Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640397 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9630 Gepost op: 01 March 2016, 10:10:24 »
Jan, een plan trekken? Volgens mij is jouw kracht improviserend werken.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9631 Gepost op: 01 March 2016, 12:11:14 »
Jawel, maar ik heb wel een bepaald eindresultaat voor ogen, meestal tenminste.
Het proces om tot dat eindresultaat te komen ontstaat dan gewoon. Soms pas ik ook gaandeweg het eindresultaat aan het proces aan, als het andersom niet gaat.
Het 'plan' dat getrokken wordt bestaat dus meestal uit het bepalen van hoe het moet worden, wat het eindresultaat zo ongeveer moet zijn. Hoe ik dat ga doen kom ik doorgaans pas al doende achter.

Maar ik ben baantjes kurk aan het trekken en daarnaast heb ik ook nog andere dingen te doen. Aan het gebouwtje ben ik dus nog niet toegekomen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9632 Gepost op: 01 March 2016, 12:17:23 »
Vervangt het nieuwe pand de huidige Lokleitstrelle, die je ooit – nee, ik zoek de bijbehorende link niet op – met honderden leiplaten beplakte?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9633 Gepost op: 01 March 2016, 12:32:01 »
Uhm... dat denk ik wel.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9634 Gepost op: 01 March 2016, 21:21:55 »
Maar misschien ook niet. Ik wil gewoon wat te kiezen hebben. De degelijke Pruissische baksteenbouw van het eerste gebouw spreekt me ergens wel aan...



...aan de andere kant heb ik ook wel wat met dat troosteloze fantasieloze beton van net na WOII - snel en zonder poespas ontworpen en neergepoot omdat de klassieke Pruis het loodje legde tegen een Brits-Amerikaans Verenigde Staatse 500-ponder, of zoiets.


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9635 Gepost op: 02 March 2016, 08:22:47 »
Hoi Jan,

Al weer een tijdje meegelezen.

Ik vindt beide gebouwen er wel bij passen als ik zo vrij mag zijn.

Het Pruisische gebouw als ruĂ¯ne en het lage nieuwe gebouwtje als noodopvang.
Dan is jouw momentopname van het tijdperk eens te meer duidelijk.

 
« Laatst bewerkt op: 02 March 2016, 08:31:15 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9636 Gepost op: 02 March 2016, 11:43:16 »
Ha Koen!

Dank je wel voor je reactie.  :D
Je suggestie om beide gebouwen neer te zetten is best een goeie, maar je moet wel bedenken dat het in mijn tijdvenster alweer zo'n dikke twintig jaar geleden is dat WOII werd beĂ«indigd. Ik denk dat de laatste sporen daarvan, zoals ruĂ¯nes en zo, toen grotendeels al waren opgeruimd en  beschadigde/vernietigde gebouwen al wel vervangen waren. Daarbij is het natuurlijk ook zo dat, met name in LĂ¼mmeln, de ruimte binnen het Bw-terrein ook nogal beperkt was. Nieuwbouw dus in plaats van kapot spul, niet en-en.

Een andere kwestie die me al langere tijd bezighoudt is de draaischijf. Zoals bekend, heb ik gekozen voor het exemplaar van Roco, en die bevalt prima, ook al is het niet mogelijk om daar de BR 45 op te draaien, die is domweg te lang voor de schijf.
Maar daar gaat het niet om. Als je modeldraaischijven, die van Roco net zo goed als die van Fleischmann of die van andere merken, vergelijkt met echte draaischijven, dan valt op dat de wanden van de put vaak vlak zijn afgewerkt, waar die in model op de één of andere manier zijn ingericht voor het goed functioneren van de schijf. Bij de Rocoschijf zijn er metalen pinnen in de zij-elementen ingebouwd die er, ik heb nog niet goed onderzocht hoe het nu precies zit, in combinatie met metalen veertjes aan de draaibrug, voor zorgen dat die draaibrug op de juiste positie voor een afgaand spoor kan stoppen. Bovendien zijn die zij-elementen zodanig geconstrueerd dat je ze dmv een soort verend stukje gemakkelijk in kunt zetten en verwijderen. Dat dat gevolgen heeft voor de vormgeving mag duidelijk zijn. Vergelijk de beide plaatjes hieronder maar eens.





Hier en daar zie je op modelbanen wel dat daar ook die putwand vlak is afgewerkt. Wat ik me dan afvraag is hoe je dat doet, kun je ongestraft die metalen pinnen en veertjes verwijderen? Hoe komt dan de draaibrug in de juiste positie?

Als iemand me wat dat betreft wat wijzer kan maken zou ik dat wel aardig vinden, dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden, zogezegd.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9637 Gepost op: 02 March 2016, 12:01:46 »
Ongestraft de pinnen enzo verwijderen: nee. Dat wil zeggen dat de draaischijf Ă²f niet zal bewegen Ă²f niet zal stoppen.

Ik heb zelf een oude fleischmann schijf. Daar zit onder de brug een constructie die zichzelf met een veer tegen de put-wand aandrukt. Als je op een knopje drukt trekt een electromagneet de constructie richting het midden van de brug. Dit schakelt een contact waardoor de motor stroom krijgt.

Tussen de diverse standen/sporen in drukt de constructie zichzelf tegen de veer in, waardoor tot de volgende stand de stroom door blijft lopen. Zodra je bij het volgende spoor bent schiet de constructie terug en wordt de stroom naar de motor verbroken. Tenzij je het knopje ter beweging van de schijf ingedrukt houdt, uiteraard.

De pinnetjes bij jouw roco schijf zullen een identieke functie hebben. Dus als je ze weghaalt zal je motor nooit uitgeschakeld of nooit ingeschakelt worden.

Hoe je een gladde wand krijgt? Door de nokjes/palletjes aansturing van de schijf niet in de rand van de put in te bouwen maar onder de schijf. Zoals bij deze zelfbouw-draaischijf-aandrijving.

Of je moet het helemaal computer-gestuurd aansturen en bijvoorbeeld met reed-contacten gaan werken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9638 Gepost op: 02 March 2016, 13:36:00 »
Jan,

Je kunt hier eens lezen. Na je schaduwstation kan je dat wel aan  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9639 Gepost op: 02 March 2016, 15:23:30 »
@Reinout & @Gerard: ik had al zo'n idee dat het wel wat meer voeten in de aarde zou hebben dan een natte vinger ergens in. Niet iets simpels als een draadje vastsolderen of juist los.
@Gerard: je moet me nou ook weer niet overschatten... als ik dat zo lees gaat 't me al aardig boven de pet.
Nu ja, wie weet, ooit nog eens.


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9640 Gepost op: 02 March 2016, 15:52:10 »
Wisselstraat van gebogen wissels: ziet er best fancy uit! Vooral als ze - zoals hier - een meer dan redelijke straal hebben.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9641 Gepost op: 02 March 2016, 16:51:59 »
Om een beetje nuttige lengte in de schaduwsporen te krijgen moet ik wel meegebogen wissels gebruiken, Reinout. Met gewone (rechte) wissels had ik anders niet veel meer dan een 44er met een Gag van twee of drie OOt's kwijtgekund. Weliswaar was ik in eerste instantie wat sceptisch, ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat, vooral in combinatie met 303 mm lange rijtuigen, de meegebogen wissels (van Roco) nog wel eens tot problemen kunnen leiden. Uitgebreid testen gaf de doorslag ze toch te gebruiken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9642 Gepost op: 02 March 2016, 16:54:49 »
Kleine aanvulling op voorgaande: de wissels met kleinere straal heb ik ook geprobeerd, maar dat ging inderdaad voor geen meter.
Deze wissels zijn die met een radius van 542,8 mm voor zowel het stam- als het aftakkende spoor.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9643 Gepost op: 02 March 2016, 22:09:01 »
...en dat is groot genoeg voor de Brawa-Umbauers. Kleiner dan R3 van Roco-Line moeten die niet hebben (zonder vulringetjes).

Waar, zo'n dertig jaar geleden, Roco met het uitbrengen van een Eurofima-rijtuig in 1 : 87 deze lengtemaat voorgoed op de kaart zette (even afgezien van Ade als kleinserie-fabrikant hadden zowel Liliput als Rivarossi al eerder 303 mm-rijtuigen, maar dat heeft niet tot een doorbraak geleid. Misschien lag dat ook wel aan het ontbreken van een KKK), kun je volgens mij haast van een volgende doorbraak spreken, als je het hebt over de Umbauers van Brawa. Prachtige detaillering en excellente maatvoering voor een prijs die die voor een Roco-rijtuig niet te boven gaat. Althans, als Roco niet net z'n prijzen een ietsje naar beneden had bijgesteld.

Nog twee detailfotootjes:


Het compartiment voor de treinbegeleider(s)/conducteur.


De bagageruimte. Dat schreeuwt haast om een paar koffers en wat expressegoederen.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9644 Gepost op: 03 March 2016, 19:06:26 »
Heeee, bespeur ik daar SS-calamiteiten? Interessant!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL