Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
  

Auteur Topic: Grote ombouwproblemen.  (gelezen 7860 keer)

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #30 Gepost op: 13 April 2011, 22:05:20 »
Hallo Ruud

Zeker niet alleen Roco kent dit euvel
Ik heb een liliput (Bachman) NS 7800 liggen
Deze heb ik geprobeerd om te bouwen maar bij het demonteren
zijn alle kunstof onderdelen verpulverd of afgebroken.
Het kapje is van metaal dus dat is nog heel maar voor de rest viel het ding onder mijn handen uit elkaar.
Ook het hanteren van een liliput 18.3 is tricky.
daar dondert ook echt alles van kunststof onder vandaan. hoe voorzichtig je ook bent.
Verder vrees ik ook voor een gebrek aan sterkte van de kunststof onderdelen van de riva br 58
Dat heeft ook een twijfelachtige kwaliteit.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 13 April 2011, 22:13:34 door v140 »
Gr. Ron

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12177
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #31 Gepost op: 13 April 2011, 22:38:16 »
Klinkt allemaal behoorlijk zorgelijk, Ron. Modeltreinen en wagons waren altijd van hoogwaardige kunststof, maar dat lijkt dus lang niet altijd meer het geval te zijn. Dat geeft te denken in een tijd waarin de prijzen - in mijn ogen - juist de pan uit rijzen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #32 Gepost op: 13 April 2011, 22:41:13 »
Modeltreinen en wagons waren altijd van hoogwaardige kunststof,

Gelukkig was vroeger alles beter...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #33 Gepost op: 13 April 2011, 22:57:24 »
Die kans mag je pas een echte uitspraak over doen als je in deze gevallen wagens en loc uit het zelfde productieproces hebt liggen die met exact het zelfde euvel kampen.

Nu kun je alleen zeggen dat er iets mis is met deze specifieke voorbeelden. Verder kun je er geen enkele conclusie aan verbinden...

Ok, iets minder specifiek dan...

Tds, Uds, Gs, 2200 bruin, Autotransporter... Allemaal even breukgevoelig.

Wat hebben al deze modellen gemeen ? Juist, ze zijn bruin ! Ik heb het idee dat het om ( redelijk ) recente modellen ( 1 - 4 jaar ) gaat die in deze specifieke bruine kunststof gespoten zijn er last van hebben. Ik heb hieer ook wel het 1 en ander versnippert van andere ROco modellen. Die kunststof kent in het geheel de breukgevoeligheid niet...

En volgens mij dat uit een tijd dat er nog niet in Azie geproduceerd werd. Het zou kunnen dat de bruine kleurstof iets met het gebruikte plastic doet  ???

Grtzz,

Karst

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #34 Gepost op: 13 April 2011, 23:12:27 »
De Hbis van de Red-Roco-actie.
Kent het probleem ook, maar niet zo ernstig.
Er wil wel eens wat breken, maar ik heb nog steeds geen wagen zien verpulveren

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #35 Gepost op: 13 April 2011, 23:19:02 »
Bij jou gebeuren dan weer andere dingen met de modellen waar geen mens met zijn verstand bij kan...

Autotransporter... Allemaal even breukgevoelig.

Welke bedoel je Karst? De Offs 60?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #36 Gepost op: 13 April 2011, 23:24:54 »
Yep,

De Laes-60 Offs. Heb er twee, en bij beide was de ophanging rond het middelste wielstel gebroken in de verpakking destijds. Ik heb het toen Conrads verpakking verweten, maar de breuken in al die andere producten geven exact hetzelfde beeld.

Zo ook de geheel bruine Gs die ik van jou had overgenomen. Wilde daar het dak afhalen... en hield een punt in handen... Voordeel: de breuken zijn zo mooi strak, dat het onzichtbaar met Plastruct Palstic Weld is te lijmen ;)

Grtzz,

Karst

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #37 Gepost op: 13 April 2011, 23:39:26 »
Eventjes reageren op Karst.

De kleurstof doet er niet toe.
Wel wat de fabrikant aankoopt, plastik word gelevert in korrelvorm.
Hier is onderscheid in 4 soorten, NL. zacht, word gebruikt voor bv.huisoudelijke produkten, emmers, bewaardozen enz.
Middelhard, gebruik voor pc, tv radios fototoestellen enz.
Hard, vooral toegepast in ruimtevaart.
Afval, poreus en blijkbaar toegepast in China voor de modelbouw, Als zij een voldoende betaling kregen voor de produktie zouden deze middelhart gebruiken.
Doet mij gewoon denken aan het DDR tijdperk, deze brachten ook deze breekbare plastik op de markt.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #38 Gepost op: 13 April 2011, 23:47:42 »
Hoi Johan,

Ik heb vroeger bij Wavin ( 's lands grootse kunststof verwerker: PVC buizen, kratten, zakken/folie, spuitgiet ( !) producten  ) gewerkt op de R&D afdeling ;).

Neem van mij aan dat er oneindig veel 'soorten' zijn, de hardheid of zachtheid wordt per product bepaald middels additieven. Meestal was het zo, dat door toevoeging van een vorm van vulmiddel ( waaronder ook kleurstoffen ) het product brozer werd.

Voor de rest zijn er ook nog veel chemische verbindingen die allemaal 'Plastic' heten: PolyVinylChloride, PolyStyreen, PolyEtheen, PolyPropeen etc. allemaal thermoplasten. Daarnaast heb je o.a. nog de thermoharders: PolyUrethaan, PolyEster, Epoxy etc.

Keuze genoeg dus om het fout te doen ;) EN... bij gebruik van afval ( lees recycling ) zie je dat direct aan de structuur en kleur van het product en een eventueel breekvlak... ;)

Grtzz,

Karst

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #39 Gepost op: 14 April 2011, 00:06:48 »
Hoi Karst.

Wat ik ter sprake bracht is gewoon wat ik lade bij de chemie bedrijven.
Mooi dat jij weet wat er verder mee gebeurde.
Zo leer je nog eens wat.
Met afval bedoelde ik geen reciklage maar het plastik dat van overschotten vervaardigt werd.
Spotgoedkoop, een volle vrachtwagen had maar een waarde van 12000 €

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #40 Gepost op: 14 April 2011, 00:19:44 »
Het zou mij verbazen als ze bij een modeltrein fabrikant überhaupt nog iemand met materiaal kennis in dienst hebben (want duur) en de materiaal engineering niet geheel uitbesteden aan fabrikanten. Lees, varen op hun ervaring. Maar goed, je blijft verantwoordelijk voor de gestelde eisen en afgenomen producten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #41 Gepost op: 14 April 2011, 00:30:35 »
Ik heb ooit voor een bekende warenhuisketen kunststof kratten moeten laten maken bij een grote Nederlandse "plasticboer".
Er zijn diverse prototypes gemaakt die allemaal uitvoerig getest zijn en prima voldeden.
Tot we ze in de juiste kleur gingen maken...... Toen bleken de toegevoegde pigmenten een desastreuze uitwerking op het spuitgiet proces te hebben en tot serieuze vervormingen te leiden.
Kleurstoffen kunnen wel degelijk van invloed zijn op de kwaliteit van het kunststof eindproduct.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

piet post

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re:Grote ombouwproblemen.
« Reactie #42 Gepost op: 14 April 2011, 10:00:08 »
Bij mij staat op de Roco-doosjes Made in EU. Niks geen China. Of zijn alleen de doosjes in de Europese Unie gemaakt. De EU is in dit geval waarschijnlijk Roemenië. En controle vanuit Duitsland/Oostenrijk in Roemenië lijkt me een stuk gemakkelijker dan kijken in China. Piet