook al niet wat ze er mee moesten.

Citaat
Je hebt toch van die apparaatjes waar je dat mee kan doen.

Mijn vrouw heeft zo een labelapparaat ergens tussen haar spullen zitten. In de jaren dat ik samen met haar onder één dak woon heb ik haar dat ding nog niet één keer zien gebruiken, maar ze heeft in het begin van onze relatie eens te kennen gegeven dat ze die voor haar eigen doeleinden wilde gebruiken, en dat respecteer ik graag, temeer daar zij voor mijn spulletjes een minstens even groot respect betoont. Kwestie van geven en krijgen en van krijgen en geven.

@Marc: lijkt me handig. Voor nu red ik me met die twee koppeltjes wel, vooral ook omdat ik ze nu aan het solderen ben, maar zodra ik die dingen vaker ga gebruiken zal ik jouw idee zeker meenemen.

Citaat
En meneer Smith ook Reinout

 ???

Citaat
en waarvoor is die 16 onder de 13?

Ik heb werkelijk geen idee. Ook al heb ik er wat kabbalistische formules op losgelaten, iets zinnigers dan dat zestien drie minder is dan het gemiddelde van de getallen waar het tussenin staat, namelijk 13 en 25, kan ik niet bedenken.

Zo, kijken of m'n soldeerbout 't nog doet.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2016, 21:42:29 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10084 Gepost op: 12 mei 2016, 22:08:31 »
Citaat van: Marc
Op deze aansluitpunten (met gaten) kan je dan de draden solderen maar je kan er ook printboard klemmetjes, steek3.5 op solderen. Het grote voordeel is dan dat je alles voor inbouw 1 keer moet solderen en daarna nooit meer, en later als de zaak is ingebouwd kan je makkelijk andere draden met andere kleuren eraan of erbij zetten.

Hmm... zo te lezen bedoel je dit, of in ieder geval iets van dien aard:



Bij gelegenheid eens vragen bij Okaphone.
Dank je voor de tip!

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10085 Gepost op: 13 mei 2016, 00:14:55 »
Ja zo ongeveer. Die op jouw plaatje ziet er wel luxer uit.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10086 Gepost op: 13 mei 2016, 12:34:57 »
Nou, die van jou zal het ongetwijfeld ook wel doen.  ;) :D

Beetje aan 't solderen geweest:



Door het gebruik van maar liefst twee kleuren een stuk geavanceerder dan het systeem van Klaas, maar nog niet zo sophisticated als dat van Reinout. Maar je moet ergens beginnen op de trap der beschaving, nietwaar?  ;)
En als we het dan toch over beschaving hebben, wat het labelen betreft heb ik een beetje leentjebuur gespeeld bij de Inca's:



Overigens verbaas ik me er een beetje over dat er zo zachjes aan meer draad onder die kleine baan hangt dan er destijds onder mijn station van zo'n twaalf meter lengte hing. En dat was nog analoog, in de tijd dat "digitaal" op kwam, werd aldoor als argument vóór aangedragen dat het méters draad zou schelen, omdat je er maar twee meer nodig zou hebben.

Jaja...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10087 Gepost op: 13 mei 2016, 12:55:23 »
Ja digitaal. 2 draden. Volgens mij is digitaal rijden duurder door:
- Moeilijkere trafo (centrale)
- Decoders in de treinen
- Veel (erg veel) meer draad.

Dit wordt overigens mij veroorzaakt door het feit dat we nu ook veel meer willen. Door digitaal is het hek van de dam.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10088 Gepost op: 13 mei 2016, 13:06:56 »
wat het labelen betreft heb ik een beetje leentjebuur gespeeld bij de Inca's:
Wat zullen die elektronen duizelig worden. ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10089 Gepost op: 13 mei 2016, 13:30:08 »
In plaats van knopen, kun je ook de bewuste draad met een watervaste pen begin en einde ter markering een kleurtje geven.



Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10090 Gepost op: 13 mei 2016, 14:33:59 »
Citaat
...dat we nu ook veel meer willen. Door digitaal is het hek van de dam.

Inderdaad. Rekening houdend met wat ik in de toekomst mogelijk eventueel misschien wel eens zou kunnen willen realiseren, namelijk het via Koploper of een equivalent daarvan automatiseren van de treinenloop, de de hele baan momenteel opgedeeld in stukken die elektronisch los van elkaar te maken zijn, zeg maar voorbereid op het inbouwen van bezetmelders en zo.

Citaat
Wat zullen die elektronen duizelig worden.

Ze krijgen eerst een wekenlange training in de centrifuge.

Citaat
...een watervaste pen...

Die had ik zo gauw niet bij de hand, terwijl die knopen voor het grijpen lagen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10091 Gepost op: 13 mei 2016, 21:36:40 »
Het zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn beperkte denkraam, want als ik zie dat mensen als, om maar eens één iemand te noemen, Reinout de ingewikkeldste dingen in no time inelkaar en voorelkaar krijgen, dan kan het haast niet anders dan dat zij niet alleen het resultaat, maar ook de weg om dat te bereiken van aanvang aan helder voor ogen hebben.
Weliswaar heb ik vaak een redelijk omlijnd geestesbeeld van het eindresultaat waar ik naartoe wil, de weg die daarheen leidt echter moet ik al doende ontdekken - en daar heb ik tijd voor nodig.
Zo ben ik vanmorgen in alle vroegte begonnen met draden aan een sub-D stekker en -contrastekker te solderen, en daarnet heb ik het aanbrengen daarvan onder het uitneembare segment voltooid. Goed, ik moet toegeven dat ik daar niet de hele godganse dag mee bezig geweest ben, want er zijn ook andere zaken die mijn onverdeelde aandacht behoeven, maar toch.
Enfin, ik troost me maar met de gedachte dat ik van dezelfde hoeveelheid werk hobby veel langer plezier heb dan een ander, iemand als... nou ja, laat maar.
 

Goed. Stekker. Weinig tekst, paar plaatjes:



Blauw:



En ter afwisseling (gelukkig) ook wat rood:



Let vooral ook op de briljante manier van labelen!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10092 Gepost op: 13 mei 2016, 22:26:35 »
Ach... en dingen vlug willen doen is ook helemaal niet goed!


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10093 Gepost op: 13 mei 2016, 22:29:13 »
Het zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn beperkte denkraam, want als ik zie dat mensen als, om maar eens één iemand te noemen, Reinout de ingewikkeldste dingen in no time inelkaar en voorelkaar krijgen, dan kan het haast niet anders dan dat zij niet alleen het resultaat, maar ook de weg om dat te bereiken van aanvang aan helder voor ogen hebben.
Dat zal te maken hebben met zijn vak en met ervaring. Ik weet niet wat Reinout in het dagelijks leven doet, maar ik vermoed dat hij een technisch beroep heeft. Zelf heb ik mijn werkzame leven in de elektrotechniek doorgebracht en dan leer je vanzelf wat handig is en wat je beter niet kan doen.

Citaat
Let vooral ook op de briljante manier van labelen!
Niks mis mee, zo doe ik het ook vaak. Alleen wel bijzonder dat je op één klemmenstrook twee keer nummer 3 hebt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10094 Gepost op: 13 mei 2016, 22:36:35 »
Natuurlijk, ieder z'n vak, en ieder z'n manier van werken. Het is hobby, en de bedoeling van hobby is vooral dat je er plezier in hebt.  :D
Maar ik heb er wel bewondering voor hoor, hoe sommige mensen lijken op te kunnen schieten.

Citaat
twee keer nummer 3

Dat gaat over spoor 3, twee verschillende secties, namelijk SS en AR. Dat staat er ook min of meer onder (dat SS en AR), maar ik geef toe dat dat niet heel erg goed uit de verf is gekomen.