Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640863 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9150 Gepost op: 27 December 2015, 17:12:30 »
Een dak verweren is altijd een moeilijk gegeven, daarom verweer ik liever open bakwagens. :D
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9151 Gepost op: 27 December 2015, 17:54:31 »
IIets verv erop,en dan op de kopse kan (of een ventilator) en dan met een plantenspuit insproeien
Krijgje een mooi verloop naar achteren een beetje schuiner als t gaat lopen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9152 Gepost op: 27 December 2015, 21:12:18 »
@Olivier: tja... eigenlijk heb ik alleen open wagens (even afgezien van ketel- en silowagens en zo), alleen zit er op de meeste van die dingen een dak.

@Jerry: ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Dat kan ik wel eens gaan uitproberen, maar dan zou ik willen dat je dak en wagenbak los van elkaar kunt behandelen. In dit geval is dat niet zo.
Bovendien komt het er vandaag niet meer van, na acht uur lang m'n schoonmoeder door Nederland karren heb ik even de puf eruit.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9153 Gepost op: 28 December 2015, 11:04:03 »
Als je niet te veel doet lukt het wel(redelijk)
en een beetje afloop op de zijdes is niet direct een ramp
Tisseu erlangs deppen gaat goed
Mar ik denk (ook ik) dat de meesten daardoor met peoders werken
vinger er langs vegen geeft een mooi resultaat
En 8 uur met je schoonmoeder in een ruimte van 2 cub mtr   ???  :-X

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9154 Gepost op: 28 December 2015, 11:54:30 »
Ik heb er nog maar een soort wash overheen gezet. Misschien had ik er iets meer bruin in moeten doen; het werkt nu nog enigszins grijzig.
Maar voor een dertien-in-een-dozijn-wagon vind ik het wel acceptabel zo.



Wat mijn schoonmoeder betreft: zij voldoet niet erg aan het stereotype beeld van "de schoonmoeder", ik kan wel aardig goed met haar opschieten. Ik heb ze wel minder gehad.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9155 Gepost op: 28 December 2015, 12:13:33 »
Ik vind die DR-wagon er overtuigend uitzien, ook het dak. Maar: wat doet een DR-wagen in Lümmeln rond 1968?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9156 Gepost op: 28 December 2015, 12:42:19 »
Goederen brengen?
Matrassen ophalen?
Trabant-onderdelen afleveren?

Groet, :-X ;)
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9157 Gepost op: 28 December 2015, 13:36:43 »
De discussie over het voorkomen van DR-wagons in de BRD is op diverse plaatsen gevoerd, onder andere ook in dit forum. Voor zover ik heb begrepen, was een uit de DDR afkomstige wagon, of zelfs meerdere, in een trein aan deze kant van het IJzeren Gordijn niet eens een zeldzaamheid.
Nog onlangs kwam ik in een fotoboek, over de laatste stoomloks in het Weserbergland, nog foto's tegen die daarvoor ook het bewijs leverden, zelfs voor specifiek deze wagon.

En wat de lading dan wel mag zijn? Met Lümmeln als eindbestemming zouden de suggesties van Bas best eens niet zo ver bezijden de waarheid kunnen zijn. Comfortabele -Westerse- Luftmatratzen voor de DDR-Patij-elite ophalen, in ruil voor wat Tabant-schalpijpen. Of Lada-onderdelen.

Of de wagon is gewoon op doorreis, naar het Ruhrgebiet bijvoorbeeld, of naar Hengelooo.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2015, 17:02:14 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9158 Gepost op: 28 December 2015, 17:15:58 »
Het tweede exemplaar van de gesloten vierasser ook weer gevonden. Blijkt het wel een variant te zijn: niet GGrhts maar GGrhs.
Eigenlijk zit er alleen verschil in de kopkanten:



Eigenlijk wel een beetje jammer dat in Güterwagen Band 1 & 2 de DR-wagons niet zijn meegenomen (want nog van vóór de Wende?), daardoor is het moeilijker om bepaalde zaken uit te zoeken, zoals bijvoorbeeld periode van inzet en dergelijke.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9159 Gepost op: 28 December 2015, 18:05:01 »
Het is een GGths Bromberg. Daarover staat wel iets in Carstens 1 op blz. 96, maar inderdaad nogal beknopt aangezien de wagen door de DB nog wel gebruikt, maar niet verder ontwikkeld is.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9160 Gepost op: 28 December 2015, 18:32:19 »
Fraai verweert! (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9161 Gepost op: 28 December 2015, 18:47:07 »
Is zeker goed geslaagd dat verweren
niet te veel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9162 Gepost op: 28 December 2015, 21:43:38 »
Samuel en Jerry: merci!  :D

Citaat van: Ruud K
...aangezien de wagen door de DB nog wel gebruikt, maar niet verder ontwikkeld is.

Volgens SC zijn er gedurende de oorlog (vanaf 1941) zo'n 77 stuks gebouwd. De westerse tak heeft de wagen inderdaad niet verder ontwikkeld, de DDR-tak wel.
In het boek (Güterwagen Band 1) komt verder niet ter sprake hoeveel van die 77 gebouwde wagens er bij de DB resp. de DR terechtgekomen zijn. Ook de doorontwikkeling door de DR komt niet aan de orde.

Van die oorspronkelijke wagon, van de Gattung Bromberg, heeft Roco al jaren een model in het assortiment. Als we deze vergelijken met het model van Piko, dan valt op dat de Bromberg genoteerd staat met een LüP van 18.000 mm, in H0 zou dat 207 mm moeten zijn.
Om eerder genoemde redenen mijn exemplaar van die Bromberg even blijven waar die is, dus ik kan het niet nameten.
De GGrhts/GGrhs van Piko meet een lengte van 180 mm, hetgeen toch wel aardig verschilt met de 207 (eigenlijk 206,89) van de Bromberg.

Een zoektocht door de krochten van het internet heeft ook niet veel bruikbaars opgeleverd, zodat ik er maar van uitga, dat het Piko-model een min of meer juiste vertaling is van de door de Oost-Duitse doorontwikkeling van de Bromberg.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9163 Gepost op: 28 December 2015, 21:47:21 »
... de Bromberg genoteerd staat met een LüP van 18.000 mm
... De GGrhts/GGrhs van Piko meet een lengte van 180 mm

Als je naar de cijfers kijkt, denk je haast aan een 1:100 lengteschaal.  ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9164 Gepost op: 28 December 2015, 21:48:06 »
Ja. Jij zegt het, ik dacht het.  :)
Maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, daarom ben ik wel nieuwsgierig naar verdere gegevens van deze DDR-versie.