Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3639772 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9720 Gepost op: 20 March 2016, 21:43:15 »
En dus...


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9721 Gepost op: 20 March 2016, 22:20:08 »
Dat wordt weer iets moois. :)
Deze keer geen gepriegel met lampjes, neem ik aan.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9722 Gepost op: 21 March 2016, 00:20:05 »
Nee, dat heb je goed gezien. Geen lampjes.
De lol die ik daarvan heb is is niet voldoende om het genoegen van het probleemoplossend denken en handelen, nodig om het gewenste resultaat te bereiken, te rechtvaardigen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9723 Gepost op: 21 March 2016, 17:24:22 »
In het ombouwsetje van Weinert (nr 4046, in no time geleverd door onze onvolprezen Erwin T.E.E., tevens specialist op het gebied van Roco/Fleischmann onderdelen, maar dat terzijde) bevindt zich weliswaar een complete set lantaarns voor lok en tender, deze zijn echter onverlicht, functieloos zogezegd. Zoals wellicht zo langzamerhand wel als bekend mag worden verondersteld, hecht ik niet veel waarde aan dat soort gadgetten, of gimmikken, nou ja, fratsen. Dat leidt maar af van waar het eigenlijk om gaat.

Hoe dan ook en om wat voor reden dan ook, het bracht me wel op de gedachte om eens te gaan kijken hoe het zit met de rijvaardigheid van het model tot nu toe. Weinert komt pas aan het eind van het bouwproces met de suggestie om eens en rijtest te gaan doen, maar het leek mij niet eens zo onverstandig om nu reeds, nu het model nog niet in zo een verregaande staat van verbinding is, eens te gaan proberen hoe het met dat vermogen tot voortbewegen is gesteld. Ook met de gedachte, dat, mocht er iets niet helemaal goed zitten, er nu nog voldoende ruimte en gelegenheid is daar iets aan te veranderen.

Kort en goed: in minder dan geen tijd lag er een meter of drie aan rails bestaande uit afwisselend rechte en gebogen stukken op de massiefnoorspoolbeukenhoutenparketvloer, waarbij de gebogen stukken deels ook als S-bocht waren gelegd. De eerste anderhalve meter werd zonder ook maar een enkel probleem afgelegd, waarna echter, om maar de meest positieve bewoordingen te gebruiken, het hele zaakje slechts hortend en haperend verdere vooruitgang boekte, hetgeen mij, dat zal slechts bij een enkeling een lichte verwondering opwekken, een serie volzinnen van dusdanig blasfemische aard ontlokte dat de plaatselijke exorcist meende er goed aan te doen eens poolshoogte te komen nemen.

Na de aansluitende uitdrijving van de plaatselijke exorcist kon dan eindelijk het onderzoek naar het hoe en waarom van de frustrerende gang van de lokomotief (in wording) plaatsvinden.
Om een lang en ingewikkeld verhaal niet al te lang en ingewikkeld te maken: het komt erop neer dat het chassis min of meer beweegbaar onder de ketelopbouw is gemonteerd (zodat het hele zwikje ook een beetje goed door de bochten kan komen). Daarbij kwam een onderdeel (de pompendrager) in de S-bochten (R3 Roco-line) tegen de flenzen van de drijfwielen aan, waardoor er een pracht van een kortsluiting ontstond.



De remedie was simpel: materiaal wegnemen tot het probleem zich niet meer voordeed. Hetgeen neerkomt op het afvijlen van een paar tienden millimeters witmetaal van de pompendrager.



Goed, die horde is ook genomen en daarmee is eigenlijk de basis voor de 41er wel zo'n beetje klaar, de rest is eigenlijk alleen maar voor het mooi, de details zeg maar, zoals leidingen, traptreetjes, handgrepen, en allerlei toeters en bellen - onee, geen bel, die heb ik niet. Het wordt de 41 351, en die had geen bel.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9724 Gepost op: 21 March 2016, 20:27:28 »
Wat moet een loc als deze eigenlijk met een bel? Een bel is toch iets voor piepkleine locjes – denk aan een Glaskasten, T3 of iets dergelijks – op korte zijlijntjes met na elke vijfde boom een overweg en om de anderhalve kilometer een station halte?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9725 Gepost op: 21 March 2016, 21:38:29 »
Dat heeft niet zozeer met de grootte van de lok te maken. Elke lok die wordt ingezet op trajecten waar onbewaakte spoorwegovergangen voorkomen, dient te zijn uitgerust met zo'n Läutewerk. Onbewaakte overwegen kwamen alleen voor op de zgn "Nebenbahnen". Dat de 41 351 niet over zo'n Läutewerk beschikte duidt er dus op dat de lok alleen op hoofdlijnen werd ingezet.
Ik geef toe dat ik ergens ook vind dat het niks geen typisch Duitse maatregel is, ik zou Ă²f het één, Ă²f het ander veel logischer vinden.

Maar het zijn dus niet alleen de kleintjes die zo'n bel hebben, 50ers, 41ers, 44ers hebben ze ook wel.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9726 Gepost op: 21 March 2016, 21:51:30 »
Hier een lok BR 03 met bel.

Als je hier naar het derde bericht scrollt, kom je zelfs een lok BR 01 (de 01 179) met bel tegen.

BR 23 met bel:


Bron

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9727 Gepost op: 22 March 2016, 08:05:57 »
Natuurlijk heb je gelijk. Ook in Dönsdorf staan diverse, grotere locomotieven met een bel op of aan de ketel. Ik heb het toch altijd een wonderlijke combinatie gevonden: zware hoofdlijnloc met bel.
Enfin, verder met de ombouw van de 41. :)

Groet,
Bas

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9728 Gepost op: 22 March 2016, 09:38:04 »
Maar als ze geen bel hebben hebben ze toch een fluit of tyfoon? ??? Hoofdlijnen of niet. Je zult als machinist toch geluidssignalen moeten kunnen geven. Als afwending voor gevaar of om aan te geven dat je de treindienstleider/wisselwachter/rangeerder hebt begrepen.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9729 Gepost op: 22 March 2016, 10:23:28 »
Maar in al de jaren dat ze bij mij in huis was, heb ik haar eigenlijk nooit de aandacht geschonken die ze wel verdiende.

Je omschrijft mijn gemiddelde relatie.  8) ::)

Er zijn opeens allerlei foto's weg, Jan. Ik kan het niet helemaal meer volgen zo. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9730 Gepost op: 22 March 2016, 11:10:28 »
Het verschil tussen Haupt- und Nebenbahnen zit 'm niet in het formaat van de lokomotieven die er overheen rijden.
Als we ons even beperken tot het fenomeen "bel", in goed Duits "Läutewerk" genoemd, dan zien we dat één van de verschillen tussen Hauptbahn en Nebenbahn is gelegen in het feit dat bij een Hauptbahn onbewaakte overwegen niet mogen voorkomen en bij een Nebenbahn wel.
De weggebruiker wordt er bij het naderen van de overweg op geattendeerd dat er gevaar dreigt door de nodige verkeersborden, dat geldt echter voor de machinist op het spoor net zo goed. De laatste krijgt dan de zogenaamde "L-" en/of "P-" borden te zien.
De "L" staat hier voor "Läuten" (luiden) en de "P" voor "Pfeifen" (fluiten); bij het naderen van de overweg dient dus zowel het één als het ander te geschieden - als dat wordt vereist door de respectievelijke borden.



@Michaël: jazeker, voor de communicatie tussen machinist en ander personeel (zoals rangeerders, of seinhuiswachters), beschik je over de fluit. De bel wordt in die gevallen niet gebruikt, die is alleen nodig bij gevaarpunten op Nebenbahnen.
@Hijlco: ja, klopt, in het begin van dit draadje zijn sommige foto's weggevallen. Dat komt omdat ik ze toen stalde bij de één of andere host die er op een gegeven moment geld voor ging vragen. Daar ben ik niet op ingegaan, en "dus" is mijn account daar geveegd, denk ik.
Wat relaties betreft, ik heb er ook meerdere gehad, maar ik heb er niet één als gemiddeld ervaren  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9731 Gepost op: 22 March 2016, 14:10:17 »
Nog een testritje gedaan, en nu vlogen de anti-slipringen me om de oren...



Gelukkig heeft de lokale anti-slipringenwinkelier het betreffende nummer op voorraad, dus vervanging is al in aantocht.
Geen idee hoe oud de lok is (de vorige eigenaar had haar al tweedehands gekocht, heb ik begrepen), dus zo heel verwonderlijk is het niet dat de rubberbandjes eens een keertje vervangen moeten worden.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9732 Gepost op: 22 March 2016, 14:17:13 »
Tja, het gewicht is dan ook met enkel grammetjes toegenomen, dat vonden de bandjes niet leuk!

Erwin Prummel
TEE

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9733 Gepost op: 22 March 2016, 14:24:34 »
 ;D

Zou dat het zijn?  :D :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9734 Gepost op: 22 March 2016, 17:40:04 »
Dit Roco-model (041 293-2), art.nr. 43366 is volgens de site Modellbau-Wiki in de jaren 1999 -2002 in het assortiment van Roco geweest, het is een jaar of 15 oud dus.
Als alles wat er op en aan de ketel hoort te zitten er ook daadwerkelijk op en aan zit, zal ik het machientje eens op de weegschaal zetten. Ben best wel benieuwd, eigenlijk. Dat de Weinert-ketel een beetje meer gewicht in de schaal legt, is wel duidelijk, met al dat witmetaal.



« Laatst bewerkt op: 22 March 2016, 17:49:19 door 44. Reden: Ik weet niet waarom, maar halverwege het schrijven van dit bericht kwam de eerste helft al in de publiciteit. Nu maar even afgemaakt dus. »