Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 21:49:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640663 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9420 Gepost op: 28 January 2016, 22:13:25 »
Tja... deze wagons zijn dan ook minstens 20 jaar oud. (46239, zie ook hier) Geen idee hoe het met de huidige wagons over 20 jaar gaat...
« Laatst bewerkt op: 28 January 2016, 22:15:12 door 44 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9421 Gepost op: 28 January 2016, 22:27:10 »
Ik heb hier al eens een draadje over geopend http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36502.msg554765.html#msg554765 
met het ombouwen van roco rongenwagens
« Laatst bewerkt op: 28 January 2016, 22:31:11 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9422 Gepost op: 29 January 2016, 08:58:42 »
Zo'n tegenvaller heb ik ook al eens meegemaakt met deze wagens. :( De mijne zijn ongeveer van dezelfde leeftijd. Dat wordt vijlen aan de in te steken onderdelen, om het te voorkomen.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9423 Gepost op: 29 January 2016, 10:00:44 »
@Hans: dit geval zou naadloos in dat draadje passen. Het was me wel al bekend dat het verschijnsel zich al vaker voordeed, maar ik heb tot nu toe geen doorslaggevende aanwijzing voor een oorzaak kunnen vinden, behalve dan een sterk vermoeden dat het aan de samenstelling van de kunststof zou liggen. Ook is me nog niet duidelijk geworden of de leeftijd van de modellen een rol speelt, het schijnt zowel bij oudere als nieuwere modellen voor te komen.

Het gekke is ook, dat de vorige wagen, die ik onderhanden had, ongeveer of net zo oud als deze, de problemen niet had.



Merkwaardig is ook, dat op de metalen onderdelen zoals wielen en buffers van de 'probleemwagen' een soort witachtige aanslag vertonen, die op de wagen zonder problemen niet aanwezig was (is).



Een merkwaardig verschijnsel, het kennen van de oorzaak zal wel niet direct tot een oplossing leiden, toch ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

@Bas: ik ben me nog aan het beraden hoe ik dit bij deze wagen ga oplossen, en om problemen bij een eventuele volgende wagen te voorkomen - omzeilen is een beter woord -  zal ik jouw suggestie zeker overnemen.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9424 Gepost op: 29 January 2016, 10:07:50 »
Jan,

Die laatste vorm lijkt mij toch een vorm van oxidatie, als je de materialen weet waar de wielen van gemaakt zijn kan je gaan zoeken op Internet

Groetjes

Art
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9425 Gepost op: 29 January 2016, 13:18:05 »
Of die oxidatie te maken heeft met het broze plastic, waag ik te betwijfelen. Tot nu toe heb ik het nergens benoemd gezien.
Eerst maar eens de wagens op die oxidatie en verdere gebreken geïnventariseerd. De wagen waarvan het plastic bij het aanbrengen van de onderdeeltjes afbrokkelde is de enige met geoxideerde wielen en buffers. Verder zijn er, inclusief de brokkelwagen, vier wagens waarvan de onderdelen nog moeten worden gemonteerd; er zijn vier setjes onderdelen aanwezig. Van één andere wagen ontbreekt een trapje, de rest is compleet.
Als ik nu de brokkelwagen z-stel en als plukwagen gebruik is dat ontbrekende trapje ook weer aangevuld. Om het 2 dozijn + 1 weer vol te krijgen, zal een volgend beursbezoek wellicht uitkomst bieden.

De doosjes van de wagens kennen twee nummers: 4386A en 46239.
Er zijn vier verschillende 'lay-outs' in de opschriften:









Binnen die vier categorieën heb ik zeven verschillende wagennummers kunnen ontdekken:

  • 676 0 257
  • 610 581
  • 610 678
  • 610 594
  • 610 600
  • 610 589
  • 610 591

Goed. Ik laat dus de brokkelwagen even voor wat die is en ga me bezighouden met de rest.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2016, 22:10:43 door 44. Reden: na veel vijven en zessen toch maar besloten dat er een acht bij moest. »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9426 Gepost op: 29 January 2016, 17:09:07 »
Er zijn nu twee dozijn OOT 42's voorzien van de nodige onderdeeltjes, zonder dat er verdere schade is ontstaan.



Nu nog de verfkwast voor de trapjes in het midden en de sluitseinhouders, en hier en daar de cosmetica wat bijkleuren.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9427 Gepost op: 29 January 2016, 17:54:56 »
Mooi gevarieerd qua opschriften, deze zelflossers. Ik heb er ook een paar van Roco, maar die behoren allemaal tot het vierde type. Met name type 2 vind ik boeiend. Welk artikelnummer heeft die?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9428 Gepost op: 29 January 2016, 18:05:14 »
In de loop der jaren heb ik er niet zozeer op gelet of ik elke wagen wel weer in z'n eigen doosje heb gestopt nadat ik ze er uitgehaald had, dus dat is maar moeilijk na te gaan.
25 wagens, 25 doosjes, 6 doosjes met nr 4386A, 19 doosjes met nr. 46239, 7 verschillende wagennummers in vier verschillende lay-outs.
Als ik nu van een bepaald wagennummer precies 6 exemplaren vind, dan horen die waarschijnlijk wel in de doosjes met nr 4386A (tenzij er meer wagennummers precies 6 exemplaren tellen). Verder is het puur giswerk, hoewel... die link hierboven, naar de site van hfkern, daar zou je nog wat info uit kunnen peuren.
Ik moet nu eerst bruine bonen koken, misschien dat ik er later vanavond nog zin in heb om dat uit te zoeken.  ;) :)

PS 't Is wel heel veel bruin vandaag...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9429 Gepost op: 29 January 2016, 18:08:31 »
Ja, met die link kom ik een aardig eind. Eens wat gaan puzzelen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9430 Gepost op: 29 January 2016, 18:11:28 »
De 676 0 257 - 9  (die met het DB-embleem) is 4386A, productiejaar is mij niet bekend.
De overige zijn dus allemaal 46239, waarvan 610 591 uit 1992 stamt en de rest uit 1996.
610 581 bestaat niet, dat is een leesfout mijnerzijds.
Het 'type 2' wat jij noemt is 610 594.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2016, 18:20:05 door 44. Reden: noodzakelijke editatie »

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9431 Gepost op: 29 January 2016, 19:13:03 »
om ze nog bruiner te bakken;
het afbrokkelen c.q. veranderen in 'bruin glas' schijnt alleen (of voornamelijk) bij de bruine goederenwagens voor te komen.

mvg. Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9432 Gepost op: 29 January 2016, 20:48:52 »
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. In die gevallen waar ik het 'spontaan brokkelen' eerder heb ervaren, ging het altijd om (bruine) goederenwagens. Ook anders gekleurde onderdelen (onderstellen, zwarte dan wel donkergrijze op te zetten onderdelen) van diezelfde wagons vertoonden het verschijnsel niet.
Aan de andere kant, in het draadje van Hans (alias Sobat Kras) is er ook sprake van een zwarelastwagen (SSy45? die is grotendeels zwart), een Plan D (dat rijtuig is blauw, turquoise of groen, maar niet bruin) en een Beierse S3/6, al weet ik niet of het daar om een Beiers groene of een DRG/DB zwart/rode lokomotief ging.
Dan wordt er nog melding gemaakt van Liliput-producten, die er ook last van schijnen te hebben, of te hebben gehad, nl een NS 7800 en de Badische IVh (BR 18.3). Bij de laatste voorbeelden lijkt me niet veel bruins te ontdekken.
Karst Drenth daarentegen schijnt ondanks die voorbeelden toch ook de bruine theorie aan te hangen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9433 Gepost op: 29 January 2016, 20:59:23 »
Jan,
met schrik en verbazing volg je perikeln met bruine wagens en heb een blaue ingedachte die hetzelfde effect gaf (een van de grote gaten). Gelukkig schijnt het dus niet (alleen) aan linker handen te liggen wat toch ook weer veel burger moed geeft verder te gaan. ;D ;D
Misschien wordt het tijd maar even alle wagens op de kant te zetten en ons ee n overzicht van je baan te geven. Daarmee wij en jij de positieve vogelperspektieve krijgen en weer nieuwe moed wat anders aan te pakken.

Kortom, "vooral doorgaan"

Prettige avond en een goede start in het weekend.
Gr. Joke

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9434 Gepost op: 29 January 2016, 21:28:23 »
Lijkt me toch echt een gevalletje van de verkeerde of te weinig weekmaker.
Als dat spul uit China komt niet echt verbazingwekkend, zoals het draadje van Sobat Kras ook al aangaf.
En daar kunnen we dan heel politiek correct over willen zijn, maar het is alom bekend dat er in China in die tijd vooral troep gemaakt werd!
En niet alleen toen, CE heeft niet voor niets de extra betekenis Chinese Export.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.