Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 17:27:05
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640254 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9570 Gepost op: 16 February 2016, 12:30:24 »
Tja, elk foordeel hep se nadeel.

Het doet niet zeer, overigens, maar hinderlijk is het wel.

41 338 moet wederom voor een L0:



Of kunnen ze dat in Bw Lümmeln zelf opknappen?
Moeten ze wel de nodige reserve-onderdelen op voorraad hebben...
...en dan met wat handigheid... :-\

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9571 Gepost op: 16 February 2016, 12:41:19 »
Hm, wil je ons duidelijk maken dat de 038 tot 388 is verworden, en dus de draad verlaten gaat worden?
Volgens mij is het schaduwstation tijd!

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9572 Gepost op: 16 February 2016, 13:45:17 »
Hoi Gerard,

41 038 is al geruim tijd geleden als 41 338 weer in dienst genomen. Ik heb tot twee keer toe een poging ondernomen terug te vinden wanneer dat gemeld werd, maar tot nu toe is die zoektocht vruchteloos.
Wat betreft dat schaduwstation kan ik het alleen maar met je eens zijn.

Citaat
Moeten ze wel de nodige reserve-onderdelen op voorraad hebben...

Natuurlijk hebben ze dat.





Bah. Ook al weer klaar.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9573 Gepost op: 16 February 2016, 17:18:52 »
Aanleiding van dit hele draadje was een lok Baureihe 41, welke dus, zou je zeggen, eigenlijk DE hoofdfiguur in deze pagina's  moeten zijn.
Dat dit type niet of nauwelijks aan bod komt, kun je daarom best wel een beetje eigenaardig noemen.
Tijd dus voor een extra fotootje: 41 028 met Dg5367 richting Dönsdorf. De eerste twee posities achter de lok worden bezet door resp. een wagen vol hosties en een ketelwagen wijwater:


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9574 Gepost op: 16 February 2016, 19:41:28 »
Also doch! 338.
De volgende quizvraag: wat is er van de 171 179 geworden?

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 16 February 2016, 19:47:03 door Basilicum. Reden: code 24718 »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9575 Gepost op: 16 February 2016, 19:56:53 »
Kijk daar is het einde van het draadje. Een kleine 8000 berichten geleden op een datum die niemand geloofd. Dus gewoon doorgaan.

Groet,

Gérard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9576 Gepost op: 16 February 2016, 20:49:37 »
Op p.131 dus. En ik maar zoeken vanaf pakweg 300.  >:(
En ja, die datum... hihi!  ;D

Die 01 staat trouwens w. op een Faulhaber... ooit. En een onderdeeltje wat niet meer leverbaar is, geloof ik, maar dat moet ik nog eens een keertje goed uitzoeken. Valt vast wel een keer samen, die Fauli en dat dingetje.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9577 Gepost op: 17 February 2016, 09:51:54 »
Sterkte met die vinger.
Maar wat deed die strijkplank bij je pc/werk hobby plek  ???
En wat wilde je ermee bereiken  ::)
Nog even reageren op je zinnetje wat hier commotie veroorzaakte,niet stoppen,gewoon lkkr doorgaan hier,2 is a crowd  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9578 Gepost op: 17 February 2016, 17:29:45 »
Dank je, Floris.
We zijn redelijk klein behuisd, en daarom bevindt zich die strijkplank per definitie wel in de buurt, waar je (hier in huis) ook bent en wat je ook doet.
Voor mezelf sprekend was er niets wat ik met die strijkplank wilde bereiken, afgezien van mijn vrouw een plezier te doen door het moordtuig op een andere plek te zetten.
Overigens is het me sowieso een raadsel waarom zo'n apparaat überhaupt is uitgevonden, want voor strijken heb je zo'n onding echt niet nodig. Een tafel, het aanrecht, of voor mijn part de vensterbank voldoet minstens even goed, desnoods met een moltondeken als ondergrond - die kun je tenminste opvouwen en ergens achterin de boekenkast wegwerken als je 'm niet nodig hebt. Die strijkplank staat, opgevouwen of niet, altijd wel ergens in de weg. Helaas, het resultaat van de weigering van mijn vrouw om aan zulk een pragmatisch denken een voorbeeld te nemen was al op een eerder vertoonde foto te zien.

Wat die commotie betreft: daar wordt nog over nagedacht. Ik ben er nog niet uit.

Nog een 41er:



41 293 afkomstig uit Vierheim rijdt langs het WLM-Werk Lümmeln uit.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 17:47:56 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9579 Gepost op: 17 February 2016, 19:23:29 »
. Ik ben er nog niet uit.

 :



41 293 afkomstig uit Vierheim rijdt langs het WLM-Werk Lümmeln uit.
je moet ook in dit draadje blijven

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9580 Gepost op: 17 February 2016, 22:23:24 »
Jerry toont hier een schoolvoorbeeld van de citeerkunst: grote klasse!  (y)

Ik heb het gehoord, Jerry. Voorlopig zal het draadje vervolgd blijven worden. Tenminste, dat denk ik wel.  ;)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9581 Gepost op: 17 February 2016, 23:18:34 »
Strijkplanken....zijn inderdaad gevaarlijke dingen :P
Veel sterkte met herstel (y)

Weer een mooi sfeerplaatje met die 41...

Mvg,

Tis
********

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9582 Gepost op: 18 February 2016, 15:55:57 »

Strijkplanken

zoooo meisjes... ;D

ANDREUS

die houdt niet van strijken, hoewel soms wel! ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9583 Gepost op: 18 February 2016, 17:43:39 »
Vaak strijk ik op vrijdagavond als de rest naar bed is. Prima tijdstip om spoor-gerelateerde video's op youtube te kijken tijdens het strijken, hoor!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9584 Gepost op: 18 February 2016, 17:46:24 »
Meisjes of niet, nog één zo'n geintje en ik ga kijken of het ding wil blijven drijven in de vijver.

Citaat
Veel sterkte met herstel

Dankje! Dat herstel gaat vanzelf, als het goed is, de toegewenste sterkte zal ik goed kunnen gebruiken in de bestrijding van de frustratie die zich vrijwel onmiddellijk na het incident al op onmiskenbare wijze aandiende.

Citaat
sfeerplaatje met die 41

Nogmaals dank! Hier nog een plaatje van d'r grote zus:



Zoals het zusjes betaamt hebben beide Baureihen nogal wat gemeen met elkaar. Zo zijn bijvoorbeeld de cilinders zonder meer uitwisselbaar (dat geldt ook voor die van de BR 06 overigens), wielen, Kraus-Helmholtz-Gestell (voorloopas) en Bissel-Gestell (naloopas) en delen van het remwerk idem dito. Bovendien kon men bij beide types de lok instellen op naar keuze 18 of 20 ton asdruk, zodat de loks ook op (nog) niet voor 20 ton uitgebouwde lijnen uit de voeten konden.

Oorspronkelijk was men bij de DR niet van plan om een 1'D1'-machine te gaan bouwen -men had een 1'D in gedachten- maar gezien het lastenprogramma zou een ketel van dusdanige maten benodigd zijn dat een extra as onvermijdelijk was. Die extra as zorgde daarenboven ook nog eens voor een rustiger rijgedrag bij de gewenste Vmax van 90 Km/H. De ketel die men voor de BR 41 gebruikte kwam overigens goeddeels overeen met die van de eerder ontwikkelde en gebouwde Baureihe 03, iets wat na de oorlog met de Neubaukessel min of meer werd herhaald (BR'en 41 en 03.10)

Waar echter de BR 41 van meet af aan een behoorlijk succesvolle lok was, had men zich met de BR 45 bepaald een zorgenkindje in huis gehaald. Ook de Deutsche Bundesbahn kon er na de oorlog niet echt vriendjes mee worden, en het was slechts te danken aan de LVA Minden in de persoon van Friedrich Witte dat een paar loks BR 45 nog tot net voor de jaren 70 behouden bleven.

Goedenavond en groeten van Jan, die vooralsnog eventjes niet veel aan knutselen en prutsen toe komt.
Edit: en die ook nooit strijkt omdat hij daar het nut niet van inziet.